Tarmo Kallio

Uudet näytönohjaimet

29 viestiä aiheessa

Amd:ltä on tulossa Radeon 7000 sarja http://www.tietokone.fi/uutiset/seuraavan_sukupolven_radeonit_tammikuussa

Huipputehokkaita kortteja tulee myyntiin, mutta ei tule näinä vaativia PC pelejä !

Haluaisin nähdä jossain kaupassa pelin, jossa minimivaatimus on esimerkiksi Radeon 6970, tai vastaava Nvidian kortti.

Tekniikkahan on mennyt jo kauan sitten ohi pelien kehityksen ja nykypäivänä kun suurimmalta osin pelialusta on konsolit, niin optimoinnit on sitä luokkaa ettei kovempia laitteistoja pahemmin tarvita.

Näistäkin ns. Konsolilta PC:lle käännetyistä peleistä toimivat hyvinkin vaatimattomilla laitteistoilla. Siispä en usko että nuo 7000 sarjalaisetkaan mitään kummempaa ja suurempaa tehouudistusta tuo ainakaan simulaattoria ajatellen.

Varmasti pärjää vielä 5000 sarjalaisella pitkän tovin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Jos joku tekisi nyt eritäin raskaan PC pelin. Mikä toimisi nyt vain kolmella 1000 € kortilla rinnakkain diaesityksenä.

Muutaman vuoden päästä yksi noin 500 € näytönohjainkortti on huimasti nopeampi, kuin nyt olisi 3 kpl 1000€ korttia.

Tekniikka kehittyy ja nopeasti .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hinta tulee varmasti olemaan jonkun aikaa tuota luokkaa, mutta kohan Nvidia saa joskus omatkin kuudennen sukupolven High-End kortit ulos, alkaa AMD:llä hintojen pudotus.

Voi olla että tuo ottaa joksikin aikaa nopeimman Single GPU näyttiksen kuninkuuden, kuten kävi 1,5vuotta sitten 5000 sarjalaisten aikana, kunnes Nvidia toi 580 ja kuninkuus valtikka siirtyi Nvidialle.

Nytten kun Nvidialta ei vielä noita uusia kortteja ole näköpiirissä, niin AMD voi oman aikansa huoletta tuolla kortilla tuuletella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GF110-piiriä tehokkaammat GK104-kortit julkaistaan huhujen mukaan 2012 Q1:n alkupuolella kilpailemaan Tahitia vastaan ja Q2:lla olisi tulossa 104:ää nopeampi GK1XX-piiri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GF110-piiriä tehokkaammat GK104-kortit julkaistaan huhujen mukaan 2012 Q1:n alkupuolella kilpailemaan Tahitia vastaan ja Q2:lla olisi tulossa 104:ää nopeampi GK1XX-piiri.

Itse taas olen kuullut, että näiden Keplerien julkaisu menisi Q2 puolelle pitkälti, eli kesälle. Eli siis voi olla että tovin joutuu niitäkin odottelemaan, mikäli julkaisun jälkeen saavat tavaraa tulemaan ulos.

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-gpu-kepler-graphics-card,14160.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo onkin jäänyt lukematta, no näkee mitkä on testitulokset.

Jospa sitä pistäs oman 580 myyntiin ja vaihtais Kepleriin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan sen ajan, kun ostin ensimmäisen PC koneen. (suoritin oli Pentium2 / 233Mhz.) Kaikki seuraavat koneet olen rakentanut itse.

Näytönohjain oli siihen aikaan huima  :)  Ohjain oli AGP väylässä ja muistia oli 4 Mt. Ohjain oli pelkkä 2D kortti. (Trident merkkinen).

Ostin sitten PCI väylään 3D apukortin. Eli Woodoo 2 kortin . Kortissa oli muistaakseni muistia 12 Mt. 2D kortti ja 3D kortti kytkettiin korttien takaa yhteen

VGA kaapelilla ja seuraavalta liittimeltä 15 tuuman kuvaputkinäyttöön. Woodoo 2 oli uutena jotain aivan erikoista. Pystyi pelaamaan hyviä 3D pelejä resoluutiolla 800*600 . Pelit olivat Unreal ja Half life.

Nyt näytönohjaimessani on muistia 2 Gt ja transistoreita on ytimessä 2,64 miljardia kappaletta. ( Amd 6970 ).

Nyt on koneessa tehokas kortti, mutta ( uusissa ) peleissä ei ole enää sitä taikaa  ???

Minulla on alkuperäinen Unreal ja Half life tietenkin tallessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen ensimmäinen PC oli silloisen Teleringin valmiskone paketti, koneessa oli 166mhz Pentium 1, muistia taisi olla 16mb, S3 Virge PCI näytönohjain ja 4GT kovalevy ja ihana 26000kbs Modeemi jolla juuri ja juuri sai ladattua 2kt/s . Käyttiksenä Windows 95 :D

Aikansa huippu kone, maksoi yli 9 000MK silloin, mutta kun nykypäivää ajatellaan, on hinnat tulleet paljon alas myös näissä valmiskoneissa. Vuosi jolloin tuon ekan PC:n sain tais olla 1997, sitä ennen oli tunnokkaana olleet IBM aptiva kokonaisuudet ja Amigat+Commodore 64.

Itselleni ensimmäinen 3D kiihdytin oli myös tuo Voodoo2, Hercules valmistajana. On se huimaa, eka kone jonka itse rakentelin, tai no näihinkin päiviin asti tuosta P1 tämän päivittämisen aloitin. Ja nykyisessä tilassa ollaan sigussa näkyvässä tietokone tiedoissa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peleistä sen verran joita tuli pelailtua tuolla teho myllyllä aikoinaan oli Carmageddon 1&2, aikansa huippupelejä. HL tuli sitten jo kun koneessani jyskytti eka Nvidialainen, RivaTNT M64, eli yksi ensimmäisistä korteista joista löytyi 64 bit muistiväylä.

Siitä etiä päin näyttis vaihtui aina markkinan mukaan mitä saatavilla oli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AGP 2x ja 4x erilaisuudet on siinä että se pienempi loviosuus on vasemmalla puolella 2X:ssä ja 4X se on taas oikealla puolella. Eli noita AGP väyläisiä kortteja ei voinut mitenkään saada väärin menemään.

Pakolla tietysti mutta kohtalokkaat olisi seuraukset. Mullehan kävi niin, että tuon koko Voodoo 4 sarjalaisen jätin välistä, viimeiseksi 3dfx kortiksi jäi Voodoo 3 ja sitten tuli Geforce 256 jne.

Silloisissa kokoonpanoissa prossuna oli ensalkuun Celeron 433mhz ja sitten AMD Slot-A Athlon 500mhz. Pitkään oli AMD prossut käytössä, kunnes taas sitten siirryin Inteliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisin ostaa woodoo 4:n jälkeen Geforce Ti 4200 kortin . Prosessori ja emolevy ja näyttis  vaihtuivat monta kertaa.... Petyin muutamaan Radeon näytönohjaimeen.......

Nyt minulla on Intelin hyvä prosessori ja Asuksen hyvä emolevy. Näyttis on Amd 6970.

Minulle ei ole tärkeää suorittimen, tai näytönohjaimen nimi. Ostan ehkä seuraavaksi taas Nvidian näytönohjaimen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle ei ole tärkeää suorittimen, tai näytönohjaimen nimi. Ostan ehkä seuraavaksi taas Nvidian näytönohjaimen.

Ei mullekkaan niin ikään. Lähinnä ne tehot on ne tärkeimmät :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaanpa tätä ketjua, koska kysymykseni liittyy aiheeseen.

Joku ehkä muistaa, että uusin kokoonpanoani ja hankin siihen mm. nVidian GTX560 DC II OC -kortin. Tuon hankinnan jälkeen olen saanut "nauttia" lukuisista kaatumisista ja sitä seuranneista Kernel-ilmoituksista näytönohjaimen lakattua toimimasta hetkellisesti. Simuillessa sitä ei ole muistaakseni tapahtunut kuin kerran. nVidian foorumia olen lukenut säännöllisesti ja tehnyt kaikki neuvotut asennuskikat ajurien suhteen kuin myös asentanut koko käyttöjärjestelmän kerran uusiksi - ei vaikutusta. Lukemani perusteella tuo ongelma vaivaa lukuisia käyttäjiä, mutta ei kuitenkaan kaikkia niin kuin aina näissä jutuissa. Ati / AMD:n kanssa minulla ei ole koskaan ollut vastaavia ongelmia.

Siispä kysyisin ja haluaisin varmaa tietoa siitä, että onko tuo linkissä mainittu kortti hintansa arvoinen:

http://www.cruzbroker.fi/club_3d_hd_6870_pcie_1g_ddr5_2xdvi_2x_dp_pr_8717249409021.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tehdaskellotetuissa on aina se oma riskinsä, jotkut kappaleet on niitä jotka toimii ja toiset taas ei.

Oletko kokeillut toisella näytönohjaimella kokoonpanollasi, myös kannattaa varmistaa sillä ettei näitä kaatumisia tapahdu erillisellä näyttiksellä. Nuo ongelmat voi liittyä myös rikkinäisiin muistikampoihin.

Eli ennen kun lyöt arkun naulat kiinni, kannattaa laite laitteelta asia kävästä läpi. Ettei sitten tule turhaan sijoitettua rahaa, esim uuteen näyttikseen jos samat ongelmat jatkuu senkin jälkeen.

Onko siis mahdollista testauttaa toisella näyttiksellä kokoonpanoasi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Toni!

Minulla oli tässä uudessa kokoonpanossani Ati 4890 kiinni jonkin (pari kolme viikkoa) aikaa ennen kuiin hankin tuon Nvidian kortin eikä silloin ollut mitään ongelmia. Vaihdettuani nVidiaan ongelmat alkoivat välittömästi. Nyt tuo kortti on jo nuorison käytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Toni!

Minulla oli tässä uudessa kokoonpanossani Ati 4890 kiinni jonkin (pari kolme viikkoa) aikaa ennen kuiin hankin tuon Nvidian kortin eikä silloin ollut mitään ongelmia. Vaihdettuani nVidiaan ongelmat alkoivat välittömästi. Nyt tuo kortti on jo nuorison käytössä.

Mitenkös et takuuhuolto vaihtoehtoa miettinyt, onhan kortissa kuitenkin takuu. Ja mitenkös se nuorison käytössä pelittää?

Sehän mahdollisuus aina kannattaa käyttää, eli vaihtoon ensin sillä tapaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkös et takuuhuolto vaihtoehtoa miettinyt, onhan kortissa kuitenkin takuu. Ja mitenkös se nuorison käytössä pelittää?

Sehän mahdollisuus aina kannattaa käyttää, eli vaihtoon ensin sillä tapaa.

Minä en tiedä sanoa takuusta tässä suhteessa, koska kyse on ajureista eikä niinkään itse kortista. Kysyähän tietysti voisi, koska hankin sen tuosta samaisesta liikkeestä, johon linkkini viittasi. Nuorison käytössä kortti toimii ilman ongelmia. Ajelevat tosin autopelejä, mutta näitä viimeisempiä.

Mutta miltä  tuo kortti kuullostaa noin ylipäätään, josta kyselin? Sinullahan on tuntumaa noista korteista käsitykseni mukaan melkoisesti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen tätä tilannetta sinällään, itselläni on myös OC versio kortista.

Ajurit on pelittäneet versioista riippumatta, ei ole windows yms sovellukset kaatuneet kertaakaan. Itselleni Radeon 5870 on viimeisin AMD kortti, en siis tiedä miten nämä uudet sukupolvet ajavat asiaansa.

Itse varauksella olen AMD kortteja harkinnut, senkin takia kun FSD internationalin lisurilentokoneiden kilkkeet ei toimineet oikein. Tästä on täytynyt kantapään kautta oppi ottaa, ajureiden osalta nekin viat johtui, ei niinkään kortista.

Se että AMD totesi muutama vuosi takaperin unohtavansa tämän simulaattorin ajurioptimoinnin kokonaan, oli viimonen niitti AMD korttien hankinnalle meikäläisellä.

Viat toistui siis edellisellä ratukallani ja vaihtaessa jälleen Nvidian korttiin, lentokoneet toimi ongelmitta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ehkä en sitten hävitä tuota nykyistä korttiani, mutta hankin tuon aikomani kortin siinä toivossa, että nVidia tekee tuolle niin monia vaivaavalle ongelmalle jotakin. Minusta jotenkin tuntuu siltä ettei nVidiakaan niin kauheasti fooruminsa mukaan lentosimuun panosta. Inspector tosin toi yhden hyvän lisäkilkkeen omaan ohjelmaansa eli siitä voi suoraan rajoittaa FPS:n. Näin ollen en enää ole käyttänyt tuota FPS Limiteriä, jonka toiminta oli vähän sitä ja tätä - ainakin minusta.

OK - kiitos sinulle taas kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AGP 2x ja 4x erilaisuudet on siinä että se pienempi loviosuus on vasemmalla puolella 2X:ssä ja 4X se on taas oikealla puolella. Eli noita AGP väyläisiä kortteja ei voinut mitenkään saada väärin menemään.

Tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa. Loven paikkaa määräytyi kortin käyttämän signaalijännitteen mukan, ja monet kortit pystyivät kuitenkin toimimaan molemmilla jännitteillä, joten niissä oli molemmat lovet kortissa. Lisäksi emolevyissä olevat AGP-liittimet olivat joissain sellaisia että niissä ei ollut lovia vastaavia haittoja, joten niihin pystyi laittamaan minkä tahansa kortin, AGP-versiosta riippumatta.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa. Loven paikkaa määräytyi kortin käyttämän signaalijännitteen mukan, ja monet kortit pystyivät kuitenkin toimimaan molemmilla jännitteillä, joten niissä oli molemmat lovet kortissa. Lisäksi emolevyissä olevat AGP-liittimet olivat joissain sellaisia että niissä ei ollut lovia vastaavia haittoja, joten niihin pystyi laittamaan minkä tahansa kortin, AGP-versiosta riippumatta.

Hannu

Asus A7V8X emossa en saanut kytkettyä 4x väyläistä Nvidia VantaLT:tä menemään 8x väylään. Syy siihen, koska kortissa oli ihan eri mallinen liitin systeemi, eli se oli peilikuva 8x väyläisistä korteista.

Aopen emolevyssä oli 4x kortti aiemmin kiinni, jos muistan nyt oikein niinkin kaukaisia asioita 7-8 vuoden takaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään