Teijo Niemelä

AMR (American Airlines) velkasaneeraukseen

15 viestiä aiheessa

Nyt lienee jokainen iso jenkkilän lentoyhtiö ollut jossain vaiheessa chapter 11n suojassa

 

Paitsi nyt halpalentoyhtiot kuten Southwest, jetBlue tai Spirit -- tai kuriiriyhtiot kuten UPS tai FedEx.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American airlines leikkaa 13 000 tyopaikkaa, kertovat eri lahteet tanaan keskiviikkona.

 

Voi niitä lähteitä tähänkin pistää. Ei kun siis pitää...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peli kovenee AMR:n konkurssissa:

 

http://www.foxbusiness.com/news/2012/10/02/american-airlines-temporarily-grounds-eight-planes-after-loose-seats/?test=latestnews

 

Omalla kohdallani viimeisten seitseman paivan aikana kaikki kolme AA:n lentoani ovat olleet myohassa tavalla tai toisella "viime hetken" teknisten vikojen takia. Viime viikon tiistaina 45% AA:n lennoista saapui maaranpaahansa enemman kuin 15 minuuttia myohassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlines on ulkoistanut huoltonsa Timco-nimiselle kumppaniyhtiölle. Tilanne kirvoittaa yhtiön työntekijöiltä huolestuineita lausuntoja.

 

- Ensimmäisiä Timcon huoltamia koneita hakemaan menneet lentäjät sanoivat, etteivät ne olleet lentokelpoisia ja kieltäytyivät ottamasta niitä vastaan, kertoo lehden haastatteleman Americanin mekaanikko Larry Pike. Hän kertoo yhtiön mekaanikkojen myös hiljattain löytäneen huollosta tulleista koneista ruostetta, joka oli vain maalattu pois näkyvistä.

 

Pilottiyhdistyksen puheenjohtaja Tom Hobanin mukaan kyseessä on laajemmin koko alaa koskeva kysymys.

 

- Isoimmat raskaan huollon toimipisteet sijaitsevat Kiinassa ja El Salvadorissa, eikä niissä käytännössä ole oikeaa päivittäistä valvontaa. Moottorin ja rungon huoltoon sertifioituja mekaanikkoja puuttuu, laadunvarmistusohjelmia puuttuu. Lentäjillä ei ole tietoa, mitä huollossa oikeastaan on tapahtunut ja on kohtalon armoilla, kuinka asiat on kussakin huoltopisteessä järjestetty, Hoban tykittää.

 

tekniikka&talous

 

EDIT : muistanko nyt oikein myös Finnairin käyttävän Timcoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlines on ulkoistanut huoltonsa Timco-nimiselle kumppaniyhtiölle. Tilanne kirvoittaa yhtiön työntekijöiltä huolestuineita lausuntoja.

 

- Ensimmäisiä Timcon huoltamia koneita hakemaan menneet lentäjät sanoivat, etteivät ne olleet lentokelpoisia ja kieltäytyivät ottamasta niitä vastaan, kertoo lehden haastatteleman Americanin mekaanikko Larry Pike. Hän kertoo yhtiön mekaanikkojen myös hiljattain löytäneen huollosta tulleista koneista ruostetta, joka oli vain maalattu pois näkyvistä.

 

Pilottiyhdistyksen puheenjohtaja Tom Hobanin mukaan kyseessä on laajemmin koko alaa koskeva kysymys.

 

- Isoimmat raskaan huollon toimipisteet sijaitsevat Kiinassa ja El Salvadorissa, eikä niissä käytännössä ole oikeaa päivittäistä valvontaa. Moottorin ja rungon huoltoon sertifioituja mekaanikkoja puuttuu, laadunvarmistusohjelmia puuttuu. Lentäjillä ei ole tietoa, mitä huollossa oikeastaan on tapahtunut ja on kohtalon armoilla, kuinka asiat on kussakin huoltopisteessä järjestetty, Hoban tykittää.

 

tekniikka&talous

 

EDIT : muistanko nyt oikein myös Finnairin käyttävän Timcoa?

 

En ole varmaan ainoa joka on ollut epäilevällä kannalla kun Finnair ulkoisti huoltotoimintoja halpamaa Kiinaan ja muualle Aasiaan. Vaikka on vakuutteluja riittänyt aasialaisten ( kiinalaisten) mekaanikkojen huolellisuudesta ja ammattitaidosta, niin kaikki näitä vakuutteluja eivät ole nielleet.

 

MTV 3 uutisissa viime vuonna:

 

"Kaukokoneiden pidempi raskashuolto tehdään lähes kokonaan Hong Kongissa ja Singaporessa.

 

Finnair Technical Services -konehuollon varapääluottamusmiehen Jukka Korhosen mukaan huollon heikkous johtuu siitä, että Aasiassa korjaamoilla täytetään vain valmistajan ja viranomaisten minimivaatimustaso. Tärkeintä on, että kone on korjaamon ovesta lähtiessä lentokykyinen. "

 

Eli nopeasti tulkiten:  Kun kone tulee ulos aasialaisesta huollosta, niin se on lentokykyinen vaikka matkustamon penkit eivät ole kunnolla kiinnitetty... Mutta eri asia onko se lentokelpoinen?? ???   Ainakin tämän AA tapauksen perusteella.

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli nopeasti tulkiten:  Kun kone tulee ulos aasialaisesta huollosta, niin se on lentokykyinen vaikka matkustamon penkit eivät ole kunnolla kiinnitetty... Mutta eri asia onko se lentokelpoinen?? ???   Ainakin tämän AA tapauksen perusteella.

 

Jukka

 

 

Huollon ulkoistamiseen sen enempää puuttumatta, tässä tapauksessa kylä osa koneista oli huollettu AA:lla itsellään käsittääkseni, Tulsan huoltopisteessä

 

"American said work was done at an American Airlines base in Tulsa, Okla., and a Timco facility in North Carolina. In both cases, American employees were the last to touch the seats, said airline spokeswoman Andrea Huguely - a comment that drew a fierce response from the Transport Workers Union, which represents American's maintenance employees."

 

 

http://www.usatoday.com/story/travel/flights/2012/10/03/american-airlines-seats/1610189/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varmaan ainoa joka on ollut epäilevällä kannalla kun Finnair ulkoisti huoltotoimintoja halpamaa Kiinaan ja muualle Aasiaan. Vaikka on vakuutteluja riittänyt aasialaisten ( kiinalaisten) mekaanikkojen huolellisuudesta ja ammattitaidosta, niin kaikki näitä vakuutteluja eivät ole nielleet.

 

MTV 3 uutisissa viime vuonna:

 

"Kaukokoneiden pidempi raskashuolto tehdään lähes kokonaan Hong Kongissa ja Singaporessa.

 

Finnair Technical Services -konehuollon varapääluottamusmiehen Jukka Korhosen mukaan huollon heikkous johtuu siitä, että Aasiassa korjaamoilla täytetään vain valmistajan ja viranomaisten minimivaatimustaso. Tärkeintä on, että kone on korjaamon ovesta lähtiessä lentokykyinen. "...

 

Ensinnäkin, tästä AA:n tapauksesta ei voi vetää mitään johtopäätöstä kiinalaisten tekemän huollon tasoon, koska AA:n köyttämä Timcon huoltopiste sijaitsi USA:ssa.

 

Mutta he, jotka ovat paremmin tutustuneet nimenomaan kiinalaiseen kulttuuriin, ovat myös havainneet, miten kurinalaisia kiinalaiset ovat. Siihen myös perustuu heidän mieletön menestys viimeisien vuosikymmenten aikana. Ja meistä jokainen pystyy ja jopa joutuu päivittäinen havainnoimaan kiinalaisten huolellisuutta ja ammattitaitoa. Onhan suuri osa käyttämistämme tuotteista kiinalaisten tekemiä.

 

Lopuksi voi tietenkin kysyä, onko varapääluottamusmiehen näkemys aivan neutraali, hänellä lienee oma lehmä aika lailla pahastikin ojassa. Harmihan tässä on, että suomalainen ei tässä(kään) kilpailussa ole pärjännyt. Toki Finnair ei sentään ole vielä tehnyt konkaa, AA on.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopuksi voi tietenkin kysyä, onko varapääluottamusmiehen näkemys aivan neutraali, hänellä lienee oma lehmä aika lailla pahastikin ojassa. Harmihan tässä on, että suomalainen ei tässä(kään) kilpailussa ole pärjännyt. Toki Finnair ei sentään ole vielä tehnyt konkaa, AA on.

 

Vaikka varmaan samaa asiaa tarkoititkin niin pitää kyllä tarkentaa.

AA ei ole tehnyt konkurssia, Chapter 11 on ihan eri asia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä, chapter 11 on toki eri asia, ja sitä tarkoitin. Ei olisi pitänyt yleistää liikaa. Ja chapter 11 vastaavaan yrityssaneeraukseen Finnairkin varmasti hakeutuisi, jos tilanne niin huonoksi menisi. Toivottavasti ei

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään