Juha Paulavuo

Finnairin lentäjille ylityökielto

82 viestiä aiheessa

Pakko kysyä että mistä tämä Bangkokin pesulapalvelu -juttu tulee ja mitä ihmeellistä siinä on että pesettää pyykit Bangkokissa? Ainakin tulee nätisti silitettyinä ja hyvän tuoksuisena siisitsti muovipusseissa takaisin eli ei ihme että jos ei jaksa himassa omalla koneella pyörittää.

 

Ei talla ollut oikeastaan mitaan tekemista koko jutun kanssa, kunhan heitin vahan lappaa parin Chardonnay-lasillisen jalkeen eilisiltana.

 

Mikon viimeisin kommentti tassa alempana kylla pitaa siten paikkaansa, etta Finnairin pitaisi jollakin keinolla loytaa paikkansa halutuimpana lentoyhtiona Euroopan ja Aasian valilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

Mikon viimeisin kommentti tassa alempana kylla pitaa siten paikkaansa, etta Finnairin pitaisi jollakin keinolla loytaa paikkansa halutuimpana lentoyhtiona Euroopan ja Aasian valilla.

 

Nyt kyllä täytyy teiltä business-käyttäjiltä pyytää hiukan konkretiaa: mitä ovat ne BA:n ja LH:n business-matkustajalle tarjoamat ylivertaiset palvelut Aasian suuntaan, joilla arvostatte tonnin kalliimman lipun paremmaksi vaihtoehdoksi? Mikko toi tuossa esille kanta-asiakasohjelman, mutta ei muuten konkretisoinut... Mitä muuta on tarjolla?

 

Omat Aasian lentoni menevät yleensä Finnairilla turistiluokassa Shanghaihin ja jään tässä aidosti ihmettelemään mitä minun pitäisi kaivata bisnesluokasta lepopenkkien lisäksi. Niitäpä kyllä kaipais, vaan ne työnantajalle koituvat kustannukset  :P ...

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä täytyy teiltä business-käyttäjiltä pyytää hiukan konkretiaa: mitä ovat ne BA:n ja LH:n business-matkustajalle tarjoamat ylivertaiset palvelut Aasian suuntaan, joilla arvostatte tonnin kalliimman lipun paremmaksi vaihtoehdoksi? Mikko toi tuossa esille kanta-asiakasohjelman, mutta ei muuten konkretisoinut... Mitä muuta on tarjolla?

 

Omat Aasian lentoni menevät yleensä Finnairilla turistiluokassa Shanghaihin ja jään tässä aidosti ihmettelemään mitä minun pitäisi kaivata bisnesluokasta lepopenkkien lisäksi. Niitäpä kyllä kaipais, vaan ne työnantajalle koituvat kustannukset  :P ...

 

t: V-M

 

Mikkohan sanoi aikaisemmin, etta eurooppalaiset pitaisi saada valitsemaan Finnair korkeammilla hinnoilla tuon BA:n tai LH:n sijasta. Suomalaisille Finnairin Aasian yhteydet on erinomaiset kun ei tarvitse lentaa Euroopan kautta, mutta Suomen vaestopohja on liian pieni tayttamaan Asian lentoja O&D (Origin&Destination) -liikenteella. Talloin valtaosa lipuista myydaan kilpailijoita halvemmin Euroopassa ja siihen saadaan lisaksi vaihdollisten yhteyksien tuomat lisakustannukset.

 

Finnairilla on useita kilpailutekijoita (joita on jo aiemminkin mainittu), mutta toisaalta Finnair ei ole investoinut palvelunsa kehittamiseen vahaan aikaan. Talla hetkella AY:n bisnes paihittaa osittain (neljassa koneessa full-flat-istuimet) LH:n bisneksen istuinmukavuudessa, mutta pian sekin muuttuu, kun LH uudistaa bisnespenkkinsa kaukolennoilla. Finnairin long-haul lounge Helsingissa on vakiostandardia, mutta ei mitenkaan haikaiseva esimerkiksi cateringin osalta -- Finnair on hieman unohtanut Emerald-korttilaiset verrattuna millaiset loungepalvelut esimerkiksi BA tai LH tarjoavat vastaavilla korttilaisille.

 

Ja taman pitaisi olla ihan rakentavaa kritiikkia -- tahan saakka Finnair on minullekin kelvannut aivan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on useita kilpailutekijoita (joita on jo aiemminkin mainittu), mutta toisaalta Finnair ei ole investoinut palvelunsa kehittamiseen vahaan aikaan. Talla hetkella AY:n bisnes paihittaa osittain (neljassa koneessa full-flat-istuimet) LH:n bisneksen istuinmukavuudessa, mutta pian sekin muuttuu, kun LH uudistaa bisnespenkkinsa kaukolennoilla. Finnairin long-haul lounge Helsingissa on vakiostandardia, mutta ei mitenkaan haikaiseva esimerkiksi cateringin osalta -- Finnair on hieman unohtanut Emerald-korttilaiset verrattuna millaiset loungepalvelut esimerkiksi BA tai LH tarjoavat vastaavilla korttilaisille.

 

Ja taman pitaisi olla ihan rakentavaa kritiikkia -- tahan saakka Finnair on minullekin kelvannut aivan hyvin.

 

AY:llä iso ongelma on palvelutason vaihtelu. Aina on pelko joutua jonkun "mustan pekan" kyytiin, uusi full-flat penkkihän on oikein jees. Tässä tosin BA vetää mielestäni pidemmän kortin. LH tulee ohi ja lujaa kun saavat penkkiuudistuksensa vietyä loppuun.

 

Finnairin lounge- ja muita kenttäpalveluita ei voi edes verrata LH/BA osastoon. Täysin hanuri edellä puuhun hiihdetty "fast track" turvatarkastus, lounget täysin alimitoitetut (ent. silver wings on aivan tuskaa neljän korvilla ja via lounge Aasian aallon aikaan), priority boarding joka toimii ehkä kerran kymmenessä lennossa, jo aiemmin mainitsemani kanta-asiakasohjelman toimimattomuus, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta tässä nyt aluksi muutamia mietteitä asian tiimoilta.

 

Millään näillähän ei tosiaan ole suurtakaan väliä jos lentää pari kertaa vuodessa Bangkokiin paikalla 45H kun liput sai hulluilta päiviltä halvalla, mutta asiasta mitään tietämättä veikkailen, että säännölliset etupenkkien kuluttajat ovat ne, joita lentoyhtiö eniten haluaa kyytiinsä houkutella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Popcornit ja kaljat esiin kaapista ja keskustelua seuraamaan. Parasta viihdettä kun kotikonsultit visioi.

 

Jep! Näin tehdään  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän hauska ketju on! Ottakaa nyt vielä puheeksi pilottien autot. Virkaiän perusteella sanotaan paljonko auto saa maksaa, sitten vaan shoppailemaan ja Finski maksaa. Muutama vuosi sitten tuttu Finskin pilotti aprikoi ottaisiko Volvon vai Bemarin, kun bonukset ei ihan riittäneet Rangeen... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY:llä iso ongelma on palvelutason vaihtelu. Aina on pelko joutua jonkun "mustan pekan" kyytiin, ...

 

Finnairin lounge- ja muita kenttäpalveluita ei voi edes verrata LH/BA osastoon. Täysin hanuri edellä puuhun hiihdetty "fast track" turvatarkastus, lounget täysin alimitoitetut (ent. silver wings on aivan tuskaa neljän korvilla ja via lounge Aasian aallon aikaan), priority boarding joka toimii ehkä kerran kymmenessä lennossa, jo aiemmin mainitsemani kanta-asiakasohjelman toimimattomuus, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta tässä nyt aluksi muutamia mietteitä asian tiimoilta.

 

...

 

No niin, hiukan tarkentuu,

 

tosin en aivan ymmärrä keneen / mihin viittaat "mustalla pekalla"? Kanssamatkustaja, matkustamohenkilökunta, vai...? Edellinen saattanee sattua kohdalle muillakin yhtiöillä, jälkimmäinen on kyllä avainasemassa palvelun suhteen.

 

Teijo totesi Cateringin: jep ruuan laatuun lentoyhtiöt voivat kyllä panostaa!

 

Mikolla on tuossa, nähtävästi Helsinki-Vantaan, lounge fasiliteetit, turvatarkastus, priority boarding. Toki lentoyhtiö näihinkin pystyy ainakin välillisesti vaikuttamaan, vaikka varsinaisesti ovatkin muiden toimijoiden hallinnassa. Mikäs tuon T5:n valttikorttti on verrattuna Helsiki-Vantaaseen, fast track, lounge?

 

Edelleen kyllä tuolla pitkällä listallasi saa olla aika merkityksellisiä juttuja, jotta omasta pussistani maksaisin tonnin lisää ja kyllä työnantajankin kuluilla pitkällä tähtäimellä merkitystä on.

 

No, subjektiivisia juttujahan nämä ovat, mitä kukin sitten arvostaa ja mihinkin hintaan ;-).

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tosin en aivan ymmärrä keneen / mihin viittaat "mustalla pekalla"? Kanssamatkustaja, matkustamohenkilökunta, vai...? Edellinen saattanee sattua kohdalle muillakin yhtiöillä, jälkimmäinen on kyllä avainasemassa palvelun suhteen.

 

Teijo totesi Cateringin: jep ruuan laatuun lentoyhtiöt voivat kyllä panostaa!

 

Mikolla on tuossa, nähtävästi Helsinki-Vantaan, lounge fasiliteetit, turvatarkastus, priority boarding. Toki lentoyhtiö näihinkin pystyy ainakin välillisesti vaikuttamaan, vaikka varsinaisesti ovatkin muiden toimijoiden hallinnassa. Mikäs tuon T5:n valttikorttti on verrattuna Helsiki-Vantaaseen, fast track, lounge?

 

Edelleen kyllä tuolla pitkällä listallasi saa olla aika merkityksellisiä juttuja, jotta omasta pussistani maksaisin tonnin lisää ja kyllä työnantajankin kuluilla pitkällä tähtäimellä merkitystä on.

 

Mustalla pekalla meinasin sitä, että matkustusmukavuus eri koneyksilöiden välillä vaihtelee liikaa siedettävästä liukumäkipenkistä aika hyvään full flat-jakkaraan. Matkustamohenkilökunnassa kaukolennoilla tuntuu olevan aika usein sitä vanhaa hmmm "kokenutta" kaartia joiden palveluhalukkuus matelee valitettavan alhaalla. Omakohtainen näppituntuma sanoo, että palvelu on keskimäärin paljon parempaa lyhyillä lennoilla.

 

T5 valttikortit ovat palveluiden monipuolisuus ja lounget. Nykyisin käveltävääkin taitaa olla vähemmän kuin Helsingissä. Transitit sujuvat todella mukavasti. Emerald-korttilaisena Heathrow'n T5 Galleries First lounge on oikeasti aika mukava paikka viettää tunti pari, ja bisneslipulla Galleries Club on myös ihan eri planeetalta kuin Finnairin vastineet. Tähän kun pannaan päälle erinomainen penkki, usein erinomainen palvelu, varsin hyvä catering joka on parantunut tuntuvasti viime aikoina ja muutenkin tiedossa olevat parannukset palveluun, niin siinä ei tosiaan Finnairille jää muuta kuin hinta jolla kilpailla, ja se on aina surkea tilanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,

 

näin ne tarpeet ja mieltymykset vaihtelee...

 

Mun matkutamiseni on tyypillisesti täältä pohojammaalta joko aasiaan tai rapakon taakse suuntaavaa työmatkailua ja aasian suuntaan mennessä on vaikea perustella itselleni ylimääräisiä tunteja, joita LH:n tai BA:n käyttäminen väistämättä matkaan toisi.

 

Toiseen suuntaan mennessä sitten yhteys Tukholmaan tarjoaakin jo vaihtoehtoja. Ykkösprioriteetti tulee kuitenkin yhteyksien sopivuudesta (Orvokin taisi tuolla AA-säikeessä viitata juuri tähän) ja ajankäytön optimoinnista, oheispalvelut ovat sitten mukava lisä. Enkä nyt koskaan ole kotimaisella niin huonoa kohtelua saanut ( johtuuko turistissa matkaamisesta ;-) ), että sen takia pitäisi yhtiötä vaihtaa.

 

Pahoittelut jatketusta off-topicista, vaikenen hyvän itsenäisyyspäivän toivotuksin tästä asiasta!

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,

 

näin ne tarpeet ja mieltymykset vaihtelee...

 

Mun matkutamiseni on tyypillisesti täältä pohojammaalta joko aasiaan tai rapakon taakse suuntaavaa työmatkailua ja aasian suuntaan mennessä on vaikea perustella itselleni ylimääräisiä tunteja, joita LH:n tai BA:n käyttäminen väistämättä matkaan toisi.

 

Toiseen suuntaan mennessä sitten yhteys Tukholmaan tarjoaakin jo vaihtoehtoja. Ykkösprioriteetti tulee kuitenkin yhteyksien sopivuudesta (Orvokin taisi tuolla AA-säikeessä viitata juuri tähän) ja ajankäytön optimoinnista, oheispalvelut ovat sitten mukava lisä. Enkä nyt koskaan ole kotimaisella niin huonoa kohtelua saanut ( johtuuko turistissa matkaamisesta ;-) ), että sen takia pitäisi yhtiötä vaihtaa.

 

Pahoittelut jatketusta off-topicista, vaikenen hyvän itsenäisyyspäivän toivotuksin tästä asiasta!

 

-vm

 

Juu, pointtini olikin se, että Pohjanmaa-Aasiamatkaajat eivät riitä Finnairille, vaan täytyy löytää keinot houkutella ne Eurooppa-Aasiamatkaajat sinivalkoisille siiville. Tällä hetkellä ainoa keino on hintakilpailu, ja se ei koskaan ole hyvä tilanne.

 

Pahoittelut myös osaltani, ei muutaku takasin linnan juhliin -> :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY:llä iso ongelma on palvelutason vaihtelu. Aina on pelko joutua jonkun "mustan pekan" kyytiin, uusi full-flat penkkihän on oikein jees. Tässä tosin BA vetää mielestäni pidemmän kortin. LH tulee ohi ja lujaa kun saavat penkkiuudistuksensa vietyä loppuun.

 

Matkustin taannoin Cathay:n A330:llä HKG-BNE-CNS busineksessä, ja kyllä oli todella hyvä full flat bed istuin! Kukin matkustaja istui (tai nukkui) omassa yksityisyydessään kätevien välisermien ansiosta. Tarjolla oli oikea tyyny, paksu peitto ja pedillä pituutta ainakin 2m :). Saatoit siis vaihtaa asentoa esim kyljeltä toiselle.

Vähän myöhemmin matkustin Finnairin busineksessä HEL-HKG. Ero oli kuin yöllä ja päivällä "liukumäki" istuimen (ilman yksityisyyttä), vaihtelevan palvelun ja keskinkertaisen ruoan suhteen.

Jos AY haluaa menestyä kaukoidän strategiallaan, olisi hienoa nähdä A350 koneisiin tilattuna samanlaiset business penkit kuin mitä Cathay käyttää :thmbup:.

Kuinka AY voisi parantaa matkustamopalvelua on suuri kysymysmerkki? En tarkoita että se olisi jo hyvä, vaan kuinka synnyttää palvelualttiutta ja ilmettä emoissa/stuerteissa, joiden kansalliseen kulttuuriin sellainen ei "luonnostaan" kuulu?

Ateriatarjonta paranee pikkuhiljaa, mutta etenkin turistin ruokatarjontaa voisi parantaa eri vaihtoehdoilla tai paremminkin niin, että jokainen varaisi haluamansa aterian ostaessaan lipun. Miksei turistiinkiin voisi tilata itselleen business luokan aterian? Lomamatkoilla sen voit tehdä.

http://www.tokyoworklife.com/supreme_sky_travel/assets_c/2009/03/overview-thumb-380x285.jpg

 

sori että menee nyt vähän off topic...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääpä olevan 2 kpl kaukolentoja peruttu tänään - koneet rikki vai miehistöt puuttuu?

 

Jos jälkimmäinen on syy niin kyllä suorastaan surullista jatkoa saa taas kotimainen miljardi-investointi Helsinki Gateway tai mikä lieneekään. Aivan kertakaikkisen järjenvastaista, että rakennetaan uusi kiitotie, terminaaleja, hotelleja, ostetaan läjäpäin uusia koneita, isoja ja pieniä yms muuta kalustoa.

 

Ja sitten säännöllisesti ollaan tilanteessa, jossa tärkein eli maksava asiakas kärsii nahoissaan kun osapuolten surkuhupaisa riitely aiheuttaa sen, että palvelu on aidosti luokatonta. Totaalinen maineenmenetys alkaa olla kyllä kohta käsillä. Sen vaan aistii kun kuuntelee ja seurailee tarinoita sieltä täältä ja katselee kuinka ihmiset nykyisellään suhtautuvat Finnairiin. Kun kilpailu kuitenkin kiihtyy entisestään ja parhailla kilpailijoilla homma toimii hyvin ja ainakaan Aasian/Persianlahden suunnalla ei edes unelmoida lakkoilusta niin kyllä pitää olla aivan käsittämättömän nopeat isoympyrät jos tällä menolla aikoo selviytyä.

 

En halua ollenkaan ottaa kantaa missä syy, mutta 100% varmuudella koko homma feilaa isosti ellei valtavan suurta muutosta tapahdu. Muutosta joka näkyy asiakkaille kilpailukykyisinä hintoina, luotettavana palveluna ja maailmanluokan konseptina sekä alan paikallisille yrityksille, näkyvimmin Finnairille kannattavana liiketoimintana. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jälkimmäinen on syy niin kyllä suorastaan surullista jatkoa saa taas kotimainen miljardi-investointi Helsinki Gateway tai mikä lieneekään. Aivan kertakaikkisen järjenvastaista, että rakennetaan uusi kiitotie.

 

[facepalm /on] Uudella kiitotiellä on muutakin käyttöä kuin toimia pelkästään gateway-kapasiteetin lisääjänä. Se purkaa tuntuvalla tavalla ruuhka-aikojen liikennettä ja erityisesti talvella helpottaa operointia pienemmässäkin liikennekuormassa. [facepalm /off]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jälkimmäinen on syy niin kyllä suorastaan surullista jatkoa saa taas kotimainen miljardi-investointi Helsinki Gateway tai mikä lieneekään. Aivan kertakaikkisen järjenvastaista, että rakennetaan uusi kiitotie, terminaaleja, hotelleja, ostetaan läjäpäin uusia koneita, isoja ja pieniä yms muuta kalustoa.

 

???

 

Miten se että ...

 

- Finavia rakennuttaa kiitoteitä ja terminaaleja, sekä laskuttaa niiden käytöstä lentöyhtiöitä

- Hilton rakennuttaa hotellin lentokentän vierelle

- Finnair (tai muut) ostaa uusia koneita

 

... on joku "kotimainen miljardi-investointi"? Käsittääkseni ainoastaan Finavia on näistä julkinen yhteisö ja saanee investoidut rahat siedettävällä takaisinmaksuajalla takaisin lentoyhtiöiltä?

 

Vai onko multa taas jäänyt joku olennainen homma lukematta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääpä olevan 2 kpl kaukolentoja peruttu tänään - koneet rikki vai miehistöt puuttuu?

 

Jos jälkimmäinen on syy niin kyllä suorastaan surullista jatkoa saa taas kotimainen miljardi-investointi Helsinki Gateway tai mikä lieneekään. Aivan kertakaikkisen järjenvastaista, että rakennetaan uusi kiitotie, terminaaleja, hotelleja, ostetaan läjäpäin uusia koneita, isoja ja pieniä yms muuta kalustoa.

 

Ja sitten säännöllisesti ollaan tilanteessa, jossa tärkein eli maksava asiakas kärsii nahoissaan kun osapuolten surkuhupaisa riitely aiheuttaa sen, että palvelu on aidosti luokatonta. Totaalinen maineenmenetys alkaa olla kyllä kohta käsillä. Sen vaan aistii kun kuuntelee ja seurailee tarinoita sieltä täältä ja katselee kuinka ihmiset nykyisellään suhtautuvat Finnairiin. Kun kilpailu kuitenkin kiihtyy entisestään ja parhailla kilpailijoilla homma toimii hyvin ja ainakaan Aasian/Persianlahden suunnalla ei edes unelmoida lakkoilusta niin kyllä pitää olla aivan käsittämättömän nopeat isoympyrät jos tällä menolla aikoo selviytyä.

 

En halua ollenkaan ottaa kantaa missä syy, mutta 100% varmuudella koko homma feilaa isosti ellei valtavan suurta muutosta tapahdu. Muutosta joka näkyy asiakkaille kilpailukykyisinä hintoina, luotettavana palveluna ja maailmanluokan konseptina sekä alan paikallisille yrityksille, näkyvimmin Finnairille kannattavana liiketoimintana. 

Nyt kannattais pitää oikeasti puurot ja vellit omalla lautasella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

???

 

Miten se että ...

 

- Finavia rakennuttaa kiitoteitä ja terminaaleja, sekä laskuttaa niiden käytöstä lentöyhtiöitä

- Hilton rakennuttaa hotellin lentokentän vierelle

- Finnair (tai muut) ostaa uusia koneita

 

... on joku "kotimainen miljardi-investointi"? Käsittääkseni ainoastaan Finavia on näistä julkinen yhteisö ja saanee investoidut rahat siedettävällä takaisinmaksuajalla takaisin lentoyhtiöiltä?

 

Vai onko multa taas jäänyt joku olennainen homma lukematta?

 

Pointtini on yksinkertaisuudessaan se, että eri toimijat ovat investoineet paljon Helsinki-Vantaalle, jotta Helsingistä tulisi merkittävä hubi Eurooppa-Aasia liikenteessä. Ja myös jotta kenttä vastaisi yleistä markkinakasvua, mutta huomioiden Suomen tarpeet esim non-schengen terminaali on rakennettu vain gateway käyttöä varten.

 

Ja nyt mikäli Finnairin Aasian strategia kaatuu kannattamattomana ja lisäksi vauhditetusti johtuen jatkuvista työselkkauksista ja vakavista palvelukatkoksista jotka koskettavat aina tapahtuessaan suuria määriä tärkeintä kohderyhmää eli maksavia asiakkaita jäävät nämä investoinnit ikuisesti vajaakäytölle. Ja tämä olisi jopa kansallisesti varsin masentava tilanne.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt mikäli Finnairin Aasian strategia kaatuu kannattamattomana ja lisäksi vauhditetusti johtuen jatkuvista työselkkauksista ja vakavista palvelukatkoksista jotka koskettavat aina tapahtuessaan suuria määriä tärkeintä kohderyhmää eli maksavia asiakkaita jäävät nämä investoinnit ikuisesti vajaakäytölle. Ja tämä olisi jopa kansallisesti varsin masentava tilanne.

 

Sellaista bisnes on. Ei tuottoa ilman riskiä. Näiden investointien hyöty vajaakäytössäkin on huomattavasti korkeampaa kuin esim Espanjan lentokenttien. Ehkäpä Finnairin Aasian strategian kaatuessa löytyy joku muu käyttämään resursseja. Joku jolla ei ole yhtä painavaa työsopimushistoriaa kuin Finnair. Tai sit tietty aina voi olla ettei Aasian strategiassa ollut mitään järkeä alunperinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaista bisnes on. Ei tuottoa ilman riskiä. Näiden investointien hyöty vajaakäytössäkin on huomattavasti korkeampaa kuin esim Espanjan lentokenttien. Ehkäpä Finnairin Aasian strategian kaatuessa löytyy joku muu käyttämään resursseja. Joku jolla ei ole yhtä painavaa työsopimushistoriaa kuin Finnair. Tai sit tietty aina voi olla ettei Aasian strategiassa ollut mitään järkeä alunperinkään.

 

Ei liiketoiminnan tarvitse olla lainkaan tuollaista eikä valtaosin olekaan oman kokemukseni mukaan. Maailma on täynnä menestystarinoita jopa hankalista lähtökohdista alkaneita sellaisia.

 

Ja huonoihin ei kannata verrata ikinä - Espanjan päättömät investoinnin ovat oikein hyvä esimerkki - kohtapa päästään kuittaamaan tuotakin piikkiä täällä Suomessa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja huonoihin ei kannata verrata ikinä - Espanjan päättömät investoinnin ovat oikein hyvä esimerkki - kohtapa päästään kuittaamaan tuotakin piikkiä täällä Suomessa.

 

 

 

 

 

Taitaa yhä olla niin, että Suomen hölmöimmistä investoinneista vastaavaat teleyhtiöt, ja selkeällä ykkössijalla. Mm. Sonera 21.4 miljardin markan umts huutokaupallaan Saksassa...Miten tämä liittyy ilmailuun. Sikäli, että vastineeksi ei saatu kuin...ilmatilaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa yhä olla niin, että Suomen hölmöimmistä investoinneista vastaavaat teleyhtiöt, ja selkeällä ykkössijalla. Mm. Sonera 21.4 miljardin markan umts huutokaupallaan Saksassa...Miten tämä liittyy ilmailuun. Sikäli, että vastineeksi ei saatu kuin...ilmatilaa  ;D

 

Vertauksesi on varmaankin ihan hyvä. Kun Telecom kilpailu vapautui 90-luvun lopussa teollisuusmaissa niin jälki oli pahaa erityisesti Soneran osalta, kun yhtiö ajautui ensin käytännössä kassakriisiin ja sitten Telia osti paketin edukkaasti.

 

Kuitenkin jos haluaa vertailla niin Suomessa on maailman alhaisimpiin kuuluvat vähittäishinnat, laadukkaat ja kattavat verkot ja silti alan toimijat pärjäävät ihan mukavasti. Jotain varmasti tehdään oikein nykyään ja paljon on opittu. Mutta topic ei kyllä liity ilmailuun eikä tähän keskusteluun mitenkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennatko hieman mistä olet eri mieltä?

2 kpl kaukolentoja peruttu ja sä alat visoimaan ja jeesustelemaan noissa mittasuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

visoimaan ja jeesustelemaan

 

Jos haluat keskustella asiasta niin kommentoipa sitten minun visiointia ja jeesustelua omalta näkökulmaltasi, mutta ihan käytännön kautta. Ei aukea nimittäin vieläkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään