Kari Kangasluoma

Purjekoneen avo-ohjaamo

42 viestiä aiheessa

Sain päähäni ajatuksen Ka-6CR:n muuttamisesta avo-ohjaamolliseksi. Youtubessa ainakin on useita videonpätkiä, jossa kyseiseen purtsikkaan on alkuperäisen kuomun tilalle laitettu sellainen kuomu, jossa on vain eräänlainen tuulilasi (esim: http://www.youtube.com/watch?v=flL1h5m4PyQ, tai tässä Ka-8:

). Onko tällaisen konseptin toteutus mahdollista Suomessa? Ja jos on, minkälaisen paperisodan se vaatisi? Ymmärtääkseni sellaisen tuulilasin saanee leikkaamalla alkuperäisestä kuomusta ylimääräiset osat pois, ja vahvistamalla reunat jollain jäykistenauhalla - vai saako?

 

Onko kenelläkään kokemusta avo-ohjaamollisella purtsikalla lentämisestä - eli onko siinä jotain erityistä mitä pitää ehdottomasti ottaa huomioon? Luonnollisesti kaikki irtopaperit (kartat, koneen paperit..) kannattaneen laittaa suljettuun taskuun  ;D Pienentääköhän tollainen cabriolet-tyylinen tuulilasi koneen suorituskykyä paljonkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni jossakin päin Itä-Suomea, oliskohan Kouvolassa, lennetty avo-kasilla. EASA-aikana voi olla hankalampaa saada lupa, ellei temppua ole jo tehty toisessa EASA-maassa.

 

Näyttää toi höyry olevan saksalainen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl maar Joensuussakin Avo-Kasia kokeiltiin. Uuden kabiinin valmistuttua vanhasta otettiin pala pois ja lentämään. Kutosen kabiinin rakenne oli muistaakseeni aika samanlainen, ts. kestää sen palan poistamisen. Kokemus oli mukava, ilma tuntui raikkaalta pilven pohjissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsottuna tuo kutosen kabiini on pienempi ja rakenteeltaan aivan erilainen. Parasta varmaan tehdä tuollainen videossa näkyvä malli, eikä särkeä hyvää kabiinia.

Kutosen kuomu (maassa).

[ attachment removed / expired ]

 

Avokasi.

[ attachment removed / expired ]

 

Lappeenrannan Kasi.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - Kasin kabiini näkyy olevan isompi - siitä olisi lienee helpompi tehdä cabrioletti. Jos jostakin sais tommosen kutosen kabiinin, voisi alkaa sitä siitä suunnittelemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasilla lentäneenä voin vain ylistää konetta :thmbup: Cabriolettina en kyllä ole sitä kokeillut... Kutosellakin olen lentänyt, mutta en silläkään avomallina. Kaikkea hyvää projektillesi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsottuna tuo kutosen kabiini on pienempi ja rakenteeltaan aivan erilainen. Parasta varmaan tehdä tuollainen videossa näkyvä malli, eikä särkeä hyvää kabiinia.

Kutosen kuomu (maassa).

 

Mulla on just toi kuvan kabiini ilman pleksiä. Voit saada sen lainaan projektiasi varten malliksi, ei projektiin käytettäväksi.

 

Kasi on tietty hauska, mutta itse arvostan höyrykutosen ohjainharmoniaa yli muiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on just toi kuvan kabiini ilman pleksiä. Voit saada sen lainaan projektiasi varten malliksi, ei projektiin käytettäväksi.

 

Kasi on tietty hauska, mutta itse arvostan höyrykutosen ohjainharmoniaa yli muiden.

 

Kiitos kovasti - olen yhteydessä, jos tämä (hullu) idea jalostuu oikeaksi projektiksi  :P Lähinnä arveluttaa saako sääntöjen ja pykälien mukaan lentää tollaisella avokuomulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon LIY:n kasiin on muistaakseni olemassa 2 eri kuomua. Käyn varmaan tiistaina hallilla ni pitää tonkia.

 

Ai niin, koko kone (OH-310) ja vähän muutakin olis kaupan. Ilmoitus Pulinajaksolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon LIY:n kasiin on muistaakseni olemassa 2 eri kuomua. Käyn varmaan tiistaina hallilla ni pitää tonkia.

 

Ai niin, koko kone (OH-310) ja vähän muutakin olis kaupan. Ilmoitus Pulinajaksolla.

 

Niinkö!? Hmm - mää voisin olla kiinnostunut semmosesta kabiinista jos löytyis ylimääräinen  :)   Pieni korjaus omaan tekstiin - koneeni on siis Kutonen, johon toi Kasin kuomu ei sovi  :-\ lukemisen ymmärtäminen on mulla välillä huono

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkö!? Hmm - mää voisin olla kiinnostunut semmosesta kabiinista jos löytyis ylimääräinen  :)   Pieni korjaus omaan tekstiin - koneeni on siis Kutonen, johon toi Kasin kuomu ei sovi  :-\ lukemisen ymmärtäminen on mulla välillä huono

 

Jos se koneesi kabiini on huonokuntoinen, on syy osaksi mun. Lensin koneella joskus 80-luvun alkupuolella ja kerran kabiini kaatui vahingossa asfaltille ja sai ihottuman. Koetin sitä parhaani mukaan hioa pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se koneesi kabiini on huonokuntoinen, on syy osaksi mun. Lensin koneella joskus 80-luvun alkupuolella ja kerran kabiini kaatui vahingossa asfaltille ja sai ihottuman. Koetin sitä parhaani mukaan hioa pois.

 

:D ei se oo kauheen pahassa kunnossa, mitä nyt yksi halkema on siinä luukun kohdalla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkaappa Schleicherin nettisivuille. Sieltä löytyy huoltotiedote (TN) ja myös lentokäsikirjan liitesivu koneen muuttamisesta avoksi. Mikäli tyyppihyväksynnän haltija ei aseta muita vaatimuksia muutostyön tekijälle, saa muutostyön tehdä ELA1-koneeseen purjelentokonemekaanikko (="Miukun lista").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkaappa Schleicherin nettisivuille. Sieltä löytyy huoltotiedote (TN) ja myös lentokäsikirjan liitesivu koneen muuttamisesta avoksi. Mikäli tyyppihyväksynnän haltija ei aseta muita vaatimuksia muutostyön tekijälle, saa muutostyön tehdä ELA1-koneeseen purjelentokonemekaanikko (="Miukun lista").

 

Määpäs kurkkaan tonne. Tänks!! Hmm.. dokumentit löytyi (kait) TN-23 + manuaalin sivu, mutta tietenkin ne ovat Saksaksi  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööh - ei oikein Saksankieli oo mun alaa  :P mutta jonkin verran sain selvitettyä asiaa Saksankielentaitoisen avulla:

 

- Ennen käyttöä ohjaamo ja rungon taka-osa erotettava / suojattava. Tarkoittanee kait, että estetään romun tms. pääsy rungon sisään.

- Avomallisella kuomulla lennettäessä kone käyttäytyy kuten umpikuomullakin.

- Suositellaan suojalaseja  8) (tää on paras kohta)

 

Noita on rakenneltu Saksanmaalla ilmeisesti ihan urakalla. Ainut mitä tuolta tyyppihyväksyjän haltijan Internet-sivuilta ei saanut on kabiinin piirustukset. Tosin, niitä ei kait tarvita, jos modifioidaan ehjästä kuomusta. Näkyi olevan Kutosen osia myytävänä tuolla segelflug.de -svustolla. Pittääpä kysästä onkohan koppa tallessa ja ehjä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se maailma muuttuu, sodan jälkeen ilmapuolustusyhdistysten vanhoja Grunau Babyja ja muitakin vermeitä ehostettiin avomalleista umpikuomuisiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Ennen käyttöä ohjaamo ja rungon taka-osa erotettava / suojattava. Tarkoittanee kait, että estetään romun tms. pääsy rungon sisään.

 

Entäpä jos se tarkoittaakin, ettei runko saa haukata ilmaa niin että perärunkoon tulee ylipainetta -> vanerit pullahtaa! En tiedä, mutta kannattaisiko niskan takana oleva aukko tukkia tukevahkolla vanerilevyllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä jos se tarkoittaakin, ettei runko saa haukata ilmaa niin että perärunkoon tulee ylipainetta -> vanerit pullahtaa! En tiedä, mutta kannattaisiko niskan takana oleva aukko tukkia tukevahkolla vanerilevyllä?

 

Kyllä, voi olla mahdollista. Jokatapauksessa tuon aukon tukkiminen on ohjelmassa_jos_tää_projekti_edes_etenee  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YEAH MAMA - just haluaisin tollasen kuin tossa 'http://www.wlg-lindenberg.de/ka6-Offen1.jpg' -kuvassa!! Eli tuokin kabiini on modifioitu alkuperäisestä - kehystä on kevennetty myös hieman  :thmbup: Juuri samat haaveet on mullakin - kuuma kesäpäivä Pudiksella, nostan kättä samassa termiikissä pyöriville purtsikoille  ;D Oijoijoi, kun löytyis jostain myynnissä oleva Kutosen koppa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköpostiin tipahti piirustukset ja mallit avo-ohjaamoa varten. Varsin nopeaa ja hyvää palvelua Schleicheriltä  :thmbup: Mukana oli mm. kuva kabiinista ja levystä, jolla takarunko eristetään ohjaamosta. Toinen kuva oli otettu toiselta puolelta, jossa oli kaiutin siirrettynä tavaratilasta ohjaamon puolelle. Niin - eihän se taida kuulua, jos jääpi tuon vanerin taakse  :)

 

Yleiskuva avo-ohjaamosta

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä hieman vaivaa, kun noita kabiininmalleja on useita. Selvästi osa on itsetehtyjä, ja osa modifikoituna alkuperäisestä. Jos sais itse tehtyä tuon pleksin, saisi sen sellaiseen muotoon kuin haluaisin. Alkuperäinen on mielestäni vähän kökkö, jos siitä leikkelee osan pois? Ottia tuota ja suksenmäystintä - pitänee miettiä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään vähän provoa tähän väliin--  Jos haluaa välttämättä tuntea kasvoillaan tuulen ja kärpäsiä hampaisiinsa suoritusarvoiltaan vähän vaatimattomammalla vehkeellä niin eikös nuo riippuliitimetkin ole jo keksitty  ::):-[

 

Kiitos ja anteeksi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan paljon vaikuttaisi osittain avoin kabiini johonkin vanhempaan kuivaan muovipulkkaan? Liidinvertaukset ei oikein uppoa, koska kyseessä on kuitenkin kaikilta suoritusarvoiltaan erilaiset laitteet. Halu olisi kuitenkin päästä edes pari termoa läpi pyörimättä niissä tekemättä maastolaskua ja tuntemalla tuulen viilentävä vaikutus kuivana päivänä pääsemättä pilven pohjaan jäähdyttelemään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään