Mikko Maliniemi

Flyben Vaasan kone teki hätälaskun Poriin - savua ohjaamossa

19 viestiä aiheessa

Aito Tosi Ropelikone ei näy näissä selaintutkissa, jos sitä meinaat.

Unohdinkin jo, että se oli proppi. Siitä uutisoitiin niin kuin olisi ollut ihan oikea lentolaite  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohdinkin jo, että se oli proppi. Siitä uutisoitiin niin kuin olisi ollut ihan oikea lentolaite  >:(

 

No ihan oikea matkustajakone se ATR-72 on, vaikka sitä potkurit eteenpäin puskevatkin. J-M vain vitsaili nimestä, A(ito)T(osi)R(opelikone)...

 

Syy, miksi kone ei noissa selaintutkissa näy, on se, että Flyben koneissa ei ole ADS-B/mode-S-transponderia, jollaisen lähettämään dataan nuo nettitutkat(kin) perustuvat. Myöskään vaikkapa Finnairin Embraereissa ei ko. systeemiä ole, vaikka ovatkin "ihan oikeita lentolaitteita".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu Finnair tosiaan kävi kentällä, tosin ihmettelen miksi se lensi Flyben puolesta olikohan matkustajia niin "paljon"? Oli hienoa nähdä Finnairin suihkari kentällä tänään ja rekkari oli OH-LKN.

 

Oliksiko tämä turussa käynyt E170 korvaamaan tätä hätälaskun tehnyttä atrainta? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliksiko tämä turussa käynyt E170 korvaamaan tätä hätälaskun tehnyttä atrainta? ???

Ei se kyllä sitä korvannut. Hätälaskun tehnyt kone lensi Tallinnan basen vuoroja ja seuraavana kohteena peruutuksesta päätellen olisi ollut Tampere.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairia Turkuun Flyben tilalla tänään, E190.

AY4237/4238, 1645-1710 kentällä.

 

Juha-Matti näyttää ainakin olleen tietoinen 'korvaamisesta' lähes samalla sekunnilla, kun tieto vaaratilanteesta tuli hätäkeskukseen!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha-Matti näyttää ainakin olleen tietoinen 'korvaamisesta' lähes samalla sekunnilla, kun tieto vaaratilanteesta tuli hätäkeskukseen!

Niin, no onhan Flybellä muitakin koneita, kuin tämä yksi. Finnair oli tiedossa kyllä hyvän aikaa aiemminkin, joten ei tähän tapaukseen liity millään tapaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porissa kärvähti tulostin, Australiassa iPony:

 

Savu aiheutti ylimääräistä sydämen tykytystä lentokoneessa myös Australiassa pari päivää sitten. Kotimaan reittilennolla ollut kone oli juuri laskeutumassa Sydneyn kentälle, kun yksi matkustajista havaitsi järkytyksekseen, että hänen iPhone 4 -puhelimensa savusi.

 

http://www.tietokone.fi/uutiset/tulostin_ja_iphone_savusivat_lennoilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTK tutkii asiaa: http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/1302674582694

 

...ohjaamoon alkoi muodostua savua tulostimesta. Ohjaajat päättivät laskeutua turvallisuussyistä Poriin. Loppulennon aikana savu hälveni ja ohjaajat suorittivat normaalin laskeutumisen.

 

Teknisessä tutkinnassa on selvinnyt, että tulostimeen pudonnut metallinen paperiliitin aiheutti oikosulun.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satakunnan Kansa: Vaasa-Tallinna -kone teki hätälaskun Poriin

 

Satakunnan Kansa: Turmakone oli vielä Vaasassa infotilaisuuden aihe

 

 

Mitenkohän nuo toimittajat vetävät lienee rajan turmakoneen ja hätälaskun tehneen koneen välillä? Jos tulostin lähettää savumerkkejä niin kone on heti "turmakone" vaikka kone ei joudu onnettomuuteen, ihmishenkiä ei menetetä eikä kone kärsi vahinkoja laskussa. Siis diverttauksen tehnyt kone lasketaan Suomen lehdistössä turmakoneeksi?? Vaikka mitään turmaa ei ole tapahtunutkaan.  Itse käsitän sanan TURMA=ONNETTOMUUS.

 

Kopio sivistyssanakirjasta synonuumi sanalla TURMA:

 

"turma

(ihmistä kohdannut) tapaturma, onnettomuus, vahinko. esim. Liikenne-, lento-, tapaturma. Turman uhrit. Joutua turmaan. Nelostien turmassa neljä kuollutta.

 

ylät. tuho, turmio, perikato. esim. Turman enkeli, enne. Joutua turman omaksi."

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klemmarit ovat vaarallisia:

 

Onnettomuustutkintalautakeskuksen teknisessä tutkinnassa on selvinnyt, että ohjaamon tulostimeen pudonnut metallinen paperiliitin oli aiheuttanut oikosulun.

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194713084037/artikkeli/paperiliitin+oli+porin+hatalaskun+syypaa.html

 

90-luvulla Etelä-Suomen junat pysähtyi kun VR:llä oli klemmari näppäimistössä.

 

EDIT: tämähän olikin vanhaa juttua jo. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klemmarit ovat vaarallisia:

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194713084037/artikkeli/paperiliitin+oli+porin+hatalaskun+syypaa.html

 

90-luvulla Etelä-Suomen junat pysähtyi kun VR:llä oli klemmari näppäimistössä.

 

Laitteet olisi pitänyt Debugata. Aikaisemmin torakat ja muut pysäyttivät koneet... Siis Bugit. Siitä nimitys Debug... eli poistaa ötököt (ja paperiliittimet)...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuraportti valmistunut:

 

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/1368802827777

 

Happinaamareiden kanssa aluksi vaikeuksia:

 

Ohjaajien happinaamareiden kasvoille laittamisessa ja niiden käyttämisessä oli aluksi ongelmia. Happinaamarien käyttö vaikeutti sekä ohjaamomiehistön keskinäistä että kapteenin ja matkustamomiehistön vastaavan välistä kommunikaatiota. Ohjaajien koulutukseen käytetyn simulaattorin happinaamarit eivät vastaa kunnoltaan lentokoneessa käytettyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään