Pentti Salo

Brewster model-239:n varusteet

40 viestiä aiheessa

Kyseisten koneiden mukana tuli Suomeen varaosia ja varusteita. En ole löytänyt listausta, mitä kauppaan kokonaisuudessaan kuului. Tuliko mukana lentovarusteita, eli suojavaatetusta tai muuta ohjaajan kantamaa varustusta?

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisten koneiden mukana tuli Suomeen varaosia ja varusteita. En ole löytänyt listausta, mitä mitä kauppaan kokonaisuudessaan kuului. Tuliko mukana lentovarusteita, eli suojavaatetusta tai muuta ohjaajan kantamaa varustusta?

Pena

Tuskin, koska "Lentäjän näkökulma II"(Raunion, Jukka) opus kertoo, että suomalaisten yllätykseksi Jenkit poisti koneista tukialusvarusteet, aseet, tähtäimet ja mittarit. Kirjan mukaan kauppaan kuului 10 varamoottoria ja 20 potkuria ja varaosia.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin, koska "Lentäjän näkökulma II"(Raunion, Jukka) opus kertoo, että suomalaisten yllätykseksi Jenkit poisti koneista tukialusvarusteet, aseet, tähtäimet ja mittarit. Kirjan mukaan kauppaan kuului 10 varamoottoria ja 20 potkuria ja varaosia. Markku

 

Tässä mättää nyt jokin...

Kyllä niissä "karkeakaliberiset" kk:t olivat, kera tähtäinten ja mittarien!  :o

Joku häiriö on nyt Rauniolle sattunut!

 

Juha-Pekka  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mättää nyt jokin...

Kyllä niissä "karkeakaliberiset" kk:t olivat, kera tähtäinten ja mittarien!  :o

Joku häiriö on nyt Rauniolle sattunut!

 

Juha-Pekka  :-\

 

Tuotanoin..... eikös ainakin osassa Brewstereissä ollut Malmille tullessaan alkuperäiset F2A-1 varustuksen mukaiset putkitähtäimet?

 

width=443 height=242http://www.sci.fi/~fta/bw-009.jpg[/img]

 

width=444 height=250http://www.sci.fi/~fta/bw-010.jpg[/img]

 

Kuvat : http://www.sci.fi/~fta/BWtoFAF1.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainataan nyt tuota Raunion tekstiä: "...Valtion lentokonetehtaan Fokker-sarjoja varten tilatut mittarit käytettiin uusiin hävittäjiin. Lontoon lähetystön ilmailuasiamies ins.kapteeni Vuolasvirta onnistui hankkimaan optisia Aldis-kiikaritähtäimiä...."

Kirjassa seisoo  muuten paljon muutakin mielenkiintoista joten kannattaa lainata opus lähimmästä kirjastosta. (Mulla ei oo kummempaa tietoa asiasta mitä oon lukenut....) Toisaalta ei luettuun tekstiin ole aina uskomista: Olikosenyt J. Karhunen joka väitti jotta Jenkit myi Brewsterit "myötätuntona" taalan kapplehintaa kun taas Raunion kirjasta voimme lukea että hinta oli 54 000 dollaria per kone plus pakkaus ja toimituskulut  .

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainataan nyt tuota Raunion tekstiä: "...Valtion lentokonetehtaan Fokker-sarjoja varten tilatut mittarit käytettiin uusiin hävittäjiin. Lontoon lähetystön ilmailuasiamies ins.kapteeni Vuolasvirta onnistui hankkimaan optisia Aldis-kiikaritähtäimiä...."

 

Markku

 

Istun korjattuna  :D

 

Aldis hakusanalla varustettuna alkoikin löytyä:

 

The unassembled planes were assembled by Swedish, Norwegian and British volunteers, and were equipped with three Colt MG 53-2 .50 cal machine guns and one Colt MG-40 .30 cal machine gun (.30 cal MG was later on changed into .50 cal), instruments originally bought for licence-made Fokker D.XXI's and British Aldis telescopic sights. (replaced with Finnish copy of German Revi 3/c deflector sights before the Continuation war)

 

http://www.warbirdforum.com/faf.htm

 

Elikäs tuon mukaan Trollhättanissa oltaisiin asennettu nuo optiset tähtäimet sekä kolme puolituumaista ja yksi .30 ( 30-06 ? ) konekivääri. Sekä nuo mainitut Fokker D XXI valmistukseen mittarit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän käy mielenkiintoiseksi :)

Elikkäs, nuo Coltin puolituumaset pyssyt jouduttiin ostamaan Jelkeiltä erikseen: http://www.kolumbus.fi/sil/2007/2007.html#20074

Ylläoleva lehti tietää kertoa että BW:n mukana saatiin! 132kpl Colt MG53-2 aseita 1250 taalaa kappale. Ja kuvia pläräämällä selviää ja asia seiroo myös Raunion kirjassa jotta alkujaan koneissa oli vain mekaaninen rengas-jyvä tähtäin ja kaukoputket ois asennettu vasta Suomessa ja lopulta talvella 1940-41 valorengastähtäimet. 

Markku  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista. Osa edelläkerrotusta olikin jo tiedossa. Raunion kirjat on hyllyssä luettuna. Ihmettelen vain lentovarusteita leimattuna näihin koneisiin. Oikeasti on olemassa muunmuassa turkislentohousut, tai haalari. Tuntuu kuitenkin hieman oudolta kylmiin olosuhteisiin tehdyt varusteet. Tehtiinkö vain Suomea varten?

Pena

 

Edit: Puolentuuman patruunoissa ei ollut tehtaan merkintöjä, Jenkkien silloisen neutraalisuuden takia. Kokoelmassani on pari kappaletta talvisodan ajalta, ilman hylsyn kantamerkintöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen ( kaiketi ) vielä liittyen..... minkähänlainen radiovarustus Brewstereihin mahdettiin asentaa Trollhättanissa koneita koottaessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran varusteista voi kai mainita, että ainakaan mitään amerikkalaismallisia lentopäähineitä ei koneiden mukana tullut. Lentolaivue 24:n BW-piloteilla on kuvissa samat vanhat kotimaiset Friitalan nahkahuuvat kuin oli jo Talvisodassa Fokkereissa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewsterin radiot olivat merkkiä RCA, kohtilentolaite oli RCA AVR-8D, lähetin mallia AVT-7B, vastaanotin mallia AVR-jotain.

 

Kiitos tarkennuksesta Antti, siis tulivatko nämä radiot kuitenkin kaupassa mukana? Olin jostain syystä siinä uskossa että radiot olisivat olleet noiden riisuttujen varusteiden listalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkennuksesta Antti, siis tulivatko nämä radiot kuitenkin kaupassa mukana? Olin jostain syystä siinä uskossa että radiot olisivat olleet noiden riisuttujen varusteiden listalla.

 

Radiot tulivat koneiden mukana. Korjauksena vielä, että tuo vastaanotin on myös mallia AVR-8D (receiver)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiot tulivat koneiden mukana. Korjauksena vielä, että tuo vastaanotin on myös mallia AVR-8D (receiver)

 

Pikku hiljaa tietämys syvenee  8)

 

Löysin viittauksen Raunion kirjaan, käännettynä tosin, jossa tosiaankin mainitaan:

 

The radio (transmitter RCA AVT-7B, receiver RCA AVR-8D) operated at 6100 and 6240 Hz frequencies. The receiver had a homing device, but there were no homing beacons used in Finland. The range of the radio was good at the time, several tens of kilometers between planes.

 

Olen tulkitsevinani tuota niin että AVR-8D on vastaanotin jossa on suuntima, ei niinkään että niitä olisi ollut kaksi, toinen vastaanottimena ja toinen suuntimena. Vaiko....?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku hiljaa tietämys syvenee  8)

 

Löysin viittauksen Raunion kirjaan, käännettynä tosin, jossa tosiaankin mainitaan:

 

Olen tulkitsevinani tuota niin että AVR-8D on vastaanotin jossa on suuntima, ei niinkään että niitä olisi ollut kaksi, toinen vastaanottimena ja toinen suuntimena. Vaiko....?

 

 

 

Juuri näin, ajatuksia sotki kytkinpaneeli jossa luki Radio Compass AVR-8D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ehkä menee BW:n "normaalin" varustelistan ohi, mutta eilen illalla tullut Myytinmurtajat-ohjelma palautti mieleen Brewsterin siipien sisällä alunperin olleet pingispallot. Myytinmurtajissa upotettiin vene n. kymmenen metrin syvyyteen ja nostettiin takaisin pintaan veneen sisälle putkessa syötettyjen pingispallojen avulla.

 

Muistan lukeneeni jostakin, että näitä vastaavia palloja poistettiin huoltojen yhteydessä BW:n siivistä Suomessa. Kone oli laivastohävittäjä alunperin, ja sen takia sen uppoamisnopeutta mahdollisessa pakkolaskussa veteen saatiin pallojen avulla hidastettua.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ehkä menee BW:n "normaalin" varustelistan ohi, mutta eilen illalla tullut Myytinmurtajat-ohjelma palautti mieleen Brewsterin siipien sisällä alunperin olleet pingispallot. Myytinmurtajissa upotettiin vene n. kymmenen metrin syvyyteen ja nostettiin takaisin pintaan veneen sisälle putkessa syötettyjen pingispallojen avulla.

 

Muistan lukeneeni jostakin, että näitä vastaavia palloja poistettiin huoltojen yhteydessä BW:n siivistä Suomessa. Kone oli laivastohävittäjä alunperin, ja sen takia sen uppoamisnopeutta mahdollisessa pakkolaskussa veteen saatiin pallojen avulla hidastettua.

 

Jukka

 

No tätä samaista pingispallohistoriaa tuossa mietiskelin itsekin aiheen tiimoilta ( lienen joskus jopa sen perään kysellytkin ). Muistelisin nimittäin jostain joskus lueskelleeni näistä pingispalloista, olisikohan ollut joku Joppe Karhusen kirja. Tarinan mukaan näitä palloja olisi poistettu siivistä laivueissakin, ja pingis olisi ollut kuulemma hyvinkin suosittu ja yleinen urheilulaji  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bruun in kirjassa hävittäjälentolaivue 26 sivulla 259 lainaus:Ainahan sitä olisi voinnut laivastokoneella laskea veteen, vaikka kaikki ping-pong pallot olikin jo varastettu siivistä.

Eli mielestäni siellä ne pallot jossain vaiheessa olivat.

Jäi vielä ainakin minulle roikkumaan, millaiset merkinnät näissä turkisvarusteissa mahtaa olla jotka ne BW koneisiin liittää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bruun in kirjassa hävittäjälentolaivue 26 sivulla 259 lainaus:Ainahan sitä olisi voinnut laivastokoneella laskea veteen, vaikka kaikki ping-pong pallot olikin jo varastettu siivistä.

Eli mielestäni siellä ne pallot jossain vaiheessa olivat.

Jäi vielä ainakin minulle roikkumaan, millaiset merkinnät näissä turkisvarusteissa mahtaa olla jotka ne BW koneisiin liittää?

 

Sen verran vielä, että muistan kun mm. Orvon kanssa oli juttua tästä pingispallo-asiasta. Löysin täältä foorumilta aiempaa jutustelua (22.10.2009), ja tuolloin mm. virtualpilots.fi-sivustolta löysin tuon Arnen mainitseman saman muistelman:

 

"17.10.1944 yritin lähteä tiedustelulennolle vaikka kenttä oli sumussa. Heti startissa jouduin sumuun ja painelin pitkin pientä männikköä. Tulin kentän päällekin kerran. Oli tason kärki sen verran pistänyt esiin sumusta että hakaristi näkyi. Sitten pääsin Oulujärvelle. Siellä oli niin paljon rakoa että pääsin kunnolla kaartamaan. Huomasin aikaisemmilla lennoilla että hiekkasärkkä oli itä-länsi radan päässä järvellä. Päätin käyttää sitä hyväkseni. Ainahan sitä olisi voinut laivastokoneella laskea veteen, vaikka kaikki ping-pong pallot olikin jo varastettu siivistä."

 

lähde: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-HLeLv26Lapissa.html#26

 

Tämäkin alla oleva kommenttini on samasta ketjusta tuolta parin vuoden takaa, sen jälkeen pingispallo-asia taisi jäädä selvittämättä sen tarkemmin.

 

EDIT. Löysin lisää tietoa pingis-pallojen käytöstä lentokoneessa, tässä juttu vuodelta 1936. Vultee-koneeseen laitettiin yli 10.000 palloa Atlantin ylitystä varten, jos olisi jouduttu tekemään pakkolasku veteen:

 

http://blog.modernmechanix.com/2008/03/12/ping-pong-balls-make-plane-buoyant/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toivo Sorsan Lentäjän albumi 2:ssa sivulla 22 on valokuva jossa on LeLv28 henkilöstöä pelaamassa bingistä ja kuvateksti kuuluu.

 

"LeLv 28 miesten vapaa-ajan viettoa Lunkulassa syyskesällä -41. Bingispallot saatiin Luukkasen BW-porukalta. Brewster kun

oli laivaston hävittäjä, niin sen siivet olivat täynnä bingispalloja, että se kelluisi vedenpinnalla pakkolaskutilanteessa. Jos kone sai osuman, 

ei ammus voinut rikkoa kaikkia siivissä olevista bingispalloista."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että löytyy lisää dokumenttia noista palloista. On muuten aika merkillistä, että tätä pingispallo-asiaa ei ole puitu tarkemmin oikeastaan missään Brewsteriä koskevassa kirjassa, mitä on eteen tullut. Tarkoitan tässä konetyypistä tehtyjä kirjoja. Paljonko noita palloja oli, ja missä kohtaa siipeä? Olivatko ne joissain pusseissa vaiko "irrallaan kolisemassa"? Myöskään netistä ei löydy mitään, tai en ainakaan ole onnistunut löytämään. Googlasin tässä eilen illalla asian tiimoilta, ja samat vanhat linkit parin vuoden takaa löytyivät, ei mitään uutta. Tietääkö joku kertoa, oliko Brewsterin Yhdysvaltojen laivastossa korvanneissa tyypeissä kuten Grumman Wildcat ja Hellcat, näitä samoja "ping-pong" -palloja siivissä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään