Juha Paulavuo

Finnairin lentäjille ylityökielto

82 viestiä aiheessa

Finnairin lentäjät aloittavat ylityökiellon. Asiasta uutisoi Ylen Kuuden uutiset. Ylityöt lopetetaan tänään maanantaina puoliltaöin.

Ylityökielto alkaa lentäjien työehtosopimusta koskevan kiistan vuoksi. Lakossa Finnairin lentäjät olivat edellisen kerran kaksi vuotta sitten marraskuussa 2009.

 

kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei ole finskillä lentoja varattuna vähään aikaan.

 

Ehdottomasti kannattaa lentää vaikka r y a nairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti kannattaa lentää vaikka r y a nairilla.

 

En harrasta.

 

Onneksi Finnairille löytyy vaihtoehtoja. Valitettavaa, että yhtiön sisällä pieni porukka sabotoi koko touhun niin tehokkaasti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En harrasta.

 

Onneksi Finnairille löytyy vaihtoehtoja. Valitettavaa, että yhtiön sisällä pieni porukka sabotoi koko touhun niin tehokkaasti.

 

 

Miten niin sabotoi? eikö sopimuksettomaan (tai ei sopivaan) tilaan vaadita aina kaksi osapuolta???

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa alkaa kyllä olla globaalisti sellainen työtaisteluiden mekka, että toista saa hakea jos edes löytyy. Montakohan työtaistelua on ollut 2000-luvulla ja erityisesti viimeisen 5 vuoden aikana?

 

Faktasti tämäkin sataa varmuudella Finnairin kilpailijoiden laariin samantien. Kun tästä on joskus hamassa tulevaisuudessa toivuttu niin varmaan seuraava selkkaus jo pipelinessa tulollaan... Aivan uskomatonta touhua...

 

Pistää kyllä pohtimaan yritetäänkö tuolla jotain sellaista mihin ei vaan ole edellytyksiä. Näyttää enenevässä määrin siltä ettei Finnairin Aasian strategia ole menestys vaikka infraan, kalustoon, palveluun etc on investoitu miljarditolkulla ja silti tappiota tulee vaan vuodesta toiseen. Kaiketi 2007 on ollut ainoa hyvä tilikausi nykyisen strategian aikana.

 

Virheita varmaan tehty puolin ja toisin eikä aavistustakaan mistä kiikastaa tällä kertaa, mutta itsellä on ainakin sellainen tunne että nykyisellään Finnair tarvitsisi koko henkilöstönsä vastaantuloa enemmän kun koskaan. Muutoin voi käydä niin, että yhtiö nykymuotoisena ei vaan tule säilymään kovinkaan pitkään. Faktasti Finnairia ei nimittäin tarvitse kukaan, ei ainakaan kukaan Suomen rajojen ulkopuolella. Myöskään pienen kotimarkkinan johdosta yhtiöllä tuskin suurtakaan menestystä suuremmissa yritysjärjestelyissä jos ja kun sellaisia alkaa Euroopassakin tulemaan.

 

Toivottavasti sopu löytyy pikapuoliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa alkaa kyllä olla globaalisti sellainen työtaisteluiden mekka, että toista saa hakea jos edes löytyy. Montakohan työtaistelua on ollut 2000-luvulla ja erityisesti viimeisen 5 vuoden aikana?

 

Osaatko vertailun vuoksi heittää arviota montako lakkoa on ollut esim. BA:lla ollut 2000-luvulla?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Faktasti tämäkin sataa varmuudella Finnairin kilpailijoiden laariin samantien. Kun tästä on joskus hamassa tulevaisuudessa toivuttu niin varmaan seuraava selkkaus jo pipelinessa tulollaan... Aivan uskomatonta touhua...

 

Virheita varmaan tehty puolin ja toisin eikä aavistustakaan mistä kiikastaa tällä kertaa, mutta itsellä on ainakin sellainen tunne että nykyisellään Finnair tarvitsisi koko henkilöstönsä vastaantuloa enemmän kun koskaan.

 

Toivottavasti sopu löytyy pikapuoliin.

 

Uskomattoman hyvää omien saavutettujen etujen puolustamista tämä on! Ei työntekijöille kuulu yrittäjän riski. Julkisen osakeyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, työntekijöiden ammattiliittojen neuvottelijoiden tehtävä on ulosmitata mahdollisimman suuri osa tästä tuotosta jäsenistölleen. Jos osakeyhtiö menee konkurssiin, niin se on ainoastaan omistajien vika -jos nyt syyllisiä halutaan hakea.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin sabotoi? eikö sopimuksettomaan (tai ei sopivaan) tilaan vaadita aina kaksi osapuolta???

 

Topi

Sopimukseen tarvitaan kaksi osapuolta, sopimuksettomaan ei yhtään :D

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopimukseen tarvitaan kaksi osapuolta, sopimuksettomaan ei yhtään :D

 

-J

 

Omituinen omistajapolitiikka tällä firmalla on aina ollut. Ennen vanhaan kun "omistajia" olivat Suomen kansalaiset (veronmaksajat), niin niistä ei välitetty yhtään, perhana, revittiin vaan fyrkat veks ylihinnoittelulla kotimaan reiteillä. Nyt omistajia (osakkeenomistajia) kuritetaan huonolla henkilöstöhallinnalla ja alihinnoitelluilla lentolippujen hinnoilla, saakeli!

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomattoman hyvää omien saavutettujen etujen puolustamista tämä on! Ei työntekijöille kuulu yrittäjän riski. Julkisen osakeyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, työntekijöiden ammattiliittojen neuvottelijoiden tehtävä on ulosmitata mahdollisimman suuri osa tästä tuotosta jäsenistölleen. Jos osakeyhtiö menee konkurssiin, niin se on ainoastaan omistajien vika -jos nyt syyllisiä halutaan hakea.

 

Topi

 

Mitä ihmeen tekemistä millään yrittäjän riskillä on tämän asian kanssa? Onko minullakin yrittäjän riski kun käyn päivätöissä ja työsopimuksessani ei ole irtisanomissuojaa? Yleensä yrittäjän riskillä varmaan tarkoitetaan tilannetta jossa yrittäjä sijoittaa omaisuuttaan ja työpanoksensa omistamaansa yritykseen ja tämän voi hävitä, tottakai.

 

Olen samaa mieltä siitä, että puolensa kannattaa pitää ja se on ammattiyhdistystoiminnan tarkoituskin. Hyvä niin. Mutta jos työnantaja on vuosi toisensa jälkeen tappiolla kannattaa pohtia kuinka tiukkaan pitää kiinni omista eduistaan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmeen tekemistä millään yrittäjän riskillä on tämän asian kanssa? Onko minullakin yrittäjän riski kun käyn päivätöissä ja työsopimuksessani ei ole irtisanomissuojaa? Yleensä yrittäjän riskillä varmaan tarkoitetaan tilannetta jossa yrittäjä sijoittaa omaisuuttaan ja työpanoksensa omistamaansa yritykseen ja tämän voi hävitä, tottakai.

 

Olen samaa mieltä siitä, että puolensa kannattaa pitää ja se on ammattiyhdistystoiminnan tarkoituskin. Hyvä niin. Mutta jos työnantaja on vuosi toisensa jälkeen tappiolla kannattaa pohtia kuinka tiukkaan pitää kiinni omista eduistaan.

 

Päivätöissä Sinua suojaa työlainsäädäntö -se menee aina työsopimuksesi edelle, jos niin haluat. Kun vastapuolena on pörsissä noteerattu julkinen osakeyhtiö, niin silloin kannattaa pitää kiinni omista eduistaan loppuun saakka.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin isoimmat virheet on tehty aikoinaan, kun kilpailutilanne oli aivan toinen. Kyvyttömät lepsut johtajat ovat saaneet aikaan tilanteen, jossa nykyisillä henkilöstökuluilla ei ole kannattavaa toimia. Sikakallis lentävä henkilökunta ja järjetön hallintorakenne. Siinähän painivat. Edelleenkin, onneksi on vaihtoehtoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vastapuolena on pörsissä noteerattu julkinen osakeyhtiö, niin silloin kannattaa pitää kiinni omista eduistaan loppuun saakka.

 

Topi

 

Ja sitten ihmetellään kun väkeä pannaan pihalle. Joskus on omien etujen mukaista myös joustaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten ihmetellään kun väkeä pannaan pihalle. Joskus on omien etujen mukaista myös joustaa.

 

 

Muistelen tekniikan menneinä vuosina juuri nimenomaan joustaneen - mitenkäs sitten kävikään? Yleisesti kai näi: ensin pienennetään suuren innostuksen vallassa palkkaa, ja sitten saadaan lopuksi palkinnoksi pienemmistä tuloista määritelty snadimpi ansiosidonnainen korvaus!

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin isoimmat virheet on tehty aikoinaan, kun kilpailutilanne oli aivan toinen. Kyvyttömät lepsut johtajat ovat saaneet aikaan tilanteen, jossa nykyisillä henkilöstökuluilla ei ole kannattavaa toimia. Sikakallis lentävä henkilökunta ja järjetön hallintorakenne. Siinähän painivat. Edelleenkin, onneksi on vaihtoehtoja.

 

 

Ei ole henkilökunnan vika jos heille on aikoinaan tarjottu hyvää palkkaa, sillähän he ovat sielunsa sinne myyneet ja samalla ehkä hylänneet jonkun eri pisteeseen johtaneen elämän polun. Kyllä tällaisesta uhrauksesta kannattaa pitää kiinni.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omituinen omistajapolitiikka tällä firmalla on aina ollut. Ennen vanhaan kun "omistajia" olivat Suomen kansalaiset (veronmaksajat), niin niistä ei välitetty yhtään, perhana, revittiin vaan fyrkat veks ylihinnoittelulla kotimaan reiteillä. Nyt omistajia (osakkeenomistajia) kuritetaan huonolla henkilöstöhallinnalla ja alihinnoitelluilla lentolippujen hinnoilla, saakeli!

 

Topi

Finnairin ongelma on nimen omaan tämä:

aina vedetään valtiokortti eteen ja vaaditaan yksittäistä yritystä olemaan osa sosiaalipolitiikkaa. Finnair on kuitenkin yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kohtuullista tuottoa omistajilleen.

Toivosin että Finnair sais toimia niinkuin muutkin lentoyhtiöt ja kilpailla asemastaan rehellisessä kilpailussa.

 

 

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten olen jo pitkään ihmetellyt tätä Finavian ja Finnairin halua ulkoistaa ihan kaikki. Tai no oikeastaan olen ihmetellyt kaikkien firmojen intoa tähän.

Ensin heitetään hyvät työntekijät toiselle firmalle ja paskemmalle sopimukselle ja sitten ihmetellään että minkäs takia tuon alihankkijan työntekijät ovat lakossa.

 

Tosiaan finnair on aina ollut ns. raskas yhtiö hallinnon kohdalla ja kiva suojatyöpaikka kun valtion tuet juoksivat ja kilpailua ei oikein ollut.

Nyt sitten kun pitääkin oikeasti tuijottaa lukuja ja raportteja niin heti ruvetaan potkimaan duunareita pihalle, ei johtajia.

 

Jotenkin tuntuu siltä että nämä ulkoistamiset jne osuvat vaan omaan nilkkaan pitkässä juoksussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole henkilökunnan vika jos heille on aikoinaan tarjottu hyvää palkkaa, sillähän he ovat sielunsa sinne myyneet ja samalla ehkä hylänneet jonkun eri pisteeseen johtaneen elämän polun. Kyllä tällaisesta uhrauksesta kannattaa pitää kiinni.

 

Topi

 

Ja suoran päässä häämöttää konkurssi. Tervemenoa sille tielle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun julkisuuteen tulee uutinen joka koskee kitkaa erään työntekijäliiton ja työnantajan välillä, alkavat tekopyhät monologit paremmista vaihtoehdoista ja työntekijäpuolen ahneudesta. Ilmiö on suunnilleen sama kuin VR:n haukkuminen aina varmuuden vuoksi kun lehtikelit alkavat. Ne on kyllä oppinut haistamaan jo kilometrin päästä.

 

Harmi vaan että useimmiten unohtuu että vapaassa markkinataloudessa neuvotteluissa on kaksi osapuolta, jotka molemmat yhtä paljon tahtovat pelata mahdollisimman paljon omaan pussiin. Miksi toinen on ahneempi kuin toinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten olen jo pitkään ihmetellyt tätä Finavian ja Finnairin halua ulkoistaa ihan kaikki. Tai no oikeastaan olen ihmetellyt kaikkien firmojen intoa tähän.

 

Ohan se selvä... Jokaisessa työehtosopimuksessa on pelkästään Finnairille kohdistuvia ylimääräisiä velvotteita joiden kustannuksia voidaan välttää ulkoistamalla.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun julkisuuteen tulee uutinen joka koskee kitkaa erään työntekijäliiton ja työnantajan välillä, alkavat tekopyhät monologit paremmista vaihtoehdoista ja työntekijäpuolen ahneudesta.

 

Tekopyhät? Miten niin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin isoimmat virheet on tehty aikoinaan, kun kilpailutilanne oli aivan toinen. Kyvyttömät lepsut johtajat ovat saaneet aikaan tilanteen, jossa nykyisillä henkilöstökuluilla ei ole kannattavaa toimia. Sikakallis lentävä henkilökunta ja järjetön hallintorakenne. Siinähän painivat. Edelleenkin, onneksi on vaihtoehtoja.

 

 

Väittäisin, että suurempi ongelma on krooninen ja paheneva ylitarjonta Aasia-Eurooppa liikenteessä joka tulee nyt sekä Aasiasta, Persianlahdelta ja Euroopasta.

 

Ja fakta ettei Suomesta löydy orgaanista kysyntää riittävästi kovinkaan moneen kaukokohteeseen päivittäisille lennoille. Jos vertaa vaikka Lufthansaan, kun kone lähdössä Aasiaan niin paikallista kysyntää on ihan eri määrissä. Kotimainen asiakas maksaa kuitenkin suorasta lennosta aina paremman hinnan jolloin keskihinta/lippu on jotain ihan muuta, kun vaihtoehdossa jossa liiketoiminta perustuu syöttöliikenteen avulla rakennettavaan kysyntään.

 

Kumpikaan näistä ongelmista ei poistu saatikka merkittävästi helpotu vaikka Finnairilla tehtäisiin ilmaiseksi töitä. Mutta tuntuu tosiaan siltä, että nyt jos koskaan olisi syytä yhtiön ja avainhenkilöstöryhmien löytää toisensa, jotta olisi edes mahdollisuus pärjätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekopyhät? Miten niin?

 

Vaivaudu nyt kyseenalaistamaan enemmän kuin yksi sana, niin saatan vaivautua vastaamaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään