Arne Wallen

Alppilentäjät

19 viestiä aiheessa

Eli nuo suomalaislentäjien onneton matka italiasta suomeen Savoia koneilla.Paikalla Zurich järven rannalla ollut Henry Mooren veistos on poistettu ja jäljellä on kylläkin muistolaatta mutta löytyisikö täältä porukkaa jotta saisimme uuden paikalle.Eli uusi muistomerkki, paikalliset ovat sellaista suunnittelemassa mutta apuja varmaan voisi antaa.

Gemeinde Zollikan on yhdistyksen nimi joka tuota touhuaa, Chris ehkä tietää tuon.

Itse en osaa yhdistää kuvia tuolta mutta Texaxilainen ystäväni yrittää kunhan tuolle saan osoitteen laitettua.Onneton kun näitten näppäimistöjuttujen kans olen.Olle jos heräis niin tuokin masinisti voisi aikaansaada kuvat.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkennus: kaupunki Zürichinjärven rannalla on Zollikon, missä 6.9.1959 paljastettiin alppilentäjien muistolaatta sekä kuvanveistäjä Henry Mooren patsas "Kaatunut sotilas". Paljastustilaisuudessa Suomen ilmavoimia edustivat eversti T. Meller, ev.luutn. Y. Malmari ja maj. S. Haapanen. "Gemeinde Zollikon" on tässä lähinnä "Zollikonin kunta". 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset C-F olen kuten mainitsin avuton näissä, onneksi poikani tuli minua auttamaan ja sai jopa kuvat lainattua SFF foorumilta.Luvattomasti tietty mutta parhaani tein.

Nyt eikun suunnittelemaan miten tuon saisimme aikaan.

t:aw

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa lisää Zollikonin muistomerkin paljastustilaisuudesta 6.9.1959

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedätkö Arne miksi?

Tietojeni mukaan teoksen omisti Walter-Bechtler-Stiftung ja möivät tuon teoksen pois, eli Der fallende krieger on jonkun omistuksessa nyt.Pienempi ja uljaampi olisi mielestäni paikallaan, suunnitelu ja teko olisi mielestäni kunniaasia meille.

Jokin lentokoneen näköinen olisi paikallaan, uskoisin että sponsorointi voisi järjestyä tavalla tai toisella, tärkeätä olisi yhteydenotto paikalliseen seuraan ja kysely mikä heillä voisi olla ajatus.Hilfe Chris.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietojeni mukaan teoksen omisti Walter-Bechtler-Stiftung ja möivät tuon teoksen pois, eli Der fallende krieger on jonkun omistuksessa nyt.

Aha, tämä on nyt sveitsiläis-suomalainen kulttuuriskandaali! Ihme säätiö, kun tuollaista menee tekemään, teos oli mielestäni säätiön tarkoitusperien mukaisella paikalla: http://de.wikipedia.org/wiki/Walter_A._Bechtler_Stiftung

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kunta ja säätiö suunnittelevat laajamittaisen 'installaation'. Aikataulusta ei tietoa.

ks. Tages-Anzeiger 8.5.2010

(...)Ersatz für fallenden Krieger

Bei der Zolliker Schifflände steht momentan nur noch eine Skulptur: der bronzene Stier von Franz Fisch. Der fallende Krieger von Henry Moore ist vor mehr als 2 Jahren entfernt worden. Die Walter-Bechtler-Stiftung, in deren Besitz die Plastik gewesen war, hat den Krieger für einen sechsstelligen Betrag verkauft. Die Stiftung plane nun gemeinsam mit der Gemeinde ein Nachfolgekunstwerk, sagt Noch-Gemeinderat Widmer. Die international bekannten Ustermer Künstler Gerda Steiner und Jörg Lenzlinger entwerfen eine grossräumige Installation. (...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi kivaa tietää mitä mieltä patsasprojektin alkuperäiset aloitteentekijät, eli "Sveitsin Suomenystävät" ovat - ks. ketjun alussa oleva kuva patsaan paikalle jätetystä pronssilaatasta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä neljäs kuva patsaan paljastustilaisuudesta - on siis nyttemmin poistettu sekä patsas että pronssilaatta - ilmeisesti alusta lähtien erillisenä ollut alaosa, missä Henry Mooren patsas on mainittu.

Patsaan omistanut yllä mainittu Walter Bechtler-säätiö on ilmeisesti halunnut tehdä pientä bisnestä, eikä patsaan sijoittamista kaukana olevan pikkuvaltion jo unohdettujen lentäjien kunnioittamiseksi ole enää pidetty aiheellisena... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako ilmavoimissa olla tietoisia Zollikonin alppilentäjämuistomerkin ihmeellisistä vaiheista? Eikö asia olisi voitu hoitaa tyylikkäästi esim. äskeisen Hawk-kaupan yhteydessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako ilmavoimissa olla tietoisia Zollikonin alppilentäjämuistomerkin ihmeellisistä vaiheista? Eikö asia olisi voitu hoitaa tyylikkäästi esim. äskeisen Hawk-kaupan yhteydessä?

Hei Carl-Frederik.

En mä tiedä siitä asiasta ei mitään. Olen pahoilani.

Myös en ymmärän, mitä sinä sillä esimmerkki tarkoitit?

Se on niin" wanha" juttu,mitä siinä voisi vielä tehdä?

Luulen Benissä ei Kuka tietä edes,että Zollikonissa on semmoinen muistomerkki?

Tai vain jos Suomalaiset se heille sanoo?  ;)

Vanhat asukat ehkä muistavat sen. Nuoret ei varmati! ?

Chris

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama Chris Sutter:in ottama tuore kuva muistomerkistä toisessa ketjussa: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,109721.msg1485366.html#msg1485366

Hei Tauno.

Myös sulle en voi auta. En ole nähnytkään jotain taulua siinä/ja myös ei etsinnytkan, ja mitä se Härkkä toirkoitaa?

Vitsinä voisin sanoa: Ehkä kun Zollikonin naiset tappoivat viimen Macho siellä Zollikonissa?  ;)

Ei anteeksi vain,mä en tiedä!

Voin sulle siitä sittenkin vielä muutama kuva laita,että näet ei ole tauluja,ei ainakan sillä puolella missä mä silloin olin?

dsc00088_gr..jpg.37e1dbcbef69f0a22a499206bc9915f4.jpg

p> 

dsc00097_gr..jpg.877915d1dee4d6789ef118e0160f99db.jpg

Terveiset Zürichistä.

Chris

p>dsc00094_gr..jpg.231add1672a478e1eb9d79262a44812a.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin sulle siitä sittenkin vielä muutama kuva laita,että näet ei ole tauluja,ei ainakan sillä puolella missä mä silloin olin?

Ei sitä matalaa taulua, jossa Mooren teos mainitaan, varmaan siellä enää olekaan, koska ei sitä veistostakaan enää ole siellä.

Jälkiä poistetusta laatasta voisi näkyä, mutta en huomanut pyytää, että etsisit niitä. Sattumaa, jos jossain kuvassa näkyisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sitä matalaa taulua, jossa Mooren teos mainitaan, varmaan siellä enää olekaan, koska ei sitä veistostakaan enää ole siellä.

Jälkiä poistetusta laatasta voisi näkyä, mutta en huomanut pyytää, että etsisit niitä. Sattumaa, jos jossain kuvassa näkyisi.

Se Mooren kivi oli ihan paljain,eli siinä ei ole mitän enä. Se kunnan mies sanoi silloin,että se Pronssi monumenti poistettin,liian kallista ulko monumentille.....

Kai se on nyt englannissa museossa jossain?

Chris

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään