Guest Erppa

Republic Seabee OH-EGA

36 viestiä aiheessa

Minkälainen historia OH-SRA :lla.

 

Mun piti ajaa tarkkari Ollille mutta en kerinnyt ajaa  :o

En tiedä kerkeskö joku ajaa vai ei

 

11. toukokuuta 1989 tuhoutui OH-SRA, Hyvinkää SIAI-Marchetti FN 333 Riviera-lentovene. Ohjaaja Sakkasi nousukaarrossa

Kun menin kentälle oli Konekorhosen mekaanikot aivan shokissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen historia OH-SRA :lla.

 

Mun piti ajaa tarkkari Ollille mutta en kerinnyt ajaa  :o

En tiedä kerkeskö joku ajaa vai ei

 

11. toukokuuta 1989 tuhoutui OH-SRA, Hyvinkää SIAI-Marchetti FN 333 Riviera-lentovene. Ohjaaja Sakkasi nousukaarrossa

Kun menin kentälle oli Konekorhosen mekaanikot aivan shokissa

 

Lupakirjan tilasta ei osaa sanoa. Kahta viikkoa aiemmin tuli lentoonlähdössä samanlainen vika. Silloin pakkolasku onnistui. Sitten muistaakseni moottorin käyttöä kuntoon ilman mekaanikkoja, uusi yritys ei enää onnistunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seabeen vaiheiden pöyhintä jatkuu, henkilöhaastatteluja on tehty ja valokuvia saatu, suuret kiitokset yksityisille lainaajille ja lahjoittajille. Samoin on tullut täydennystä lehtiartkkelikokoelmaan, näitä lähinnä onnettomuusuutisista. OH-SBBstä sain myös lentäjän pojalta upean kuvakavalkadin, kiitos myös näistä. Kuvakokoelmista on käymättä läpi ainakin Karhumäen arkisto, josta olikin jo viitettä aiemmassa. Seabee oli ainakin kaksi kertaa isommassa remontissa Karhumäen hallilla tai korjaamolla -50-luvulla.

 

Lentokoneen Hartzell potkuri on osoittaunut järjestyksessä toiseksi. Asia ilmenee potkuripäiväkirjasta. Olisi mielenkiintoista tietää onko ensimmäinen Hartzellin kääntölapapotkuri vielä tallessa jossain? Malli on HC-12X20-2 ja ensimmäisen potkurin valmistenumero on 2562. Kenenkä seinällä tämä roikkuu? Hartzellin siirtokuvat ovat voineet hävitä kunnostuksen yhteydessä mutta malli ja numerot löytyvät navasta.

 

Edelleen kaipaan hurjasti filmimateriaalia, kun kerran siitä on selvästi mainittu. Kenellä on kaitafilmiä tms. puukenkämäisestä veteen laskeutuvasta lentokoneesta eli Seabeestä -50-luvulta?

 

Seabee-näyttely tulee olemaan valmis huhtikuun oloppuun mennessä pl. moottorin suojapellit, jotka joko valmistetaan peltisepän toimesta alumiinista, tai saadaan hankittua korvaavat  Ruotsista.

 

Kevättalven terveisin, Eero Knaapi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kuulla, että olette saaneet tallennettua OH-EGA:n historiaa. Miten kone on tarkoitus laittaa näytteille? Aikaisemmassa postauksessa puhuttiin, että Seabee laitetaan esille "onnettomuuskoneena". Onko siis tarkoitus lainkaan oikoa laskussa tulleita vaurioita?

 

Koneen laskuvaurioista 30.8.1958 tuli mieleen, että mukana ollut ja sittemmin sairaalassa menehtynyt matkustaja taisi olla aikoinaan varsin tunnettu kirkonmies, rovasti Jaakko Korpijaakko. Hän toimi mm. Viipurin Diakonissalaitoksen johtajajana ja lastensuojelun ylitarkastajana. Lukeva yleisö muistaa Korpijaakon omakohtaisiin kokemuksiin perustuvista sotakirjoistaan. Seppo Jylhän onnettomuuskirjasta käy ilmi, että matkustajan  kuolinsyy oli onnettomuudessa saatujen vammojen lisäksi sepelvaltimotaudin komplikaatiot. Tapaus on epäilemättä herättänyt aikoinaan huomiota.

 

Mielenkiintoista myös havaita, miten historiallisten koneiden arvostus on noussut. Joskus 60- ja 70-luvuilla Seabee taisi olla varsin väheksytty konetyyppi. Tällä hetkellä jäljellä olevista yksilöistä pidetään hyvää huolta. 70-luvun puolessa välissä muistan nähneeni esim. oheisen LN-LVV:n makaavan pidemmän aikaa Norrtäljen kentän laidalla. Siivet oli irrotettu ja lätkästy karusti nurmikolle. Nyttemmin kone taitaa olla jälleen viimosen päälle kunnossa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevätterveiset Lustolta.

 

Seabee on katossa, pieni näyttelyosio aiheesta valmis ja avajaisetkin korkattu. Monien vaiheiden jälkeen on päästy tilanteeseen että Lustolla on taas lentokone esillä, ja nyt taitaa olla melko pysyvästi. Avajaisissa tunnelma oli vähintäänkin harras, kun paikalla oli avajaisvieraana Seabeen lentäjän, lentokapteeni Yrjö Turkan miniä ja lentäjä Martti Turkan leski A. Turkka. Rouva Turkka on auttanut meitä monella tapaa tunnistamalla henkilöitä valokuvista ja elokuvasta sekä lainaamalla omista perhealbumeistaan kuvia näyttelyyn. Hänen tietonsa ovat olleet vertaansa vailla muodostettaessa kuvaa elämästä Seabeen ympärillä Savonlinnassa Laitaatsillan laivastotukikohdassa aina koneen ensipäivistä sen koko elinkaaren ajan, ja sen jälkeenkin. Lentäjä Martti Turkka lensi Enso-Gutseitin Cessna-vesitasoa pitkään Seabeen jälkeen. Luston näyttelyassitentti G. Strand oli tehnyt avajaiskakkuun upean sokeriveistoksen Seabeestä ja kakun ensipalan leikkasi tietenki rouva Turkka. Hetki oli kaunis.

 

Koneen kunnostukseen osallistuneita Savonlinnan seudun vanhojen moottoripyörien harrastajia eli VMPK:n Pinnankiristäjiä oli kutsuttuna ja paikalla runsas joukko. Tässä myöskin lämmin kiitos heille suuresta talkootyöstä koneen puhdistamisesta ja kokoomisesta. Osien etsintä, luettelointi, puhdistus, huolto ja kokoaminen tapahtui pääasiassa heidän noin kymmenen hengen talkooryhmän toimesta. Ehkä hienoin löytö oli toisen alkuperäisen Hartzell-kääntöpropellin löytyminen Laitaatsillan telakan varastosta talkoo-agenttien toimesta ja pitkän metsästyksen tuloksena, kiitos Jarmo ja Jussi!

 

Työ jatkuu vielä tekstien kokoamisella, toivon mukaan kuvia tippuu vielä jokunen kuvakansioon ja se toinen kaitafilmikin löytyy jostain. Vai jääkö mysteeriksi? Toivottavasti haku jää foorumille päälle, meillä on tieto siitä että Suomessa olisi kuvattu 1950-1960 -luvulla toinenkin kaitafilmi Seabeen lentämisestä. Olemme erittäin kiitollisia kaikista vihjeistä joita saamme OH-EGAn tai OH-SBB:n vaiheista ja materiaaleista.

 

 

Näyttelytiedote. http://www.lusto.fi/etusivu/tiedotteet.html?id=7759  Lehdistökuva löytyy tiedotteen lopusta lyhyen kirjautumisen jälkeen, eli nimi sähköposti ja firman nimi kenttään, nämä vain seurannan takia.

 

Kuvia tullee aikanaan lisää osoitteeseen http://www.kantapuu.fi/

 

 

Tulkaapa kurkkaamaan Turkkien konetta Lustolle. Koneeseen liittyen vietämme Lustolla Teematiistaita 3.7. klo 12-15, jolloin käymme läpi monipuolisesti Seabeen vaiheita ja historiaa. Tästä tarkemmin myöhemmin.

 

Kevätterveisin Eero Knaapi

 

 

 

 

edit: linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen opettelun jälkeen vähän kuvaherkkua Seabeestä, taustalla näyttelyhallin upea katto, puurakentamista parhaimmilaan  :thmbup:

 

Kuva Timo Kilpeläinen, Lusto

 

_mg_1132.jpg.e22373dfad6708979425b71b8491af63.jpg

 

-E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemme erittäin kiitollisia kaikista vihjeistä joita saamme OH-EGAn tai OH-SBB:n vaiheista ja materiaaleista.

 

Onneksi olkoon hankkeesta. Tyylikkältä näyttää myös tuo ripustus.

 

Tekniikan Maailmassa (19/1967) oli laaja kuvallinen artikkeli OH-SBB:n onnettomuudesta ja sen tutkinnasta. Onko artikkeli tuttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raine, kyllä on tuttu. Seabeen edellinen, aktiivinen omistaja oli hankkinut sen ja arkistoinut. Koneen mukana tuli mittava arkisto lentäpäiväkirjoineen ja artikkeleineen. Tekniikan Maailman jutussa oli myös yksityiskohtia joita ei muualta löydy, karua luettavaa kaiken kaikiaan.

 

-E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli pakko laittaa nähtäväksi. Museoassistentti G. Strandin tekemä Seabee-näyttelyn avajaiskakku.  Huomaa mainostyylin mukainen onki etuovesta  :laugh:

 

Kuva Timo Kilpeläinen, Lusto

 

_mg_1041_seabee_kakku_pieni.jpg.85b299237bdcde06096e1594d4b3a3da.jpg

 

 

-E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttelypäällikkö Pekka Lehonkoski kertoo Metsäradion haastattelussa Enso-Gutseitin vanhasta Republic Seabee -lentokoneesta vuodelta 1947. Ohjelma tuli Ylen radio Suomessa 13.8.2012 ja sen kesto on 9 min 45 sek. Lentokone on esillä Luston Koneaika-näyttelyssä.

 

http://areena.yle.fi/radio/1635697

 

Kesäterveisin

 

Eero Knaapi

Lusto - Suomen Metsämuseo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kun tämä pala ilmailuhistoriaa on näytillä. Kävin tänään Lustossa bongaamassa OH-EGA:n. 

IMG_4789_OH-EGAn.jpg

IMG_4780_OH-EGA.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään