Jani Salo

Myrskyä Perjantaina 12.11...ja laskeutuvat koneet

19 viestiä aiheessa

moi

 

Tänään on käynyt aika moinen puhuri täällä Pääkaupunkiseudulla. Minkäs laisia tuulen nopeuksia on Helsinki-Vantaalla mitattu tänään ? Tuossa kun olin ulkona pari tunita sitten ja kävelin kaupan nurkalta niin tuntui että sitä melkein itsekkin lähtee lentoon kun niin kovaa tuuli.

 

Kävikös kukaan ottamassa kuvia niistä tämän päivän laskeutuvista koneista siellä myrskyssä ? Varmaan aika mielenkiintoisia laskuja on ollut. Mitkä radat ovat olleet tänään käytössä ?

 

Kuulemma Tallinnan pikalaivat ovat joutuneet jäämään satamaan. Onneksi koneita ei ole vielä jouduttu groundaamaan.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Menee vähän offtopic, mutta työnantaja lensi eilen Malagaan illalla ja soitteli aamulla muissa asioissa niin kysyin että miten lento meni. Oli kuulemma

ollut h.......tin moista vatkaamista ja ei kuulema haluis lentää enää :D

Joutuu varmaan jäämään sinne ;D

 

Terv. AK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen illasta oli Vaasan/Kokkolan suunnalla puuskissa parhaimmillaan 35-40 solmun luokkaa ja nyt Helsingissä/etelässä näyttää olevan tuollaista max.30 solmua.

 

22:n tuulet näyttää olevan:

EFHF 121420Z 21018G28KT 6000 -RA BKN009 08/07 Q0992 =

EFHK 121420Z 21022KT 9999 -RA FEW009 BKN013 08/08 Q0991 TEMPO 7000 RA =

 

Ja ennuste illalle

EFHK 121136Z 121221 21022G35KT 8000 -RA SCT008 BKN012 TEMPO1221 4000 RA OVC006=

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei tarvi olla duunissa just nyt.

Mutta aisaan, olikos se keväällä kun oli kans ihan tajuton puhuri? Jukkiksen kanssa kateltiin 33:lle laskevia vessoja, aika riettaan näköistä menoa ja pari laskua oli sen näköistä että itelläkin vähän pulssi kiihtyi.

Yksikin bussi teki ylövedon vielä kun fillarit tais jo hipaista rataa, johtui vissiin pahasta puuskasta,heilahti meinaan tosi vihaisesti ihan pinnassa ja sit rupes ahtimet "jurisemaan" kiivaasti.

 

Siinä vaiheessa kone oli sen näköinen ettei mee mihkään, täys räyhy poloisissa moottoreissa eikä vaan kiihdy... :(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

johtui vissiin pahasta puuskasta

Niin vaikka tuuli oliskin 22KT, niin ei se mitään vaikuttaisi. Puuskathan ne ovatkin vasta ikäviä ja kun ne ei etukäteen varottele!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin vaikka tuuli oliskin 22KT, niin ei se mitään vaikuttaisi.

 

No ei nyt ihan noinkaan voi sanoa. Kyllä jokaisesta koneesta jossakin vaiheessa loppuu peräsintehot jne. Ja en sitten tiedä, että vaikuttaako esim. ylä-/alatasoisuus siihen sallittuun sivutuulikomponenttiin? Koska eikös ATR:lle sallita suurempi sivutuuli, kuin vaikka bussille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan ainakin oikein valittu kiitotiesuunta EFHK:lla. Eipä ole sivutuulionkelmia, kun tuulee käytännössä suoraan edestä! :) Hyvin suunniteltu silloin vuonna 1 ja 2.! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin vaikka tuuli oliskin 22KT, niin ei se mitään vaikuttaisi. Puuskathan ne ovatkin vasta ikäviä ja kun ne ei etukäteen varottele!!

Jos se tuuli on vähänkään sivusta niin alkaa se vaikuttaa...jos on tasaisesti kiitotien suuntaan 22KT niin se ei kyllä ole paha, mutta heti kun alkaa kääntymään niin kyllä tasainenkin tuuli vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina lensin Oulusta Helsinkini hullulla koiralla ja kyyti oli aika "mielenkiintoinen". Tarjoilu jouduttiin keskeyttämään, kun henkilökunta ei kyennyt tarjoilemaan keksi-juoma yhdistelmää. Lähestyminen helsinkiin oli myös aika kokemus, ensimmäisen kerran kiskoin vyön oikeesti tiukalle ja kuitenkin oli pari kertaa semmonen olo että pää osuu kohta johonkin. Itse lasku oli yllättävän pehmeä. ;D

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei tarvi olla duunissa just nyt.

Mutta aisaan, olikos se keväällä kun oli kans ihan tajuton puhuri? Jukkiksen kanssa kateltiin 33:lle laskevia vessoja, aika riettaan näköistä menoa ja pari laskua oli sen näköistä että itelläkin vähän pulssi kiihtyi.

Yksikin bussi teki ylövedon vielä kun fillarit tais jo hipaista rataa, johtui vissiin pahasta puuskasta,heilahti meinaan tosi vihaisesti ihan pinnassa ja sit rupes ahtimet "jurisemaan" kiivaasti.

 

Siinä vaiheessa kone oli sen näköinen ettei mee mihkään, täys räyhy poloisissa moottoreissa eikä vaan kiihdy... :(

 

 

 

 

Juttelin noista kevään puhureista viime keväänä tutun "bussikuskin" kanssa ja tuumasi että silloin oli joutunut muutamakin bussi tekemään ylösvedon. Airbussin autotrust ei kuulemman pysy mukana eikä kerkiä kompensoimaan tarvittavia tehoja nopeuksien muuttuessa puuskaisella säällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina lensin Oulusta Helsinkini hullulla koiralla ja kyyti oli aika "mielenkiintoinen". Tarjoilu jouduttiin keskeyttämään, kun henkilökunta ei kyennyt tarjoilemaan keksi-juoma yhdistelmää. Lähestyminen helsinkiin oli myös aika kokemus, ensimmäisen kerran kiskoin vyön oikeesti tiukalle ja kuitenkin oli pari kertaa semmonen olo että pää osuu kohta johonkin. Itse lasku oli yllättävän pehmeä. ;D

 

J

 

Oispa meikän lennoissa yhtä jännittävää ja kokemusta. Kaikki menneet aina tasaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen illalla käytiin mopocessnalla kaverin kanssa, maassa tuuli oli metarin mukaan 5 solmua tms ihan kevyttä, mutta siinä Helsingin edustalla oli mielenkiintoinen ilmiö: Espooseen päin kone kulki maanopeudella 65 solmua.. Ja kun Kivenlahden maston nurkalta käännettiin ympäri kohti Degeriä, maanopeus oli parhaimmillaan mukava 122 solmua..

 

Gepsistä tarkistin tuulen jossain vaiheessa, siihen kun kertoo lentosuunnan ja mittarin näyttämän lentonopeuden, se laskee sitten gps:n dataan verrattuna tuulivektorin: Sen mukaan tuuli oli mukavat noin 280 astetta ja 42 solmua 1300 jalassa..

 

Tässä vähän myöhemmin, Degeriä kohti mennessä ja alempana (tuo 1300ft ei ole gepsin oikea korkeusnäyttö vaan se liittyy tuohon tiheyskorkeuden laskemiseen)

 

gpswind.jpg

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin noista kevään puhureista viime keväänä tutun "bussikuskin" kanssa ja tuumasi että silloin oli joutunut muutamakin bussi tekemään ylösvedon. Airbussin autotrust ei kuulemman pysy mukana eikä kerkiä kompensoimaan tarvittavia tehoja nopeuksien muuttuessa puuskaisella säällä.

Minä juttelin samasta asiasta tutun Avro-pilotin kanssa, joka myöskin kertoi autothrustin olevan puuskaisilla keleillä pieni ongelma. Sanoi myös, että niillä keleillä säädellään kaasua manuaalisesti, mutta muuten autopilotti kuulemma reagoi hyvin. Hän kertoi myös, että pahoilla puuskilla otetaan kuitenkin melko aikaisin ap pois, että saadaan tuntumaa laskua varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oispa meikän lennoissa yhtä jännittävää ja kokemusta. Kaikki menneet aina tasaisesti.

Sisko tuli joskus 10.30-11.00 välillä Arlandasta (SASsin md-80 ?) ja ylösvedon pääsi kokemaan. Itellä on kans aina ollu liian tasaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen illalla käytiin mopocessnalla kaverin kanssa, maassa tuuli oli metarin mukaan 5 solmua tms ihan kevyttä, mutta siinä Helsingin edustalla oli mielenkiintoinen ilmiö: Espooseen päin kone kulki maanopeudella 65 solmua.. Ja kun Kivenlahden maston nurkalta käännettiin ympäri kohti Degeriä, maanopeus oli parhaimmillaan mukava 122 solmua..

 

Gepsistä tarkistin tuulen jossain vaiheessa, siihen kun kertoo lentosuunnan ja mittarin näyttämän lentonopeuden, se laskee sitten gps:n dataan verrattuna tuulivektorin: Sen mukaan tuuli oli mukavat noin 280 astetta ja 42 solmua 1300 jalassa..

 

Tässä vähän myöhemmin, Degeriä kohti mennessä ja alempana (tuo 1300ft ei ole gepsin oikea korkeusnäyttö vaan se liittyy tuohon tiheyskorkeuden laskemiseen)

 

gpswind.jpg

 

//Tuomas

 

 

Tuli harrastettua monesti "takaperin lentoa" kovemmilla tuulilla, eikä mopo mitään Mega-tuulta tarvitse moiseen.Eli nenä vastatuuleen ja hidastelee niin paljon että lähtee maahan verrattaessa taaksepäin, ja sit rupeaa pikkuhiljaa kääntämään jolloin lähtee villin oloisesti kurvaamaan tuulen mukana. :)

 

Kaikkea tuommoista pientä oli mukava koitella jos ja kun tuli tylsää.

 

CKY:llä varsinkin oli kiva hullutella, iso kannu keulalla ja STOL-kitti. :P

 

-luiskaotsille tiedoksi, mitään kotikoivuräimimisiä ei harrastettu-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli harrastettua monesti "takaperin lentoa" kovemmilla tuulilla, eikä mopo mitään Mega-tuulta tarvitse moiseen.Eli nenä vastatuuleen ja hidastelee niin paljon että lähtee maahan verrattaessa taaksepäin, ja sit rupeaa pikkuhiljaa kääntämään jolloin lähtee villin oloisesti kurvaamaan tuulen mukana. :)

 

Kaikkea tuommoista pientä oli mukava koitella jos ja kun tuli tylsää.

 

CKY:llä varsinkin oli kiva hullutella, iso kannu keulalla ja STOL-kitti. :P

 

-luiskaotsille tiedoksi, mitään kotikoivuräimimisiä ei harrastettu-

 

 

Totta perhana, tuossahan olisi voinut "leijuttaa" maahan nähden! Hitto kun ei tullut mieleen tuossa tilanteessa.

 

Harmi ettei videokirjastoa ole enää, koostan tuosta pikku satsin kun ehdin, oli näet videokamera mukana.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi ettei videokirjastoa ole enää, koostan tuosta pikku satsin kun ehdin, oli näet videokamera mukana.

Voin hostata nopean bitin päähän kyllä videon jos tarvii...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään