Jari Vanhatupa

Purkka, Jytä ja Melodinen Hevi

131 viestiä aiheessa

Särö peittää virheet, meteli melodian ( jos sitä nyt edes olikaan ) ja örinä laulutaidottomuuden. ;)

Tuo on höpöpuhetta, jollaista sanoo vain sellainen, joka ei nykymetallia kuuntele/tunne. Puhuit viestissäsi paljon asiaa, mutta viimeisellä lauseella vedit jalat alta sanomaltasi  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...ja jos kikkeliheviä on olemassa niin miksei sit myös pimppiheviä?

Suurin osa noista nykyisistä naisvokalistisista metallipumpuista on sen verran revasta, että tuo nimitys käynee sille ihan hyvin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on höpöpuhetta, jollaista sanoo vain sellainen, joka ei nykymetallia kuuntele/tunne. Puhuit viestissäsi paljon asiaa, mutta viimeisellä lauseella vedit jalat alta sanomaltasi  :P

Mistä sä tiedät mitä mä kuuntelen ja tunnen  ;D Ja huomasitko ton hymiön tuossa edellisen viestini lopussa. ;)

Örinähevi, Speed metal, Nu metal, Black metal ei vaan sytytä. Kappaleissa pitää olla edes jonkunlainen melodia.

Örinähevi: Örisevällä, epämelodisella bassoäänellä esitetty, metelinomaisuutta tavoitteleva hevirokki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä sä tiedät mitä mä kuuntelen ja tunnen  ;D Ja huomasitko ton hymiön tuossa edellisen viestini lopussa. ;)

En tiedäkkään, mutta arvata voin. Enkä varmasti kovin kauas osu, jos väitän, että kuuntelet niin vähän (jos ollenkaan) tässä arvostelemaasi musiikkia, että sinun on vaikea/mahdoton sanoa sitä tuntevasi...

Örinähevi, Speed metal, Nu metal, Black metal ei vaan sytytä. Kappaleissa pitää olla edes jonkunlainen melodia.

Niin, kukaanhan ei ole sanonut, että pitäisi sytyttää. Mutta jos/kun tuomitsee koko genren tuolleen yleistämällä, ei voi olla kovin hyvin perillä aiheesta. Kas kun minä satun tuosta parjaamastasi alueesta tietämään/löytämään koko ajan hyvinkin taidokkaita/tarttuvia melodioita/melodisia biisejä...

Örinähevi: Örisevällä, epämelodisella bassoäänellä esitetty, metelinomaisuutta tavoitteleva hevirokki

Entäs, kun vedetäänkin "örinää" korkealta? :P Anyway, kuten tuolla toisessa ketjussa on tullut todettua, arvostan kyllä noita hyviä "örisijöitä" hyvin korkealle taidollisesti, sillä se ei todellakaan ole mikään helppo laji. Kuten joskus väitin, varmaan suurin osa örisijöistä voi/osaa laulaa hyvin puhtaastikin, mutta hyvin murto-osa "puhtaista laulavista" osaisi vetää hyvää örinää :P

EDIT: Ps. kuuntelen/arvostan/tykkään lähes kaikkea tässäkin ketjussa esiintynyttä materiaalia ihan yhtä säännöllisesti, kuin muutakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedäkkään, mutta arvata voin. Enkä varmasti kovin kauas osu, jos väitän, että kuuntelet niin vähän (jos ollenkaan) tässä arvostelemaasi musiikkia, että sinun on vaikea/mahdoton sanoa sitä tuntevasi...

Niin, kukaanhan ei ole sanonut, että pitäisi sytyttää. Mutta jos/kun tuomitsee koko genren tuolleen yleistämällä, ei voi olla kovin hyvin perillä aiheesta. Kas kun minä satun tuosta parjaamastasi alueesta tietämään/löytämään koko ajan hyvinkin taidokkaita/tarttuvia melodioita/melodisia biisejä...

Entäs, kun vedetäänkin "örinää" korkealta? :P Anyway, kuten tuolla toisessa ketjussa on tullut todettua, arvostan kyllä noita hyviä "örisijöitä" hyvin korkealle taidollisesti, sillä se ei todellakaan ole mikään helppo laji. Kuten joskus väitin, varmaan suurin osa örisijöistä voi/osaa laulaa hyvin puhtaastikin, mutta hyvin murto-osa "puhtaista laulavista" osaisi vetää hyvää örinää :P

EDIT: Ps. kuuntelen/arvostan/tykkään lähes kaikkea tässäkin ketjussa esiintynyttä materiaalia ihan yhtä säännöllisesti, kuin muutakin...

Kuuntelen musiikkia laidasta laitaan Esim. akselilla Mike Oldfield Tubular Bells  http://www.youtube.com/watch?v=QN9p-XCCRwU  - Nickelback - Burn It To The Ground

ja olen koko pienen ikäni ( kohta 51 v ollut musiikin kanssa tekemisissä ( käynyt aikoinaan lapsuudessa 3 vuotta Lasse Pihlajamaan haitarikoulussa ) erilaisissa bändeissä soittanut ja muutenkin musiikin parissa työskennellyt, joten väitän kyllä tietäväni erilaisista musiikkigenreistä hyvinkin paljon.

Taisi käydä niin että et oikein ymmärtänyt tuota musiikkopiireissä heitettävää herjaa " Särö peittää virheet, meteli melodian ja örinä laulutaidottomuuden "

Kiteyttäisin tämän keskustelun seuraavaan jota käytän usien kun joku sanoo että se ja se on huonoa musiikkia.

Ei ole olemassa huonoa ja hyvää musiikkia, on olemassa vain erilaista musiikkia.

Legendaarisen selostajan sanoin - Päätän tämän täältä tästä tähän - .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Legendaarisen selostajan sanoin - Päätän tämän täältä tästä tähän - .

Höh, ja minä kun odotin keskustelua  :laugh: No, ehkä parempi näin. Ehkä tosiaan tässä aiheessa puhumme liian eri asioista ja käsitämme eri asioita liian eri tavalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ronnie Östenberg oli silloin suurin idolini rumpujen soitossa ja yritin matkia hänen soittotyyliään parhaan kykyni mukaan. Varsinkin hänen ridesymbaalin käyttötapansa ihastutti ja tyyli tarttuikin sitten omaan soittoon ilmeisesti pysyvästi.

Kerrohan vähän lisää tuosta ride tyylistä, tämähän alkoi kiinnostaa? Mikä siinä oli / on niin erikoista?

Haaveilin aina samanlaisista Rogerseista kuin hänellä oli mutta haaveiksi jäivät.

:)

Ditto  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höh, ja minä kun odotin keskustelua  :laugh: No, ehkä parempi näin. Ehkä tosiaan tässä aiheessa puhumme liian eri asioista ja käsitämme eri asioita liian eri tavalla...

Parempi lopettaa ajoissa ennnenkuin sormet lipeää haitarin näppäimistöltä ja munat jää palkeiden väliin.

Riot - Outlaw

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja tekeleitä miltei kaikki linkitetyt, mutta nuo termit ovat tosiaan typeriä. Led Zeppelinin Rock and Rollin kutsuminen jytäksi saa kyllä pinnan naksahtamaan saman tien. Lienee jotain Tapani Ripatin aina ajanmukaista terminologiaa...

-A-, tänään Maccasta aika korkeissa fiiliksissä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrohan vähän lisää tuosta ride tyylistä, tämähän alkoi kiinnostaa? Mikä siinä oli / on niin erikoista?

Juu, siis tuo kuinka hän soittaa usein siten, että se rytmin painopiste ja fiilis on siellä ridesymbaalissa ja yleensäkin pelleissä.

Musiikkiin tulee sellaineen eräänlainen "lentävä" fiilis ja ilmavuus. Virveliin ja tomppiin lyödään kevyesti ja ikäänkuin ohimennen ja hyvällä fiiliksellä.

Esimerkkinä vaikkapa tämä:   

Örinähevistä: Itselläni ei noita örinälevyjä ole kovinkaan paljoa, korkeintaan muutamia kymmeniä vinyylejä. En ole niitä tietoisesti ostanut vaan ne ovat tulleet muiden levyhankitojen seassa. Levyt tunnistaa usein jo kannen aiheiden perusteella ja aikoinaan lajittelinkin niitä omaan pinoonsa vain kansikuvan mukaan, paha kyllä menivät taas muutossa sekaisin muiden levyjen kanssa. Silloin tällöin olen koittanut niitä kuunnella mutta tuo ei ole minun juttu vaikka toki soittajana tajuan mitä niissä tapahtuu.

Teknistä taituruutta soittajalta täytyy tuossa musiikissa löytyä ja soitin pitää olla hyvin hallinnassa. Pieniä rytmisä jakoja kovalla tatsilla soitettuna ja tappavan dramaattisllla soinnuilla höystettynä Lisäksi pitää löytyä sellaista nuorten miesten raivoa ja energiaa. Tavallaan kyse on eräänlaisesta urheilusuorituksesta ja jos joutuisin örinäbändiin rumpujen taakse, niin veikkaan että parin biisin jälkeen ottaisin pyyhkeen ja pyyhkisin hikeä ja sanoisin kavereille, että antaa olla!

;D

Ketjun nimestä:: Tuo nimi nyt vain tuli ensinnä mieleen ja tarkoitus on antaa vähän suuntaa keskustelun aiheista mutta ei silti mitenkään orjallisesti tarvitse tuota noudattaa. Ideana olisi kuitenkin tehdä selvä pesäero Maliniemen "Heavyä s......na" ketjuun ja tässä olisi tarkoitus myös häpeilemättä keskustella hieman kevyemmästäkin rocista ja popista.

Jytä: Niin miten sen kukakin kokee, että mitä se on. Itse ymmärrän sen olevan tietyllä poljennolla olevaa heviä/rockia josta voi sanoa, että: "täällähän jytää mukavasti" Eli ei liian monimutkaista, eikä liian nopeaa musiikkia. Semmoista jonka vain suomalainen ymmärtää olevan jytää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielipteeni.

Olen musiikin suurkuluttaja. Kuuntelen eri musiikkilajeja. Se on hienoa!

Kuka jaksais syödä joka päivä pippuripihvii???  Välillä lihapullat, ruskea soosi ja keitetyt perunat maistuu hiton hyvälle!!!  ;)

Muuten Ketjun nimeen liittyen kantsii sunnuntai aamulla avata radio, sieltä tulee peräjälkeen kaks hienoo ohjelmaa: Pop eilen, tänään ja toissa päivänä ja heti jälkeen Jake Nymanin  nousevan auringon talo.

http://www.youtube.com/watch?v=kfGdzuUCiXU

rs

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

aina menee kylmät väreet ihoa pitkin kun tätä kuuntelen.

Juu, niin menee muttei se johdu tästä kappaleesta, vaan tuon laulajan järkyttästä ulkonäöstä.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilman meidän vanhusten arvostamaa sinun sanojen mukaan  " kikkeliheviä " ei olisi olemassa nykyheviäkään se on fakta.

Itse pidän nykyhevin esi-isänä Black Sabbathia joka sattumoisin perustettiin samoihin aikoihin kuin teidän kikkelihevibändit ja mm. melkein 10v. ennen RIOT:a  eli missäs se fakta on?  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on paras rock n Roll joululaulu ja aina menee kylmät väreet ihoa pitkin kun tätä kuuntelen. Noddy Holder Rocks.

Kyllä, voi kuunnella myös juhannuksena, mutta eilen oli pakko kääntää radio kiinni koska joku, dorka??? oli mennyt tekemään uuden version. Hyi hitto!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän nykyhevin esi-isänä Black Sabbathia joka sattumoisin perustettiin samoihin aikoihin kuin teidän kikkelihevibändit ja mm. melkein 10v. ennen RIOT:a  eli missäs se fakta on?  :P

Joo tämä Black Sabbath oli luku sinänsä. Minulla oli 70-luvulla yksi heidän LP-levy se "Paranoid" kavereilta sitten  lainailin niitä muita. Kyllähän sitä tuli kelattua ja varsinkin tuo nimikappale Paranoid oli meidän suosiossa. Kierreltiin kavereiden luona kokeilemassa, että kenen stereoista jyrähtää kovimmat bassot siinä biisin alussa kun jumputus alkaa. Voiton vei eräs ruotsinkielinen kaveri jolla oli Phillipsin kalleimman mallin stereot, kyllä jytisi kun pantiin "loudnes" kytkin päälle ja tehoa tarpeeksi.

Muistelen, että tuota Black Sabbathia piti aina kuunnella vähän salaa vanhemmalta väeltä. Bändillä oli hieman epämääräinen maine, johtuen itse musiikista, bändin nimestä ja ristisymboolien käytöstä.

Risto laittoi rohkeasti heviketjuun Helena Siltasta. Eipä mitään itsekin pidän hänen laulustaan. Tuolla kun puhuttiin "kylmistä väreistä" niin Helena Siltalan "Etkö uskalla mua rakastaa" aiheuttaa myös niitä, ainakin minulle.

Aikoinaan ostin erään kirjaston C-kasetit ja siellä oli mukana H.Siltalan kasetti. Arvaa vaan kuuntelinko monesti sen läpi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä nyt pullaan tukehdu  ;D Enhän mä ole missään väittänyt että Riot olisi vanhempi bändi kuin Black Sabbath. Se että pistin tänne tuon Riot:n biisin ei liity millään tapaan Black Sabbathiin. Kunhan nyt vaan laitoin kun kuuluu tämän ketjun musiikkigenreen.

Black Sabbatin levyjä meikäläisellä on useampiakin levyhyllyssä ja niitä tulee aika usien myös kuunneltua.

Mitä tulee termiin  " kikkelihevi " niin enpä ollut moista kuullut aikaisemmin. Sen sijaan tiedän että 70 - 80 luvun heviä kutsutaan joissakin piireissä sukkahousuheviksi.

PS: Minä kuuntelin Black Sabbathia jo silloin kun sinä et ollut edes syntynyt.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten itse asiaan.

GILLAN - What's The Matter

Tää ei voi olla  " kikkeliheviä " kun ei näillä sellaista ole  ;D

Girlschool - 1-2-3-4 Rock 'n' Roll

Tää vissiin sitten on.

Michael Schenker Group - Armed And Ready 

Samson - Take It Like A Man. Tunnista laulaja.

Ensivuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä kun tämä kyseisen biisin sisältävä The Number of the Beast  albumi julkaistiin.

Iron Maiden - The Number of the Beast

http://www.youtube.com/watch?v=7mHe6FMs46o

Blackfoot - Good Morning. Uriah Heepin kosketinsoittajan tunnetuksi tullut Ken Hensley on soittanut tässä bändissä aikoinaan, ei kuitenkaan tällä kyseisellä Marauder levyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän siä tosiasiana, että koko "nyky" musiikki juontaa juurensa puuvillapelloilta. Näin on samaa sanonut myös moni "hevimies".

rs

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän siä tosiasiana, että koko "nyky" musiikki juontaa juurensa puuvillapelloilta. Näin on samaa sanonut myös moni "hevimies".

rs

Näin on näppylät  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siirsin nämä tuolta Heavyä ärkäle osastolta, sopivat paremmin tänne.

Boston - Rock and Roll band

Boston - Smoking

Eipäs unohdeta tätä äijää.

Ted Nugent - Cat Scratch Fever

Back to 80`s

Kuka muistaa tätä bändiä ?

Triumph - Magic Power

Tai tätä

Krokus - Night Wolf

http://www.youtube.com/watch?v=IRBEV0G2-tw&feature=related

Saatikka sitten tätä.

Saxon - Princess Of The Night

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista Tarmon linkittämistä oli ennestään tuttuja Saxon ja Krokus. Aina välillä tulee tehtyä hienoja löytöjä, itse löysin muutama vuosi sitten hevibändi Mr BIG:in. Kokoonpanolla kitara, basso, rummut ja laulu saa aikaan komeaa jälkeä kunhan sen vain osaa.

Tässä pieni maistiainen siitä mitä on luvassa.

Basisti Billy Sheenanin soolo:

:o

Sitten asiaan MR.BIG lavalla:   http://www.youtube.com/watch?v=KBVhud5y2MA  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää 80 luvun tukkaheviä. ;D

RATT - You're In Love

http://www.youtube.com/watch?v=m_gGWsqd8Ec&feature=related

Poison - Your Mama Don't Dance

Motley Crue - Smokin` In The Boys Room

Menee jo 90 luvun puolelle.

Tätä miestä ei voi nakkisormeksi kutsua.

Steve Vai - The Audience Is Listening

http://www.youtube.com/watch?v=S35URl6GJZE

Back to 70`s

Tää oli sitä purkkapoppia

Rubettes - I can do it

http://www.youtube.com/watch?v=NZGVe8uRL-Q&feature=related

Rubettes - Juke Box Jive

Tähtisumua

Alvin Stardust My coo ca choo

T. Rex - Get It On

http://www.youtube.com/watch?v=heDhx__sVJc&feature=related

Smokie - Needles And Pins

Mott the Hoople - All the Young Dudes

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään