Pasi Ilola

Kuka on oikea lentäjä?

112 viestiä aiheessa

Niin, kuka on oikea lentäjä? Onko lupakirjan luokalla väliä, vai eikö sillä ole. Minkälainen lupakirja mielestäsi riittää, että voi kutsua itseään lentäjäksi?

ATPL, CPL, PPL, MGPL, APL, UPL, GPL vai BPL? Kaikkien luokkien nimiin sisältyy "Pilot". Entäpä lupakirjattomat? Mielipiteitä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kuka on oikea lentäjä? Onko lupakirjan luokalla väliä, vai eikö sillä ole. Minkälainen lupakirja mielestäsi riittää, että voi kutsua itseään lentäjäksi?

ATPL, CPL, PPL, MGPL, APL, UPL, GPL vai BPL? Kaikkien luokkien nimiin sisältyy "Pilot". Entäpä lupakirjattomat? Mielipiteitä!

Tällä forumilla voi varmaan olla vaikkei lupakirjaa olisikaan. Mitä noihin vaihtehtoihisi tulee, niin minulla oli GPL, eli ehkä voin kutsua itseäni lentäjäksi vaikka pahvi onkin vanhentunut. Olen siis lentänyt yksin...

Mielestäni jokainen joka on ohjannut lentokonetta yksin voi kutsua itseään lentäjäksi. Voi toki olla muitakin mielipiteitä. Oikeastaan kysymyksesi herättää kysymyksiä, eli etsitkö "valelentäjiä" :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaankin, unohtui mainita myös ne, joilla on joskus ollut jonkinlainen lupakirja. Noilla lupakirjattomillahan tarkoitin liitimillä ja muilla vastaavilla lentäviä.

:santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no siis....

en ole lentäjä. Mä kun en saa lentää. Kun on tuo perkeleen migreeni (joka muuten ei oo toviin vaivannutkaan, nyt kun just tajusin)...

Mutta muulla on joskus vuosia sitten ollut A2 eli nykyinen PPL... mutta en mä oo lentäjä. Mä oon vaan lentopummi. Tai hangaround. Miten vaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin yksi perinteinen määritelmä taitaa olla se että ekan yksinlennon jälkeen on moinen. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta puuttuu nuo vanhan ajan A2 ja sen päälle väänetyt yö-CVFR -kelpparit, jotka meikäläiselläkin joskus 90-luvulla oli. Hyvin alkaneen moottorilentouran katkaisi polilta valmistuminen (ei ollut enää varaa :-[), jota ennen 150 tuntia tuli kasaan.

Pitäisin itseäni entisenä lentäjänä.. kyllä jokunen tunti varmaan tarttisi tahkota laskuja ennen kuin homma taas kulkisi asiallisesti ja nykyiset lentosäännöt esim. Malmin ilmatilajaosta puhumattakaan voisivat aiheuttaa pikkaisen ihmettelemistä. Jaa ja nykyään kai pitäisi suorittaa joku kansainvälinen radiopuhelimenhoitajan paperikin  :P. Näköhän (pl ulkonäkö) olisi nyt parempi kuin ikinä, kun tuo ikänäkö on itsestään korjannut vanhaa lievää likinäköä  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos määritelmä on tuo, että olen ollut lentokoneen ohjaimissa yksin koneen ollessa ilmassa ja ko. hommaan oikeuttava pahvi on ollut taskussa, niin mähän olen sitten lentäjä. JES.

Tomppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa ja nykyään kai pitäisi suorittaa joku kansainvälinen radiopuhelimenhoitajan paperikin

Kielitaitokoe ei ole edellytys kotimaassa lentämiseen, sikäli kun vanhoihin lupiin tulee automaattisesti suomen kielen tasoksi 6, ja uusiinkin jos kouluttaja niin todistaa asian olevan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähden siitä että lentäjällä pitää olla voimassa vähintään nuo kaikki ylläolevat, yhdessä tai erikseen. Lisäksi on oltava aivan hirveän paljon lentotiimaa ja mielipide joka asiasta :P.

Mikä on BPL?

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikea lentäjä on se joka istuu lentolaitteen ohjaimissa ja lentää (ei koneita lupakirjoilla lennetä).

Feikkilentäjä on se joka istuu kotona tietokoneen äärellä ohjaimissa ja kuvittelee lentävänsä.

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha "Watt" Wainion laulussa Panaman konsuli hän kertoo olleensa "Liikennelentäjä Viima, pienessä rommissa, vaikka oli työnään lätkiä liimaa tapettihommissa..."

Hyvää joulua Forumin väelle Almatysta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä on otsikon kysymystä käsitelty valitettavan pintapuolisesti.

Minusta on hyvinkin oleellista, kuinka tuo otsikon hakema termi "oikea lentäjä" on painotettu. Keskustelu olisi ollut varsin validia, jos kysymys olisi "Kuka on lentäjä", mutta tuo lisämääre "oikea" vaatii aivan oman, huomattavasti syvällisemmän käsittelyn.

Jaan sen kahteen osaan, joista ensin käsitellään triviaali puoli, jossa oikea on vastakohtana sanoille feikki-, vale- (nämä yleensä vain puheissa) tai pseudolentäjä (simulaattorilentäjä). Tässä tapauksessa määre degerenoituu tuohon, jo aiemmin mainitsemaani "Kuka on lentäjä"-kysymyksen, joten ohitan sen jo jotakuinkin hyvin (joskaan ei täydellisesti) keskusteltuun alkuun tästä keskusteluaiheesta.

Kun siirrytään tähän ei-triviaaliin tapaukseen jossa paino on sanalla "oikea", mennään hyvin nopeasti ilmailulajipohjaiseen syvällisempään tarkasteluun.

Lupakirja ei mielestäni suoranaisesti tee tätä erottelua, koska esim. liidinlajeissa lennetään ilman lupakirjaa ja toisaalta mekaanikoillakin on lupakirjansa, vaikkei välttämättä todellakaan ole lentäjä. Oma mielenkiintoinen luokkansa on laskuvarjohyppääjät, joilla ainakin aikaisemmin oli lupakirja. Onpa minulle jopa yksi laskuvarjohyppääjä kerran sanonut, että jos lentokoneella lentäminen on lentämistä, niin veneellä järvessä soutaminen on uimista. Mietin puoli sekuntia ja vastasin: Jos joku hyppää veneestä veteen ja painuu saman tien pohjaan, ei hän ole minun kirjoissani kovinkaan kummoinen uimari. Näin päästiinkin laskuvarjohyppääjistä lentäjinä eroon.

Olen itse (vain [vain as harrasta muita lentämislajeja, ei niin, että se olisi vähän olla purjelentäjä]) purjelentäjä, joten avaan tätä termistön käyttöä sen lajin puolelta ja uskon, että samantyyppinen käsittely on sovellettavissa myös muissa nostoväen lajeissa (liitimet). Purjelentäjän urakehitys on portaittaista, ensin opitaan viemään kone turvallisesti taivaalle ja tuomaan se turvallisesti alas. Tätä vaihetta kutsutaan yleensä purjelentokurssiksi. Sen suoritettuaan on lentäjä, mutta suurimman osan kanssalentäjistä mielestä ei kuitenkaan voida vielä puhua "oikeasta" lentäjästä. Tästä henkilö joko etenee tasolle, jossa taivaalla pysyy melko tukevasti, mutta napanuora kentälle on edelleen kiinni. Pilotti nousee kerhon sisäisessä arvoasteikossa hiukan lähemmäksi "oikeaa lentäjää" , eli niiden lentäjien joukko, jotka pitävät häntä jo oikeana lentäjänä kasvaa. Seuraavassa vaiheessa pilotti uskaltatuu tekemään HC-suorituksen ja taas ollaan hiukan ylemmällä oksalla. Henkilökohtaisesti näen purjelentäjän oikeana lentäjänä, kun hän pystyy lähtemään kentältä, lentämään liitoetäisyyen ulkopuolelle reilusti ja tulemaan myöhemmin takaisin. Pahoittelen, että käytin näin paljon pikseleitä tilanteen selvittämiseksi,  mutta katsoin, että se on debattini kannalta oleellista ja omalla tavallani uskon että vastaavanlaisia portaita on löydettävissä myös muissa, polttoaineen kuona-aineiksi muuttavien prosessien voimalla lentäviin laitteisiin, vaikken niiden asiantuntija olekaan.

Tämän johdatukseni perimmäinen taka-ajatus oli se, että termin "oikea" määrittely riippuu oleellisesti määrittelijänsä tasosta: lentäjän psykologiaan suorastaan kuuluu se, että "oikean lentäjän" määritelmään - aina, poikkeuksetta - kuuluu se, että ao. pilotti (nykyinen tai entinen) itse kuuluu tuohon kategoriaan. Tämä on ajatusmaailma, jota on hyvin vaikea ymmärtää kenenkään, joka ei itse ole osa ekosysteemiä. Tällöin saatetaan kiinnittää huomiota vain ulkoisiin tekijöihin (esim. purjelentäjien "uniformu" ei juurikaan herätä hekumallisia ajatuksia yhdessäkään naisihmisiessä) tai yleisiin imagorakennelmiin (vaikkapa liikennelentäjistä) ja mennään itse asian ytimestä aivan hakoteille. Lentäjät itse ymmärtävät asian sisällään vaiikeivät välttämättä ole sitä osanneet näin valmiiksi rakennelmaksi mieltää.

Paitsi eri kokemusvaiheiden osalta, luokittelu lentäjän päässä tapahtuu myös ilmailulajien välillä: "ne muut" ja me "oikeat lentäjät". Vaikkapa, että minä olen oikea lentäjä, koska osaan lentää automaattiohjauksella tai hävittäjällä tai pelkällä omalla taidollani ilman moottoria tai ärjyä yksimoottorista lantakonetta, tai [laita tähän oman harrastuslajisi omaan tasoosi sopiva harrastusmuoto]. Vaikka tämä ehkä kuulostaa jossain määrin omahyväiseltä ja itsekeskeiseltä, niin ........ LENTÄJÄT NYT VAIN ovat sellaisia :)

Ymmärtänette varmaan nyt, että miksi näen aikaisemman keskustelun varsin pintapuolisena.

Hyvää joulua  :santa:

t. hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minut oikein kastettiin lentäjäksi Porin lentoaseman paloaseman platalla. Ja perusteellisesti. Ekan yksilennon jälkeen tuli ensin ämpärillinen kastevettä päähän ja sitten jatkettiin paloletkulla kunnes olin lentäjäksi hyväksytty, eli läpimärkä. Kello ja lompsa säilyivät ihme kyllä ehjinä. Eikä mielikää mitenkään murtunut. Olihan sattumalta saunapäivä.

PS: Lensin yksimoottorisia mäntämoottorikoneita. Tehtiin kaverikeikkoja Ruotsiin ja Affenanmaalle ja tietysti mantereella tuli hiukan keräiltyä kenttiä. Lupakirjaan sisältyi yölentokelpuutus ja radiolupaan kansainväliset lennot. Laskuvarjohyppääjiä tuli nosteltua muutamia keikkoja yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Sanginjoen mies oikea lentäjä..?  ...vai valelentäjä? Vai mihin kategoriaan hänet sijoitamme?

Kyllä tälläiset Sanginjokilaiset ja vastaavat voivat helposti lentää enemmän kuin lupakirjapilotit, joten ei mielestäni heitä pidä tässä sortaa. Enemmän lentäjää heissä siis on, vaikka eivät maksakaan yhtä kipeästi samasta huvista.

Onko se sitten ilmailua edistävää toimintaa tai muutenkaan hyväksyttävää, on aivan toinen kysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäjä tai ei... GPL:n kanssa kabiinissa on kivaa. Toivottavasti lääkärisetä (tai täti) antaa jatkaa vielä pitkään. :santa:

Harrastepuolella voi kysyä myös: "Kuka on ilmailija?" Lasken ilmailijoiden joukkoon isolla I:llä kaikki ne jotka eivät itse lennä, mutta osallistuvat kerhotoimintaan muodossa tai toisessa. Monen puoliso saattaa olla tietämättään "ilmailija".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ottamatta kantaa itse otsikon kysymykseen, lainaan tähän erään amerikkalaisen paramoottoripilotin sanoja  ::)

Glenn:

(Ammatiltaan USA ARMY- lentäjä)

We have flown under bridges, powerlines, over mountains, over places where we had no landing options, we have had to put our aircraft down in remote areas and had to walk out, we have field expedited repairs ourselves on our own machines, we have suffered engine quits over land and water, our gliders have collapsed in turbulent air, we have flown in rain and snow and sometimes when the sky grows black, at night with flashlights to guide us, over clouds, we listen to our ipods while we fly, we cross borders with no flight plans... We are Paramotor pilots, in my opinion the best kind of pilots in the world!!!!

eräs suomalainen paramoottorilentäjä/helikopterilentäjä on sanonut vuosia sitten, että "toiseksi vaikeinta on ollut opetella lentämään helikopterilla..." :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikean lentäjän määritelmä ei riipu lupakirjoista tai kelpuutuksista. Se riippuu pukeutumisesta, lentäjän haalarit ja reipanit, olet oikea lentäjä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs tutun tuttu oli aikoinaan aloittanut A2-koulutuksen, mutta ei jostain syystä saanut sitä läpi vietyä?  Siitä huolimatta hänellä oli lennoilla pienkoneilla matkustajana ollessaan aina lentohaalarit ja tuiki tarpeelliset vaaleat siannahkahansikkaat. Hän piti näistä lennoista omaa lentopäiväkirjaa johon merkitsi  Co-pilot tiimat. Silloin oli kerhokoneidenkin lentopäiväkirjoihin merkitty aina co-pilotin nimi, kun k.o. henkilö oli kaverinsa kanssa lentämässä - ei muutoin.  Ja oli hällä kyllä Reibanitkin käytössä.  Siis ehdottomasti lentäjämies!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vannoutuneiden purtsikkapilottien sekä ao.opettajien suusta on monesti saanut kuulla sen suuntaisia sammakoita,että.. kun se purjelento ainoastaan on sitä oikeata lentämistä...tai niin,jospa se ei sitten mikään sammakko olekaan? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vannoutuneiden purtsikkapilottien sekä ao.opettajien suusta on monesti saanut kuulla sen suuntaisia sammakoita,että.. kun se purjelento ainoastaan on sitä oikeata lentämistä...tai niin,jospa se ei sitten mikään sammakko olekaan? ???

laskuvarjomiehet sanoo taas että jos koneella lentäminen on lentämistä

niin veneilykin on uimista...

apa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

laskuvarjomiehet sanoo taas että jos koneella lentäminen on lentämistä

niin veneilykin on uimista...

apa

vastaus tähän löytyy aiemmasta viestistäni (jota ei ilmeisesti ole jaksettu lukea ;))... :)

Onpa minulle jopa yksi laskuvarjohyppääjä kerran sanonut, että jos lentokoneella lentäminen on lentämistä, niin veneellä järvessä soutaminen on uimista. Mietin puoli sekuntia ja vastasin: Jos joku hyppää veneestä veteen ja painuu saman tien pohjaan, ei hän ole minun kirjoissani kovinkaan kummoinen uimari.

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään