Simo Lallukka

Matkustajakoneen lähtökiihtyys 100-200 kmt/t

10 viestiä aiheessa

Kahvipöytäkeskustelussa kuulee joskus, että urheiluauto voittaa kiihtyvyydessä lähtevän matkustajakoneen. Jos otetaan nopeusväliksi 100-200 km/t, matkustajakoneen lähtökiihtyvyys kuitenkin kai usein vastaa hienoa urheiluautoa. Tuossa epäselvässä youtube-videossa (en saa oikein selvää laskurin luvuista) on saatu matkustajakoneessa välille 100-200 km/t ajaksi 11 sekuntia.

 

Urheiluautoissa esim. vakio Porsche 900-sarjan turbo näyttäisi kiihtyvän n. 11 sek välin 100-200 km/t. Taitaa matkustajakoneen kiihtyvyys usein vastata urheiluautoa tuolla nopeusvälillä n. 100-200 km/t.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Urheiluautoissa esim. vakio Porsche 900-sarjan turbo näyttäisi kiihtyvän n. 11 sek välin 100-200 km/t. Taitaa matkustajakoneen kiihtyvyys usein vastata urheiluautoa tuolla nopeusvälillä n. 100-200 km/t.

 

 

En tuosta matkustajakoneen kiihtyvyydestä tiedä, mutta omakohtaiset kokemukset Porchen kyvyistä: se hävisi turbo kawalle välillä 160-200 km/h (ja yli). En tiedä oliko kawaa laitettu kun oli minulla vain lainassa... Porche hyytyy jo kiihtyvyydessä kun hatkaa on lähelle 200. Muuten lähti kyllä ihan tasoissa, tai ehdä porchelle jopa pieni + pienemmillä nopeuksilla..... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auton kiihtyvyys heikkenee nopeuden kasvaessa kun laatikkoon ladotaan harvempia välityksiä ja "työntövoima" siten vähenee.

Lentokoneen työntövoima pysyy miltei vakiona joten kiihtyvyys on lähes sama koko lähtökiidon ajan. Vaikkaisin matkustajasuihkun pärjäävään useimmille urheiluautoille tuolla nopeusvälillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a=F/m  ;), paljonkos se työntövoima ja massa voisi jollekin esimerkkikoneelle olla? Ilmanvastus ja kitka toki pienentää kiihdyttävää voimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan esimerkiksi Ferrarin huippumalli 599 GTB Fiorano. Kiihtyy 0-200 km/h reiluun kymmeneen sekuntiin eli 100-200 km/h väli taittuu n. seitsemään sekuntiin.

 

Tälle ei varmaan matkustajakoneet pärjää, mutta jos vertailuun otetaan vaikka Porschen halvimmasta päästä Porsche boxster S, jolla meneekin jo 17.2 sekuntia 0-200 km/h välillä, eli 100-200 km/h välillä 12,7 sekuntia, eli tällä kiihtyvyys on varmaan aika lähellä matkustajakonoen kiihtyvyyttä lähtökiidossa.

 

Moottoripyöräpuolelta tuhatkuutioiset sporttipyörät kiihtyvät 0-200 km/h johonkin 8 sekunnin luokkaan, eli 100-200 km/h väli sujuu n. 5 sekunnissa.

 

Jos yksinkertaistetaan asioita niinkin pitkälle että olla tuossa F=ma tilanteessa jossa huomioidaan vain työntovoima ja koneen massa niin, niin Airbus 320 kiihtyy n. 5-8 sekuntiin 100-200 km/h välin. Kiihtyvyys siis riippuu suuresti massasta, tuo 5 sekuntia on laskettu operating empty weight massalla ja 8 sekunttia MTOW.

 

Eli se n. 10 sekunttia voi olla aika lähellä totuutta käytännössä.

 

Kaikki luvut saatu pikaisella googletuksella, voipi olla pientä heittoa mutta suurusluokka on oikea.

 

t. Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on irrelevantti, sillä joka tapauksessa urheiluauton saavuttaessa maksimit, lentokoneesta näkyy vain perävalot kaukana horisontissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kellotin aikanaan jump seatilla maksimi lähtöpainossa olleelle MD11:lle 0-100 kts karvan auki 23 sekuntia Helsinki-Vantaalla helmikuun lopun "helteillä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään