Pasi Ilola

Kuka on oikea lentäjä?

112 viestiä aiheessa

Avataanpa uusi dimensio tähän keskusteluun. 1920-luvulla kutsuttiin kaikkia Suomen ilmailuvoimissa palvelleita varusmiehiä lentäjiksi, vaikka he eivät olleet saaneet mitään lentokoulutusta. Tämä nimike esiintyi myös virallisissa asiakirjoissa, joten he jos ketkä olivat (oikeita) lentäjiä. Myöhemmin nimike muuttui lentosotamieheksi.

OJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avataanpa uusi dimensio tähän keskusteluun. 1920-luvulla kutsuttiin kaikkia Suomen ilmailuvoimissa palvelleita varusmiehiä lentäjiksi, vaikka he eivät olleet saaneet mitään lentokoulutusta. Tämä nimike esiintyi myös virallisissa asiakirjoissa, joten he jos ketkä olivat (oikeita) lentäjiä. Myöhemmin nimike muuttui lentosotamieheksi.

OJ

Siis,oliko tuo nyt tosiaan ilmailuvoimissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Osmon jutusta voisi ottaa kiinni. Mielestäni meillä ei ole varaa luokitella ihmisiä lentäjiin ja oikeisiin lentäjiin. Meitä ilmailijoita on niin vähän kaikkiaan Suomessa, että me tarvitsemme jokaisen ilmailun parissa olevan tuomaan ilmailuharrastuksensa tai ammattinsa ylpeänä esille. Meitä lienee kaikkiaan 12 000 (valistunut arvio). Meidän toimintaamme kohdistuu nykyään niin paljon erilaisia uhkia, että jos me emme aina ja kaikkialla puhalla yhteen hiileen, saattaa joidenkin ilmailumuotojen kieltäminen ympäristö- ja muilla perusteilla tulla eteen. Jokaisen, jonka toiminta vähäänkään edes haiskahtaa ilmailulta, pitää olla siitä ylpeä ja jokaisen ilmailijan on on oltava ylpeitä jokaisesta lajista ja ilmailumuodosta. Tämä sama koskee toimintaa kentillä. Meidän on haalittava kaikki ilmailutoiminta, mitä vain keksimme harrastekentille ja tehtävä niistä eläviä harrastekeskuksia. Jos sadan hehtaarin kenttää käyttää vain muutama harrastaja, on aika helppo kyseenalaistaa kentän toiminta elitistisenä harvojen harrastuksena.

Lämpimin palloterveisin

Olli L 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nytpä sanoit Olli hienosti.

Ilmailun tulevaisuus on nuorissa lennokki ja simulaattoritytöissä ja -pojissa. Ei heitäkään pidä ali-arvioida, vaikka eivät olekaan vielä "itse" lentäneet.

Tomppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja pitää myös muistaa se, että vaikka lupakirja syystä tai toisesta ei onnistuisikaan, niin kentällä on aina kaikkea muutakin mukavaa puuhaa jos huvittaa koneiden keskellä pyöriä. Aktiivista jengiä tarvitaan myös "maatoimintoihin" ja näin ollen saa hyvän tekosyyn roikkua kentillä. Ja kun oikein peikkkomainen flaksi käy joku ystävällinen sielu vie hetkeksi taivaalle mukanaan :)

nimim. Kiitos viimevuoden kyyditsijöille ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vapaussodan aikana valkoisella puolella toimineita lentoyksiköitä kutsuttiin yhteisnimellä lentojoukot.

"Lentojoukkoja alettiin vuonna 1919 kutsua virallisesti ilmailuvoimiksi. Joulukuun 13. päivänä (1918) määrättiin yleisesikunnan kulkulaitos- ja etappiosaston päällikkö, everstiluutnantti T.F. Aminoff toistaisksi oman toimensa ohella hoitamaan myös ilmailuvoimien komentajan tehtäviä.

Vuonna 1928 ilmailuvoimista tuli virallisesti ilmavoimat. IlmavK:n päiväkäsky 11.7.1928."

Kaikki lainaukset Mikko Uolan teoksesta "Suomen ilmavoimat 1918 - 1939"

OJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailun tulevaisuus on nuorissa lennokki ja simulaattoritytöissä ja -pojissa.

Tämä on suurta harhaa. Ilmailun tulevaisuus on n.50:ssä jo talon,perheen ja motskarin hankkineissa herrahenkilöissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menisikö se niin, että ne jotka saavat toimeentulonsa (tai ainakin osan siitä) lentämisestä (siis ihan oikeilla lentolaitteilla asiaan kuuluvine lupakirjoineen), olisivat sitten niitä "oikeita" lentäjiä? Muut harrastelentäjät olisivat "ilmailijoita" tai ilmailuharrastajia, vaikka olisi pahvia povarissa joka lähtöön.

Tiijä häntä, mulle on se ja sama minne rajaa vedellään, vai tarviiko edes vedelläkään.  Mulla on vaan VPL.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vaan GPL/MPGL, mutta tuttavapiiriin kuuluva,  oikea lentäjä opetti asenteen:  kuinka moni nainen voi sanoa, että on on  saanut lentäjältä :)

Edit: poistettu seksistinen sana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on suurta harhaa. Ilmailun tulevaisuus on n.50:ssä jo talon,perheen ja motskarin hankkineissa herrahenkilöissä.

nyt pitää oikeesti pidätellä ettei sisäinen feministini ja nuorisotyönkannattaja nouse pintaan...  ::)

Ja noihin jälkimmäisiin on parempi olla ottamatta sen enempää kantaa, mutta voishan sen kääntää niinkin että monikos mies on saanut lentäjältä... voihan se lentäjä olla nainenkin...   :-[

muoks: Tommi en mä sitä sillä meinannut että tuo olis ollut seksististä, enemmän mua näin yöaikaan nyppi tuo aiempi ilmailun tulevaisuus-kuitti ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja noihin jälkimmäisiin on parempi olla ottamatta sen enempää kantaa, mutta voishan sen kääntää niinkin että monikos mies on saanut lentäjältä... voihan se lentäjä olla nainenkin...   :-[

Tai jopa niin, että monikos lentäjä on saanut lentäjältä... ;)

h

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

muoks: Tommi en mä sitä sillä meinannut että tuo olis ollut seksististä, enemmän mua näin yöaikaan nyppi tuo aiempi ilmailun tulevaisuus-kuitti ;)

Niin, no onhan ilmailun tulevaisuudella tuokin puoli, osittain olen samaa mieltä, itsekin aloitin vanhemmalla iällä. Täysin en kuitenkaan allerkirjoita, onhan hommassa nuoriaikin mukana, olen nähnyt. Mitä itse ongelmaan, lentäjän määrittelyyn tulee niin tehtävä on haastava, pakkohan siihen on tuoda uusia näkökulmia. Mutta että lentäjät keskenään? Sehän menee jo liiallisuuksiin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta että lentäjät keskenään? Sehän menee jo liiallisuuksiin!

Niin, kyllähän sitä nyt jotain rotia pitää tässäkin touhussa olla  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän junnuista sais varsinkin tässä Stadin seudulla äkkiä piristystä. Olen yrittänyt löytää tuohon meidän ala-asteellemme osaavaa Toka-kurssin vetäjää, nythän olisi hyvä aika tähtäillä kevään Toka-kisoihin ja käydä vaikka Malmilla tutustumassa. Olisiko halukkaita?

Kyllä minä kutsuisin heitäkin (lennokkiharrastajia) ilmailijoiksi. Pitäiskö lentäjällä kuitenkin olla jonkinlainen lupakirja tai se alle 70kg lentsikka?

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, no onhan ilmailun tulevaisuudella tuokin puoli, osittain olen samaa mieltä, itsekin aloitin vanhemmalla iällä. Täysin en kuitenkaan allerkirjoita, onhan hommassa nuoriaikin mukana, olen nähnyt. Mitä itse ongelmaan, lentäjän määrittelyyn tulee niin tehtävä on haastava, pakkohan siihen on tuoda uusia näkökulmia. Mutta että lentäjät keskenään? Sehän menee jo liiallisuuksiin!

Vai liiallisuuksiin! No mutta siitähän saadaan supernaisia ja supermiehiä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai liiallisuuksiin! No mutta siitähän saadaan supernaisia ja supermiehiä ;)

Onhan tätä nähty, purjelennonopettaja on syönyt kuormasta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikean lentäjän määritelmä ei riipu lupakirjoista tai kelpuutuksista. Se riippuu pukeutumisesta, lentäjän haalarit ja reipanit, olet oikea lentäjä...

Hahaa, eikun hommaamaan haalarit! Olen sitten takuulla aito lentäjä istuessani Saratogan etupenkilä aurinkolaiseineni  ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tärkeää on myös kertoa siitä kaikille! :)

Vanhaa laskuvarjohyppääjävitsiä soveltaen...

Mistä tunnistaa baarissa lentäjän?

-Hän kertoo siitä sinulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hahaa, eikun hommaamaan haalarit! Olen sitten takuulla aito lentäjä istuessani Saratogan etupenkilä aurinkolaiseineni  ;D.

Äläkä nyt sit vaan unohda sitä Breitlingin kelloa.....  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juma, ei stten paljon puutu.

Haalarit ja Breitlingin kello vaan...   ;D

Ja muista Hanna hankkia kunnon Ray-Banit, ne antavat etäisen vaikutelman ( näin sanottiin Ilmailun mainoksessa, aikoinaan m).

Mulla on noita aitoja Räybaneja useampiakin, voin lahjoittaa sulle ja tyttärellesi yhdet, kummallekin. :thmbup:

Onnellista Uutta vuotta Hannalle ja tyttärellesi

ps. tämä oli mun 5000;s viestini foorumille

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaska =)

mä oon muutenkin nin etäinen ja mulla on jo reiskat, mutta aurinkolasifriikkinä voisin kyllä vaikka tarttua tarjoukseen... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään