Eerik Kiskonen

Jettien moottorivirtaukset

1 viesti aiheessa

Pistetäänpä tää tänne yleiselle puolellekin tuolta Turku Airport -kuvaketjun pohjilta hyvänä varoittavana esimerkkinä. Oltiin eilen lentelemässä muutama läpilasku Turun kentällä ja siihen saatiin pientä lisäohjelmaa samaan aikaan laskuun tulleen Norwegianin kanssa. Lennonjohtaja soitteli vielä myöhemmin että tekee itsestään geniraportin tästä episodista ihan vain myöhempien vastaavien varalle.  Eli homma meni näin..

 

26:lle laskukierroksessa myötätuulessa, Norwegian laskeutuu 08:lle. Torni ohjeisti meidät tekemään vähän pidemmän kierroksen ja kun Norwegian oli laskeutunut saimme luvan jatkaa lähestymistä. Norwegian syystä tai toisesta ei pitänyt mitään kiirettä kiitotieltä poistumisen kanssa, vaan vasta kun olimme lähes kynnyksellä se kääntyi bravosta pois ja saimme laskuluvan. Määräyksethän eivät vaadi vastakkaisiin suuntiin laskevan liikenteen porrastamista, mutta ei käynyt lennonjohtajalla mielessä että Norwegian tuosta TWY B:ltä kääntyessään puhaltaa aika hyvin kuumaa pyörteistä ilmaa kiitotielle 26:n kosketuspaikan tienoille.

 

Tuossa kohtaa mietin että kannattanee vähän varoa mahdollisia virtauksia / pyörteitä, mutta jatkettiin kuitenkin selvityksen mukaisesti laskua yrittäen kosketusta ennen bravoa. Vähän ennen bravoa tuli maakosketuksen hetkillä vastaan ilmeisesti tuota kuumaa nousevaa ilmaa ja laskusta tuli hieman "multitouch" mallinen. Viisi-kymmenen pehmeätä loikkaa ennenkuin idlekaasuilla kone suostui kiitotiehen istumaan josta jatkettiin takaisin ylös normaalina läpilaskuna. Ei siinä koneesta katsottuna mitään kummempaa hätää sentään ollut, etenkään kun ei aivan yllätyksenä tullut.

 

Lasku näytti varmaan torniin mielenkiintoiselta, lyhyt radiokeskustelu oli mallia "tuo oli niinsanottu jättöpyörre" "huomasin, en viitsinyt siinä mitään alkaa sanomaan kun näytti ettei kaivata häiriötä mutta.. jäikö siihen tosiaan noin pahasti jotain pyörrettä?". Myöhemmin soitteli sitten että olisi tosiaan jälkikäteen ajateltuna pitänyt käskeä goaround tai edes pari odottelu-ympyrää aiemmin.

 

Yksi kokemus lisää näin 60h tunneilla.  :P

 

Tuli mieleen että tästä voisi jollekin muullekin kokemattomalle olla iloa varoittavana sanana. Noiden jettien kanssa tarvii näemmä siipien jättöpyörteiden lisäksi ottaa ihan oikeasti huomioon myös moottoreiden tuotokset vaikkei ihan takana olisikaan. Varmaan näin talvisaikaan vaikutus on vielä kesäkelejä suurempi kun moottoreiden ulostuloilman ja ulkolämpötilan ero on iso.

 

Pari kyytiläisen kuvaa tilanteesta, lisää tuolla Turku Airport ketjussa:

 

img_5201.jpg

img_5218.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään