Kirjoitettu Joulukuu 18, 2011 Pistäydittiinpä Bratwurstilandiassa, kiitos mukavan Lufthansan syystarjouksen kaksi yhden hinnalla Menomatkalla vielä uutuudentuoksuinen A321 D-AIDD, kone on astunut palvelukseen helmikuussa kuluvaa vuotta. [ attachment removed / expired ] Wienerschnitzeleiden ja Weinachtmarkt -torien täyttämien hetkien lomaan sai kuin saikin mahdutettua pari pikaista museokierrosta. Ensin Friedrichshafeniin, jossa on vuonna 2009 avattu Dornier-museo ihan lentokentän kupeella. [ attachment removed / expired ] Ulkonäyttelyssä ovat; Fiat G91R/3 "31+35". Tämä liittyy Dornieriin sitä kautta, että näitä Saksan käyttöön tulleita Fiiuja kokoonpantiin Dornierin toimesta Saksassa. [ attachment removed / expired ] Fairchild Dornier Do-328JET-300 "D-BEJR". Kyseessä on vuonna 1998 rakennettu prototyyppi #3, siis jettiversio turbopropista [ attachment removed / expired ] Dornier Do28D-2 "58+85". Nämä rakennettiin -70 luvun alkupuolella korvaamaan aiemmin Saksan Ilmavoimien käytössä olleet Percival Pembroket. [ attachment removed / expired ] Dornier Do228-200 "D-ICDO" prototyyppi, vuosimallia 1981 [ attachment removed / expired ] Brequet/Dornier 1150 Atlantic "61+04" merivalvontakone [ attachment removed / expired ] Sisällä on vitriineissä suuri määrä erilaisia vanhempia Dornierin konetyyppien malleja [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Do-217 E2 "Steuerhorn" ohjaamon kuva, johon on kivasti sijoitettu oikeanpuoleiset ohjainlaitteet [ attachment removed / expired ] Dornier Do31E1 "D-9530" VTOL, jota kehitettiin taktiseksi kuljetuskoneeksi NATO-maille. Projekti kuitenkin keskeytettiin 1970 kustannusten, teknisten ongelmien ja vaatimuksissa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Toinen vastaava proto löytyy Oberschleissheimistä (München). Päämoottoreina periaatteessa samanlaiset Bristol (myöh Rolls-Royce) Pegasukset kuin Harriereissa. Lisäksi siipien kärjissä olevissa podeissa, kummassakin 4 x RB162 luomassa nostovoimaa. [ attachment removed / expired ] Dornier Do29 V1, jonka erikoisuutena kääntyvät työntöpotkurit, jolla pyrittiin parantamaan koneen STOL-ominaisuuksia - ja oikeastaan siinä onnistuttiinkin, sillä sakkausnopeudeksi jäi 15 mph !! Ratkaisu jäi kuitenkin prototyyppiasteelle. Huomaa myös helikopterityyppinen ohjaamoratkaisu. [ attachment removed / expired ] Dornier Do28A-1 "CA+041" [ attachment removed / expired ] Dornier Do-28E TNT "D-IFNT", jolla testattiin superkriittistä siipiprofiilia, joka otettiin myöhemmin käyttöön Do-228:ssa [ attachment removed / expired ] Dornier Merkur, "D-1103" jota valmistettiin noin 50 yksilöä 1920-luvun loppupuolella. Matkustamossa oli viihtyisät rottinkituolit [ attachment removed / expired ] Dornier Alpha Jet, c/n 01, "41+05", Ranskalais-Saksalaista yhteistyötä. Tässä koneyksilössä on oikealla puolella Saksalaiset tunnukset, vasemmalla Ranskalaiset. Tämä on kuitenkin Saksalais-variantti, jonka tunnistaa helposti piikkiterävästä nokasta. [ attachment removed / expired ] Nyt on Dornier-mueon suurimat kohteet läpikäyty, vaihdetaan paikkaa hetken päästä .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2011 Mielenkiintoinen raportti ja hyvät kuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2011 Sitten siis tänne. Tämän omistaja oli joskus 80-luvulla ensin kunnostanut yhden vanhan traktorin - sitten toisen ja lopulta siihen ympärille kasaantui museo. Eikä oikeastaan minkään erikoisen aiheen ympärille, vaan kerättäväksi on kelvannut kaikki niittokoneesta tulitikkulaatikkoon. [ attachment removed / expired ] Syöttölän kautta sisään. Sisäänpääsymaksu 6 euroa. [ attachment removed / expired ] Jos jonkinlaista jukuripäätä - Saksasta ja maailmalta [ attachment removed / expired ] Kuularuiskuja [ attachment removed / expired ] ...ja niitä traktoreita. Oranssi vehje katossa on Beecraftin Model 1001A target [ attachment removed / expired ] Kettu vartioi täällä, mitä luultavimmin kyseessä on Nord 1101 Noralpha [ attachment removed / expired ] Kohtalaisen kookas mersu hinattuna kattoon, siis malli tai lennokki tai jotain [ attachment removed / expired ] Ehkäpä jo parhaat päivänsä nähnyt Sikorsky UH-34J Seabat (58-1153), Hollannin väreissä siis [ attachment removed / expired ] Hiukkasen ylivalottunut Republic F-84F Thunderstreak "FU-160" [ attachment removed / expired ] Nord 1300 eli Schneider Grunau Babyn Ranskassa valmistettu versio [ attachment removed / expired ] Nord N2501 Noratlas "53+43" [ attachment removed / expired ] North American F-100D Super Sabre "11-MO" [ attachment removed / expired ] Lockheed TF-104G "28+13" jonka yläpuolella joku venäläisvalmisteinen päänsärynpoistin [ attachment removed / expired ] Kurkistus edellisen sisään, vähän on termiitti käynyt... [ attachment removed / expired ] Iso bansku - Vertol H-21C Shawnee "83+18" [ attachment removed / expired ] McDonnell F-101B, ollut joskus osa koneyksilöä 85-0701/SP [ attachment removed / expired ] Mikoyan Gurevich MiG-23BN "20+42" [ attachment removed / expired ] Antonov An-26T "52+05" ja ihan hirvittävä vesisade - ihan kuin täällä etelä-Suomessa par'aikaa. [ attachment removed / expired ] Frohe Weihnachten! [ attachment removed / expired ] Tein helpottamaan näiden Germaanian museoiden paikkojen löytämistä tällaisen nuppineulakartan, http://maps.google.fi/maps/ms?msid=205008228722338459921.0004b22c13230bb836ce0&msa=0 , jota vastaava museoluettelo löytyy osoitteesta: http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Germany/index.htm . Olkaa hyvä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2011 Hienot kuvat! Viime kesänä tuli käytyä tuolla Dornier museumissa, hieno paikka. Eikä ympäristössäkään valittamista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 19, 2011 F-101B nokkaan on tainnut osua koko sarja, tai sitten se on vaan ollut ammattikoulun paikkausharjoitusyksilö Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2011 Tuo "joku venäläisvalmisteinen päänsärynpoistin" on 2K11 KRUG (SA-4 GANEF) it ohjusjärjestelmän raketti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2011 Hauska sattuma, mutta käväisin tuossa ennen Joulua eteläisessä Afrikassa Dornierin viinitilalla. He väittävät olevansa samaa perhettä, kuin Dornierin lentokoneita tekevä sukuhaara, ja että lentokoneiden tuotannon kanssa perheellä ei enää olisi mitään tekemistä. Tässä muutama kuva vierailulta, ja eräitä ilmailuaihesia seinätauluja viinitilalta. Timo Dornier Wines label [ attachment removed / expired ] Tällaisella Dornier Mercuriilla lennettiin Afrikkaan 20-luvulla. Koneen nimim on Switzerland [ attachment removed / expired ] Paikallisia konetta vastaanottamassa [ attachment removed / expired ] Lentoreitti [ attachment removed / expired ] Firman top-brandi, eli DO X, herkullinen punaviini!!! [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2011 Hauska sattuma, mutta käväisin tuossa ennen Joulua eteläisessä Afrikassa Dornierin viinitilalla. He väittävät olevansa samaa perhettä, kuin Dornierin lentokoneita tekevä sukuhaara, ja että lentokoneiden tuotannon kanssa perheellä ei enää olisi mitään tekemistä. Kyllähän Claudius Dornier jrn Seastar jatkaa suvun lentokonerakennus perinteitä. http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Seastar Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2011 Wikipedia selvittää perinteisen perheyrityksen vaiheita näin: "In 1985 Dornier became a member of the Daimler-Benz group integrating its aeronautic assets with the parent company. As part of this transaction, Lindauer Dornier GmbH was spun off, creating a separate, family-owned firm, concentrating on textile machinery design and manufacturing. The rest of the company was split into several subsidiaries for defence, satellites, medtech and aircraft. In 1996 the majority of Dornier Aircraft was acquired by Fairchild Aircraft, forming Fairchild Dornier. This company became insolvent in early 2002. Production of its 328 Jet was acquired by US company Avcraft. Asian interests continued to show interest in its 728 version in August, 2004, but production had not re-started. The other subsidiaries became part of the EADS, the medtech division was sold to an investment company and now bears the name Dornier MedTech." Tuo vesikoneen uudelllenlämmittely Kanadassa kyllä jatkaa suvun perinteitä ilmailussa, vaikka onhan tuossa katkoksiakin... Viinin tuotanto sen sijaan on katkeamattomasti perheen hallussa... Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla