Pentti Salo

Brewster model-239:n varusteet

40 viestiä aiheessa

Terve Jukka

Mielestäni näistä palloista on kirjallisessa muodossa vielä lisäaineistoa jossain, kunhan muistaisi.Tuollaisena suttuisena kuvana mielessä että jossain pakkauksessa nuo olivat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Muistan lukeneeni jostakin, että näitä vastaavia palloja poistettiin huoltojen yhteydessä BW:n siivistä Suomessa. Kone oli laivastohävittäjä alunperin, ja sen takia sen uppoamisnopeutta mahdollisessa pakkolaskussa veteen saatiin pallojen avulla hidastettua.

Brewsterin varusteluettelo ei tunne palloja, ei myöskään koneen speksi. Koneen siivissä oli vesitiiviit osastot. Pallothan ovat selluloidia, joka käytäytyy vedessä aika mielenkiintoisesti...

 

Jos joku löytää tästä oikeaa asiakirjatietoa, ei muistelmia, niin kertokoon ihmeessä!

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewsterin varusteluettelo ei tunne palloja, ei myöskään koneen speksi. Koneen siivissä oli vesitiiviit osastot. Pallothan ovat selluloidia, joka käytäytyy vedessä aika mielenkiintoisesti...

 

Jos joku löytää tästä oikeaa asiakirjatietoa, ei muistelmia, niin kertokoon ihmeessä!

 

Terv,

 

Kössi

 

Terve Kössi!

 

Tästähän saadaan mainio keskustelun aihe! Nyt tarvitaankin todella "Myytinmurtajia" tämän myytin ratkaisemiseksi. Jostakin tämä pingispallo-myytti on alkunsa saanut, se on selvä. Totta vai tarua? On aika hämmästyttävää, että kyseiset ping-pong pallot tosiaankin mainitaan ainakin kahdessa sota-aikaa käsittelevässä kirjassa.

 

Carl-Erik "Calle" Bruunin kirjassa Hävittäjälentolaivue 26 sivulla 259 mainitaan siis nuo pallot. Tarkistin myös itse. Kappale on kursivoitu ja se alkaa sanoilla "Bruunin selostus". On oletettavaa, että raportti on kirjoitettu välittömästi lennon jälkeen 17.10.1944. Nimittäin samalla tapaa (Bruunin selostus) on kirjassa aloitettu eräät muutkin kappaleet, jotka kirjoituksen aikamuodosta päätellen Bruun on selvästikin kirjoittanut heti lentotehtävän jälkeen. Jos ja kun kuten oletan, Bruun on kirjoittanut ping-pong palloista vuonna 1944, niin onhan Brewster koneena täytynyt olla tuolloin tuoreessa muistissa. Jostakin "Calle" on pallo-tiedon täytynyt saada...

 

Toinen spekuloitava kuva on siis Ari Räsäsen löytämä kuva Toivo Sorsan Lentäjän albumista 2 sivulta 22 vuodelta 1941. Se ilmeisesti on juuri se kuva ja teksti, jonka muistan itsekin kauan sitten lukeneeni ja johon viittaan. Siinä on siis LeLv28 henkilöstöä pelaamassa bingistä ja kuvateksti kuuluu.

 

"LeLv 28 miesten vapaa-ajan viettoa Lunkulassa syyskesällä -41. Bingispallot saatiin Luukkasen BW-porukalta. Brewster kun oli laivaston hävittäjä, niin sen siivet olivat täynnä bingispalloja, että se kelluisi vedenpinnalla pakkolaskutilanteessa. Jos kone sai osuman, ei ammus voinut rikkoa kaikkia siivissä olevista bingispalloista."

 

Jostakin Toivo Sorsa on tämänkin tiedon saanut. Jos palloja on ylipäätänsä ollut, niin ne on ilmeisesti poistettu varhaisessa vaiheessa koneiden tultua maahan. Tai sitten palloja ei ole koskaan ollutkaan, kuten Kössi mainitsee. Siis totta vai tarua?

 

Tämä BW-pingis-pallo-myytti voi siis olla myös täysi "ankka" joka kelluu vielä paremmin kuin pallot. Myytinmurtajat-ohjelmassa tarvittiin muistaakseni n.15.000 palloa nostamaan ylös vene sataman pohjasta. Hyvin nousi! Tai sitten myytti on totta, kunhan lisätietoa ja faktaa löytyy. Siihen asti se on todella mielenkiintoinen purtava. Jos palloja on todellisuudessa ollut siivissä, niitä on täytynyt olla paljon, koska ei niistä muuten mitään hyötyä ole. Selluloidipalloihin liittyvät muut asiat, mitä tässä ketjussa mainitaan, pitää ottaa huomioon myös.

 

Tämän foorumin lisäksi muualla netissä löytyy ainakin yksi maininta, että pingis-kuva löytyisi jostain vanhasta Joppe Karhusen kirjasta. Joppe jos kukaan tunsi Brewsterit läpikotaisin. Löytyisikö kuva?

 

Oli miten oli, totta vai tarua, myytti elää. Sen vuoksi olisi todella mukava saada faktaa, kuten Kössi toteaa.

 

EDIT: Juttelin juuri Salon Pentin kanssa puhelimessa asian tiimoilta. Pena kertoi, että n. 30 vuotta sitten, kun hän asui vielä Kauhavalla, joku vanha sotapilotti (Manu Fräntilä tai joku muu, Pena ei varmuudella muistanut) kertoi näistä pingispalloista, ja että niillä pelattiin laivueissa ja niitä saatiin juuri Brewsterin siivistä. Mielenkiintoinen lisä tähän myyttiin. :thmbup:

 

EDIT 2: Olin yhteydessä myös Göran Bruuniin tänä aamuna. Hän kertoi seuraavasti, hänen luvallaan lainaan häntä:

"Kuten foorumilla mainitaan muidenkin kertomana, näköjään palloja on ollut

alkuvaiheessa. "Myytti" ei ole ilmestynyt ilman mitään todenperäisyyttä.

Muistan Callen kertoneen näistä palloista jo nuoruudessani. Kyseiset herrat

eivät ole joukossamme kertomassa joten tarkistuksen mahdollisuus on mennyt.

Nyt jälkeenpäin jahkaillaan asiasta eikä tulla hullua hurskaammaksi Luotan

enemmän veteraanien silloin kirjoittamiin kommentteihin kuin nyt

jälkeenpäin tehtyihin päätelmiin."

 

Mutta laitanpa tähän vielä tämän jutun, sillä kyllä niitä varmasti on käytetty...1936, Brewsterin syntymäaikoina ;)

 

Olisiko myytti saanut alkunsa vaikka tästä?

 

http://blog.modernmechanix.com/2008/03/12/ping-pong-balls-make-plane-buoyant/

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin että tuo paloturvallisuus ei ollut ensiajatus tuolloin, paloivathan nuo koneet muutoinkin herkästi esim. jo polttoaineen puolesta ja alumeettihan palaa kuten myös öljyt ym.Mielestäni suomesta löytyy vielä BW lentäjä, en tiedä missä kunnossa?

Jenkeissähän myös voisi löytyä joku, tuohan voisi olla haaste meidän ulkosuomalaisille jotka siellä mellastavat.Tuo pallojen käyttäytyminen vedessä lienee sivuseikka, ajatus jos sellainen oli, lienee varmaan muutama lisäminuutti tai tunti pakkaustavasta riippuen.

Rakastan spekulointia eli tuotiinko ehkä ruotsista pingispalloja luvatta jonkun toimesta?Jos joku miettii että eiväthän nuo pitkään siellä kestä, puhkeavat tärinän aiheuttamasta kulumisesta, mikähän oli tuolloin sotakoneen ajateltu elinikä.

Tyhjästä tuo juttu ei ole tullut, tietäisi vain mistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin Vahvelaisen Aimolta noista pingispalloista. Hän oli BW-lentäjänä aina kevään 1940 Malmin koulutuksesta siihen saakka kun perivät G2 Mersut Lentolaivue 34:ltä. Aimo sanoi, ettei missään vaiheessa törmännyt pingispalloihin eivätkä edes mekaanikot ole hänelle niistä maininneet. Vahvelainen oli Vesivehmaalla 200 metrin päässä siitä paikasta, jossa Virran "Jallu" syöksyi puihin ja maahan esitellessään BW:n erinomaisia lento-ominaisuuksia saksalaisten valtuuskunnalle. Hän ja muutkin juoksivat paikalle, jossa BW:n kappaleita oli ympäriinsä ja isompi möykky oli alkanut palamaan, mutta pingispalloja ei näkynyt missään. Vahvelainen muisti, että ainakin siipien tarkastusluukuissa oli kumitiivisteet. 

Ehkäpä jenkit eivät katsoneet tänne Suomeen jääkarhujen maahan lähetettyihin Brewstereihin kaikkia Tyynenmeren varustuksia tarpeellisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Howard Hughes käytti pingispalloja maailmanympärilennossaan 1938. Palloja oli rahtitilassa ja siivissä- Koneena oli Lockheed Super Electra NX18973. Tarkoituksena oli tietenkin pitää kone pinnalla mahdollisimman pitkään. Brewsterin siipi oli periaatteessa osittain vedenpitävä, mutta kalliita korjauksia siipien polttoainetankkien tiiveyteen jouduttiin tekemään Suomessakin emalilakalla. Mistä tämä pallotarina alunperin on tullut, on silti arvoitus. Kuten Jukka sanoi kuulin sen jo 1970- luvun alkuvuosina totena. Faktaa on se, että pingistä ainakin pelattiin ja osa aikalaismuistelijoista silloin kertoi niitä saadun nimenomaan Brewsterin siivistä. Onhan toki mahdollista että koneennoutajat hankkivat palloja Ruotsista ja nämä muut pallojenkäytöt sekoittuivat laivastokoneen varustukseen.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tämä pallotarina alunperin on tullut, on silti arvoitus. Kuten Jukka sanoi kuulin sen jo 1970- luvun alkuvuosina totena. Faktaa on se, että pingistä ainakin pelattiin ja osa aikalaismuistelijoista silloin kertoi niitä saadun nimenomaan Brewsterin siivistä. Onhan toki mahdollista että koneennoutajat hankkivat palloja Ruotsista ja nämä muut pallojenkäytöt sekoittuivat laivastokoneen varustukseen.

Pena

 

Onpas aika mielenkiintoista tosiaan jos osoittautuisikin että näinkin pitkään elänyt tarina osoittautuisikin rintamalegendaksi. Ei tietysti varmaankaan olis ensimmäinen kerta  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaan hieman vanha aihe esille. Selvittelin ihan muuhun liittyen silloin käytössä olleita valopistooleja. U.S.N käytti Sedgley mark 4 ja 5 valopistooleja toisessa kapinassa. Oliko niitä mahdollisesti Brewstereiden varusteissa mukana? Suomessahan ei valmistettu silloin valopistooleita ja niitä hankittiin talvisodan aikana Ranskasta 500, Englannista 200, Belgiasta 550 ja välirauhan aikana lisää 1500, kuten myös Yhdysvalloista 2000 kappaletta. VKT alkoi valmistaa joskus vuoden 1942 jälkeen kopiota jenkkien pistoolista, tietoa ei vain tunnu löytyvän. Päämajan taisteluvälineosaston nimikeluettelo vuodelta 1942 luettelee kaikki mallit, jenkkiläiset lukuisimpina. Omaa paranneltua mallia siis valmistettiin VKT-VMT-Valmet- tehtailla? Varusmiehenä sain tulenjohtajakoulutuksen ja se hemmetin pistoolin kapula oli muiden kaularemmien kanssa riesana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnelle. Housut eivät luultavasti ole alkuinnostukseni mukaisia. Pohjoisesta ostettuna tarinalla: Ei ihan lentokone, mutta mielenkiintoinen varuste. Kuvassa on  Yhdysvaltain laivaston ilmavoimien (USN) käyttämä lentomiehistön kylmänajan lentohousut. Malli on M-446 b, mikä on harvinainen. Näitä käyttivät mm. Catalina lentoveneen konekivääriampujat ja muukin miehistö lentäjää lukuunottamatta.

aaahousut.jpg.051e38751ba4267cc7d9351548fe6f7a.jpg

Innostuin hieman liikaa kerrotusta tarinasta ja liitin sen mielessäni Brewstereihin. 1944-45 lenteli kuitenkin tuollaisillakin housuilla varustettuja pohjoisessa.

Pena

p>aaahousut.jpg.462cc57c11c707cc5d07d367867573e7.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ping pong -pallot herättivät aikanaan itsessäni mielenkiintoa niistä lukiessani. Hienoa olisi, jos joku löytäisi faktatietoa edes yhdestä USA:n laivaston konetyypistä, jossa on ollut pingispalloja siivissä. Siis tuotantosarjassa. Jenkkilähteethän eivät kovasti elämöi asialla. Brewster palloineen olisi varmaan herättänyt vielä enemmän inhoa laivaston piirissä, eikä Grummankaan mainosta itseään maailman kaikkien aikojen suurimpana ping pong -pallojen ostajana tai valmistuttajana. Tilauksia olisi pelkästään heillä ollut ehkä runsaat 300 miljoonaa palloa 2. maailmansodan aikana. Northrop Grumman kuitenkin huomaa yhdistää itsensä 2019 oranssiin palloon: http://tinyurl.com/jwxbjzh.

 

Yllä linkattu modernmechanixin kertoma tositapahtuma Dick Merrillin ja Harry Richmanin lennosta Atlantin yli ja takaisin vuonna 1936 voisi olla lähtökohta legendalle. Koneena käytetty modifioitu Vultee 1A ei kuitenkaan ollut mallina missään tekemisissä USAn laivaston kanssa. Tuon lennon osalta pallojen määräksi mainitaan kaikenlaista välillä 10.000 - runsaat 40.000. Brewsterin siipiin ei tietenkään mahtuisi samaa määrää palloja mutta kaipa niitä vähintään yli 100.000 olisi pitänyt lentää Suomeen varastettaviksi. Väittäisin Occamin partaveitseen nojautuen Karhusen ostaneen itse jonkun paketin palloja Ruotsista, tuoneen ne Brewsterillä Suomeen (tilaahan siellä oli) ja keksineen (mekaanikkonsa kanssa?) koko siivestä vetäistyn jutun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertomasi voi ihan hyvin pitää paikkaansa. Faktoja en ole itsekkään löytänyt ja nuorena kuulemaani kertomusta pidin tietenkin totena, kuten kertojakin pingistä pelanneena. Jenkkiläisten Brewstereiden kuvissa en ole löytänyt palloja tuhoutuneiden koneiden kuvissa. Olisi mielenkiintoista, jos joku paikallinen tutkisi arkistoja tehtaan tilauksista ja materiaaleista. Faktaa on vain se, että tarinaa kerrottiin ilmavoimien piirissä ja pariin siviilikoneeseen pingispalloja laitettiiin aiemmin.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman BW:n valopistooliakin sivuavaa. Noista "pöytätennispalloista" ei itsellänikään ole asiakirjahavaintoja, mutta kyllä BW:n sisälle on saatu laitettua toisenlaista helposti syttyvää materiaalia.

 

Tässä tiivistetty raportti koelentäjä kapteeni Pekka Kokon suorittaessa taitolentoa BW-392:lla 16.10.1942. Kokko tunsi 20 minuuttia lennettyään palaneen käryä nenässään. Kojetaulusta tulleen heijastuksen avulla hän havaitsi takanaan 30 cm korkeat melko rauhallisesti palavat liekit. Tavarankuljetuslokeron vetoketjulla suljettavan peitteen nurkkaus oli tulessa. Peite ei ollut suljettu ja se oli heilahtanut bensiinitankin ja palava kohta valopistoolin pidikeputken päälle, jonka putken kautta oli ilmeisesti tullut kipinä pakoputkesta. Ohjaamon kuomua auki-kiinni säätelemällä sai Kokko palon pidettyä kurissa ja pääsi turvallisesti laskeutumaan Tampereelle.

 

Tutkimuksissa todettiin, että valopistoolin pidikeputkesta virtaa ilmaa voimakkaasti rungon sisälle ja on luultavaa, että moottorista tullut hehkuva karstanpalanen on sytyttänyt peiton palamaan. Havaittiin amerikkalaisvalmisteisen peiton olevan hyvin palavaa materiaalia. VL:n asentaja E. Holmroos oli aikaisemmin havainnut kahden korjaukseen tulleen BW:n peitekankaassa palaneita kohtia. Sabotaasin mahdollisuus oli saatu suljettua pois. Tutkijalautakunta ehdotti peitekankaan poistoa ja valopistoolin pitämistä pidikeputkessaan moottorin käydessä, jotta palava aines ei pääse rungon sisäpuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman BW:n valopistooliakin sivuavaa. Noista "pöytätennispalloista" ei itsellänikään ole asiakirjahavaintoja, mutta kyllä BW:n sisälle on saatu laitettua toisenlaista helposti syttyvää materiaalia.

 

Tässä tiivistetty raportti koelentäjä kapteeni Pekka Kokon suorittaessa taitolentoa BW-392:lla 16.10.1942. Kokko tunsi 20 minuuttia lennettyään palaneen käryä nenässään. Kojetaulusta tulleen heijastuksen avulla hän havaitsi takanaan 30 cm korkeat melko rauhallisesti palavat liekit. Tavarankuljetuslokeron vetoketjulla suljettavan peitteen nurkkaus oli tulessa. Peite ei ollut suljettu ja se oli heilahtanut bensiinitankin ja palava kohta valopistoolin pidikeputken päälle, jonka putken kautta oli ilmeisesti tullut kipinä pakoputkesta. Ohjaamon kuomua auki-kiinni säätelemällä sai Kokko palon pidettyä kurissa ja pääsi turvallisesti laskeutumaan Tampereelle.

 

Tutkimuksissa todettiin, että valopistoolin pidikeputkesta virtaa ilmaa voimakkaasti rungon sisälle ja on luultavaa, että moottorista tullut hehkuva karstanpalanen on sytyttänyt peiton palamaan. Havaittiin amerikkalaisvalmisteisen peiton olevan hyvin palavaa materiaalia. VL:n asentaja E. Holmroos oli aikaisemmin havainnut kahden korjaukseen tulleen BW:n peitekankaassa palaneita kohtia. Sabotaasin mahdollisuus oli saatu suljettua pois. Tutkijalautakunta ehdotti peitekankaan poistoa ja valopistoolin pitämistä pidikeputkessaan moottorin käydessä, jotta palava aines ei pääse rungon sisäpuolelle.

 

Tuohon valopistoolin putken päähän on VL:n muutostiedotuksissa suojatulppa juuri kipinöiden sisälle lentämisen estämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Yhdysvaltain laivaston ilmavoimien (USN) käyttämä lentomiehistön kylmänajan lentohousut.

Kyllä noilla pöksyillä varmaan tarkenee.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään