Harri Koskinen

Finnair optimoi kapearunkolaivastoaan, neljä A320-sarjan konetta poistuu

49 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair optimoi kapearunkolaivastoaan

 

Finnair suunnittelee kapearunkolaivastonsa pienentämistä neljällä koneella syksyllä 2012 osana aiemmin julkistettua 140 miljoonan euron säästötavoitetta. Laivaston koon muutoksella saavutetaan merkittäviä säästöjä ja se toteutetaan lentoaikataulujen ja verkoston optimoinnilla. Finnair arvioi tämän parantavan kapearunkolaivaston koneiden käyttöastetta merkittävästi.

 

”Asiakkaille tämä muutos ei käytännössä tule juurikaan näkymään. Pystymme näin kuitenkin hyödyntämään kapearunkolaivastoamme tehokkaammin ja saamaan selviä säästöjä ilman, että se vaikuttaa tuotantoomme tai liikevaihtoomme”, sanoo Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Ville Iho.

 

Finnair pienentää laivastoaan irtautumalla neljän Airbus A320 -sarjan leasing-sopimuksesta. Koneet on tarkoitus poistaa laivastosta leasing-sopimusten päättyessä syksyllä 2012. Tällä laivaston optimoinnilla ei ole henkilöstövaikutuksia. Finnair operoi kapearunkokoneilla Euroopan ja kotimaan liikennettään.

 

Finnair kertoi elokuun 5. päivä 2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tähän liittyen Finnair on jo kertonut, että se:

- siirtää matkalaukku- ja asematasopalvelut Swissportille

- arvioi laivastonsa optimaalista kokoa Euroopan lentoliikenteessä

- kartoittaa vaihtoehtoja laite- ja moottorihuollon kustannustehokkaan ratkaisun löytämiseksi

- selvittää mahdollisia yhteiskumppaneita catering-tuotannon ja Finncateringin osalta

- keventää hallintoa ja tehostaa markkinointi- ja jakeluaktiviteettejaan

- on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.11.2011

 

 

EDIT: otsikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako reittiä loppuu?

 

Ei yhtään? Eihän tuossa puhuttu mitään reittien lopettamisesta, vaan sanottiin, että "Asiakkaille tämä muutos ei käytännössä tule juurikaan näkymään.".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittien lopetuksestahan ei tiedä vielä (kukaan). Ajat on hurjat ja ihan mitä vaan voi olla tulossa.

 

Mutta tähän mennessä tuoreeltaan lopetettuja reittejä on ainakin Lissabon ja Pisa + joitakin reittejä veivataan FlyBen:n lennettäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako reittiä loppuu?

 

Eiköhän tuota spekulointia kannata aloittaa katsomalla britti-Flyben reittikarttasta paikkoja, jonne tänään lennetään A320:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mutta tähän mennessä tuoreeltaan lopetettuja reittejä on ainakin Lissabon ja Pisa + joitakin reittejä veivataan FlyBen:n lennettäväksi.

 

Taitaa Lissabon olla ihan Emppujen lentomatkan äärirajoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taitaa Lissabon olla ihan Emppujen lentomatkan äärirajoilla?

 

Empun äärirajoista en tiedä mutta A320 Lissabonin lensi lopettamiseen saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa Lissabon olla ihan Emppujen lentomatkan äärirajoilla?

Finnairin E190 STD-versio lentää max matkustajamäärällä 3700km, enkä tiedä onko tuossa otettu normaalit reservit huomioon? Mutta kyllä se aika äärirajoilla alkaa olla kun Helsingistä Lissaboniin on n.3300km ja kun sitä reserviä pitäisi vielä jäädä. E190LR ja AR-versioilla sekä E195AR-versioilla on toimintamatka yli 4000km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikookohan Finnair siirtää E190-koneita FlyBe Nordicille vai onko FlyBe tuomassa omia E195-koneitaan, jos Lissabonin reitti siirtyy Flybe Nordicille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikookohan Finnair siirtää E190-koneita FlyBe Nordicille vai onko FlyBe tuomassa omia E195-koneitaan, jos Lissabonin reitti siirtyy Flybe Nordicille?

Missä vaiheessa joku sanoi, että Lissabon siirtyy Flybelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän minä en kirjoittanut että Lissabonilla olisi jotain tekoa FlyBen kanssa. Vaan että LIS lopetettiin ja joitakin reittejä siirretään FlyBen lennettäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkonen... Eikös toi Lissabonin lopetus ollut jo tiedossa oleva asia ennen kuin aloittivat reitin uudestaan keväällä. Sehän on ns kausikohde

Finnair lentää Lissaboniin 18.4.–29.10.2011.

 

Toi lainaus on finnairin sivuilta, kohdetiedoista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä neljä lähtee?

Lienee 4 joukosta LZE, LXH, LXI, LXK, LXM, LVE, LVF, LVG ja LVK. Retro tuskin lähtee, joten senkin voinee lukea pois tuolta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee 4 joukosta LZE, LXH, LXI, LXK, LXM, LVE, LVF, LVG ja LVK. Retro tuskin lähtee, joten senkin voinee lukea pois tuolta...

Tervicko!

 

LZE on A321 ja LVE-LVK A319. Poistuvat ovat A320-mallia eli LX-sarjaa.

 

P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LZE on A321 ja LVE-LVK A319. Poistuvat ovat A320-mallia eli LX-sarjaa.

 

Tiedotteessa puhuttiin A320-sarjan koneista. Kaikki pikkubussit ovat A320-sarjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteessa puhuttiin A320-sarjan koneista. Kaikki pikkubussit ovat A320-sarjaa.

Tervicko!

 

Aaa, totta.

 

Mutta eikös silloin käytetä A32x-merkintää. No enivei, oikeassa ehkäpä olet.

 

Itseasiassa ja ehkäpä tähän liittyen. LZC lähti 14.11. AY8941-koodilla nettitutkan mukaan eikä ole sen jälkeen Finskille lentänyt.

 

P.

 

EDIT: LZC-lisäys omista muistiinpanoista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös silloin käytetä A32x-merkintää. No enivei, oikeassa ehkäpä olet.

 

Kyllä ainakin valmistaja itse, sekä lentoyhtiöt pääasiassa käyttävät nimitystä A320-family tai -series  tai vastaavaa (tai kotimaisella -sarja, -perhe yms.). A32x nimitystä itseasiassa harvemmin näkee käytettävän, ja vielä harvemmin jos ollenkaan missään "virallisessa lapussa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee 4 joukosta LZE, LXH, LXI, LXK, LXM, LVE, LVF, LVG ja LVK. Retro tuskin lähtee, joten senkin voinee lukea pois tuolta...

 

Myös LZF, LXE, LXF ja LXG ovat leasing-koneita. LXM ei ole. Retrous tuskin painaa vaakakupissa, jos koneen leasing-sopimus on päättymässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itseasiassa ja ehkäpä tähän liittyen. LZC lähti 14.11. AY8941-koodilla nettitutkan mukaan eikä ole sen jälkeen Finskille lentänyt.

 

Itseasiassa LZC ei ole liisaripeli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa LZC ei ole liisaripeli.

Tervicko!

 

OK, eli ei liity tuohon sekään. On vaan ollut aika kauan poissa ja viimeinen tutkanäkymä oli jossain Puolan Valko-Venäjän kaakkoisnurkassa Ay8941:ä.

 

P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa ja ehkäpä tähän liittyen. LZC lähti 14.11. AY8941-koodilla nettitutkan mukaan eikä ole sen jälkeen Finskille lentänyt.

 

Kauankos tuon ikäisen koneen perushuolto ja mahdolliset kabiinimodifikaatiot kestävät nykyisin?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mutta E170 OH-LEL lähtenyt jonnekin eilen:

Ferried in full cs 16-17jan12 HEL-KEF-YYR-YYZ-DVT on lease to?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mutta E170 OH-LEL lähtenyt jonnekin eilen:

 

Meni Phoenixin Deer Valleyn kentälle  ::) . Oliko kone Finnairin oma vai leasing sellainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkonen... Eikös toi Lissabonin lopetus ollut jo tiedossa oleva asia ennen kuin aloittivat reitin uudestaan keväällä. Sehän on ns kausikohde

Toi lainaus on finnairin sivuilta, kohdetiedoista

 

Pitikin kysymäni, jaksaako kukaan laskea, montako kertaa LIS-reitti on lopetettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään