Esa Sairio

Nyt vaikuttamaan liikennepolitiikkaan!

14 viestiä aiheessa

Eri liikenneviranomiset ovat laittaneet nettiin Eläköön.fi- nimisen sivuston, jossa jokainen voi esittää ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Sivustossa on neljä eri aihetta eli maantieliikenne, meriliikenne, rautatieliikenne ja ilmaliikenne. Itse vastasin jokaiseen aiheeseen.

 

Ilmailuaiheeseen vastasin että on tärkeää säilyttää Malmin lentoasema ja perustelin mielipiteeni. Tieliikennneaiheessa ehdotin, että liian alhaiset nopeusrajoitukset nostetaan asialliselle tasolle ja talvirajoituksista luovutaan kokonaan.

 

Käykää katsomassa mielipidettäni Eläköön.fi- sivuilta. Voitte antaa mielipiteelle tukea äänestämällä sitä. Sivuston eniten ääniä saaneet ehdotukset viedään eteenpäin. Osoite on http://www.elakoon.fi/#.

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei herranjumala mitä idiootteja tuonne on eksynyt. Hirvivaloja, keltaisia ohitusaluetolppia, täydellistä liikenteen katkaisua risteyksissä, etuajo-oikeuksien kääntämistä päälaelleen. Huoh voi luoja onneksi kansalaiset ei saa itse päättää asioista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri liikenneviranomiset ovat laittaneet nettiin Eläköön.fi- nimisen sivuston, jossa jokainen voi esittää ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Sivustossa on neljä eri aihetta eli maantieliikenne, meriliikenne, rautatieliikenne ja ilmaliikenne. Itse vastasin jokaiseen aiheeseen.

 

Käykää katsomassa.. Osoite on http://www.elakoon.fi/#.

yES :)

 

Vaikka minulle oma auto on kovin tärkeä ja ajan mielelläni itse ihan vaikka huviksikin, niin kyllä siitä huolimatta täytyy ihmetellä tuota julkisen liikenteen puolta...  :P

Omalla autolla liikkuminen on paljon halvempaa kuin noilla julkisilla matkustaminen... Lisäksi tilastot ja ennusteet ovat katastrofaalisia... Bussiverkko harvenee Suomessa vauhdilla ja kohta kai pitää matkustaa ulkomaille jos onnikan haluaa nähdä...

Jouduin kerran opiskelemaan "ihan korpeen". Lähin kauppa yli 20 km päässä ja sillei... Miten siinä sitten varaton opiskelija voi siirtyä paikasta toiseen muutoin kuin omalla ritsalla? Mutta entäs sitten kun pitäisi viikonloppuna vähän juhlia ja oma ritsa jättää parkkiin?

Ei ne opiskelijan rahat tahdo riittää ja sitä edullista bussia kun ei ollut niin kyllä mersu vossikka on liian kallis... No onneksi ei ollut sitä raflaakaan kuin kymmenien kilometrien päässä. Säästyi nekin rahat. Kyllä on ankeaa tämä routa.  :(

Mutta voihan näihin oloihin vaikuttaakin. Vaikka tuolla mainitulla linkillä. 

Kyllä liikkumiseen täytyisi jo turvallisuussyistä olla myös julkinen vaihtoehto... eihän sitä edes saa väsyneenä ajaa tai lentääkään itse... ja jos nämä julkiset kulkuvälineet joillekin kelpaa ja soveltuu, niin minun kannalta aina parempi...

Sehän tuo väljyyttä ja joustavuutta peliin....  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnat on kyllä aika kovia julkisella puolella... Kaveri oikeen ihmetteli että Turussa saa 2.5 euroon aikuisten bussilipun jolla voi ajella rajattomasti 2 tunnin ajan... Ei kotikunnassa kuulemma sellasta järjestelmää tunneta... Ja välillä sitä ihmettelee että miten lippu voi olla näin kallis ku ajelevat linjaa vanhoilla ritsoilla... Jätän nyt pari liikennöitsijää nimettömiksi mutta ei voi kun ihmetellä kun toinen ajelee uusilla autoilla ja seuraava kun tulee laituriin on joku vanha Scanian puoltoistakerroksinen... :P Ja Expressbus liikenteestä puhun. Tosin se on hieno ja uniikki järjestelmä Euroopassa, eikä hinnat ole kovia esim VR verrattuna. Ja linkut harvoin myöhästelee lehtien takia.  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuaiheeseen vastasin että on tärkeää säilyttää Malmin lentoasema ja perustelin mielipiteeni.

Käykää katsomassa mielipidettäni Eläköön.fi- sivuilta. Voitte antaa mielipiteelle tukea äänestämällä sitä. Sivuston eniten ääniä saaneet ehdotukset viedään eteenpäin. Osoite on http://www.elakoon.fi/#.

 

yES :)

 

*done* :thmbup:

 

Olin muuten kuusi vuotta matkakorttimies, joka vain satunnaisiin tarpeisiin "pummasi" autoa. Kyläää tuli paljon halvemmaksi kuin nykyinen bilikointi, mutta mitäs kun tarpeet muuttuivat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Tosin se on hieno ja uniikki järjestelmä Euroopassa, eikä hinnat ole kovia esim VR verrattuna. Ja linkut harvoin myöhästelee lehtien takia.  :thmbup: :thmbup:

 

No tuossa Espanjassa oli ainakin vielä muutama vuosi sitten sieltä etelästä Malagan läheltä (Fuengirolasta) maan pääkaupunkiin Madridiin ilmastoidulla bussilla jossa videot ja sisävessa 19 eur. /suunta. Kahteen suuntaan hieman yli 30 eur. Voi varata istumapaikan ja säätää paluun sopivalle päivälle. Matkaa kuitenkin linnuntietäkin kertyy yli 500 kilometriä/suunta  (sama kuin Hesata Ouluun). Kun maa on vielä populaatioltaan 10 kertaa suurempi kuin Suomi ja vuoristoinenkin, niin ei minusta paha hinta verrattuna Suomen hintoihin. Madridin Atocha juna-aseman läheltä pääsee bussiasemalta yli 30 eri bussiliikennöitsijän busseilla (kilpailutettu?) mihintahansa Espanjassa aika jouheasti. Lisäksi metro vie edullisesti Madridin alueella mihin vain (lentokentällekin). Ulkomaan lomamatkoissa tavallisesti toimii lisäksi seuraava: vaikkei hinnat ehkä lähtötasolla ole aivan pohjassa niin ei ne sitten ole mitään apeksiakaan laadultaan. Tavallisesti saa maan sisällä lisäksi siirtolennon provinssista lähtökentälle Madridiin tai Barcelonaan ilmaiseksi! Tulee tasoitus näin kauempana asuville. Siis vaikkei se bussikaan nyt sinne maltaita maksa. Rautatie hommat kyllä on sielläkin pitkillä matkoilla aika arvokkaita (nopeat junat) mutta metro ja lähijunat toimii loistavasti ja edullisesti.

Muualla Euroopassa olen tullut joskus edullisesti Eurolines busseilla. Niinkuin kyllä muutkin, muunmaassa myös pakolaiset! Tai ainakin ton  Tanskan ja Ruotsin mukaan niin saattaisi olla. Ne pelkää että niillä busseilla tulee niille pysyvänpiä siirtolaisia.

Saksassakin tämmöinen bussi otettiin tiensivuun ja sisään tuli armeijan väkeä (joskin nainen ja rynkky) ja "papiere bitte", paperit vain esiin. Kysyivät vielä paljonko teillä on rahaa ja kuinka te luulette pärjäävänne tällä rahalla... Varsinkin tanskalaisia kiinnosti tämä toimeentulo.. ja kyllä Ruotsissakin venähti "tarkistuksissa" pari tuntia heti juutinrauman sillan jälkeen.... Mutta ihan asiallisesti ettei siinä mitään. Matkahan jatkui, ja bussi ja muutkin asiat oli ihan OK.

 

Eihän näitä Suomen hintoja  ja tarjontaa oikein usko todeksi ennenkuin siihen totuu... Kyllä täytyisi saada tännekin joku edullinen runkoverkko.  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnat on kyllä aika kovia julkisella puolella... Kaveri oikeen ihmetteli että Turussa saa 2.5 euroon aikuisten bussilipun jolla voi ajella rajattomasti 2 tunnin ajan...

On kyllä halpa, kun vertaa täkäläiseen hintatasoon. Taitaa 7km matka maksaa (oliko yli 14 vuotiaalle?) n. 3,40€ ja lapsille. Ja bussit kulkee varsin huonosti iltaisin ja viikonloppuisin. Nämä lienee kai osittain syynä siihen, että täällä on tosi paljon mopoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussahan siis kunnan sisäpuolella, mutta harvoin ne sanoo jos ajelet vahingossa 2 kilsaa Kaarinan tai Raision puolelle... Ja silti mopoja riittää ihan tarpeeksi. Harvoilla vaa lukiossa sitä enää käytetään, siirrytään busseihin. ;)

 

Pekka: Minkälainen mahtaa olla linja-auto ilman sisävessaa? ;D Kyllähän Suomessakin kuuluu ihan Expressbussin vaatimiin varusteisiin WC ennenkuin saa autoa niihin väreihin laittaa... Hollannissa tuollaista Expressbuss järjestelmää ei olekkaan. Isä tuossa kertoili vuosi takaperin että jos yhteys löytyy, siihen täytyy kuitenkin aina varata liput matkatoimiston tms kautta etukäteen ja pikavuoropysäkeillä ei pysähdytä. (Kuten Suomessa kaikki muut paitsi Expressit, ainakin omilla väleillä)

 

Ja sen verran olen kuullut että joskus isä bongasi Hampurin linjabiili-asemalta viimeisestä laiturista sellaisen Setra S228DTn jonka kilvessä luki Hampuri-Sevastopol Express... Eniten ihmetytti kaluston kunto ja matka-aika ei mistään ilmeisesti selvinnyt.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Tieliikennneaiheessa ehdotin, että liian alhaiset nopeusrajoitukset nostetaan asialliselle tasolle ja talvirajoituksista luovutaan kokonaan.

...

 

No ei.

 

Kävin tämän keskustelun jo (oliko se?) 1970-luvun alussa, jolloin voimaan astui ns. yleisnopeusrajoitus. En muista jäinkö väittelyssä voitolle vai tappiolle, mutta tilastot muutaman vuoden päästä todistivat minun (ja lainsäätäjän) olleen oikeassa. Liikennekuolemat mm. putosivat murto-osaan entisestään, vaikka liikenteen (autojen) määrä jatkuvasti kasvoi.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussahan siis kunnan sisäpuolella, mutta harvoin ne sanoo jos ajelet vahingossa 2 kilsaa Kaarinan tai Raision puolelle... Ja silti mopoja riittää ihan tarpeeksi. Harvoilla vaa lukiossa sitä enää käytetään, siirrytään busseihin. ;)

 

Pekka: Minkälainen mahtaa olla linja-auto ilman sisävessaa? ;D Kyllähän Suomessakin kuuluu ihan Expressbussin vaatimiin varusteisiin WC ennenkuin saa autoa niihin väreihin laittaa... Hollannissa tuollaista Expressbuss järjestelmää ei olekkaan....

 

No kaipa ne sisävessat tosiaan taitaa olla useissa busseissa. Nämä Espanjan bussit jolla olen mennyt oli kai Cadizista Madridiin ajava Daibus (http://www.elalmanaque.com/turismo/autobus/daibus.htm).

Ei juurikaan turhia pysähtele, puolessavälissä lyhyt kahvitauko ja kuskinvaihto. Kylmää juotavaa (vettä) voi saada bussin jääkaapista.

Paikat bussissa on annettu lipussa jonka saa Portillo linja-autoasemalta ennen lähtöä tai etukäteen tilaamalla.

Aika hyvin on ollut aikataulussa yleensä, paitsi silloin kun ei olisi saanut myöhästyä...Olin menossa matkalle Egyptiin ja Madridin Bajaras lentokentälle kun sitä uutta kuskia ei kuulunut siinä 'puolenmatkan krouvissa'.

Oli raukka ajanut bussinsa tien reunakiveen (rengas ja ripustukset kaput...) kun sitten tuli korvaava bussi ja kuski, oltiin jo myöhässä reilusti... Sitten Madridissa iski kauhea ruuhka ja oltiin jumissa pari tuntia...

No onneksi ei hätää kun olin jo asunut Espanjassa riittävän pitkään... Tiesin että näin voi käydä ja olin varannut runsaasti lisäaikaa ja ehdin kuin ehdinkin siihen Egyptin koneeseen.

 

Tuosta Express bussista en sen kummempaa tiedä kun en ole alan ammattilainen. Sen Eurolines bussin sain kyllä juuri Hollannista Amsterdamista (http://www.eurolines.eu/).

Se oli sellainen kaksikerroksinen bussi (tai puolitoista, onko  sellaisia?). Ihan siisti ja uusi bussi. Sillä sitten tultiin Ruotsiin Tukholmaan.

Olin tullut lentäen Espanjasta Amsterdamiin 39 eurolla. Homman juju oli se, ettei sieltä Amsterdamista sitten enää päässyt kohtuuhinnalla mihinkään...

Niinpä sitten bussilla.. paras vaihtoehto kun juna on kallis ja kömpelö.. Kyllä siihen Eurolines bussiinkin täytyi edeltä ostaa tai tilata lippu linja-autoasemalta ja ruuhkaa oli.

Eikä se sitten tullut Suomeen asti. Tietenkään.  :)

 

Meni vähän EU alueelle, mutta onhan sekin sitä liikennepolitiikkaa, EU:ssa kun ollaan. Tai sitten offtopic...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei.

 

Kävin tämän keskustelun jo (oliko se?) 1970-luvun alussa, jolloin voimaan astui ns. yleisnopeusrajoitus. En muista jäinkö väittelyssä voitolle vai tappiolle, mutta tilastot muutaman vuoden päästä todistivat minun (ja lainsäätäjän) olleen oikeassa. Liikennekuolemat mm. putosivat murto-osaan entisestään, vaikka liikenteen (autojen) määrä jatkuvasti kasvoi.

 

Pekka

 

 

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/joutukaa_sielut_20771.html#media=20781 ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuosta Express bussista en sen kummempaa tiedä kun en ole alan ammattilainen. Sen Eurolines bussin sain kyllä juuri Hollannista Amsterdamista (http://www.eurolines.eu/).

Se oli sellainen kaksikerroksinen bussi (tai puolitoista, onko  sellaisia?). Ihan siisti ja uusi bussi. Sillä sitten tultiin Ruotsiin Tukholmaan.

Olin tullut lentäen Espanjasta Amsterdamiin 39 eurolla. Homman juju oli se, ettei sieltä Amsterdamista sitten enää päässyt kohtuuhinnalla mihinkään...

Niinpä sitten bussilla.. paras vaihtoehto kun juna on kallis ja kömpelö.. Kyllä siihen Eurolines bussiinkin täytyi edeltä ostaa tai tilata lippu linja-autoasemalta ja ruuhkaa oli.

Eikä se sitten tullut Suomeen asti. Tietenkään.  :)

 

Meni vähän EU alueelle, mutta onhan sekin sitä liikennepolitiikkaa, EU:ssa kun ollaan. Tai sitten offtopic...

 

No jos on OTta niin pistetään vielä yksi postaus: Puolitoistakerroksinen bussi voidaan kai helpoiten luonnehtia siten että kuski istuu matkustajia selvästi alempana. ja sitä minä tarkoitin että nui taitaa mennä nonstopiia reittiään, ettei tosiaan voi itseään viittilöidä linja-auton kyytiin pysäkiltä keskellä korpea ja maksaa siinä, niinkuin Suomessa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei.

 

Kävin tämän keskustelun jo (oliko se?) 1970-luvun alussa, jolloin voimaan astui ns. yleisnopeusrajoitus. En muista jäinkö väittelyssä voitolle vai tappiolle, mutta tilastot muutaman vuoden päästä todistivat minun (ja lainsäätäjän) olleen oikeassa. Liikennekuolemat mm. putosivat murto-osaan entisestään, vaikka liikenteen (autojen) määrä jatkuvasti kasvoi.

 

Pekka

 

Samaa mieltä siinä asiassa, ettei nopeuksia tarvitsisi nostaa. Ennemmin parannellaan liikennejärjestelyjä niin, että esim. risteysalueilla on parempi näkyvyys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä siinä asiassa, ettei nopeuksia tarvitsisi nostaa. Ennemmin parannellaan liikennejärjestelyjä niin, että esim. risteysalueilla on parempi näkyvyys.

 

...ja autoilua verotetaan niin raskaalla kädellä edelleen, että luulisi siitä liikenevän myös teiden kunnossapitoon enemmän. Etenkin tämä "muu-Suomi" vaikuttaa nykyisin jääneen "Mopen osalle".

 

Ei täällä Suomessa tosin tarvinne mennä takavuosien "Ruotsin malliinkaan" asti noiden nopeusrajoitusten kanssa. Siellä erittäin hyväkuntoisilla nelikaistaisilla moottoriteillä sai körötellä 90 km/h, kun Suomessa huonompikuntoisilla ajettiin 120 km/h. Olipa puuduttavaa matkata väliä Tukholma - Helsingborg, vaikka lähes koko matka oli moottoritietä ja kesäkeli mitä parhain. Nykyiset rajoitukset Suomessa ovat minusta sopivat.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään