Riku Karjalainen

Miten harjoitella hävittäjälentäjäksi?

23 viestiä aiheessa

Hei

 

Olen tässä aikonut hakea hävittäjälentäksi, kun aika koittaa. Olen 8-luokalla ja tiedän, että olen nuori vielä, mutta olisko jollakin antaa vinkkiä mitä kannattaa treenata?, voi toki laittaa private viestiä, jos haluaa. Tiedän, että hyvä peruskunto ja kouluarvosanat pitää olla, mutta osaako kukaan kertoa mitä tarvitsee esimerkiksi testeissä?

 

Ja voisiko joku kertoa, miten tämä järjestys menee. Pitääkö intti olla suoritettuna ensin vai voiko suoraan hakea? Olen kyllä lukenut paljon muita keskusteluja tästä asiasta, mutta moneella on ollut eri vastauksia.

 

Täytyy vielä kysyä, tarvitseeko hävittäjälentäjä hyvää uimataitoa? Oletan että tarvitsee. Oma uimataitoni on kehnommista päästä  ;D, mutta sitä kyllä aion treenata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimiin haetaan suoraan tai voi sinne hakea vielä siinäkin vaiheessa kun muu palvelus on alkanut. Uimataito kannattaa kehittää mahdollisimman hyväksi. Fyysisen puolen testeissä testattiin muistaakseni ainakin seuraavat; leuanveto(15leukaa täydet pisteet), selkälihastesti, vastalihastesti, pituushyppy paikaltaan, aerobisen kunnon testaus kuntopyörällä, keuhkojenkapasiteetti puhallustestillä. Tuossa vaiheessa kannattaa pitää hyvää peruskuntoa yllä ja ottaa selvää onko näkö ja ym. asiat riittävät sekä keksiä useita muita ammatteja missä voisi työskennellä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä tietoa ilmavoimien hakuprosessista...

 

Hävittäjälentäjäksi

 

Haluatko lentää Vinkalla, Hawkilla ja Hornetilla? Varusmiespalveluksen voi suorittaa ainutlaatuisella lentävällä varusmieskurssilla. Varusmiespalveluksen kautta mielenkiintoiseen ja haastavaan ammatiin, varmaan työpaikkaan lentoupseerina.

Hävittäjälentäjäkoulutuksen ensimmäiseen vaiheeseen lentävälle varusmiesohjaajakurssille, Ilmavoimien Lentoreserviupseerikurssille (LentoRuk), valitaan terveitä, normaaleja suomalaisia nuoria, joilla on halua ottaa haasteita vastaan. Älä aliarvioi itseäsi, vaan anna meidän testata, oletko soveltuva hävittäjälentäjän ammattiin.

Lentoreserviupseerikurssi kestää 362 vuorokautta. Kurssi järjestetään vuosittain ja se alkaa heinäkuussa Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Lentoreserivupseerikurssin valinnasta vastaa Lentosotakoulu Kauhavalla. Lentosotakoulu vastaa myös Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneella annettavasta perus- ja jatkokoulutuksesta.

 

 

HAKUOHJEET LENTORESERVIUPSEERIKURSSILLE

Lentosotakouluun voi lähettää hakupapereita ympäri vuoden. Lentoreserviupseerikurssin hakuaika päättyy vuosittain tammikuun 15. päivä. Kurssi järjestetään kerran vuodessa ja palvelukseen astutaan vuosittain heinäkuun saapumiserän yhteydessä.

1. Hakijan on oltava Suomen kansalainen ja hakijalta vaaditaan sujuva suomen kielen taito.

2. Hakijan on oltava alle 23 vuotias kurssin alkamisvuonna, esim. 2012 alkavalle kurssille v. 1990 syntyneet.

3. Mahdollisesti jo alkanut asepalvelus ei saa olla loppuun suoritettu ennen LentoRuk-kurssin alkamista.

4. Hakija on ominaisuuksiensa puolesta soveltuva, normaali suomalainen nuori.

5. Terveydentila tulee olla hyvä ja palveluskelpoisuusluokka A.

 

Jos olet epävarma täytätkö hakuvaatimukset, niin lähetä hakupaperit. Tarkistamme kaikki vaatimukset testeissä kevään aikana.

 

RAJOITTAVAT TEKIJÄT

Fysiologiset mitat:

 

Pituus 165-190 cm

Paino 55-92kg

Näkö molemmissa silmissä Landoltin C-taululla vähintään 1.25

Selän istumapituus (SP) 81 -100 cm ja reiden pituus (RP) 55-67 cm (nämä mitataan valintojen aikana erityisellä mittalaitteella)  Edellytämme virheetöntä värinäköä

Silmä- ja piilolasit sekä leikkauksilla korjattu näkö eivät ole sallittuja.

 

Fyysinen kunto

 

Edellytämme normaalia, hyvää nuoren ihmisen kuntoa. Kunto tutkitaan ergometritestauksella ja lihaskuntotesteillä varuskuntasairaalan tai Ilmailulääketieteen Keskuksen (AMC) tutkimuksissa. Tarkemmat tiedot löytyy Valintojen kulku -sivulta.

Allergiat (nuha, astma, ihottumat)

Mikäli hakijalla on allergioita, niin pyydämme liittämään hakemukseen tarkat selvitykset oireiden esiintymisestä, tutkimuksista, sairastumisiästä ja oireiden viimeaikaisista esiintymisistä. Allergia ei välttämättä ole karsiva tekijä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LentoRUK:in pääsyvaatimukset ovat suurin piirtein samaa luokkaa kuin astronauttien.  Meillä oli aikanaan Sisunautteja, mutta niiden / heidän lukumääränsä alkaa olla laskemaan päin.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan elokuvaan "Space Cowboys".  Erityisesti, jos olet epävarma näöntarkkuudestasi.  Saatat saada sen suuren oivalluksen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Golovin-Sivtsev_Table.svg

 

 

Mutta kyllä, hävittäjälentäjäksi toki kannattaa pyrkiä. Vaihtoehtonahan olisi se, että menisit (joutuisit) isona TÖIHIN.  Sitä pitää karttaa.

 

Peter

kaikkea muuta kuin hävittäjälentäjä,

(mutta muuten ilmailun addiktoima.)

 

PS.

Joskus toistakymmentä vuotta sitten olin Oslo-Fornebu -kentän briefingissä. Alla oleva kuva oli siellä seinällä ja paikalle saapui amerikkalaisen öky-Gulfstreamin miehistö; vanha valkohiuksinen kippari noin 60 v ja nuori perämies noin 25 vee.  Kippari huomasi tuon ... eh .. näkötarkastuskaavion briefarin selän takana seinään kiinnitettynä ja tihrusi sitä aikansa.  Lopulta luovutti ja sanoi perämiehelle, että "Minä en kyllä saa tuosta mitään tolkkua, sano sinä mitä siinä lukee".  Poika punastui tulipunaiseksi, vaan eipä sanonut ....

 

Uskon että kyllä HÄVITTÄJÄlentäjä olisi sen tulkinnut,  Ilmeisistä syistä...

 

LENTÄJIEN NÄKÖTARKASTUSKAAVIO

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Olen tässä aikonut hakea hävittäjälentäksi, kun aika koittaa. Olen 8-luokalla ja tiedän, että olen nuori vielä, mutta olisko jollakin antaa vinkkiä mitä kannattaa treenata?, voi toki laittaa private viestiä, jos haluaa. Tiedän, että hyvä peruskunto ja kouluarvosanat pitää olla, mutta osaako kukaan kertoa mitä tarvitsee esimerkiksi testeissä?

 

Ja voisiko joku kertoa, miten tämä järjestys menee. Pitääkö intti olla suoritettuna ensin vai voiko suoraan hakea? Olen kyllä lukenut paljon muita keskusteluja tästä asiasta, mutta moneella on ollut eri vastauksia.

 

Täytyy vielä kysyä, tarvitseeko hävittäjälentäjä hyvää uimataitoa? Oletan että tarvitsee. Oma uimataitoni on kehnommista päästä  ;D, mutta sitä kyllä aion treenata.

 

Et tosin maininut minkä maan hävittäjälentäjäksi haluat. Jos tähtäät Ruotsiin, niin käy ensin Tarvaalan maatalousoppilaitos ja erityisesti opettele kyntäminen kunnolla. Hurreilla on kuitenkin se maailman kallein kyntöaura JAS-39 Gripen, jokunen miljardikruunua per kyntövako on heillä taksana kun kyntävät.  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ai siksi minulla on välillä niin huono näkö!  :-[  Noh, kuiva kausi menossa varmaan...

 

En minäkään arvannut että se vaikuttaisi näköön(kin)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ai siksi minulla on välillä niin huono näkö!  :-[  Noh, kuiva kausi menossa varmaan...

 

Ei ei, ei, nyt ei puhuta ULKOnäöstä ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Space Cowboys oli hyvä elokuva. Lentäjä joka halusi päästä kuuhun, pääsi sinne. Elokuvan loppukohtaus on hieno.

Ennen sitä sukkulaa lennetään käsiohjauksessa mutkitellen maahanpaluussa . Otetaan vähän vauhtia pois .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Olen tässä aikonut hakea hävittäjälentäksi, kun aika koittaa. Olen 8-luokalla ja tiedän, että olen nuori vielä, mutta olisko jollakin antaa vinkkiä mitä kannattaa treenata?, voi toki laittaa private viestiä, jos haluaa. Tiedän, että hyvä peruskunto ja kouluarvosanat pitää olla, mutta osaako kukaan kertoa mitä tarvitsee esimerkiksi testeissä?

 

Ja voisiko joku kertoa, miten tämä järjestys menee. Pitääkö intti olla suoritettuna ensin vai voiko suoraan hakea? Olen kyllä lukenut paljon muita keskusteluja tästä asiasta, mutta moneella on ollut eri vastauksia.

 

Täytyy vielä kysyä, tarvitseeko hävittäjälentäjä hyvää uimataitoa? Oletan että tarvitsee. Oma uimataitoni on kehnommista päästä  ;D, mutta sitä kyllä aion treenata.

Täälläkin haaveena LentoRUK. Kannattaa kuntoilla monipuolisesti ja mennä lukioon (ja mikäli sua on joku pelotellut, että lukio on vaikea, niin voin abiturienttina sanoa, että melko helppoa se oikeasti on  :)). Ja tosiaan, kuten eräs LentoRUK:ta nyt suorittava sanoi; jollei ensimmäisellä kerralla onnistu, kannattaa yrittää uudelleen. Kuulemma jotkut hakeneet jopa 3 kertaa ja sitten päässeet.

 

Millainen uimataitosi on? Testeissä sitä ei käsittääkseni mitata, mutta intissä ohjelmaan kuuluu uintiakin. Jaksatko esim. uida 200m? (Wikipedia: Usein uimataidon määritelmänä on, että henkilö pystyy uimaan 200 metriä) Mutta toki uintia kannattaa treenata jo siksikin, että se on mainiota liikuntaa.

 

Mutta kyllä, hävittäjälentäjäksi toki kannattaa pyrkiä. Vaihtoehtonahan olisi se, että menisit (joutuisit) isona TÖIHIN.  Sitä pitää karttaa.

Kuulostaa hyvin tutulta ohjeelta. Hmm... keneltäköhän olisin mahtanut kuulla? Tosin koskien yleisesti lentäjäksi alkamista. Ja upea ammattihan se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ei ollut hävittäjälentäjäksi koska reisipituus ylitti sallitun. Heittoistuinhypyssä olisi lumpiot jääneet kojelautaan. Ei minusta tullut kyllä koripalloilijaakaan...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ei ollut hävittäjälentäjäksi koska reisipituus ylitti sallitun. Heittoistuinhypyssä olisi lumpiot jääneet kojelautaan. Ei minusta tullut kyllä koripalloilijaakaan...  ;D

 

Minäkin pääsin aikoinaan Psykoon saakka, mutta homma sakkasi siihen että lukio oli kesken. Siellä oli kaveri jolle sanottiin että hypyssä pääsi jäisi koneeseen... (selän pituus suhteessa jalkoihin, tai jotain)

 

Lisäksi sisutestin jälkeen verenpaineeni laski liian hitaasti. Palautteessa minulle sanottiin seuraavaa:

-Käy lukio loppuun ja hae lentoreserviups. kurssille. (hain aliups. kurssille)

-Paranna yleiskuntoasi.

 

Kohonnut verenpaine on sukurasite, joten minusta ei tullut ilmavaivojen pilottia >:(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ei ollut hävittäjälentäjäksi koska reisipituus ylitti sallitun. Heittoistuinhypyssä olisi lumpiot jääneet kojelautaan. Ei minusta tullut kyllä koripalloilijaakaan...  ;D

Voihan sitä silti olla koripallossa hyvä "levypallon riistäjä"... vaikka olisi reisipituus pienempikin.... ;)

 

No leikki leikkinä...

...tässä Peterin hävittäjälentäjän "Näkötesti" pienempänä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... sekä keksiä useita muita ammatteja missä voisi työskennellä. 

Tämä on keskustelun paras neuvo.

 

Ja tosiaan, kuten eräs LentoRUK:ta nyt suorittava sanoi; jollei ensimmäisellä kerralla onnistu, kannattaa yrittää uudelleen. Kuulemma jotkut hakeneet jopa 3 kertaa ja sitten päässeet.

Ja tämä neuvo ehdottomasti huonoin. No sen verran myönnän, että aina voi hakea uudelleen, mutta jokin plan B on oltava ja sitä on aloitettava toteuttamaan välittömästi. Eli hae myös johonkin oikeaan kouluun mihin myös pääset sisälle ja rupea opiskelemaan siellä, vaikka hakisitkin uudelleen.

 

Kaikki tulevat hävittäjälentäjät ovat myös sotatieteiden maistereita eli kannattaa pärjätä kaikissa lukion lukuaineissa niin tulevat maisterin opinnot etenee kivuttomammin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on keskustelun paras neuvo.

Ja tämä neuvo ehdottomasti huonoin. No sen verran myönnän, että aina voi hakea uudelleen, mutta jokin plan B on oltava ja sitä on aloitettava toteuttamaan välittömästi. Eli hae myös johonkin oikeaan kouluun mihin myös pääset sisälle ja rupea opiskelemaan siellä, vaikka hakisitkin uudelleen.

Sitä meinasinkin, että varasuunnitelma on fiksua olla, mutta useamman kerran kannattaa yrittää. Eli esimerkiksi menee ammattikorkeakouluun jollekin kiinnostavalle linjalle ja sieltäkäsin hakee. Sitten jos kutsu tulee, niin intin takia saa ottaa taukoa opinnoista. Ja mikäli intin jälkeen on jatkoon valitussa porukassa, niin sitten jatkaa siellä. Ja jos ilmailuala erityisesti kiinnostaa, niin onhan niitä monia muitakin ammatteja hävittäjälentäjän lisäksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo hyvä sexitaulu. Ennen vanhaan lentäminen oli vaarallisempaa kuin sexi. Tänä päivänä taas sexi on vaarallisempaa kuin lentäminen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tosin maininut minkä maan hävittäjälentäjäksi haluat. Jos tähtäät Ruotsiin, niin käy ensin Tarvaalan maatalousoppilaitos ja erityisesti opettele kyntäminen kunnolla. Hurreilla on kuitenkin se maailman kallein kyntöaura JAS-39 Gripen, jokunen miljardikruunua per kyntövako on heillä taksana kun kyntävät.  :P

 

Suomessa kyntäminen hoidetaan onneksi paljon edullisemmin Redigolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kävin itse lenkillä, kun kuulin kutsusta Tilkkaan. Eka lenkki n, 13km ( joo, joo- olin silloin vielä nuori ja urheilullinen) sittemmin en enää niin urheilullinen, mut iki nuori.

 

Asiaan, ei sinne mun mielestä voi harjoitella. Se vaan on niin monesta kii, osuuko kohdalle. Mut kannatta koittaa parhaansa, paras työ ikinä!

 

Mikä toi RG-juttu on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä toi RG-juttu on?

 

Jostain syystä en edelleenkään malta olla kuittailematta näille Gripenille naureskelijoille. Tosiasia kun on, että maailmassa on enää kourallinen maita ja valmistajia, jotka ovat pystyneet tuottamaan modernin hävittäjän. Se, että Ruotsi kuuluu näihin, on hatunnoston arvoinen suoritus sikäläiseltä lentokoneteollisuudelta. Mutta ei, jotkut ennemmin jaksavat vääntää vitsiä parin onnettomuuden takia vaikka etenkään suomalaisilla ei ole siihen varaa. Olisi ihan terveellistä muistaa, että meillä ei ole esittää vastaavaa ansioluetteloa ja myös Redigon prototyyppejä tuhoutui kaksin kappalein vaikka kyse on monin verran yksinkertaisemmasta konetyypistä. Valitettavasti niissä onnettomuuksissa ei vältytty kuolonuhreilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RG:llä ei sattunut yhtään kaputtia mutta ensin Valmet L80TP:llä ja sitten L90TP:llä kyllä. Gripenin ja Redigon kehityksessä oli samat virheet: kiire markkinoille.

Ei edetty normaaliin tahtiin vaan harpattiin ja  liian montta askelta jäi väliin.

Tyyppihyväksytty Valmet L90 TP oli  hyvä kone, suorastaan namu lennettävä, jolla peruskoulutettu pilotti sai oikeassa sodassa ilmavoitton!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään