O-P Pietila

Toinen perämies

8 viestiä aiheessa

Katselin tuossa wanhoja kuvia airliners.netistä ja silmien eteen päätyi kuva Finskin vanhan dc-8:n ohjaamosta. Ohjaamossahan oli tuolloin vielä 3 henkilöä; kapteeni, perämies ja sitten tuo kolmas, eli flight engineer tjs. Oliko myös tuo kolmas kaveri koulutettu lentämään konetta tarvittaessa, vai kuuluiko hänen tehtäviinsä tosiaan vain noiden mittareiden valvominen. Eli pääsikö tämä kolmas kaveri lentämään uransa aikana kyseisellä konetyypillä ollenkaan?

 

 

Otsikko vaihdettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair käytti molempia. Flight engineerejä, jotka olivat hommaan koulutuksen saaneita mekaanikkoja ja sekondeja (second flight officer) jotka olivat liikennelentäjäkoulutuksen saaneita.

 

Yleisimmiten nämä sekondit siirtyivät parin vuoden jälkeen muihin konetyppihin (esim dc9) försteiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tieto, että Finnair olisi käyttänyt flight engineerejä. Tietääkseni Finskillä lensi aina toinen perämies (ts. lentäjä) kaseissa ja kympeissä. Se, että kasien tullessa mekaanikkoja ei koulutettu lentomekaanikoiksi herätti närkästystä mekaanikkojen keskuudessa.

Suomen ainoat FE:t lensivät Kar-Airin DC-6 koneissa 1960-1980 luvuilla. Kutonen kun vaati sen kolmannen kaverin hoitamaan moottoreita yms. Ja arvojärjestyshän kutosen ohjaamossa oli: kapteeni, mekaanikko, perämies.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kohta jo kymmenennen kerran tämän foorumin historiassa lainaan Mikko Uolan kirjaa "Ylitse maan ja veen", Suomen liikennelentäjäliitto ry:n 50-vuotisjuhlajulkaisu:

 

Kertoo Finnairin DC-8 hankinnasta:

 

"Kahta ensimmäistä DC-8-konetta varten tarvittiin 12 kolmen hengen miehistöä. Normaalimiehistöön kuului kapteeni ja kaksi perämiestä, jotka kaikki olivat "kannella" lentoon lähdön ja laskeutumisen aikana. Toisen perämiehen (second officer) tehtävänä oli hoitaa ilmastointi- ja sähköpaneeleja ja polttoainejärjestelmää sekä lukea checkauslista. Matkalennon aikana toinen perämies saattoi vapauttaa joko kapteenin tai ykkösperämiehen lepotauolle. Alkuvaiheessa ohjaamossa tarvittiin neljäskin mies, navigaattori eli suunnistaja.

 

Suomalaisyhtiö poikkesi useimmista muista yhtiöistä ohjaamomiehityksen osalta. Käytäntönä nimittäin oli niin useimmissa yhtiöissä Yhdysvalloissa kuin esimerkiksi Ranskassakin, että kahden pilotin lisäksi ohjaamomiehitykseen kuului mekaanikko eli flight engineer. Tämä johtui osittain siitä, että potkurikoneaikakauden mekaanikoille, jotka monissa maissa kuuluivat pilottien kanssa samaan ammattiyhdistykseen, tuli pystyä takaamaan työpaikka. Suomessa omaksuttiin kuitenkin Olli Puhakan ajama malli, jonka mukaan ohjaamossa tulee olla vain samalla tavalla koulutettuja ihmisiä; toisin sanoen koko ohjaamohenkilöstön tuli koostua lentäjäkoulutuksen saaneista.

 

Tämä päätös oli omiaan aiheuttamaan ristiriitoja pilottien ja mekaanikkojen välillä, sillä mekaanikot olivat DC-8-hankinnan myötä varautuneet siihen, että heitä käytettäisiin flight engineer -tehtävissä. Kun näin ei käynytkään, asia jäi vuosikausiksi kaivelemaan mekaanikkokuntaa. Lentäjät puolestaan olivat tyytyväisiä tehtyyn päätökseen."

 

Eli tämä selvittänee asian aika selkeästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa omaksuttiin kuitenkin Olli Puhakan ajama malli, jonka mukaan ohjaamossa tulee olla vain samalla tavalla koulutettuja ihmisiä; toisin sanoen koko ohjaamohenkilöstön tuli koostua lentäjäkoulutuksen saaneista.

Näin oli :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kohta jo kymmenennen kerran tämän foorumin historiassa lainaan Mikko Uolan kirjaa "Ylitse maan ja veen", Suomen liikennelentäjäliitto ry:n 50-vuotisjuhlajulkaisu:

Kertoo Finnairin DC-8 hankinnasta:

Tämä päätös oli omiaan aiheuttamaan ristiriitoja pilottien ja mekaanikkojen välillä, sillä mekaanikot olivat DC-8-hankinnan myötä varautuneet siihen, että heitä käytettäisiin flight engineer -tehtävissä. Kun näin ei käynytkään, asia jäi vuosikausiksi kaivelemaan mekaanikkokuntaa. Lentäjät puolestaan olivat tyytyväisiä tehtyyn päätökseen."

Eli tämä selvittänee asian aika selkeästi.

 

Perimätiedon mukaan ammattikuntien välillä oli melkoista nokittelua. Tekniikan väki mm. moitti korva edellä lentäjiä siitä, etteivät he osanneet käyttää ilmastointia oikein, vaan rikkoivat sen useasti. Lentäjien vastine oli vain kysymys, miten kytkintä jossa on kaksi asentoa ON/OFF, voi käyttää väärin.  ::)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti Puhakan mielipiteillä on ollut suuri vaiktus, mutta tärkein syy kolmen lentäjän miehistöön oli yksinkertaisesti se, että Aerolla ei ollut lentomekaanikkojen ammattikuntaa. Aikaisemmissa konetyypeissä ei tarvittu mekaanikkoa. Caravelleakin pystyi operoimaan kahdella lentäjällä (ensimmäisenä suihkukalustossa maailmassa), vaikka Ranskassa ohjaamoon tungettiinkin väkisin mekaanikko.

 

Kun DC-8-hankinta oli ajankohtainen Finnairi yritti muuttaa myös kasin ohjaamon kahdelle lentäjälle. Mutta tämä olisi vaatinut niin isoja muutoksia, että suunnitelmasta luovuttiin, ja tilalle tuli kolmas lentäjä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään