Juha Paulavuo

Finnairin lentäjille ylityökielto

82 viestiä aiheessa

Väittäisin, että suurempi ongelma on krooninen ja paheneva ylitarjonta Aasia-Eurooppa liikenteessä joka tulee nyt sekä Aasiasta, Persianlahdelta ja Euroopasta.

 

Ja fakta ettei Suomesta löydy orgaanista kysyntää riittävästi kovinkaan moneen kaukokohteeseen päivittäisille lennoille. Jos vertaa vaikka Lufthansaan, kun kone lähdössä Aasiaan niin paikallista kysyntää on ihan eri määrissä. Kotimainen asiakas maksaa kuitenkin suorasta lennosta aina paremman hinnan jolloin keskihinta/lippu on jotain ihan muuta, kun vaihtoehdossa jossa liiketoiminta perustuu syöttöliikenteen avulla rakennettavaan kysyntään.

 

Kumpikaan näistä ongelmista ei poistu saatikka merkittävästi helpotu vaikka Finnairilla tehtäisiin ilmaiseksi töitä. Mutta tuntuu tosiaan siltä, että nyt jos koskaan olisi syytä yhtiön ja avainhekilöstöryhmien syytä löytää toisensa, jotta olisi edes mahdollisuus pärjätä.

 

Finnairin ainoa kilpailuvaltti viimeaikoina maailmalla on ollut edullinen bisneshinnoittelu Eurooppa-Aasia-välillä. Tätä etua on sitten laimennettu heikentämällä palvelua kaikin mahdollisin tavoin.

 

Henkilöstökulut ovat iso osa firman menoista. Jos ne saataisiin kuriin, voitaisiin pitää nykyisenlainen hinnoittelu karsimatta palvelua minimiin. Nykytasosta kun ei palvelusta enää voida karsia ilman, että asiakkaat kaikkoaa muualle.

Finskillä olisi iso kustannusetu Aasian liikenteessä, kun lyhyt lentoaika mahdollistaa pirunmoisen käyttöasteen näin pienellä kalustomäärällä. Sitä nyt ei vain voida hyödyntää, kun rivissä on liikaa kaikenmoista työntekijää omia etujaan puolustamassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin ongelma on nimen omaan tämä:

aina vedetään valtiokortti eteen ja vaaditaan yksittäistä yritystä olemaan osa sosiaalipolitiikkaa. Finnair on kuitenkin yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kohtuullista tuottoa omistajilleen.

Toivosin että Finnair sais toimia niinkuin muutkin lentoyhtiöt ja kilpailla asemastaan rehellisessä kilpailussa.

-J

 

 

Kun omistajia kuritetaan huonolla henkilöstöhallinnalla ja alihinnoitelluilla lentolippujen hinnoilla, niin ei kai tässä ole mukana mitään valtiokorttia.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaivaudu nyt kyseenalaistamaan enemmän kuin yksi sana, niin saatan vaivautua vastaamaankin.

 

Noiden tekopyhyyshöpinöiden sijaan mä ryhdyin sanoista tekoihin. Lensin 2010 Finnairilla reilu 60 lentoa ja muilla yhtiöillä parisen kymmentä, tänä vuonna finskillä noin 15 joista 10 tais olla palkintolentoja ja muilla yhtiöillä about 70. Reitit ovat pysyneet suunnilleen samoina. Eli en koe kritiikkiäni tekopyhänä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja suoran päässä häämöttää konkurssi. Tervemenoa sille tielle.

 

 

Konkurssi kuuluu kapitalismiin, sekataloudessa sillä oli oma merkityksensä, jos on mennäkseen niin menköön. Ilmatilahan ei ole enää suljettu uusilta yrittäjiltä, tilalla on tapa täyttyä.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konkurssi kuuluu kapitalismiin, sekataloudessa sillä oli oma merkityksensä, jos on mennäkseen niin menköön. Ilmatilahan ei ole enää suljettu uusilta yrittäjiltä, tilalla on tapa täyttyä.

 

Topi

 

Tästä asiasta olemme 100% samaa mieltä.

 

Välillä tuntuu, että tämä on nykyisen johdon tavoitekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden tekopyhyyshöpinöiden sijaan mä ryhdyin sanoista tekoihin. Lensin 2010 Finnairilla reilu 60 lentoa ja muilla yhtiöillä parisen kymmentä, tänä vuonna finskillä noin 15 joista 10 tais olla palkintolentoja ja muilla yhtiöillä about 70. Reitit ovat pysyneet suunnilleen samoina. Eli en koe kritiikkiäni tekopyhänä.

 

Ei muiden vaihtoehtojen käyttämisessä mitään tekopyhää olekaan. Työntekijäjärjestön "piilopiikittely" on, koska vastaavaan asemaan asetettuna lähes sataprosenttisella varmuudella toimisit itse samalla tavalla.

 

Jos kerran on samaa mieltä siitä että kapitalismin säännöt hoitavat tehtävänsä, miksi turhaan ruveta kritisoimaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin ainoa kilpailuvaltti viimeaikoina maailmalla on ollut edullinen bisneshinnoittelu Eurooppa-Aasia-välillä. Tätä etua on sitten laimennettu heikentämällä palvelua kaikin mahdollisin tavoin.

 

Henkilöstökulut ovat iso osa firman menoista. Jos ne saataisiin kuriin, voitaisiin pitää nykyisenlainen hinnoittelu karsimatta palvelua minimiin. Nykytasosta kun ei palvelusta enää voida karsia ilman, että asiakkaat kaikkoaa muualle.

Finskillä olisi iso kustannusetu Aasian liikenteessä, kun lyhyt lentoaika mahdollistaa pirunmoisen käyttöasteen näin pienellä kalustomäärällä. Sitä nyt ei vain voida hyödyntää, kun rivissä on liikaa kaikenmoista työntekijää omia etujaan puolustamassa.

 

 

Edullinen businesshinnoittelu ei ole todellinen kilpailuetu jos yhtiö tekee tappiota. Se lienee realiteetti eli on pakko myydä halvalla jotta saadaan sakkia lentämään Helsingin kautta. Eli kertoo karusti Finnairin kyvystä hinnoitella palvelujaan vallitsevassa kilpailutilanteessa.

 

Säästää on pakko - se on aivan selvää, mutta säästämällä tätä kisaa ei kuitenkaan voiteta. Jotain muuta pitää olla johon kestävä menestys perustuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ylityökielto alkaa lentäjien työehtosopimusta koskevan kiistan vuoksi.

 

Olisipa kiva tietää mitä nyt TAAS halutaan ja mistä potista sitä oletetaan jaettavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukava kuulla tällä palstalla vaikuttavien ei-Finnair-lentäjien kommentteja siitä, miten AY vertaantuu muihin lentoyhtiöihin maailmalla palkan ja muiden etujen osalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukava kuulla tällä palstalla vaikuttavien ei-Finnair-lentäjien kommentteja siitä, miten AY vertaantuu muihin lentoyhtiöihin maailmalla palkan ja muiden etujen osalta.

 

 

Joskus aiemmin oli puhetta Finnairin miehistojen kayttamista hotelleista ja siita kuinka lentokenttahotellit eivat kelpaa Finnairin tyontekijoille. Jokin aika sitten oli "mahdollisuus" asua parissakin lentokenttahotellissa, Incheonin Hyatt Regencyssa ja Hongkongin Regalissa. Molemmat oli useiden lentoyhtioiden suosiossa, ja esimerkiksi Incheonin Hyatt naytti majoittavansa kaikki Koreanin expat-lentajat kyseiseen majoituslaitokseen -- tulipa siella kuultua kokemuksia myos KE:n ainoalta suomalaiskipparilta, joka lentaa yhtion 777-koneita.

 

Hongkongin Regalissa spottasin sitten ainakin Koreanin, Asianan, Jet Airwaysin ja ainakin jonkun kiinalaisyhtion miehistoa. Pointti on se, etta taitaa eurooppalaisyhtioiden miehistoilla olevan kovimmat vaatimukset tuon majoituksen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aiemmin oli puhetta Finnairin miehistojen kayttamista hotelleista ja siita kuinka lentokenttahotellit eivat kelpaa Finnairin tyontekijoille. Jokin aika sitten oli "mahdollisuus" asua parissakin lentokenttahotellissa, Incheonin Hyatt Regencyssa ja Hongkongin Regalissa. Molemmat oli useiden lentoyhtioiden suosiossa, ja esimerkiksi Incheonin Hyatt naytti majoittavansa kaikki Koreanin expat-lentajat kyseiseen majoituslaitokseen -- tulipa siella kuultua kokemuksia myos KE:n ainoalta suomalaiskipparilta, joka lentaa yhtion 777-koneita.

 

Hongkongin Regalissa spottasin sitten ainakin Koreanin, Asianan, Jet Airwaysin ja ainakin jonkun kiinalaisyhtion miehistoa. Pointti on se, etta taitaa eurooppalaisyhtioiden miehistoilla olevan kovimmat vaatimukset tuon majoituksen suhteen.

 

Huhuthan kertovat, että Finskin vapaapäivillä halutaan kaupunkihotelliin, jotta voi vähän lomailla ja shoppailla firman piikkiin. Eikös tästä joku juorunnut Tokion osalta hiljattain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhuthan kertovat, että Finskin vapaapäivillä halutaan kaupunkihotelliin, jotta voi vähän lomailla ja shoppailla firman piikkiin. Eikös tästä joku juorunnut Tokion osalta hiljattain.

 

 

Ei tainnut olla huhua, vaan ihan totta. Tulee mieleen yksi Finnairin lentoemannan taannoinen haastattelu, jossa han kertoi vievansa perheen pyykit aina mukanaan Bangkokiin, jossa pesulat on "hieman" Suomen pesuloita edullisempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokion hotellin kohdillahan Finnair siirsi lopulta ns pakolla miehistön lentokenttähotelliin (5 tähden hilton) ja säästi sillä vuodessa satoja tuhansia euroja. Lentävät vei finskin oikeuteen sopimusrikkomuksesta ja konserni tais saada 50 000e sakot eli plussalle jäi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorastaan nautittavaa miten kaikki kuluneet kliseet on saatu tungettua kahdelle ensimmäiselle keskustelusivulle  :laugh: Mukana ovat vanhat tutut "vain Suomessa lakkoillaan" ja jopa puhkikulunut "lentokenttähotelli-kortti".

 

Mutta tärkein kysymys mielestäni on: Kuinka paljon Finnairin lentäjien pitää leikata palkkaansa ja mistä eduista luopua, että Finnairin tulos kääntyy voitolliseksi? Pystyykö kukaan esittämään jonkinlaista vastausta kaluttujen argumenttien heittelyn sijaan?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse Finnairin toimintaa vuosikymmenet läheltä sivusta seuraanneena voisi todeta ainakin seuraavaa. Tämä hullu ulkoistamisen huuma on johtanut näennäisiin säästöihin, jotka realisoituvat kuitenkin kalliimpina kustannuksina. Aikanaan henkilöstö oli omaa, ja siitä pidettiin "huolta". Henkilöstö oli valmista joustamaan yhteisen hyvän eteen, prosessit toimi eikä lakkoilua juurikaan ollut. Kustannukset eivät välttämättä olleet halvimmat tuloslaskelmassa, mutta paljon ongelmia oli pois.

 

Nykyään kaikki Buranat sun muut huolehtii eri tehtävistä. Henkilöstöltä on viety käytännössä kaikki merkittävät motivaattorit tehdä työtä. Tullaan vuoroon kun on käsketty ja lähdetään minuutilleen - mieluummin aikaisemmin - pois, kun vuoro päättyy. Joustot on nolla, mielenkiinto "yhteisen hyvän" eteen on nolla.

 

Esimerkki: Kun aikanaan jäänpoistossa pystyttiin "pelaamaan" järkevästi, saattoi yhdelle kaverille maksettu yksi ylityötunti säästää 50k€ kulut myöhästymisen aiheuttaminen jatkoyhteyksien kustannuksissa. Tällainen "jousto" ja sitoutuminen puuttuu nykyään. Suorissa kustannuksissa ehkä vähän säästetään, mutta välillisesti kuluja saattaa tulla merkittävästi lisää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse Finnairin toimintaa vuosikymmenet läheltä sivusta seuraanneena voisi todeta ainakin seuraavaa. Tämä hullu ulkoistamisen huuma on johtanut näennäisiin säästöihin, jotka realisoituvat kuitenkin kalliimpina kustannuksina. Aikanaan henkilöstö oli omaa, ja siitä pidettiin "huolta". Henkilöstö oli valmista joustamaan yhteisen hyvän eteen, prosessit toimi eikä lakkoilua juurikaan ollut. Kustannukset eivät välttämättä olleet halvimmat tuloslaskelmassa, mutta paljon ongelmia oli pois.

 

Kannattaa muistaa että vanhaan hyvään (neuvosto) aikaan hinnat iskettiin hinnastoihin koko vuodelle ja muutenkin eleltiin monopolin turvin lintukodossa ilman minkäälaista kilpailua. Nykypäivänä kilpailu on kovaa, kustannukset korkeita ja hinnat historian halvimmat, ei ole helppo yhtälö. Ennen oli ennen ja nyt on nyt ja ainoa vaihtoehto on elää mukana tai "kuolla".

 

Kannattaa myydä tuota tietotaitoa kotimaisille yhtiöille, teet hyvän tilin.

 

Itse en ymmärrä tätä ihmisten hotellikateutta. Luuletteko te oikeasti että se on samanlaista kuin oman perheen 3 viikon loma Thaimaassa? Ne viiden staran hotellit on oikeasti aika tylsiä paikkoja, ihan samanlaisia kaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Muistelen tekniikan menneinä vuosina juuri nimenomaan joustaneen - mitenkäs sitten kävikään?

 

Keikat valui Aasiaan ja muualle. Niinhän siinä kävi. Miksi näin kävi, onkin hyvä kysymys.

 

Ja ennenkuin näin kävi, niin Finnairin asiakkailla maksatettiin muille lentoyhtiöille Vantaalla tehdyt tappiolliset huollot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klemettisen Juha esitti mielestäni mielenkiintoisen kysymyksen.

 

Keskustelupalstoille kirjoitteleville on useimmiten selvää, mitä EI pidä tehdä.  Sensijaan harvemmin kuulee, mitä PITÄISI tehdä.  Tässä kohden aiemmin niin yksinkertaiselta kuulostanut asia tuppaa monimutkaistumaan.

 

Mielenkiintoinen on myös joidenkin kirjoittajien ennakkoasetelma siitä, että TAAS halutaan jotain lisää.  En tiedä, ehkä kirjoittajilla on parempaa tietoa neuvottelupöydästä.  Minulla ei ole, tiedän vain, että edellisellä kierroksella lentäjät antoivat palkastaan suoraan pois -5% (kuten yhtiön johtokin) ja tämän jälkeen sitoutuivat ja toteuttivat yhtiön kanssa vielä mittavan säästöohjelmankin.  Taitaa olla ennenkuulumatonta suomalaisessa työsopimuskulttuurissa.  Onko siis aivan varmaa, että jotakin halutaan TAAS lisää?

 

Näin itsenäisyyspäivän kunniaksi toteaisin, että hyvän kokonaisuuden eteen kannattaa tehdä yhteisvoimin lujasti töitä.  Sen sijaan varsinkin ulkopuolelta tulevaan sanelupolitiikkaan suhtautuminen on ollut historiallisestikin tarkasteltuna hieman nuivaa - omasta mielestäni hyvä niin.

 

Hieman myös ihmetyttää tämä joidenkin "kyllä ulkomainen vaihtoehto on aina parempi" -mentaliteetti.  Olen kiitollinen, ettei tätä mentaliteettia harrastettu n. 70 vuotta sitten enempää.  Ei ne realiteetit (sota suurvallan kanssa) silloin ainakaan olennaisesti paremmat olleet, lopputuloksena kuitenkin meidän kannaltamme erittäin hyvä kompromissi.

 

Vielä kerran, hyvää Itsenäisyyspäivää!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukava kuulla tällä palstalla vaikuttavien ei-Finnair-lentäjien kommentteja siitä, miten AY vertaantuu muihin lentoyhtiöihin maailmalla palkan ja muiden etujen osalta.

 

 

Täältä voi jokainen kiinnostunut tiirailla sligejä http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe.

 

Sen verran, että pyykit BKK:ssa ja lentokenttähotellit/nukkumiskomiteat on niin väsynyttä tarinaa, että surkeampaa ruikutusta saa hakea.

 

Ainoa mihin nämä tarinat vaikuttavat tehokkaasti on yhtiön julkisuuskuvan rapistumiseen. Ja vaikeuttavat suuresti asiakkaita kohtaavan yhtiön henkilökunnan arkea suoriutua työstään. Eli todella sopii toivoa, että aiemmin harrastettu Suoli24 retoriikka on historiaa yhtiön osalta. Vahinko tosin on jo tapahtunut...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorastaan nautittavaa miten kaikki kuluneet kliseet on saatu tungettua kahdelle ensimmäiselle keskustelusivulle  :laugh: Mukana ovat vanhat tutut "vain Suomessa lakkoillaan" ja jopa puhkikulunut "lentokenttähotelli-kortti".

 

Henkilökohtaisesti jäin odottamaan vielä ainakin parkkiruutukiintiö-korttia noiden todella väsyneiden juttujen sekaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä että mistä tämä Bangkokin pesulapalvelu -juttu tulee ja mitä ihmeellistä siinä on että pesettää pyykit Bangkokissa? Ainakin tulee nätisti silitettyinä ja hyvän tuoksuisena siisitsti muovipusseissa takaisin eli ei ihme että jos ei jaksa himassa omalla koneella pyörittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä että mistä tämä Bangkokin pesulapalvelu -juttu tulee ja mitä ihmeellistä siinä on että pesettää pyykit Bangkokissa? Ainakin tulee nätisti silitettyinä ja hyvän tuoksuisena siisitsti muovipusseissa takaisin eli ei ihme että jos ei jaksa himassa omalla koneella pyörittää.

 

Kateudesta. Kun sillä Möttösen Insinööripalvelu Ay:n perusinsinöörillä ei ole mahdollisuutta tehdä samaa, vaan se Upo Pesukarhu on ladattava itse aina muutaman kerran viikossa siellä kylppärissä, ollaan tästä toisten mahdollisuudesta niin kirotun kateellisia. Niillä mokomilla kun on vielä liisinkiautotkin, ja virman kellarissa lämmin parkkipaikka silloin kun ovat töissä. Ja mikä pahinta, isompi liksa kuin sillä Lappeenrannan tai Äetsän AMK:n suorittaneella inssillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse Finnairin toimintaa vuosikymmenet läheltä sivusta seuraanneena voisi todeta ainakin seuraavaa. Tämä hullu ulkoistamisen huuma on johtanut näennäisiin säästöihin, jotka realisoituvat kuitenkin kalliimpina kustannuksina. Aikanaan henkilöstö oli omaa, ja siitä pidettiin "huolta". Henkilöstö oli valmista joustamaan yhteisen hyvän eteen, prosessit toimi eikä lakkoilua juurikaan ollut. Kustannukset eivät välttämättä olleet halvimmat tuloslaskelmassa, mutta paljon ongelmia oli pois.

 

Tässä on paljon viisautta yleisemminkin. Finnairia suuremmassa mittakaavassa pilattuja firmoja, joissa järkikin on ulkoistettu, löytyy paljon. Esimerkiksi Keilaniemestä.

 

Kirjanpitäjä on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelupalstoille kirjoitteleville on useimmiten selvää, mitä EI pidä tehdä.  Sensijaan harvemmin kuulee, mitä PITÄISI tehdä.  Tässä kohden aiemmin niin yksinkertaiselta kuulostanut asia tuppaa monimutkaistumaan.

 

Finnairin pitäisi muuttaa toimintatapojaan siten, että ihmiset haluavat lentää sillä koska se on Finnair, ei siksi että AY:llä se J-luokan lippu on tonnin halvempi kuin vaikka BA/Lufthansa-osastolla (siltä suunnasta on tullut aika armotonta tykitystä bisnesluokan hintakilpailuun nyt hiljaisena aikana). Vain hinnan perässä juoksevat asiakkaat ovat suurilta osin täysin epäuskollista asiakaskuntaa. Nykyinen surkeaakin surkeampi kanta-asiakasohjelma ei edesauta tätä asiakasuskollisuutta missään määrin, eli ne, jotka jo lentävät sinivalkoisin siivin pitäisi saada sitoutettua sinne AY haaviin entistä paremmin.

 

Varsinkin Aasian suuntaan matkustellessa kilpailijoilla on laittaa todella kovatasoista tuotetta vastaan. Nyt kuilu ihan jo vaikka BA:n Club Worldin ja AY Bisneksen välillä on aivan liian suuri, puhumattakaan Aasialaisista yhtiöistä. Se tunnin-parin matka-ajan säästö ei ole mikään dealbreaker, lisäksi HEL kilpailuetu joustavana vaihtokenttänä on kutistumassa. Esim. Heathrow'n T5 pesee vanhan kunnon Helsinkivantaan heittämällä.

 

On surkea tilanne, että ainoa kilpailuvaltti tuntuu olevan se hinta. Viime aikoina en muista Finnairin parantaneen palvelua matkustajille. BA ja Lufthansa vetivät hiljan pienet kampanjansa jossa myivät bisneslippuja kaukokohteisiin tonnilla. Kuinka moni matkustaja olisi siitäkin huolimatta maksanut tonnin enemmän, jotta voi lentää juuri Finnairilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään