Guest Sandis

Kysymyksiä Santahaminasta

7 viestiä aiheessa

Tervehdys verkkoon, Maanpuolustuskorkeakoulu kustantaa kolmannen Santahamina-kirjan. Se julkaistaan 6.4.2012. Olen vuosia kerännyt materiaalia kirjaa varten. Sitä yritän nyt vääntää luettavaan muotoon.

 

Ilmailuhistorian osalta paljon olisi vielä selvitettävää ja kuvitettavaakin. Toivon, että saisin FlightForumin asiantuntijoilta apua.

 

Heti alkuun kysyisin löytyisikö tietoa

 

  • merivartioston lentotoiminnasta Santahaminassa
  • entä ilmatorjuntaleirien maalihinaustoiminnasta Santahaminan edustalla

  • ja mikä oli viimeinen lento Santahamina lentokentällä ja tässä en tarkoita Antonovin upeaa lentoa 1.3.2008.

 

Parhain terveisin

Jarmo Nieminen

jarmo.nieminen@santahamina.fi

045 656 75 42

 

PS. FlightForumin kautta olen saanut todella paljon apua aiemmissa selvityksissäni. Siitä suurkiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvia Eino Ritarannan kokoelmasta. Kuvatekstit kopioitu kuvan takaa

 

Kuva 1. Syksy 1935 kapt Buckingham. G-AFWZ.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 2. G-AFWZ

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 3. Syksy 1935 kapt Buckingham. G-AFWZ. (Hämmästyttävää kyllä, kone on sama, vaikka rungon väri on matkalla vaihtunut.)

[ attachment removed / expired ]

 

Todellisuudessa edellisten kuvien kone on G-AEWZ DH.90 Dragonfly, joka rekisteröitiin vasta vuonna 1937! http://www.abpic.co.uk/search.php?q=G-AEWZ&u=reg Kuvatietoihin täytyy siis suhtautua tietyllä krittisyydellä, joskin maisemat antoivat ainakin itselleni kuvan, että oltaisiin Santahaminassa.

 

Kuva 4. Santahamina 1935 LY-LAS, Cierva C.30

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 5. Santahamina 1935 LY-LAS Cierva C.30

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 6. LY-NIDA Santahamina 1935 (Tyyppi Grunau Baby IIa).

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 7. ES-HRU Sinilind, Santahamina 21.9.1934 (Tohtisin väittää, että koneen tyyppi on Komar). Kuten onkin. Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden numerossa 4/1997 on artikkeli Komareista. Siinä mainitaan, että alemmassa kuvassa näkymä Volmar Wunn lensi Sinilindillä Suomenlahden ylitse. Teko kävi suosituksesta ja meilläkin alkuunsaatettiin 3 Komarin rakentaminen; Viipurissa, Helsingissä ja Tampereella.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 8. ES-HRU Sinilind. Santahamina 21.9.1934, vas. Wolmar Wunn, oik. R.Ahonius

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 9. "Hamiltonin kone" Santahamina 1934. YL-AADO, Grunau Baby I.  Katso tarkennus kuvan 15 kohdalla. Huomaa RuotsinLatvian ja mahdollisesti Suomen lippu koneen nokassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 10. Englantilainen lentäjä koneineen Santahaminassa kesällä 1923. Kapt. Ch. Barnard saapui noutamaan Elmer Diktoniusta Mary Moorhousen lähettämnä, mutta D. ei lähtenyt. (Kone on G-EBCZ, DH.9, joka oli rekisteröity vuotta aiemmin ja tuhoutui kuvan vuonna.) http://www.tuomioja.org/index.php?mainAction=showPage&id=1465&category=3

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuva 4 Santahamina 1935 LY-LAS, Cierva C.30

 

Kuva 5 Santahamina 1935 LY-LAS Cierva C.30

 

 

Nämä kaksi kuvaa arveluttavat itseäni eniten - Santahamina vaiko Utti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 4 tarvitsi vähän täsmennystä. Onko Kuvassa keskellä horisontissa radiomasto. Entä koneen edessä näkyvää vaale osuus. Onko se aukko metsässä vai rakennus? Sinänsä moni seikka viittaisi Santahaminaan

 

Jarmo Nieminen

Santahamina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan viisi horisontti om melkoisen hämärä. Hieman vierasta santahaminalaisuuttaa. Kentä  leveyttä ei oikein pysty päättelemään.

 

Jarmo Nieminen

Santahamina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 11. Puolalaisten lentojoukkojen vierailu 20.10.1936. Koneet ovat tyyppiä Breguet XIX.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva12. Puolan lentojoukkojen komentajan ev. Ludomit Rayskin Breguet XIX 20.10.1926. Takana näkyy ilmavoimien Gourdou-Leseurre G.L.22 -hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 13. Ranskalainen Breguet XIX Santahaminassa 19.07.1926. Lentäjät Majuri Weiss ja kersantti Latapic viipyivät vain pari tuntia ja jatkoivat Tallinnaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 14. Ranskalainen Breguet XIX Santahaminassa 19.07.1926. Kone vieraili kaikissa Pohjoismaiden ja Baltian pääkaupungeissa, todennäköisesti tarkoituksenaan kaupata konetta ja tehdä ranskalaista ilmailua tunnetuksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 15. YL-AAS, (BFW) Udet U-12 Flamingo. Kuvapuolen tekstin mukaan "Kreivi Hamiltonin kone". Tämä itseasiassa liittyy kuvan 9 purjekoneeseen YL-AADO. Kreivi James Douglas Hamilton Ruotsista oli hankkinut 1934 Liettuasta Grüne Post -tyyppisen purjekoneen (suunnittelija Alexander Lippisch), joka tuotiin Riikasta Jönköpingiin lentokonehinauksessa. Antonious Raab lensi tätä hinauskonetta ja kreivi itse purjekonetta. Välilaskut tehtiin Tallinnassa, Helsingissä ja Tukholmassa. Hinausköysi oli 100 metriä pitkä ja koneiden välillä oli puhelinyhteys.

 

Ahvenanmerellä vastaantulleen huonon sään takia oli Hamiltonin irroitettava ja hän teki maastolaskun Ljusteröön kaurapeltoon, kun Raab jatkoi Barkarbyhyn. Kreivi loppujen lopuksi osti myös hinauskoneen ja myöhemmin kone sai ruotsalaisen rekisteritunnuksen SE-ADY. Hamiltonilla oli lentokoulu Ystadissa ja hän oli aiemmin lentänyt mm. purjekoneella Mälmöstä Kööpenhaminaan. Hänen setänsä oli Henning Adolf Hamilton, mahdollisesti sama henkilö, joka lahjoitti Suomen Ilmavoimille Brester 239 -hävittäjän nimellä Otto Wrede. Kössi oikaisee tarvittaessa? Lennosta on erillinen artikkeli Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä 2/2009.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 16. Kääntöpuolen mukaan YR-ABY vieraili Santahaminassa 30.8.1936 ja oli Romanialaisen ruhtinattaren Marina Stirbeyn kone. Tyyppi on kanadalainen Fleet II, mutta on ilmeisesti ollut prinssi Cantacuzinon kone. http://www.thai-aviation.net/files/YR_Register.pdf

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 17. Tämä puolestaan on YR-MAI, tyyppiä ICAR Universal, mutta ajankohdaksi epäillään joko vuotta 1936 tai 1938. Muiden lähteiden mukaan tämä nimenomaan oli ruhtinatar/prinsessa Stirbeyn kone, jolla hän teki pitkähkön lentomatkan Bukarest-Tallinan-Helsinki-Kööpenhamina-Berliini-Bukarest elo-syyskuussa 1936. Tyyppi oli itseasiassa lisenssirakennettu Messerschmitt M.23b ja sen etuistuimelle oli asennettu lisäpolttoainesäiliö. Myöhemmin säiliö poistettiin ja koneesta tuli 2-paikkainen.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään