Ville Ojala

Ilmainen tekstinkäsittelyohjelma! ÄKKIÄ..

28 viestiä aiheessa

Pitäisi siis saada mahd. nopeasti ilmainen tekstinkäsittelyohjelma. Pitäisi olla jotain säätöjä joita esim. WordPadissa ei ole, mm. rivivälin säätö. Äitimuori nimittäin tarvitsee johonkin koulutus homman työn tekoon semmoisen. Ilmainen pitäisi siis olla ja ladattavissa interneetistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, riittäähän ihan, että on tämä Windblows.. ;D

Hauskimpia näkemiäni kommentteja tuosta genrestä on muutaman vuoden takaa: "Minä en käytä Windowsia kun se on surkea mikkisoftan tekele. Minä käytän MS-DOSia" ;D

OpenOffice tosiaan on nykyinen avoimen koodin projekti. StarOffice on sen edeltäjä, mutta Sun osti sen oikeudet jo aika monta vuotta sitten ja ymppäsi sen Solarikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Wordia minäkin... mutta onhan se tietysti aikamoinen järkäle ja kun silloin tällöin joutuu asentamaan uusiksi, niin kyllä p*rseitä ja p*rkeleitä lentelee, ennen kuin ne oikeat "ei-minkäänlaista-apua-tai-ehdotuksia-kiitos-p*rkele" -asetukset taas löytyvät.

Minunkin sisälläni asuu pieni Linux-friikki, mutta oltuani nyt yli kymmenen vuoden ajan cross-user/looser makkien ja windowsien välillä varon sanomasta kovin pahaa sanaa MS:n tuotteista. Edelleen olen sitä mieltä, että W2000 on paras koskaan käyttämäni käyttis. Aika vain vierii, ja XP on ajan henki... ei sille mitään voi.

OpenOfficesta minullakin on oikeastaan vain hyvää sanottavaa. Erityisesti Soikko-oikolukuohjelma (oman leipätyöni kannalta ensiarvoisen tärkeä) pesi Wordin 16-0. En kuitenkaan saanut koskaan fontteja ihan paikalleen, mikä luultavasti oli oma vikani.

Esa - kerrot järkyttäviä uutisia StarOfficesta. Mulle se tuli SuSe8-distron mukana ja tykkäsin kovasti, mutta juuri tuon oikolukuasian takia korvasin sen OO:lla. Olen elätellyt ajatusta asentaa uuden SuSe-distron - olisiko siis niin, ettei sen mukana tulisikaan SO:ta? Pahus...

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä varmaksi tiedä, etteikö sitä muussakin yhteydessä levitettäisi. Muuttuihan koko Solariskin ilmaiseksi. En ole niin seurannut enää viime vuosina, kun mulla Sunit jäi pois käytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syitä, miksi esim. Wordia ei tulisi käyttää? :-P

Koska se on Microsoftin tekemä;D.Parempiakin on tarjolla...kuten tuo openoffice joka on opensourcea ja ilmainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin Juha sanoppa miksi Office Word on huono ite ainakin mitä oon käyttäny niin omasta mielestä on ihan hyvä... ???

Se yrittää olla liian oma-alotteinen yms. Ja se on erittäin kaukan ilmaisesta...openoffice on ilmainen ja just sopivan "automaattinen" ja se osaa suoraan pukata dataa PDF:ksi toisin kuin office(ainakaan ei osaa suoraan).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En allekirjoittaisi aivan täysin tuota väitettä. Uskoisin Wordin olevan aika lähellä täydellistä tekstinkäsittelyohjelmaa, yhteiskäyttö muiden ohjelmien kanssa on tärkeä ominaisuus.

Wordi on juuri niin automaattinen ja omapäinen kun sen haluaa olevan. Käyttötaidoistahan tuon ohjelman maksimaalinen hyödyntäminen on kiinni.

Periaatteet tietysti, että Microsftin ohjelmat kaikki ovat "hanurista", ovat joillakin ihmisillä niin syvälle juurtuneita ettei kannata käyttää energiaa niiden käsitysten muuttamiseen.

Koska se on Microsoftin tekemä;D.Parempiakin on tarjolla...kuten tuo openoffice joka on opensourcea ja ilmainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

clip/...Uskoisin Wordin olevan aika lähellä täydellistä tekstinkäsittelyohjelmaa, yhteiskäyttö muiden ohjelmien kanssa on tärkeä ominaisuus.

Wordi on juuri niin automaattinen ja omapäinen kun sen haluaa olevan. Käyttötaidoistahan tuon ohjelman maksimaalinen hyödyntäminen on kiinni.

Periaatteet tietysti, että Microsftin ohjelmat kaikki ovat "hanurista", ovat joillakin ihmisillä niin syvälle juurtuneita ettei kannata käyttää energiaa niiden käsitysten muuttamiseen.

Vaan mikä se on se täydellinen tekstinkäsittelyohjelma? Wordin ongelma on juuri tuo mainitsemasi juttu, johon muutkin ovat edellä viitanneet: se yrittää olla "liian viisas." Sillä on luullakseni tavoiteltu joitakin taitto-ohjelman ominaisuuksia, mikä on sinänsä ihan hyvä - mutta niitä tarvii tosi harva käyttäjä. Niiden pois-päältä kytkeminen teettää aivan tarpeetonta duunia.

Tämä menee hiukan ohi aiheen, oi arvoisa Global Moderator - mutta jo aikaisemmin ylistämäni Windows2000:n lisäksi MS:llä on yksi vähän tähänkin aiheeseen liittyvä ohjelma, jota en voi lakata kehumasta: Publisher. Satunnaisen käyttäjän - kerhojen, yhteisöjen ja vastaavien ei-kaupallisten toimijoiden - unelmaohjelma pikkujulkaisujen tekemiseen.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan täällä sitten tykkää semmoisesta MS:n ohjelmasta kuin Flight Simulator? ;D

Ainut järkevä ohjelma microsoftilta.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet oikeassa, täydellista ohjelmaa ei ole mutta tekstinkäsittelyominaisuuksiltaan Word on kohtuullisen täydellinen, ei siinä suurempia puutteita ole.

Siihen on yritetty ympätä automaattisia toimintoja ja ne ovat useimminen oletuksena käytössä, parempi näin päin kuin, että kaikki lisätoiminnot pitäisi ottaa erikseen käyttöön.

Wordissa on toki paljon ominaisuuksia mitä 90% käyttäjistä ei tarvitse, olisiko ohjelmisto halvempi jos tiettyjä erikoisominaisuuksia ei löytyisi? Tokkopa. Kilpailijoilla ne kumminkin olisi niin siksi ne on myös Wordiin pakattu ja päinvastoin.

Arvoisa moderaattori? kuka? ;D

Olet oikeassa, Publisher on aivan loistoluokan ohjelma. Ja sehän on ohjelma joka usein tulee vaan muiden ohjelmien mukana Office-paketissa, mutta kun siihen tutustuu tarkemmin niin huomaa, että kuinka loistavan monipuolinen ohjelma on kyseessä. Sillähän saa tehtyä jopa paperilennokkeja ;D Voiko muuta vaatia?

Vaan mikä se on se täydellinen tekstinkäsittelyohjelma? Wordin ongelma on juuri tuo mainitsemasi juttu, johon muutkin ovat edellä viitanneet: se yrittää olla "liian viisas." Sillä on luullakseni tavoiteltu joitakin taitto-ohjelman ominaisuuksia, mikä on sinänsä ihan hyvä - mutta niitä tarvii tosi harva käyttäjä. Niiden pois-päältä kytkeminen teettää aivan tarpeetonta duunia.

Tämä menee hiukan ohi aiheen, oi arvoisa Global Moderator - mutta jo aikaisemmin ylistämäni Windows2000:n lisäksi MS:llä on yksi vähän tähänkin aiheeseen liittyvä ohjelma, jota en voi lakata kehumasta: Publisher. Satunnaisen käyttäjän - kerhojen, yhteisöjen ja vastaavien ei-kaupallisten toimijoiden - unelmaohjelma pikkujulkaisujen tekemiseen.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sitten sä et varmaankaan käytä mitään Microsoftin valmistamaa käyttöjärjestelmää jos ne ovat niin huonoja?

Ei Windowseissa ole minun mielestä mitään suurempaa ongelmaa. Ne paketoi kivasti laitteiston käytettäväksi muiden ohjelmien kanssa. Ajaa perustarkoituksensa aivan loistavasti.

edit: ypot

Ainut järkevä ohjelma microsoftilta.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sitten sä et varmaankaan käytä mitään Microsoftin valmistamaa käyttöjärjestelmää jos ne ovat niin huonoja?

Ei Windowseissa ole minun mielestä mitään suurempaa ongelmaa. Ne paketoi kivasti laitteiston käytettäväksi muiden ohjelmien kanssa. Ajaa perustarkoituksensa aivan loistavasti.

Ainoastaan läppärillä pyörii windows kun kerran koneen mukana sai...muilla koneilla linux joka varmaan selittääkin mikkisoftan vihaamisen. :)

edit: ainiin...pöytäkoneella on windows linuxin lisäksi mutta en käytä sitä kuin joskus harvoin kun ei enää lentosimut niin hirveästi kiinnosta. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minäkin haluaisin vähän hillitä Gatesin porukan panettelua. Ei nyt heitetä rävestä pellolle pesuveden mukana. Mikkisoftan voima on yhteensopivuus. Leikkikää vähän aikaa Linuxilla - ihan millä distrolla hyvänsä - ja koittakaa tehdä sen puitteissa tuottavaa työtä. Tai uskokaa mainosmieheen ja kuvitelkaa, että Macintosh avaa tien luovan työn onnelaan. Tulkaa ruikuttamaan Mikkisoftan pahuudesta uudelleen sen jälkeen.

Bill Gatesin maailmanvalloituspyrkimykset ovat asia erikseen. Niiden takia minäkin olen teoriassa Linux-mies.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän asia niin on, että Excel oli PAREMPI kuin Lotus 1-2-3. Ja Word oli PAREMPI kuin Word Perfectin Windows-versio. Siitä se markkinajohtajuus on peräisin. Totta toisaalta on myös, että nykyään etenkin Wordin kehittämiseen on mahdoton keksiä mitään tarpeellista, mutta koska uusia versioita pitää silti saada myytyä, keksittiin nuo ihmeelliset lisensointipolitiikat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään