Pasi Ilola

Air Francen matkustajakoneesta puuttui 30 ruuvia - lensi useita päiviä

21 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2011/11/1448506/air-francen-matkustajakoneesta-puuttui-30-ruuvia---lensi-useita-paivia

 

Air Francen matkustajakonetta ei päästetty ilmaan marraskuun puolivälissä tultua ilmi, että koneesta puuttui noin 30 ruuvia.

 

Bloombergin uutispalvelun mukaan yhtiön Airbus A340 oli ollut huollossa Kiinan Xiamenissä, jonka jälkeen ruuvien puuttuminen oli huomattu useita päiviä myöhemmin Bostonissa Yhdysvalloissa. Ruuvit puuttuivat runkoa ja siipeä peittävästä suojapaneelista, jonka tarkoitus on vähentää ilmanvastusta.

 

Air France tutkii tapausta. Yhtiön mukaan tapauksesta ei aiheutunut vaaraa matkustajille missään vaiheessa.

 

Asia paljastui AFP-uutistoimistolle vuodetusta yhtiön sisäisestä tiedotteesta.

 

 

Mitähän ruuveja nuo nyt olivatkaan?

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittavat vissiin tehtaalla ylimääräisiä koska tietävät että näitä voi matkan varrella hukkua, eivät varmaan olleet tärkeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittavat vissiin tehtaalla ylimääräisiä koska tietävät että näitä voi matkan varrella hukkua, eivät varmaan olleet tärkeitä.

 

Ne olivat varmaan koneruuveja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lieneekö kyseessä ollut ns. kainalopellin ruuvit?

 

The panel concerned is located between the fuselage and wing and serves to reduce drag by smoothing out edges.

 

http://aviation-digest.blogspot.com/2011/11/air-france-a340-flew-with-missing.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muotosuojien ruuveja. Ehken kainalopelti on vanha termi, vaan kun nuo on tehty komposiitista jo ikiajat, se lienee myös edesmennyt termi. Kyseiset paneelit tavataan ruuvata kymmenillä ruuveilla koneen rakentesiin kiinnitettyihin laippoihin, joista on helpohko korkata kierteet tai saada ne muutenkin hiemaan väärään asentoon. Tällöin niihin ei enää saa ruuveja kunnolla kiinni irrottamatta koko paneelia, joten ehkä pikku liimatippa tms. on saanut homma näyttämään hyvältä hetken aikaa. Ilmassa sitten viimeistään irtoavat.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muotosuojien ruuveja. Ehken kainalopelti on vanha termi, vaan kun nuo on tehty komposiitista jo ikiajat, se lienee myös edesmennyt termi.

-A-

 

Lienee hyvinkin, eipä vaan parempaa suomennusta tähän hätään mieleen tullut.... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bah ! Mitäs muutamasta ruuvista. Tai edes kokonaisesta luukunkannesta. Lenneltiin tuossa jokin aika sitten Airbussilla, josta puuttui siiven takaa rungosta jokin luukunkansi. Ennen lähtöä siihen vedettiin ilmastointiteippiä päälle, ja välilaskun aikana laitettiin lisää jesaria, kun edellinen oli lennon aikana poistunut. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä niille yleensä on performance penaltyt laskettu. Ilmastointiteippiin en ihan vältsisti usko, mutta tietynlaiset väliaikaiskorjauset voidaan spesifioiduilla teipeillä jopa hoitaakin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä niille yleensä on performance penaltyt laskettu. Ilmastointiteippiin en ihan vältsisti usko, mutta tietynlaiset väliaikaiskorjauset voidaan spesifioiduilla teipeillä jopa hoitaakin.

 

-A-

 

Noh, olet oikeassa. Ei se varmaan ilmastointiteippiä ollut, mutta teippiä kumminkin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näistähän sitten sattaa seurata se crash ja seuraavaksi täällä jeesustellaan miten nyt on mahdollista kun teipillä paikjatuilla koneilla saa lentää. Näitä nyt näkyi 90 luvulla vanhoissa ryssien koneissa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näistähän sitten sattaa seurata se crash ja seuraavaksi täällä jeesustellaan miten nyt on mahdollista kun teipillä paikjatuilla koneilla saa lentää. Näitä nyt näkyi 90 luvulla vanhoissa ryssien koneissa.

Jukka

 

Jeesustellaan jeesusteipistä??

 

 

 

Jaahans... oli ihan pakko taas näköjään.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisellä Caravelle-lennollani (Air Inter; Toulouse-Paris v. 1989) istuin vasemman siipillitoksen kohdalla ikkunapaikalla. Kun ei ollut muutakaan tekemistä, tyutkiskelin isoa nostalgista siipeä. Havaitsin, että jostain puuttui niitti. Toinen, kolmas, jne. Kun pääsin yli kolmenkymmenen, lopetin laskemisen. Kysymys oli siiven yläpinnan levyjen kiinnitysniiteistä. Puutteet olivat onneksi laajalla aluella, joten pellit kestivät.

 

Aiemmin 1970/1980-luvuilla, tuolla välillä oli aika usein Air Interin Mercure-tyyppinen kone, joka kokoluokaltaan muistutti lähinnä B737:ää. Siiven etureunassa ei kuitenkaan ollut slatteja. Sen sijaan, kerran istuessani juuri siiven etureunan kohdalla, siiven etureunassa oli toistakymmentä kohtaa joissa oli Hi-Speed-teippiä. Vaan hyvin tuntui kestävän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näistähän sitten sattaa seurata se crash ja seuraavaksi täällä jeesustellaan miten nyt on mahdollista kun teipillä paikjatuilla koneilla saa lentää. Näitä nyt näkyi 90 luvulla vanhoissa ryssien koneissa.

Jukka

 

Jaa kyllä minä olen ihan 2000 luvulla nähnyt teippiä venäläisten koneen siivessä kun tulivat shoppailemaan itä-suomeen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiiko tähän vanha tarina lentokonetehtaalta.Kerron kuitenkin, siipiin tuli kaikenlaisia murtumia, joskus jopa kohtalokkaita, sitä sitten miettivät.Vanhempi mekaanikko sitten loihe lausumaan, entäs jos tuo murtumakohta porattaisiin täyteen reikiä?

Muu porukka siihen että heikkeneehän tuo entisestään, ajattelin vaan sanoi vanha setä, yrittäkää repiä vessapaperi reijityksen kohdalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näistähän sitten sattaa seurata se crash ja seuraavaksi täällä jeesustellaan miten nyt on mahdollista kun teipillä paikjatuilla koneilla saa lentää.

 

Sitten kun ylläolevasta lauseesta vielä saisi jotain selvää niin voisi alkaa jeesustelemaan..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa kyllä minä olen ihan 2000 luvulla nähnyt teippiä venäläisten koneen siivessä kun tulivat shoppailemaan itä-suomeen

 

Jaa kyllä minä olen tänäkin vuonna teipannut suomeen rekisteröityjä liikenneluokan ilma-aluksia, myös siivistä, alumiiniteipillä (tilapäisratkaisuna). Jos imurenkaassa on teippiä niin sitten saa ehkä huolestua. Yleisesti ottaen teippiä ei pitäisi käyttää sellaisissa paikoissa, joista se saattaa irrotessaan joutua moottoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään