Ilkka Mäkelä

BBC World Fasttrack-ohjelma puhuu maatutkista ja GSM-puheluista koneessa

7 viestiä aiheessa

Tämän viikon Fasttrack-ohjelmassa oli paljonkin mielenkiintoista esim. maatutkista lentokentillä. Oli kuvaa ja tekstiä Kanariansaarten 747-törmäyksestä, Linaten SAS-turmasta ja Concorden onnettomuudesta. Nyt esiteltiin Heathrowilla kokeiltavana oleva maatutka, joka pystyy erottamaan kiitotiellä olevan pultin sijainnin +/- 3 metrin tarkkuudella.

 

Haastateltu ilmailukonsultti kertoi, että noin 70 % kaikista koneincidenteistä, vaikkakin ne ovat harvinaisia sinänsä, tapahtuu kiito- ja rullausteillä ja yleensä huonoissa keleissä. Kun kysyttiin, miksi maatutkien laatua ei ole tähän mennessä kyetty parantamaan ja saamaan käyttöön kaikille kentille, konsultti vertasi ilmailuturvallisuusjärjestelmien hidasta kehitystä lääketieteen menetelmien ja laitteiden kehityksen hitauteen.

 

Lisäksi puhuttiin siitä, että ehkä vuonna 2006 voidaan saada matkustajakoneisiin oma pieni GSM-tukiasema, joka välittäisi puhelut satelliitin välityksellä häiritsemättä koneen navigaatiojärjestelmiä. Tällä hetkellähän ovat sallittuja vain yhtiöiden omat satelliittipuhelimet, joissa puhelun minuuttihinta on noin 5 dollaria per minuutti.

Useilta matkustajilta kysyttiin suhtautumista kännyköiden käyttöön koneessa, ja suurin osa ei halunnut häiritsevää puhelinten pirinää matkustamoon.

 

Vielä todettiin, että useat hotellit ympäri maailmaa ovat asentaneet rakennuksiinsa (laittomat!) kännykkäjammerit, jotta asukkaat joutuisivat soittamaan puhelunsa hotellihuoneiden puhelimista tunnetusti kovaan hintaan, kun kännykkä ei löydä kenttää...

 

Vahinko, ettei tätä tämän viikon Fasttrackiä ilmeisesti enää uusita, koska Jasser Arafatin kuolema siirsi tämänpäiväiset uusinnat syrjään ja ensi lauantain ohjelma käsittelee jo muita aiheita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

käyttöön koneessa, ja suurin osa ei halunnut häiritsevää puhelinten pirinää matkustamoon.

 

Tästä muistan itsekin lukeneeni jonkun suomalaisen kolumnin, jossa todettiin samaa, että lentokone on yksi niistä harvoista paikoista enää jossa saa olla rauhassa ilman tekstiviestipiippauksia ja jatkuvasti päriseviä soittoääniä. Saisi minunkin mielestä kyllä olla edelleen kännykätöntä aluetta. Kyllä ihmisen nyt se jokunen tunti tulee kestää ilman ko.kapulaa....

 

Ei muuten sanottu, että olisiko tuo kännykän käyttömahdollisuus maksullista vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei puhuttu maksullisuudesta, vain Airbusin kehitteillä olevasta viritelmästä joka mahdollistaisi GSM-puhelut.

 

En ainakaan usko, että koneessa olevilta matkustajilta pystyttäisiin perimään lennon aikana erillinen käyttömaksu, mutta ehkä se satelliittivälitys pystyttäisiin erikseen lisäämään puhelun sekuntihintaan?

 

Muuten, kuulemma ranskalaiset elokuvateatterit ovat saaneet luvan asentaa kännykkäjammerit, jotteivät kännyt pirise filmin kestäessä ja rainan saa jatkossa katsoa rauhassa..näin siis Ranskanmaalla ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelmaa en katsonut, mutta Airbusin oman lehdistötiedotteen mukaan A320 koneeseen oli asennettu oma tukiasema, joka muodosti koneen sisälle pikosolun. Tukiasemasta puhelut reititettiin koneen sisällä olevalle serverille, joka taas oli satelliittilinkillä kiinni maa-asemassa, josta edelleen oli yhteys yleiseen puhelinverkkoon.

 

Eli matkustajan kännykkä "roamaa" lentokoneen solussa, eikä näin ollen häiritse maanpäällisiä verkkoja: käytettävät tehot pikosoluissa on sen verran pieniä. Jos halutaan pelata varman päälle, käytetään taajuussunnittelussa taajuuksia, jotka eivät ole maanpäällisissä verkoissa käytössä: joskin ongelmia voi tulla jos lennetään useamman valtion ilmatilassa.

 

LentokoneGSM:n palvelun tarjoava operaattori hinnoittelee palvelun tietenkin siten, että sekä soittelusta/SMS:stä koneen sisällä ja myös puheluiden/SMS:ien vastaanotosta joutuu maksamaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa asiaa käsiteltiin myös BBC Worldin tietokoneohjelmassa Click Online. Siinä selitettiin, että mitä kauempana tukiasemasta kännykkä on, sitä suuremmalla teholla se yrittää etsiä lähintä tukiasemaa. Jos siis minitukiasema, se pikosolu, on koneen sisällä parinkymmenen metrin etäisyydellä kännyköistä, kaikki kännyt löytävät siihen minimitehoilla eikä esim. 500 kännykän käytöstä siten aiheudu niin voimakkaita kenttiä, että ne häiritsisivät koneen järjestelmiä.

 

Sen lisäksi todettiin, että vanhemmissa konetyypeissä, joiden järjestelmät ovat huonommin häiriösuojattuja, yhdenkin kännykän pirinän aiheuttamat pulssit melkein mihin koneen sähköjohtoon hyvänsä voivat tuottaa ongelmia.

 

Tarvittava uusi tekniikka on ilmeisesti jo valmiina, mutta tarvitsee ilmeisesti hyväksynnät FAA/JAA-tahoilta jne, ehkä jopa koneen tyyppisertifikaattiin, joten systeemi ei tule käyttöön ennen vuotta 2006 ja silloinkin vain hyväksyttyihin konetyyppeihin. Ehkä Airbus hakee tässä vielä lisää kilpailuetua Boeingiin nähden?

 

Sama Click Online haastatteli myös sairaalaeksperttiä, joka ei ollut koskaan todennut kännyköiden aiheuttavan häiriöitä sairaalalaitteisiin. Sensijaan sairaaloiden turvahenkilökunnan radiopuhelimet, henkilöstön hakulaitteet jne aiheuttivat usein hankaluuksia mm. teho-osastojen laitteiden toimintaan.

 

Myös tällä kertaa heräsi kysymys siitä, kuinka häiritsevää kännyjen pirinä koneessa olisi. Jos yrität nukkua sleeper-tuolilla ja naapurin känny pirisee, poltatko päreesi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten lainaus Finnairin mediaseurannasta, jossa elektroniikkainsinööri Olavi Uotila vastaa Tekniikan & Talouden kolumnisti Perusinsinööri Veijon väitteisiin:

 

Elektroniikkainsinööri Olavi Uotila Finnairin Tekniikasta on vastannut perusinsinöörin väitteisiin.

Uotila korjaa, että kännykän käyttökielto lentokoneessa johtuu kansainvälisestä viranomaismääräyksestä. Kännykkä on matkustajan hallussa oleva radiolähetin, ja sellaisen käyttö lentokoneessa on kielletty kaikkialla. Syynä on, että sellainen saatta häiritä lentokoneen elektroniikkajärjestelmiä. Se voi vaikuttaa navigointiin, mittarinäyttöihin tai ohjausautomatiikkaan. Hän toteaa, ettei koneen tarvitse suinkaan syöksyä maahan kännykän takia, mutta siitä voi aiheutua kaikenlaista muuta harmia, kuten olemattoman vian etsintää tms.

 

Uotila suosittelee seuraavaa pikatestiä: Pankaa kännykkänne lankapuhelimen (jos teilä viellä on) viereen. Aina, kun kännykkä seurustelee tolppansa kanssa, lankapuhelimen kaiuttimesta kuuluu "töt-töt-töttöröö". Se on lankapuhelimessa ilmaistu häiriöääni. Juuri samalla tavoin häiriö voi päästä lentokoneen johonkin järjestelmään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Uotila korjaa, että kännykän käyttökielto lentokoneessa johtuu kansainvälisestä viranomaismääräyksestä. Kännykkä on matkustajan hallussa oleva radiolähetin, ja sellaisen käyttö lentokoneessa on kielletty kaikkialla.

 

Kännykkä on "luvasta vapaa radiolähetin" ja sitä koskee Viestintäviraston (Ficora) määräys 15U/2003M.

 

http://www.ficora.fi/suomi/document/Viestintavirasto15U2003M.pdf

 

4. kappaleessa kielletään GSM-900, GSM1800 ja UMTS päätelaitteiden käyttö

 

1. Laitetta ei saa käyttää ilmassa olevassa ilma-aluksessa tai muussa ilmailuun käytettävässä laitteessa.

 

Ts. tämä määräys tulee lähinnä radiolain puolelta, toki ilmailuviranomaisilla on ehkä vastaavia määräyksiä joilla kännykän käyttö kielletään...

 

 

Teemu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään