Jonatan Hilska

Iljushin DB-3 Köyliöjärven jäällä

7 viestiä aiheessa

Jostain sain tällaisen valokuvan, jossa kerrotaan olevan DB-3 pommari  Köyliöjärven jäällä talvisodassa. Huomasin että olen tainnut nähdä saman kuvan jossain 1940 painetussa kirjassa, mutta kuvateksti oli ajan tavan mukaisesti hyvin ympäripyöreä.

Kone näyttää tehneen hyvän laskun jäälle telineet alhaalla, mutta palanut joko ilmataisteluvaurioiden tai tahallaan sytyttämisen vuoksi. Tietääkö kukaan tapauksesta enemmän - esim. päivämäärää tai miten kone purettiin ja kuljetettiin pois?

 

DB-3punainenkolmonen.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia antoi tällaisen tiedon, liekö sama tapaus, mutta kone tunnistettu väärin?

 

29. tammikuuta vuonna 1940 yksi SB-2 pakkolaskeutui Köyliönjärven jäälle. Konetta oli tulitettu Pyhäjärven lentokentältä kivääriaseilla. Lentotukikohdan sotilaat ja Köyliön suojeluskunta menivät koneelle ja kävivät tulitaistelun kolmen lentäjän kanssa, joista kaksi kuoli ja yksi antautui. Lentäjät sytyttivät koneen palamaan ja se tuhoutui.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_SB-2

 

EDIT: Kujansuun Martin juttu täältä foorumilta. Kone tunnistettu SB-malliseksi. (29.1.1940)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,77402.0/wap2.html

 

Sama päivämäärä täällä, mutta edelleen DB-koneena mainittu:

 

http://www.koylio-seura.fi/kuva/1st/html/default.asp?id=1372&p_id=80&editmode=showprod

 

Veikkaanpa että kyseessä sama tapaus (sama päivä 29.1.-40) mutta konetyyppinä mainittu lähteestä riippuen sekä SB että DB.

 

Kuvissa näyttää olevan DB-3, peräsimen suora saranalinja kertoo sen selvästi. SB-2:ssa saranalinja tekee kulman sivuperäsimen/vakaajan yläosassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on 53 DBAP:n punainen 3 (siis DB-3; c/n 392302), Köyliönjärven jäällä 29.1.1940. V.luutn P.T. Tshaika ja vääp F.M. Galanin saivat surmansa, luutn V.A. Ushakov vangittiin. Lisätietoja Red Stars 7-kirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle varmistuksesta. Tuossa IPAK 52:n alkuperäisessä ilmoituksessa sanotaan: "Kone oli SB-mallinen, peräsimessä n:o 3 ja sen alla 392302."

 

Eli sama sarjanumero, mutta kone tunnistettu vääränmerkkiseksi, kuten on tullut ilmi. Ei liene ensimmäinen "väärin tunnistettu" viholliskone, tulee mieleen ilmataisteluvoitot ja niiden ristiriitaiset tulkinnat koneiden malleista.

 

Niin, ja tämä Tuusniemen "SB-2" taitaa olla myös DB-3: ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,101406.msg1329952.html#msg1329952

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistusnumeron kaksi ensimmäistä digitiä ("39") ilmaisee valmistustehtaan numeron, eli Moskovassa, Hodynkan kentäm (eli Keskuslentoaseman) laidalla sijaitsevan Menzhisnskinnimeä kantavan tehtaan, joka valmisti lähinnä Sergej Iljushninin suunniitelmia lentokoneita. Sergej Iljushin johti 1930-luvulla tehtaan suunnittelutoimistoa (OKB).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli tosiaan kuluneeksi Talvisodan alkamisesta 72 vuotta, ja se merkitsi sitä silloin että romua riitti "joka niemeen sekä notkelmaan". Lentovarikoiden miehille riitti puuhaa. Tässä on evakuoitu Tupolev SB-2-koneen keskirunko 1936 mallisen Ford-kuormurin lavalle jossain päin Suomea.

 

Ford1936jaSB-2nkeskirunko.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään