Jonatan Hilska

Valvontakomission La-5-koneiden visiitti Porissa syksyllä 1944

11 viestiä aiheessa

Valvontakomission La-5FN-koneet (4 kpl) starttasivat Malmilta aamulla 29. lokakuuta tarkoituksenaan mennä tarkastamaan Porin lentokenttä. Koneet pääsivät Poriin jossa oli silloin lennonjohtajana kapteeni G-E Strömberg. Osastoa johti nuori yliluutnantti ja yhteinen keskusteluissa käytetty kieli oli saksa. Yliluutnantti kysyi Strömbergiltä hänen lentotuntiensa määrää ja kehaisi omia tuntimääriään huomatessaan itsellään niitä olevan jonkun verran enemmän. Tämän keskustelun päätteeksi venäläiset pyysivät korkeaoktaanista bensaa paluumatkaa varten. Porissa ei ollut vaadittua oktaanilukua tarjolla, joten heidät neuvottiin lentämään Tampereelle.

Pilvet roikkuivat 200 metrissä, joten sää oli lentämiseen kehno, etenkin kun oltiin venäläisille vieraissa maisemissa - heitä ohjeistettiin seuraamaan Kokemäenjokea, siis mutkan kautta Tampereelle. Siihen yliluutnantti tokaisi; ”Nein, Wir fliegen gerade!”

 

Varmaa on, ettei yhtäkään niistä nähty Tampereella. Vajailla tankeilla lennettäessä huonossa säässä on mahdollisesti harhailtu ja polttoaine loppunut - ilmeisesti kaikilta jossain vaiheessa. Vain kahden koneen lennon päätepisteestä löytyy varmaa, tai melko varmaa tietoa.

 

Yksi koneista pääsi Hyvinkäälle. Joku tieto kertoo sen laskeneen Hyvinkään kentälle, toinen tieto sanoo sen tehneen laskun Kytäjän kartanon pellolle. (LeLv 30:n sotapäiväkirja).

 

Varmin tieto löytyy Urjalaan pakkolaskun tehneestä koneesta, josta on olemassa useamman silminnäkijän kertomukset. Kone lensi Kortejärven pintaa pitkin matalalla ja laskeutui Honkolan kartanon pellolle. Kone katkaisi tullessaan puhelinlinjan ja kynti peltoa muutaman kymmenen metriä ja pysähtyi. Pilotti kiipesi koneesta ulos. Kone ei kärsinyt mahalaskussa juurikaan vaurioita.

Pian konetta tultiin purkamaan niin että sen siipien alle laitettiin suuret ilmatyynyt, joilla se saatiin nostettua ylemmäs ja se vietiin kuorma-autoilla pois. Siivet olivat pellonreunassa hetken puita vasten nojallaan. Kone oli väriltään harmaa/siniharmaa. Taktista tunnusta ei kukaan ole sattunut muistamaan.

 

Feeniks-lehdessä 2/1996 G-E Strömberg muistelee La-5 koneiden tapausta ja mainitsee että kaksi on jäänyt kadoksiin. Tosiaan kahdelle noista neljästä koneesta ei ole osattu tänäkään päivänä esittää mitään varmaa tietoa. Yhtä konetta on etsitty 2000-luvun alussa Kurusta, kun paikkakuntalaisten kertomuksien mukaan sinne putosi lentokone syksyllä 1944. Tästä etsinnästä ja koneiden lennosta yleensä tuona lokakuun päivänä 1944 TV2 on tehnyt puolituntisen dokumentin, joka esitettiin televisiossa ”Kansakunnan lisämuisti”-ohjelmassa syksyllä 2003. Siinä annetaan myös vihjaus että yksi kone olisi laskeutunut/pudonnut Parolaan, mutta mitään perusteluja ei sille siinä esitetä, kartalle piirrettyä lentoreittiä lukuun ottamatta.

 

Tässä ainoa tunnettu valokuva valvontakomission La-5-koneesta Suomessa:

http://www.kanttorinkone.com/llv32/albumi/albumi_sivu04.jpg

 

La-5FN.jpg

Koneiden väritykset olivat tämän kaltaisia. Majuri Belousov oli myös Porin lennolla mukana, mutta hänen nimikkokoneensa kerrotaan olleen tuona päivänä huollossa, joten tämä ”03” ei ilmeisesti ollut matkassa. Belousovin kerrotaan laskeutuneen Hyvinkäälle.

 

LeLv 30:n sotapäiväkirja. Siitä oli maininta Valtosen "Pohjoinen ilmasota"-kirjassa (sivu 88 ja 91)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3747024

 

Sotahistoriallinen aikakauskirja 16 (1997), luku; ”Stalinin kotkat Suomen kentillä”. –kertoo myös tästä tapahtumasta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotahistoriallisessa aikakauskirjassa oli joskus 1990-luvun lopulla teemanumero valvontakomission ajasta, siinä oli myös C-F Geustin kirjoitus valvontakomission lentotoiminnasta. Jos oikein muistan niin haavereita sattui mutta yhtään miestä tai konetta ei jäänyt kadoksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaisikohan kukaan tuntea Parolan lentokentällä 1944 työskennelleitä/olleita henkilöitä, jotka voisivat sitten valaista sitä asiaa, että tuliko Parolan alueelle mitään valvontakomission La-5-konetta tuolloin syksyllä? Todennäköisesti mahdollisen pakkolaskun jälkiselvittely olisi koskenut jotenkin kentän henkilökuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 3/2012 Jukka Raunio kertoo selvittäneensä kadonneen La-5:n tapauksen, perustuen 7. Ilmavalvontakomppanian (peitenimi 9015) sotapäiväkirjaan. Sen mukaan kaikki 4 konetta tekivät pakkolaskun eri paikkoihin, ja Raunio uskoo vahvasti, että mikään kone ei olisikaan ollut kadoksissa. Nämä paikat ovat Urjala, Loppi, Kytäjä ja Parola.

 

Aiheesta ja kadonneen koneen etsinnöistä ym. on myös laaja juttu tämän päivän (viikonlopun) Iltasanomissa. Siinä viitataan myös Jukka Raunion, G-F.Geustin, Veli Salinin ym. tutkimuksiin ja mukana on haastatteluja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 3/2012 Jukka Raunio kertoo selvittäneensä kadonneen La-5:n tapauksen, perustuen 7. Ilmavalvontakomppanian (peitenimi 9015) sotapäiväkirjaan.

 

Kyseinen sotapäiväkirjahan on ollut kaiken kansan katsottavissa verkossa jo muutaman vuoden ajan:

29.10.44. 11.20. 4/La 5 lähteneet Porista matkalle Malmiin. Kaikki 4 konetta tekivät pakkolaskun bensiinipuutteen takia. Yksi kone laskeutui Urjalassa (kone vaurioitui), toinen kone Parolan kentälle, Kolmas Hyvinkään kentälle. Neljäs kone oli kadoksissa. Vasta 20.50 saatiin Pohj. Uudenmaan S.k. piiriltä tiedon, että tämä kone oli syöksynyt maahan Lopen kirkolta 6,5 km länteen. Lentäjä oli hypännyt laskuvarjolla ja pelastui ja lähtenyt kuorma-autolla klo 1700 Helsinkiin. Tästä ilmoitettiin sekä kentälle että Roson op.päivystäjille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen sotapäiväkirjahan on ollut kaiken kansan katsottavissa verkossa jo muutaman vuoden ajan:

 

Ja on ollut toki vielä paljon kauemmin Kansalliarkiston syövereissä eli entisessä Sota-arkistossa. Kun sen tiedon ja juuri tuon sotapäiväkirjan joku sieltä vain osaa ja viitsii penkoa...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia nämä uusimmat lehtiartikkelit tästä aiheesta. Luulisi nyt niitä silminnäkijöitä löytyvän tuonne Lopen tapaukselle, sekä myös tietysti tähän Parolan juttuun. Sillä Parola oli arkistotietojenkin mukaan Valvontakomission lennon aikaan niin hyvin kansoitettu, että mahdollinen pakkolasku kentälle ei voinut jäädä huomaamatta.

 

Esim. Panssarilehti 2/2011 kertoo uusien joukko-osastojen siirrosta Parolannummelle jatkosodan loppuvaiheessa. Esim. (JvKoulK. 34) siirtyi Parolaan kesäkuussa 1944 ja (JvKoulK. 6) siirtyi Parolaan syyskuussa. Lisäksi Parolan varuskuntaa remontoitiin ja laajennettiin tuona aikana ja sinne tuli myös muita yksiköitä. Kaikesta päätellen potentiaalisia silminnäkijöitä 29.10.1944 Parolassa siis riitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan se juttu juuri onkin, ihmiset jotka näkivät ja tiesivät eivät tietenkään olleet samat jotka ovat katoamista ihmetelleet.Kaiken muun lisäksi suomessa on aina ollut sellainen selvittäkööt herrat itse omat ongelmansa ajattelutapa.Moni asia on kirjattu, moni jäännyt kirjaamatta, monikin vihkonen hävinnyt tai hävitetty.Monellekkin sodassa olleelle ja jo pelkästän tuon ajan elänneelle jäi mieleen senaikaiset ukaasit, näistä ei sitten puhuta.

 

Tämän lisäksi kaikki muu mitä silloin touhuttiin, asioita joista ei välttämäti puhuta, nyt jo moni tietäjä poistunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan se juttu juuri onkin, ihmiset jotka näkivät ja tiesivät eivät tietenkään olleet samat jotka ovat katoamista ihmetelleet.Kaiken muun lisäksi suomessa on aina ollut sellainen selvittäkööt herrat itse omat ongelmansa ajattelutapa.Moni asia on kirjattu, moni jäännyt kirjaamatta, monikin vihkonen hävinnyt tai hävitetty.Monellekkin sodassa olleelle ja jo pelkästän tuon ajan elänneelle jäi mieleen senaikaiset ukaasit, näistä ei sitten puhuta.

 

Tämän lisäksi kaikki muu mitä silloin touhuttiin, asioita joista ei välttämäti puhuta, nyt jo moni tietäjä poistunut.

 

Näinhän se asia on usein ollutkin.

Tapaus vain huutaa muutamaa silminnäkijää, sillä Urjalan ja Kytäjän tapauksille niitä on tarjoutunut useampikin. Mutta pari muuta paikkaa siis ovat vielä tällaista vahvistusta vailla. Kaikki em. silminnäkijät eivät ole olleet tuona aikana edes täysi ikäisiä, joten nuoremmatkin muistavat asioita riittävän tarkasti.

Olisiko kellään mahdollista puhuttaa jotain vanhusta paikallistuntemuksensa yms. avulla näiden Lopen/Parolan juttujen tiimoilta? Alkaa ikävä kyllä olla viimeisiä aikoja saada näitä kertomuksia talteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Luulisi nyt niitä silminnäkijöitä löytyvän tuonne Lopen tapaukselle, sekä myös tietysti tähän Parolan juttuun. Sillä Parola oli arkistotietojenkin mukaan Valvontakomission lennon aikaan niin hyvin kansoitettu, että mahdollinen pakkolasku kentälle ei voinut jäädä huomaamatta.

 

Esim. Panssarilehti 2/2011 kertoo uusien joukko-osastojen siirrosta Parolannummelle jatkosodan loppuvaiheessa. Esim. (JvKoulK. 34) siirtyi Parolaan kesäkuussa 1944 ja (JvKoulK. 6) siirtyi Parolaan syyskuussa. Lisäksi Parolan varuskuntaa remontoitiin ja laajennettiin tuona aikana ja sinne tuli myös muita yksiköitä. Kaikesta päätellen potentiaalisia silminnäkijöitä 29.10.1944 Parolassa siis riitti.

 

Arvelua: Varmaan Parolannummen alueella on ollut porukkaa ihan yltä kyllin, mutta tuskin kaikki silmäparit ovat olleet tähystelemässä kentän laidalla - varsinkin, kun oli lentokielto. Oon tehty sitä omaa hommaa (koulutusta). Kentälle (polttoaineen vähyyden vuoksi) normaalin laskun tehnyt kone ei ehkä ole kiinnittänyt siinä määrin mielenkiintoa jalkaväkimiehissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään