Anssi Lisko

Moottoripyörä-topic (OLI: Moottoripyöräilijöitä?)


624 viestiä aiheessa

Suzuki GSF1200 Bandit. Olen enempi Nintendo eli RR-kuskeja, tuo Bandiitti jäi vahingossa ulkomaanmatkalta käsiin.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrikoissa on sitä jotakin, sellaisia lihaksikkaita kruisailupyöriä.

 

Korttia ei ole, enkä tiedä tuleeko koskaan, mutta saahan sitä haaveilla.

 

Enää kaksi tuntia ja sitten Discoveryltä tulee taas tunnin verran orange county choppers-fírman kommelluksia. :) Moniko muu seuraa sarjaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En jaksanut lukea threadia kokonaan, mutta skootterista kiloGixxeriin siirtymisessä ei ole mielestäni mitään vikaa, koska ei sitä kaasukahvaa tarvitse tappiin vääntää (ellei ole vikaa korvien välissä). Itsekin tässä etksiskelen uutta prätkää TZR:n tilalle, käsirahat on kevääseen mennessä kasassa. Kun varovasti tiedustelin häpeillen liikkeessä myyjältä ER-5:n hintaa, se vain rupes hymyilee ja sanoi, että mä kyllästyn siihen kahdessa päivässä ja sitten on vain hankalampaa vaihtaa sitä uuteen ja suositteli Z750:sta, koska siinä on mukavasti alavääntöä. Nousi heti minunkin mieliala potenssiin kolme. Se onkin kummaa, että suositellaan jotain pientä prätkää ennen isoon siirtymistä, mutta tekniikka on mennyt sen verran isoin harppauksin eteenpäin, että nykyiset 600-kuutioiset prätkät on tehokkaampia kuin vanhat 1000-kuutioiset, ja kelaa huippujakin enemmän, niin että onko tuolla suosituksella enää perää? Itsensähän voi melkein tappaa jo nelipyöräisellä tyyliin Ozzy Osbourne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pappa-Tunturi rules! Sellainen oli itselläkin, mutta annoin pikkuveljen runnottavaksi ja sille tielle jäi... Nyt harmittaa.

 

Tällainen olisi kyllä kiva - kuka tunnistaa?

Poistin kuvan

Vain se lottovoitto puuttuu - siihen asti Daltonilla.

 

Tero

 

Helppo nakki, tuohan on satapiikki Java. En mie noi pienill aja, son 250 tai ei mitään. Siis ei mitään. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poistin kuvanHelppo nakki, tuohan on satapiikki Java. En mie noi pienill aja, son 250 tai ei mitään. Siis ei mitään. ;D

Juu kyllä munamarkkinoille pääsee kätevästi pelkällä munamankelillakin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. Se onkin kummaa, että suositellaan jotain pientä prätkää ennen isoon siirtymistä, mutta tekniikka on mennyt sen verran isoin harppauksin eteenpäin, että nykyiset 600-kuutioiset prätkät on tehokkaampia kuin vanhat 1000-kuutioiset, ja kelaa huippujakin enemmän, niin että onko tuolla suosituksella enää perää?

 

ai jaa :o

 

mitenköhän vanhaa mahdat tarkoittaa??? mulla ois jo aikasta vanha -93 kilosatagrammainen gixxeri noin 150+ horsella ja painoakin kertynee lähemmäs 230kg. Enpä usko että joku 600 kuutioinen pystyisi tehojensa puolesta jättämään vaikka kevyitä ovatkin ja näinpoispäin. Niillä kun tuo teho joka lienee parhaimmillaan noin 100hp (600cc) tulee ulos vasta huippukierroksilla ja aikalailla piikinomaisesti rykäisten muutaman tuhannen alueella. Omassani alkaa veto jo bouttiralla 3000rpm ja yltyy varsin pian järkyttäväksi kiihtyvyydeksi. Eikä toisaalta niissä huipuissa ole paljoakaan väliä mutta ne "mopot" alkaa hyytymään viimeistään siinä 200km/h korvilla kun täysikokoiset jaksaa venäyttää ranteita vilä lähemmäs 250-asti. Toki keveytensä ansiosta taas nämä pikkusportit pärjää mitä parhaimmin mutkateillä yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esim. Hondan CBR600 RR:ssä on 117 hv/169kg ja Suzukin GSX-R 1000:ssa on 162 hv/168 kg. Nämä ovat siis aivan uusia malleja. Eli tästä voidaan huomata, että ei ne (uudet) tonniset välttämättä ole yhtään painavempia kuin kuussataset. :) Tuon Hondan huippunopeus on (moottoripyöräluettelon mukaan) 260km/h ja Suzukin 290 km/h. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esim. Hondan CBR600 RR:ssä on 117 hv/169kg ja Suzukin GSX-R 1000:ssa on 162 hv/168 kg. Nämä ovat siis aivan uusia malleja. Eli tästä voidaan huomata, että ei ne (uudet) tonniset välttämättä ole yhtään painavempia kuin kuussataset. :) Tuon Hondan huippunopeus on (moottoripyöräluettelon mukaan) 260km/h ja Suzukin 290 km/h. ;)

 

Kiva, tossa Suizassahan alkaa olla teho/painosuhde jo samaa luokkaa kun herhiläisessä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mitenköhän vanhaa mahdat tarkoittaa??? mulla ois jo aikasta vanha -93 kilosatagrammainen gixxeri noin 150+ horsella ja painoakin kertynee lähemmäs 230kg.

 

Suzuki on poikkeus prätkien joukossa ;D, mä aattelin lähinnä vanhoja jammu fazeri tonnista ja honda cebaria, 120hv koneita, ja onhan vielä vuoden -03 CBR:sta penkitetty vain 137hv (151 ilmoitettu), kun GSX:sta irtoaa 155hv (164 ilmoitettu).

 

Kiva, tossa Suizassahan alkaa olla teho/painosuhde jo samaa luokkaa kun herhiläisessä... ;D

 

Uuden Yamaha R1:n ja Kawasaki ZX-10R:n ilmoitettu tehopainosuhde lähenee jo maagista 1:1 rajaa eli about 170hv/170kg. Bike:n testejä jo odotellaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi vielä Jouni R:lle sopiva pyörä:

http://www.motoitalia.fi/RoyalEsite.pdf

 

:D

 

Ainakin tyyliä löytyisi ja Rangen voisi jättää kotiin ja mennä tällä töihin.

 

 

edit: väärä linkki, nyt korjattu

 

Ööh, ei ihan mun makuun noi Enkelit. :)

By the way, ens kesänä saattaa olla noita Enkeleitä tarjolla vuokralle eräällä Helsinkiläisellä Motskareita vuokraavalla yrityksellä.

Ei tässä uskalla enempää mainostella, ettei joudu huonoon valoon. :)

 

www.mp-foorumi.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun tosimiesten pyörät alkavat kiinnostamaan niin käykää katsomassa tuolta:

http://www.imz-ural.com/

 

Toi Patrol on mun suosikimalli.

 

Terve Teemu. :)

 

Kyllä tommonen sen olla pitää. Sinne voi naisen lisäksi mättää kaikki retkeilytarvikkeet. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä usko että joku 600 kuutioinen pystyisi tehojensa puolesta jättämään

 

Nykyään ovat moottoripyörien moottoritehot niin suuret että renkaiden pito asettaa rajat kiihtyvyydelle. Sen vuoksi iso- ja pienikuutioiset pyörät kiihtyvät kokolailla yhtä nopeasti (0-100 km/h noin 3.xx sekuntia).

 

Arkiajossa isokuutioinen on mukavampi, koska tehot ja vääntö löytyvät matalammilta kierroksilta.

 

Kilpa-radoilla isot ja pienet menevät nykyään melkein samoja kierrosaikoja, rytmi radalla vain on erilainen: pienet menevät mutkat lujaa, kun taas isot dominoivat suoralla.

 

Harmi ettei nykyään ole autoille ja moottoripyörille ratakilpasarjoja, joissa saisi olla mikä hyvänsä iskutilavuus. Isompi moottori periaatteessa lisää painoa ja siten heikentää ajo-ominaisuuksia, joten olisi jännä nähdä minkälaisia kompromisseja tallit tekisivät. Olisi radalla ohituksiakin aivan eri malliin, kun jokainen ajokki olisi ajorytmiltään erilainen.

 

Minulla oli muutama vuosi sitten Suzuki GSX-R600. Teho- ja vääntökäyrän parhaille alueille pääsi ykkösvaihteellakin vasta melkein 100 km/h -nopeuksissa. Normaaliliikenteessä ei siis tehoista päässyt nauttimaan muuten kuin kytkintä luistattamalla eli liikennevaloista lähtiessä. Radalla pyörä olikin sitten puhdasta hunajaa kun sai pitää moottorin jatkuvasti siellä missä tehoa ja vääntöä löytyy eli päälle 10.000 rpm.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään ovat moottoripyörien moottoritehot niin suuret että renkaiden pito asettaa rajat kiihtyvyydelle. Sen vuoksi iso- ja pienikuutioiset pyörät kiihtyvät kokolailla yhtä nopeasti (0-100 km/h noin 3.xx sekuntia).

 

se on ihan totta tuo kiihtyvyys, mut sen satasen jälkeen alkaa sit hajurakoa syntymään ja 150 jälkeen jo ihan näkyvästi.

 

 

Kilpa-radoilla isot ja pienet menevät nykyään melkein samoja kierrosaikoja, rytmi radalla vain on erilainen: pienet menevät mutkat lujaa, kun taas isot dominoivat suoralla.

 

 

tuohon en oikein voi olla samaa mieltä. näin vähän aikaa sitten juuri vertailun samasta asiasta jossa oli eri rr-pyörien aikoja jollain radalla. 125cc joissa oli muistaakseni jotai luokkaa 100+ hp meni kyllä aika paljon häviämään suurimille joissa painoa se joku 160kg ja tehoa 230hp. En vain valitettavasti löydä kyseistä saittia jotta näkisi niitä kiekka-aikoja, mut näin tuo juttu mulle palautui mieleen. Toki siinäkin on huimasti eroja vrt. F1 monaco gp versus joku spa tai vanha hocke. Paremmin ne minardit pärjäs monacossa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuohon en oikein voi olla samaa mieltä. näin vähän aikaa sitten juuri vertailun samasta asiasta jossa oli eri rr-pyörien aikoja jollain radalla. 125cc joissa oli muistaakseni jotai luokkaa 100+ hp meni kyllä aika paljon häviämään suurimille joissa painoa se joku 160kg ja tehoa 230hp.

Ei kyllä taida olla satapiikeissä yli sataa heppaa tehoa. Muistaakseni n. 60-70 kaakkia.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä taida olla satapiikeissä yli sataa heppaa tehoa. Muistaakseni n. 60-70 kaakkia.

 

Hannu

 

niinpä juu, tais olla painoa sitte ::)

oikeessa oot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkasin www.motogp.com 'sta viimeisimpien aika-ajojen nopeimpien kuskien keskinopeudet:

 

500 cc 152.674 km/h

250 cc 147.349 km/h

125 cc 142.537 km/h

 

Jos rata oli 3 km pitkä, niin eroa tulisi per kierros:

 

500 cc 70.74 s

250 cc 73.30 s +2.56 s

125 cc 75.77 s +5.03 s

 

Vaikka moottorin tilavuuden pudottaa neljäsosaan, niin kierrosaika heikkenee "vain" 5.03 s. No, kisakuskillehan tuo 5.03 s/kierros on ikuisuus.

 

Hain vielä jokaisen luokan 20. sijalle ajaneen kuskin keskinopeuden (suluissa luokan paras nopeus):

 

500 cc 145.070 km/h (152.674 km/h)

250 cc 135.815 km/h (147.349 km/h)

125 cc 139.194 km/h (142.537 km/h)

 

Eli nopein 250 cc-kuski oli nopeampi kuin 20. 500 cc-kuski. Antaa hieman perspektiiviä noille nopeuseroille.

 

Yllättävän pieniä ovat minusta aikaerot kun iskutilavuudessa on eroa moninkertoja.

 

Lentäjiksi kuskit muuttuvat high siderin iskiessä. ;D

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

taisi olla sama paikka jota itsekkin tarkoitin. No erot tosiaan on pienemmät kuin mitä muistelin, eli olin harhateillä. No se mitä kuitenkin tulee "oikeisiin" pyöriin oikealla maantiellä (lue suora) niin erot tulee suuremmaksi. Mutta eihän kukaan nopeuksia ylitä prätkällä - eihän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään