Miika Kaarna

Kuvausneuvoja aloittelijalle

20 viestiä aiheessa

Terve!

 

Olen ajatellut ensi vuonna harjoitella lentokoneiden kuvausta ja haluaisinkin neuvoja onnistuneisiin kuviin. Kamerana minulla on Canon PowerShot A3200 IS, eli peruspokkari kyseessä. Millaiset asetukset kameraan kannattaisi laittaa eri tilanteita varten? Esimerkiksi jättövanakuvien onnistumista ajatellen, sekä näitä normaaleja nousu- ja laskukuvia ajatellen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mä en oikein mitään hyviä neuvoja osaa antaa, muuta kuin sen mitä oon ite harrastanut. Säädä ja lauo... eli kokeilemalla oppii, eikä siitä haittaa ole jos jonkun opuksen aiheesta selaa läpi. Pokkarilla on omasta mielestäni nuivaa kuvata kun se ei ota sitä kuvaa just sillä sadasosasekunnilla kun mä haluan, mutta noin niinkuin muuten nykyisillä pokkareilla saa vallan mainioita kuvia.

 

Siinä on kuitenkin se "kotirouvamoodi", eli kone arpoo itse asetukset, sitten on eri tyylejä noissa yleensä, sisäkuvaus, liikkuvan kohteen kuvaus, ilotulitus, yökuvaus jne jne... kokeilemalla se parhaiten luonaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun aloitin niin horisontit olivat vinossa ja otin muiden huomautukset vit*uiluina vaikka ne eivät edes olleet, ja jälkeenpäin huomasin että se suora horisontti on TÄRKEÄ! Koko kone myös kuvaan.

No ei nyt tähän hätään tule muuta mieleen kuin, horisontti suoraksi ja koko kone kuvaan, (jos on mahdotonta saada koko konetta kuvaan niin ota kuva siitä silleen että siitä tulee hieno  ;D toisinsanoen rajaa kuva hienosti )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Olen ajatellut ensi vuonna harjoitella lentokoneiden kuvausta ja haluaisinkin neuvoja onnistuneisiin kuviin. Kamerana minulla on Canon PowerShot A3200 IS, eli peruspokkari kyseessä. Millaiset asetukset kameraan kannattaisi laittaa eri tilanteita varten? Esimerkiksi jättövanakuvien onnistumista ajatellen, sekä näitä normaaleja nousu- ja laskukuvia ajatellen...

 

Hyviä asetuksia kuvaukseen on hankalaa antaa aivan suoraan, koska kuvaustilanne vaikuttaa ratkaisevasti, millaisia asetuksia kamerassa kannattaa käyttää.

 

Suosittelisin käyttämään kameran P-tilaa (tai Manual-tilaa, riippuu valmistajasta), jossa voit säätää aukon ja valotusajan itse; näin voit oppia varsin kätevästi perusteet valokuvaamisesta muissa kuin automaattitiloissa. Aukon ja valotusajan eri yhdistelmiä kannattaa sitten kokeilla. Nyrkkisääntönä voitaisiin sanoa, että aukkoa pienennettäessä (f-luku kasvaa, esim. f/8 tai f/16) on valotusaikaa pidennettävä, kun taas lyhyellä valotusajalla on aukkoa suurennettava (f-luku pienenee). Näihin asetuksiin vaikuttaa merkittävästi ympäristön valoisuus: esimerkiksi keskipäivällä ulkona lentokoneita kuvatessa voidaan lähtökohtaisesti asettaa aukko varsin pieneksi (suurempi f-luku), jolloin kuitenkin suljinaika voidaan vielä pitää riittävän lyhyenä.

 

Kuvaukseen vaikuttaa myös kennon ISO-herkkyys. ISO-herkkyyttä kannattaa nostaa erityisesti hämärässä, jos valotusaika kasvaa liian suureksi suurimmallakin aukolla (pienin mahdollinen kamerasi f-luku), ja kuvat tärähtävät jatkuvasti. Tällöin kenno kerää valoa herkemmin, ja valotusaikaa voidaan jälleen lyhentää. Erityisesti pokkareissa ongelmaksi ISO-herkkyyden kasvattamisessa tulee kohina, joka kasvaa merkittävästi jo ISO 400 -arvon jälkeen. Järjestelmäkamerat kestävät ISO-herkkyyden nostamista huomattavasti paremmin.

 

Muita käytännöllisiä tiloja olisivat jonkinlaiset aukon tai valotusajan esivalintatilat, joissa kuvaaja päättää jomman kumman arvon, ja kamera säätää toisen mittaamansa ympäristön valoisuuden perusteella; tällaisia käytetään tyypillisesti lentokonekuvauksessa. En ainakaan äkkiseltään huomannut ohjekirjaa selatessani, että kamerassasi olisi sellaisia. Toki kamerassa on myös automaattitiloja, joissa kamera säätää valmistajan määrittämät esiasetukset, ja kuvaaja vain napsii kuvia. Tällöin on kuitenkin vain luotettava tekniikkaan, ja että tulos on toivottu. Määrittämällä asetukset itse kuvaaja ainakin tietää, millaisia säätöjä kamerassa käytetään. Parhaiten nämä oppii kokeilemalla ja kuvaamalla! :)

 

Varsin käyttökelpoinen ohjesivusto valokuvaamiseen on osoitteessa

 

http://www.pikseli.fi/digifaq/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille ja erityisesti Johannekselle hyvistä neuvoista. Pitää ruveta kokeilemaan eri asetuksia ja aloittaa koneiden kuvaaminen varmaankin Blue1:n B717-koneista EFLP:ltä maaliskuussa. (Mikäli he nyt saavat samat tuet kaupungilta kuin Ryanair ja AirBaltic...) Jos Blue1 ei aloita täältä lentoja, pitää kokeilla noilla muilla yhtiöillä ja ehkä samalla kun käy Helsingin serkkuja moikkaamassa, voisi vierailla EFHK:lla kokeilemassa kuvausta) Tähän mennessä on tullut kuvailtua pääasiassa laivoja, joten on ollut pakko kysellä hieman neuvoja lentokoneiden kuvaamiseen. Pitää joulun jälkeen käydä kirjastosta lainaamassa pari kuvauskirjaa ja lukea niitä tässä joululomalla. Neuvoja saa antaa jatkossakin ja kiitän niistä jo tässä vaiheessa. Nyt minun puolestani rauhallista joulua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- - Tähän mennessä on tullut kuvailtua pääasiassa laivoja, joten on ollut pakko kysellä hieman neuvoja lentokoneiden kuvaamiseen. Pitää joulun jälkeen käydä kirjastosta lainaamassa pari kuvauskirjaa ja lukea niitä tässä joululomalla. Neuvoja saa antaa jatkossakin ja kiitän niistä jo tässä vaiheessa. Nyt minun puolestani rauhallista joulua.

 

Koska olet kuvannut aiemmin, sinulla on itse ottamiasi kuvia taustamateriaaliksi. Kannattaa ladata netistä jokin ohjelma, jolla näet ottamiesi vanhojen kuvien EXIF-tiedot. Monet yksinkertaisetkin ohjelmat kykenevät näyttämään nämä tiedot. Tärkeintä näissä tiedoissa on, että näet niistä onnistuneiden kuviesi valotusajan (exposure time, shutter speed) ja käytetyn aukon (aperture). Tiedoissa pitäisi näkyä myös ISO-herkkyys, käytetty polttoväli (focal length) ja valkotasapaino (white balance). En kuitenkaan ole aivan varma, näkyvätkö mainitsemani tiedot EXIF:ssä, jos kuva on otettu täysin automaattitilassa.

 

Lentokoneiden kuvaamiseen kelpaavat varsin samantyyppiset asetukset kuin laivoihinkin varsinkin päivällä kuvattaessa. Nopeimmissa tilanteissa lentokoneita kuvattaessa on kuitenkin edellisen viestini mukaisesti lyhennettävä valotusaikaa, jolloin myös aukkoa on kasvatettava (f-lukua pienennettävä).

 

Esimerkkiohjelmia voisivat olla:

Google Picasa

Irfanview

 

Lennokasta joulua! :santa:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Picasa koneeltani jo löytyykin, joten pitää katsoa laivakuvistani nuo tiedot ja säädellä kameran asetuksia niiden mukaan. Itse olen ollut Picasaan ihan tyytyväinen ja sillä onnistuu onneksi myös kuvamuokkaus ihan kohtuullisen hyvin. Tietenkin pitää säätää asetuksia ns. kenttäolosuhteissa paremmiksi, mutta noista laivakuvien asetuksista saa hyvät oletusasetukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiiankin jos peruspokkarilla kuvailet, ja täydellisiä käsisäätö mahdollisuuksia ei siitä löydy, niin päiväsaikaan tuo urheilukuvaus on ihan hyvä varsinkin liikkuvien koneiden kuvaamiseen. Kokeilemalla oppii, ja jos kuvia lisäilet tänne, niin porukka varmasti antaa parannusehdotuksia mielellään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää ruveta kokeilemaan eri asetuksia ja aloittaa koneiden kuvaaminen varmaankin Blue1:n B717-koneista EFLP:ltä maaliskuussa

 

Btw. Miksi et aloita jo nyt Ryanairin ja Balticin kuvaamista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw. Miksi et aloita jo nyt Ryanairin ja Balticin kuvaamista?

 

Kyllähän tuota tietysti voisi joulun jälkeen käydä jo kentän laidalta kokeilemassa. Matkaa kun tulee kentälle se 20 kilometriä suuntaansa, niin se ei ihan jokapäiväistä hommaa ole. Ja enemmän kiinnostaisi se Blue1:n B717, mutta pitää aloitella noista Air Balticin ja Ryanairin koneista.

 

Roope: Todennäköisesti ainakin joitakin kuvia tulee lisäiltyä tänne sekä omalle kuvasivulleni, joten parannusehdotuksia otetaan vastaan sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuota tietysti voisi joulun jälkeen käydä jo kentän laidalta kokeilemassa. Matkaa kun tulee kentälle se 20 kilometriä suuntaansa, niin se ei ihan jokapäiväistä hommaa ole. Ja enemmän kiinnostaisi se Blue1:n B717, mutta pitää aloitella noista Air Balticin ja Ryanairin koneista.

 

Roope: Todennäköisesti ainakin joitakin kuvia tulee lisäiltyä tänne sekä omalle kuvasivulleni, joten parannusehdotuksia otetaan vastaan sitten.

20 kilsaa kentällehän ei ole mitää verttaessa niihin jotka asuu satojen kilometrien päässä kentältä. Täytyneen mainita vaikka itsekkin asun noin 50km EFHK:lta niin tuli sitä monestikkin kesällä mopoiltua tai pyöräiltyä kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuota tietysti voisi joulun jälkeen käydä jo kentän laidalta kokeilemassa. Matkaa kun tulee kentälle se 20 kilometriä suuntaansa, niin se ei ihan jokapäiväistä hommaa ole. Ja enemmän kiinnostaisi se Blue1:n B717, mutta pitää aloitella noista Air Balticin ja Ryanairin koneista.

 

Roope: Todennäköisesti ainakin joitakin kuvia tulee lisäiltyä tänne sekä omalle kuvasivulleni, joten parannusehdotuksia otetaan vastaan sitten.

Taas uusi kuvaaja lappeenrantaan :thmbup:

Itse tulen Vehkataipaleen suunnasta kesäsin mopolla. Kilsoja tulee lähes 20km suuntaansa :-\ Ei mahda minkään, mutta se on harrastus. Ja ei niistä B717 :koista kannata vielä mitään haaveilla, kun ei mitään ole niitten osalta lyöty lukkoon. Kannattaa aluksi keskittyä noihin Raikkuun ja Balticiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla olisi tähän semmoinen vaatimaton näkemys, ettei kannata alkuun keskittyä yhtään mihinkään, vaan kuvata kaikkea ja paljon. Ihan sama, mitä kuvaat, kuvaustaidot ja kamerankäsittely kasvavat, jolloin sen unelmatilanteen osuessa kohdalle on paremmat eväät suoriutua siitä. Liikkuvia kohteita kannattaa toki harrastaa, koska sellaisia lentsikatkin ovat. Autot ovat minusta paljon haastavampia kuvattavia kuin koneet, koska niitä täytyy mennä aika lähelle ja tilanteet tulevat nopeasti.

 

Valokuvausken perusteoria on syytä olla hallussa. Suomenkielelläkin saa ihan kelpo kirjallisuutta vaikkapa digikuvauksen maailmasta. Power shotissahan on kohtalaisia mahdollisuuksia säätöihin. Olen ottanut moisella jopa air-to-air -kuvia ja muutamasta tuli ihan kivoja.

 

Sitten kun säännöt on hallussa, niitä voi alkaa rikkoa. Esimerkiksi vinot horisontit ja ruudun täyttävät lentokoneenpuolikkaat voivat olla oikein upeita ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin kuten tuossa edellä on jo mainittu. Kannattaa kuvata paljon ja kokeilla erilaisia juttuja. Siinä sitten näkee mikä sopii mihinkin. Lentokoneiden kuvaus poikkeaa tuosta harrastamastasi laivojen kuvauksesta juuri siinä, että kuvattava kohde liikkuu paljon nopeammin. Olen itsekin kuvaillut laivoja juuri tuolla Saimaan kanavalla. Kun laiva liikkuu sen sallitun 9 km/h, niin siinä on hyvin aikaa ottaa useampia kuvia ja vaikka vaihtaa kameran säätöjä siinä samalla. Lentokoneen laskeutuessa taas tilanne on ohi muutamassa sekunnissa.

 

Lappeenrannassa kun kuvailet niin kannattaa myös kierrellä kentällä eri kuvauspaikossa. Itse lentoaseman terminaalin luota saa toki hyviä kuvia. Toinen hyvä kuvauspaikka on kiitotien 06 päädyssä, eli kentän länsipäädyssä. Koneethan useimmiten laskeutuvat juuri tuolta suunnalta. Sieltä lähestymisvalotolppien katveesta voi saada hyviä kuvia, kun kone lentää hyvin matalalta yli. Myös kentän aidan vieressä kulkevia polkuja ja pururataa kannattaa kierrellä. Sieltä löytyy myös erinäköisiä multa- ym. kasoja joiden päältä näkee aidan yli kiitotielle. Tosin pokkarilla kun kuvaat, niin sen objektiivihan taitaa mahtua aika hyvin myös tuon verkkoaidan silmästä läpikin, joten aita ei niin paljon haittaa.

 

Näin talvella kuvausolosuhteet nyt ovat vielä kaiken kaikkiaan aika haasteellisia, mutta sitten kesemmällä valoakin riittää. Kesällä tuolla kentällä myös pyörii reittikoneiden lisäksi paljon muutakin kuvattavaa. Laitahan sitten tuotoksiasi näytille tuonne Lappeenrannan kävijät -osastolle, kun niitä saat :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Canon PowerShot A3200 IS,  jättövanakuvien onnistumista ajatellen"

:thmbup:

 

 

 

 

 

Kokeilis mieluiten 30 kertasta zoomia niinkun mulla 24mm-720mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilis mieluiten 30 kertasta zoomia niinkun mulla 24mm-720mm.

Josta 26mm-720mm on täyttä suttua? Hah, eihän tässä kukaan mitään kameraa ollut ostamassa, vaan kuvausneuvoja tässä kaipailtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josta 26mm-720mm on täyttä suttua? Hah, eihän tässä kukaan mitään kameraa ollut ostamassa, vaan kuvausneuvoja tässä kaipailtiin.

Ei siinä suttua oo kun vasta 720 kohalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Kiitokset kaikille neuvoja antaneille. Kuvailtua on tullut lähes kaikkea mahdollista ja tammikuun aikana käyn varmaankin pari kertaa EFLP:n laidalla kokeilemassa ja pohdin jo kuvausreissua EFHK:lle (Samalla pystyisin käymään pienoismalliostoksilla).

 

Jos jollakin teistä on vielä antaa hyviä vinkkejä otan niitä ilomielin vastaan. Picasalla on tullut tutkittua laivakuvieni EXIF-tietoja ja säädettyä niiden pohjalta kameran asetuksia. Joitakin räpsyjä viime keskiviikkoiselta Helsingin reissulta löytyy http://mk96.1g.fi -osoitteesta. Tuolta löytyvistä kuvista kolme on jättövanakuvia ja pari kuvaa on Hi Flyn Airbus A332-koneesta. Kaikki kuvat on otettu liikkuvasta autosta, mutta itse yllätyin, kuinka hyviä niistä tuli kyseisissä olosuhteissa.

 

Kiitokset myös Juha Hoffrenille kuvauspaikkojen kertomisesta sekä Johannes Kaikkoselle varsin tyhjentävästä vastauksesta kamerateknisellä puolella. Digikuvauskirjoja löytyy muutamia itseltäni ja kirjastosta aion lainata pari kirjaa lisää.

 

Kiitos vastauksista ja lisää saatte kertoa, jos mieleen tulee jotakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa kuvaajien joukkoon! Hiukan täydennystä jo annettujen neuvojen lisäksi.

 

Kameran asetuksista ei mielestäni kannata alussa ottaa kovin paljon päänsärkyä, vaan mieluummin keskittyä itse kuvan sisältöön. Sen verran kuitenkin asetuksista tuollaisessa kamerassa, että alussa kannattaa käyttää sellaisia asetuksia joilla kameran suljinaika on mahdollisimman lyhyt. Silloin saa terävimman kuvan nopeasti liikkuvasta kohteesta. Ohjekirjan perusteella tuossa ei kuitenkaan ole erillistä suljinajan säätömahdollisuutta, en ainakaan löytänyt. Voit silloin kuitenkin yrittää seuraavia "vippaskonsteja": Käytä Kids&Pets-asetusta ja/tai säädä ISO-herkkyys isommalle. Esim. 200 tai 400, ehkä jopa 800 herkkyydellä kuvan laatu säilynee vielä hyvänä ilman kohinaa. Aukkoasetuksilla ei mielestäni kannata juuri hienostella pienikennoisissa pokkareissa, joissa syväterävyyttä on yleensä riittävästi.

 

Sitten pääasiaan eli itse kuvan sisältöön. Kuten jo mainittiin, horisontti suoraksi ja mieluiten koko kone kuvaan mukaan. Lisäksi:

- Valo ja sen suunta ovat hyvän valokuvan perusedellytys. Kuvaa mieluiten myötä- tai sivuvalossa ja vältä vastavalokuvia. Etsi siis kuvauspaikka sen mukaan, missä aurinko on. Lappeenrannassa tämä tarkoittaa yleensä kiitotien eteläpuolta paitsi kesä-iltaisin, jolloin aurinko valaisee lännen ja luoteen välisestä suunnasta.

- Auringonvalo, erityisesti auringon ollessa matalalla kuten talvella ja aamuisin/iltaisin, elävöittää kuvaa aivan toisella tavoin kuin harmaa pilvinen taivas.

- Yritä saada kone täyttämään mahdollisimman ison osan kuva-alasta. Kärpäsen kokoinen kone ei juuri kiinnosta kuvassa. Liikkuvan koneen kuvauksessa tämä vaatii harjoittelua ja taas harjoittelua, jotta toisaalta koko kone tulee kuvaan mukaan.  Tässä kannattaa käyttää sarjakuva-asetusta .

- Kuvaa konetta mieluummin edestäpäin tai sivulta kuin takasektorista. Se vain näyttää paremmalta sillä tavalla.

- Kuvaa konetta mieluummin sivultapäin kuin altapäin. "Pohjaniittikuvat" harvoin kiinnostavat.

- Maassa olevasta pysäköidystä tai rullaavasta koneesta on paljon helpompaa saada kelvollisia kuvia kuin lentävästä koneesta, jos vain löytää kuvauspaikan mistä on vapaa näkyvyys. Näissä kuvissa voi myös käyttää tiukkoja rajauksia esimerkiksi vain koneen nokasta.

 

Siinäpä muutama neuvo. Suosittelen myös että selaat vaikkapa Flightforumin kuvat-aluetta tai Airliners.net-sivustoa ja katselet kuvia sellaisista koneista jotka liikennöivät myös Lappeenrannan kentälle. Kun näet mielestäsi muita paremman kuvan, mieti miksi se on parempi. Yleensä siinä on valaistus kohdallaan, rajaus onnistunut tai koneen liike vangittu erityisen hyvin. Siitä voit sitten ottaa mallia ja pyrkiä vielä parempaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään