Jani Hintikka

Kesäinen visiitti Pohjois-Norjaan (23+10 kuvaa)

20 viestiä aiheessa

Matkalentäminen on mukavaa. Varsinkin, jos on aikaa toteuttaa aiottu matka huomattavasti alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeavasti :).

Tässä siis kuvakoostetta erään konekunnan retkestä Norjan Lofooteille menneeltä kesältä.

 

Päätarkoitus kuuden päivän vapaiden sattuessa neljällä kaveruksella yhteen oli ylipäätään päästä käymään Lofooteilla, ihan oikein lentokoneella.

Suunnitelmiin sisällytettiin myös yleistä turistipörinää, kuten paikallisuuksiin tutustumista ja kalastusta.

 

Matkaa taltioitiin paljolti myös kahden GoPro- videokameran voimin, joten jokaisesta käydystä kiitotien päästä ei tässä kavalkaadissa valitettavasti ole (vielä) kuvaa esillä.

Muilla kun tuo kamera pysyy paremmin käsissä, niin kuvat tässä ovat ystävällisesti via Jyri Luoma ja Juhani Jaakola.

 

Matkaan lähdettiin Pirkkalasta jonne myös palattiin. Viiteentoista lentotuntiin mahtui kolme maata, 10 kenttää ja n. 570 litraa AVGAS 100LL lentokonebensiiniä.

 

Lentoreitti tallentui kätevästi kuvaksi asti APRS-]ärjestelmän ja koneeseen asennetun pienitehoisen VHF-lähettimen avulla.

 

Reittimme käsitti siis paikat Tampere/Pirkkala - Oulu - Pajala - Bodø - Svolvær/Helle - Harstad/Evenes - Tromsø - Alta - Kittilä - Pudasjärvi - Oulu - Tampere/Pirkkala

Ilmailukielellä siis: EFTP-EFOU-ESUP-ENBO-ENSV-ENEV-ENTC-EFKT-EFPU-EFOU-EFTP

 

[ attachment removed / expired ]

 

Neljä ukkoa, reput, säällisesti polltoainetta Cessna 177:ssä, sekä lounasnälkä aiheuttivat väliaskutarpeen aluksi Oulussa.

Siitä jatkoimme Ruotsin puolelle, tässä mennään Ylitornion kohdalla rajan yli.

Ruotsissa oli samaan aikaan jotain ongelmia aluelennonjohdon tutkajärjestelmän kanssa(?), joten IFR:n osalta tietyt ilmatilan osat olivat pois käytöstä noin tunnin ajan.

Säpsäyttävästä alueen radioilmoituksesta erääle IFR-koneelle -"Swedish airspace is closed" -huolimatta matka jatkui VFR-plaanillisella koneella normaalisti :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takapenkkiläisillekin löytyi ajanvietettä kun oli antaa ajoittain ylimääräinen karttalehti :)

[ attachment removed / expired ]

 

Pajalassa laitettiin tankkeihin hieman Suomen hintoja halvempaa menolientä. Kentältä saatiin varsin mainiota palvelua jatkolegejä varten ihan suomeksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Lento suunniteltiin hyvien kelien vallitessa suoraan ja tietysti samalla sattumalta maastollisesti korkeimman kohdan, Sarekin luonnonsuojelualueen yli.

Kipuamista matkakorkeuteen FL85 jossain Jällivaaran paikkeilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikuttavat maisemat ja sääennusteen mukainen aurongonpaiste hieman ennen Norjan rajaa sai hymyn huulille

[ attachment removed / expired ]

 

Vuoret loppuvat hyvin nopeasti meren rannalla sijatsevaa Bodöta lähestyttäessä. Jyrkähköstä matkaliusta saatiin aikanaan selvitys oikeaan myötätuuleen rwy 07.

Tulosuunta näkyy mukavasti kuvan oikeassa reunassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tankkaus, pieni välipala ja jatkoplaania järjestelmään.

Aina kuitenkin on aikaa ryhmäkuvalle :D Kello on muuten n. 20.00 paikallista aikaa ja aurinko paistaa...

[ attachment removed / expired ]

 

Tämmöisillä sukkuloidaan laajasti saaristossa sekä Norjan meren porauslautoille matkustajaliikennetta. Tämä möhkö oli nimetty tekstillä "Obelix"

Oma hekotietämys on aika heikkoa tässä kohti  :-[

[ attachment removed / expired ]

 

Bodön keskusta jää taakse:

[ attachment removed / expired ]

 

Kesäkuun lopussa talvi ei ollut antautunut vielä täysin korkeilla paikoilla, sulamisvedet olivat joskus äärettömän hienon värisiä.

Korva kuullosteli välillä tarkasti koneen keulalla kehräävän uudehkon Lycosauruksen käyntiä -kävelymatkaa asutusten pariin täälläkin, mikäli kykenisi, olisi päivämitoin.

[ attachment removed / expired ]

 

Matka jatkui siis kohti varsinaista päämäärää, Lofoottien keskuspaikkaa, Svolvaeria. Paikkakunnalla on mittarikenttä, jonne kisasimme Bodostä hieman peräämme lähteneen vuorokoneen, Dash 8:n kanssa. Kiitotiellä on vuorten ja meren välissä mittaa n.940m. Kone parkkiin tulevaa tymää ennakoiden ja nälkäisenä kohti keskustaa. Matkalla oli oltu viime aterian jälkeen jo kuitenkin taasen kuusi tuntia.

[ attachment removed / expired ]

 

Ilta oli kylläkin erittäin kaunis. Paikallista keskustaa ja ensimmäinen mökkimajoituksemme, rörbo:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kolme päivää hurahti nopeasti maateitse matkaillessa edestakaisn Lofootteja, kalastaessa ja paikallisuuksiin tutustuen. Tuli kuitenkin aika tehdä päätös kotimatkan aloittamisesta. Alun perin olimme ajatelleet suuntaavamme Norjan meren rantaa etelään ja sieltä kotiin, mutta sää pakotti suunnitelman aivan päinvastaiseksi. Tähän oli pitikien ennusteiden valossa henkisesti jo varauduttukin, joten ei muuta kuin nokka kohti Tromssaa ja selvempiä säitä.

 

Ensimmäinen etappi Lofooteilta Evenesiin olikin varsin mielenkiintoinen. Norjan pykälät eivät salli tällä hetkellä laskeutumista AviNor:n kentille (vrt.Finavia), mikäli ATC-elin on kiinni. Svolvaer oli menossa kiinni pian lähtömme jälkeen, joten perinteinen paluuvaihtoehto aiheutti hieman keskustelua paikallisen lennontiedottajan kanssa. Toki hänellä lennonopettajana oli realistinen mielipide mahdollisesti tarvittavan toimenpiteen järjevyydestä pykäliin verrattuna, joten lennonsuunnittelu Evenesiin sai jatkua.

Liivit päälle ja vuonojen väliin:

[ attachment removed / expired ]

 

Aina kartalla :)

[ attachment removed / expired ]

 

Niille, jotka aikovat lähteä VFR:ssä kenties ensimmäistä kertaa joskus Norjaan on ehkä hyvä mainita, että säät muuttuvat nopeasti. Siis usein nopeammin kuin täällä meillä.

Metarissa BKN1500 5000 on ihan eri asia siellä vuonojen välissä kuin omilla lakeuksillamme, mutta tämänhän kaikki ymmärrämme. Muutama vuosi sitten  eräs saksalainen konekunta ei ollut ymmärtänyt...  :'(

Tasaisesti huonontunut keli 25min matkan aikana ja laskuun ENEV rwy 35: kyllä, siellä palaa neljä punaista

[ attachment removed / expired ]

 

Tietysti koneen päällikkö valvoo ja varmistaa koneen tankkauksen. Muu miehistö/matkustajat voivat pitää vaikka sadetta, ylätason etuja tämäkin...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten kohti Tromssaa vesireittejä pitkin. "Reunaesteet" saattavat olla yli 3000ft. Radio ei kuulu matalissa, vaikka kuinka olisit valvotussa ilmatilassa,  ADF näyttää jotenkuten, mikäli majakoita vielä löytyy. Helikoptereita tulee ja menee. Voimalinjoja vuonojen ja salmien poikki riittää.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikenkaikkiaan mukavaa. Tulimme siis takaisin Suomeen Altan ja Kittilän kautta. Päätimme pysähtyä vielä Pudasjärvellä tankkaamassa ja onnittelemassa erään experimental-taitolentokoneen omistajaa onnistuneen ensilennon johdosta. Siitäpä sitten "sää"ennusteiden valossa vahvistui ajatus jatkaa kohti etelän jo alkanutta yötä kotiin Tampereelle, Matka tyssäsi kuitenkin oikein reippaaseen ukkosrintamaan, mistä säiden perusteella ei ollut mitään tietoa. Kurssi kohti Oulua:

[ attachment removed / expired ]

 

Tunnin verran säiden kyttäilyä johti päätökseen mennä nukkumaan ja jatkaa lentoa aamulla. Wanha rouva ankkuroitiin taas Pahan Puhurin varalta ja suuntasimme kaupunkiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana aamuna saatiin matkan viimeinen etappi päätökseen. Aamu-usvien seasta osa matkasta päästiin taittamaan välikerroksessa

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikenkaikkiaan mainio reissu. Tuonnepäin koneilla suuntaavien kannattaa huomioida ainakin polttoaineen saanti, JET A-1:sta saa joka paikasta, AVGAS:a ei niinkään.

Pienten paikkojen yleisilmailijat tuntuvat ilmailevan pitkälti autobensoilla, mikäli ne suinkin vain koneisiin sopivat. MOGAS jakelussa ollaan ilmeisesti kuitenkin samalla tasolla kuin Suomessakin, eli kansiterit kantoon / ihan oma säiliö jossakin kentän nurkalla.

p.s. Kaikki oli muuten erityisen edullisen tuntuista Lofooteilta poistumisen jälkeen :D

 

 

-Jani

 

Edit: typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa! Kauniita maisemia :thmbup:

Tulee niin kesäinen olo, tuosta kuvasta Norjassa jossa kello on kahdeksan :D Tokavika on kyllä kaunis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jani että laitoit kuvia ja tarinaa myös muidenkin nähtäville. Kyllä vaan tuli hyvästä reissusta hienot muistot mieleen!

 

Markun kanssa meinasi tulla tuplalinkkaus kun ajattelin lisätä tuon videoni tähän keskustelun perään. Tuota jatkovideon editointia ainakin omalla kohdallani hidastaa pudonnut kovalevy, josta pitäisi saada materiaali ensin ulos. Toivotaan että materiaali on siis vielä pelastettavissa ja pääsee jakamaan nuo mahtavat maisemat vielä videokuvanakin muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markku linkkauksesta, muistelinkin että ehtiköhän Jyri saada tuota ulos :)

Ja kyllä, onhan tuo Puuma tietysti tuttu kopteri kotimaastakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä tykään noista keltaisista maaleista kiitoradassa 8)

Saanko kysyä, mikä kone ko. reissulla olo? :-[

 

Jyri jo ehtikin :) Nuo keltaiset kiitotiemaalaukset ovat tosiaan yleisiä Norjassa. Näkyvät huonoissa olosuhteissa ja talvella paremmin kuin valkoiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi hieno ja mielenkiintoinen kuvasarja, Jani! :thmbup:

 

ps. terveisiä tästä samalta kadulta (luulisin ainakin)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa kun pidätte, laittelen kuvia lisää piakkoin kunhan vaan ehtii.

 

Ville, tällä kadulla on mm. vihreitä taloja jonka parkkiksella on punainen kostaja ;)

Hauskaa jos ilmailun ystäviä löytyy näiltäkin nurkilta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas varmasti ollut upea retki. Upeaa on sekin, että kuvaajalla on ollut silmää ja homma hallussa. Nautinnollista katseltavaa!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tähän vielä muutaman kuvan jatkaisi kun Jyrikin joskus lupasi...

 

Svolvaer / Helle (ENSV):

LN-ALV läpäreitä tekemässä juuri saapumisemme aikaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä jylhää taustaa vastaan konetta oli aikalailla mahdoton erottaa kun liityimme laskukierrokseen

[ attachment removed / expired ]

 

Kiiltää :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lennontiedottajan työpiste, ulkotasanteelta saisi varsin mainioita kuvia  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Wideroe liikennöi Lofooteille useampia vuoroja päivittäin. Laivastoon kuuluu 33kpl DHC-8 koneita.

Tässä pienimmästä päästä, DHC-8-100, LN-WID

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuulumisten vaihtoa :)

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten Altaan ja toinen  DHC-8-100 -sarjalainen, LN-WIM

[ attachment removed / expired ]

 

Suomessa jälleen. Kittilän AFIS menikin juuri laskumme jälkeen kiinni.

[ attachment removed / expired ]

 

Retken viimeisenä aamuna bongattiin myös Ähtärin upouusi kenttä ja lähes painotuore pinnoite.

[ attachment removed / expired ]

 

-Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla