Kari Kangasluoma

Purjekoneen avo-ohjaamo

42 viestiä aiheessa

Jos sais itse tehtyä tuon pleksin, saisi sen sellaiseen muotoon kuin haluaisin. Alkuperäinen on mielestäni vähän kökkö, jos siitä leikkelee osan pois?

 

Polykarbonaattihan taipuu niin kuin haluat, googlesta kyllä löytyy vinkkejä muokkauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polykarbonaattihan taipuu niin kuin haluat, googlesta kyllä löytyy vinkkejä muokkauksesta.

 

Juu - ei tuo muovin muotoilu ole ongelma. Siitä oli ohjeet ja mitat saamassani dokumentissa. Mää vaan mietin sitä, että täyttääkö itse valmistettu tuulilasi EASA-vaatimukset jne? Eli sehän ei ole "alkuperäinen varaosa" tms. Noita alkuperäisiä kuomun kehyksiä saa hyvällä tuurilla jopa täältä Oulusta  ;)

 

Olen nimittäin aika noviisi näissä mitä saa / mitä ei saa tehdä -asioissa, joten en haluaisi tehdä tyhmyyksiä, joista saa kärsiä sitten katsastuksessa  ::) Sen tuulilasin materiaali lienee tämä: Plexiglas XT oder extrudiertes  (puristettu?) Acrylglas nach ISO 7823-2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu - ei tuo muovin muotoilu ole ongelma. Siitä oli ohjeet ja mitat saamassani dokumentissa. Mää vaan mietin sitä, että täyttääkö itse valmistettu tuulilasi EASA-vaatimukset jne? Eli sehän ei ole "alkuperäinen varaosa" tms. Noita alkuperäisiä kuomun kehyksiä saa hyvällä tuurilla jopa täältä Oulusta  ;)

 

Olen nimittäin aika noviisi näissä mitä saa / mitä ei saa tehdä -asioissa, joten en haluaisi tehdä tyhmyyksiä, joista saa kärsiä sitten katsastuksessa  ::) Sen tuulilasin materiaali lienee tämä: Plexiglas XT oder extrudiertes  (puristettu?) Acrylglas nach ISO 7823-2.

 

Lue uudestaan mitä Mikko Jaakkola tuolla aiemmin sanoi. Tarkasta mitä vaatimuksia tehdas asettaa muutostyön tekijälle: kuka tahansa/lupakirjallinen ohjaaja/ELA1  -mekaanikko/Mekaanikko/Huoltoyritys vai korjaamo? Nimeäsi ei ainakaan näy viime vuoden lokakuussa päivitetyssä harrastehuoltajien listassa - kannattaisi huolehtia koneen omistajana, että saat nimesi listalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue uudestaan mitä Mikko Jaakkola tuolla aiemmin sanoi. Tarkasta mitä vaatimuksia tehdas asettaa muutostyön tekijälle: kuka tahansa/lupakirjallinen ohjaaja/ELA1  -mekaanikko/Mekaanikko/Huoltoyritys vai korjaamo? Nimeäsi ei ainakaan näy viime vuoden lokakuussa päivitetyssä harrastehuoltajien listassa - kannattaisi huolehtia koneen omistajana, että saat nimesi listalle.

No Karilla on 2. omistajana kaveri joka on jo listoilla, mutta muista Kari keväällä sitten tehä huoltoon tuplakuittaus, niin saat oman nimes myös listoille.

 

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep - nimeäni ei ole siellä listoilla, koska olen ollut laiska  ;) Kuten Juha ylempänä mainitsikin, mulla on kimppakoneessa oma mekaanikko joka hoitaa kuittaukset / työt  :thmbup: Eli toi mun kysymys lähinnä tarkoittaa sitä, että täyttääkö itse tehty tuulilasi kaikki ihmeelliset EASA-määräykset. Kysymykselläni en tarkoittanut sitä, että kuka työn voi suorittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep - nimeäni ei ole siellä listoilla, koska olen ollut laiska  ;) Kuten Juha ylempänä mainitsikin, mulla on kimppakoneessa oma mekaanikko joka hoitaa kuittaukset / työt  :thmbup: Eli toi mun kysymys lähinnä tarkoittaa sitä, että täyttääkö itse tehty tuulilasi kaikki ihmeelliset EASA-määräykset. Kysymykselläni en tarkoittanut sitä, että kuka työn voi suorittaa.

Jos koneen tyyppikelpoisuudenhaltia on antanut ohjeet, niin niiden mukaan on työ tehtävä, käyttäen ohjeessa lueteltuja osia, joilla on osanumero. Jos ohjeissa on mitat minkä mukaan osan voi tehä ite, eikä osalla ole osanumeroa, niin siitä vaan (pyytää mekanikkoystävää) taivuttamaan tuulilasia. Veikkaisin että modifioidulla kuomulla ei ole osanumeroa.

 

-Juha

 

<<edit: korjasin pari yh dys sa na vir het tä ja lisäsin ,>>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toi mun kysymys lähinnä tarkoittaa sitä, että täyttääkö itse tehty tuulilasi kaikki ihmeelliset EASA-määräykset. Kysymykselläni en tarkoittanut sitä, että kuka työn voi suorittaa.

 

Täh? Kysyt voitko tehdä itse, mutta et sitten kuitenkaan missään nimessä kysy kuka sen saa tehdä?

 

Yritin selittää, että EASAssa riippuu asia siitä kuka "minä itse" on.

 

Uudestaan: Mikon viestissä annettiin ohjeet. Lue ensin asiaa koskeva TN ja lentokäsikirjan asiaa koskeva liite. Jos siellä ei ole erityisiä vaatimuksia, sen voi tehdä ELA1-mekaanikko. Jos hankkiudut harrastehuoltajien listalle, sinusta tulee purjekoneiden ELA1-mekaanikko. Jos molemmat ehdot täyttyvät, niin kyllä, sinä voit silloin laittaa itse tehdyn tuulilasin siihen. Jos taas ei, niin sitten et voi tehdä.

 

Jos asia vielä askarruttaa, niin laita tehtaan ohjeet tänne, niin voidaan selittää sinulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mun ulosanti on mitä on, mutta kiitos selvennyksestä. Kuten kerroin aiemmin, olen näissä asioissa kokematon. En tajunnut heti tuota:  "EASAssa riippuu asia siitä kuka "minä itse" on". Asiat pikkuhiljaa selviää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistänpä tännekin vaikka jo privalla lähetinkin linkin, saavat muutkin ihmetellä... Itävaltalainen Dietmar Poll on raapinut tuollaisen kutosen kasaan aika atomeista ja sen lisäksi rakennellut pilatuksia pilvin pimein :)

 

 

http://www.ewms.ch/Segelflugzeugfotos3.html

 

Tuossa siis suora linkki kutosen kuviin, jossain kuvassa ainakin näkyi avo-ohjaamomallikin...

Kaveri tuntee Pilatukset, sekä muutkin purjekoneet melko hyvin sanoisin. Ikävä että sivut ovat pelkästään saksan kielellä, mutta Dietmar puhuu kyllä sujuva englantia mikäli tarvetta tulee ottaa yhteyttä.

 

Ihan jos tuosta jotain apua on...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko tikuista oli Kutosen kasaan pannut  :thmbup: Ja olihan siellä yhdessä kuvassa avo-ohjaamokin  :D Tykkäsin erityisesti maalauksesta - selkee ja kaunis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

L-13 Blanikilla on mahdollista ja sallittua lentää  kuomu poistettuna. Täältä netin syövereistä pitäisi löytyä videoita, jossa matkustaja haluaakin pois kyydistä kesken kaiken  ;)

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

L-13 Blanikilla on mahdollista ja sallittua lentää  kuomu poistettuna. Täältä netin syövereistä pitäisi löytyä videoita, jossa matkustaja haluaakin pois kyydistä kesken kaiken  ;)

 

t: V-M

 

Tuossa lennetään ilman kuomu Blanikilla ja kukaan ei poistu kyydistä:

Tässä poistutaan kyydistä:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avokabiinilla lennetty monet kerrat. Pik-5C  OH-188. Käyppä katsomassa www.oldtimer.fi  sivuilta. Sieltä löytyy pari videopätkääkin. Huomaat että, hauskaa on. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään nyt Karille muutama video:

Juha - mää oon nähny noi jo sata kertaa. Itseasiassa taisi koko idea lähtee alulle noista videonpätkistä  :)

 

Avokabiinilla lennetty monet kerrat. Pik-5C  OH-188. Käyppä katsomassa www.oldtimer.fi  sivuilta. Sieltä löytyy pari videopätkääkin. Huomaat että, hauskaa on. :D

Hienoja oli kuvat ja video  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään