Pasi Ilola

Kuka on oikea lentäjä?

112 viestiä aiheessa

Hienoa analyysia! :thmbup:

Lentäjyyttähän voi tosiaan kompensoidakin: mitä keveämmin ilmailussa kiinni, sitä järeämpi varustus. Lainasin valikoituja vermeitäni nuoremmalle lentämättömälle hra kollegalleni firman pikkujoupukujuhliin ja woe pojat, millainen vilinä tyttöjä "lenteli kierroksessa" hänen ympärillään  :laugh:

Mulla on vain "vale-reibanit", joissa kyllä on mukavasti varjostavat leveämmät sangat, monitehot ja neutraali gradienttipigmentti, notta kojetaulu näkyy kirkkahammin kuin taivas. Kai mä pikkusen oon sit "oikea-lentäjä" 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa analyysia! :thmbup:

Lentäjyyttähän voi tosiaan kompensoidakin: mitä keveämmin ilmailussa kiinni, sitä järeämpi varustus. Lainasin valikoituja vermeitäni nuoremmalle lentämättömälle hra kollegalleni firman pikkujoupukujuhliin ja woe pojat, millainen vilinä tyttöjä "lenteli kierroksessa" hänen ympärillään  :laugh:

Mulla on vain "vale-reibanit", joissa kyllä on mukavasti varjostavat leveämmät sangat, monitehot ja neutraali gradienttipigmentti, notta kojetaulu näkyy kirkkahammin kuin taivas. Kai mä pikkusen oon sit "oikea-lentäjä" 8)

Hyvää Uutta vuotta Juhalle  :thmbup:

Itse aiheesta, kyllä se on hankala olla lentäjä, kun joutuu alati hätistelemään rinnuksista pois kauniita naisia.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka tahansa jolla on lentolupakirja. Ei sitä tarvitse eritellä sen mukaan mitä lentää ja millä kirjalla. Mun mielestä esim. kuumailmapalloilijakin on lentäjä, se on yksi lentämisen muoto ja jos sitä palloa ohjataan niin se on lentämistä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka tahansa jolla on lentolupakirja. Ei sitä tarvitse eritellä sen mukaan mitä lentää ja millä kirjalla. Mun mielestä esim. kuumailmapalloilijakin on lentäjä, se on yksi lentämisen muoto ja jos sitä palloa ohjataan niin se on lentämistä..

Ja painotan vielä tuota lupakirjaa. Muutenhan kuka vaan voisi perhana vaikka hypätä ilmaan ja väittää olevansa lentäjä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu. Kysyin tuossa jokin aika sitten suloiseen Suomenmaahan suuntautuneen lennon aikana stuertilta ja lentoemolta mistä voi tietää, ovatko lentäjät oikeita vai valelentäjiä. Vastaus oli aika ympäripyöreä: "kyllä meidän yhtiössä on vain oikeita lentäjiä"    ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole ihan selvää ilman kyselemättäkin, että se jolla on voimassaoleva lupakirja tai lupa ilmailla jossakin "luokassa" on lentäjä. Se jolla ei ole lupakirja enää voimassa tai ei vielä lupakirjaa on entinen lentäjä tai tuleva lentäjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikea lentäjä on henkilö, joka lentää päälikkönä oikeaa lentokonetta.

Oikeita lentokoneita ovat:

- lähes kaikki sauvalla ohjattavat

- lähes kaikki kannuspyöräkoneet

- lähes kaikki tähtimoottoriset

- lähes kaikki koneet, joissa on tähtäin

- kaikki lentotukialuskäytössä olevat

- kaikki joissa on jälkipoltin

- kaikki helikopterit

- kaikki suksikoneet suksivarusteuksessa

- kaikki kellukekoneet kellukevarustuksessa

- kaikki peltimittari IFR -koneet ilman autopilottia IMC -olosuhteissa

- kaikki amfibiot

ja näiden lisäksi

- pallot, liitimet, ilmalaivat

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeita lentäjiä ovat ne jotka räväyttävät kapakassa baaritiskille lupakirjansa  ;D

Olen itse nähnyt kerran  tuollaisen tapahtuman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeita lentäjiä ovat ne jotka räväyttävät kapakassa baaritiskille lupakirjansa  ;D

Olen itse nähnyt kerran  tuollaisen tapahtuman.

No nuo ovat jo ihan päälliköitä! Pilot in Command in the house!  ;D

Mitenkähän suuren vaikutuksen tuo oikeastaan tekisikään, kun taskusta kaivaisi sitä Trafin paperisilppua mitä lupakirjaksi kutsutaan. Suuri yleisö todennäköisesti hämmentyisi miksi tuo kähmy kaivelee jotain parkkisakkolappuja esille kesken baari-illan.

Vielä reteempää olisi lentokapteenin poletit olkapäillä ja kultaiset siivet rinnassa elvistellä baarissa rinta kaarella mors'maikuille, notta m'oon lentäjä!...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä on vasta oikea lentäjä sen jälkeen kun on esiintynyt foorumin bikinikalenterissa!  ;D

Tai "Flightforum goes to the movies"- kalenterissa  ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai "Flightforum goes to the movies"- kalenterissa  ;).

Varo Marika mitä toivot. Sokeutuminen on oikeasti vakava psykosomaattinen reaktio käsittämättömiä kauhuja nähdessä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkein masennuin kun luin Mikan eilisiltaisen listan oikean lentäjän määritelmästä ja totesin olevani vain noin kolmasosa lentäjä. Onneksi Jukka kalenterimääritelmällään pelasti loppuvuoteni. Olen siis kuitenkin oikea lentäjä! Tosin itselastautuva rahti käyttää nimitystä lentokoneenkuljettaja.

Pääsin pari vuotta sitten ainoana rumemman sukupuolen edustajana Team Hangön vuoden 2010 kalenteriin joka tehtiin WWF:n Operaatio Merenneidon tukemiseksi. Pääesiintyjinä olivat Suomen Laskuvarjokerhon viehättävät nuoret naiset bikineissään ja hyppyhaalareissaankin.

Blue skies!

Rodney  8) (EFHN)

P.S. Mielelläni lisäisin oikean lentäjän määritelmään hänen uskollisen ystävänsä lentokoiran.  [ attachment removed / expired ] (By courtesy of Mikko M)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkein masennuin kun luin Mikan eilisiltaisen listan oikean lentäjän määritelmästä ja totesin olevani vain noin kolmasosa lentäjä.

Älä masennut, riittää että lentolaitteesi täyttää edes jonkin noista ehdoista... Lisäksi lista on puutteellinen. Oikeita lentäjiä ovat tuontyyppisten lentokoneiden päälliköiden lisäksi...

- lannoituslentäjät ja muut jotka käyttävät ei-tavanomaisia lentoonlähtö- ja laskupaikkoja

- hinauslentäjät konetyyppiin katsomatta, mikäli vetävät suoraan nostoon ja irroituksen jälkeen kallistavat vähintään 60 ast

- yksipaikkaisella koneella tyyppilennon lentäneet

- kaikki maastolaskun tehneet, moottorikoneella maastolaskun tehneet ovat "1. lk oikeita lentäviä kultalehvin"

;)

Ei tätä nyt niin vakavasti tarvitse ottaa, kunhan vaan tehdään selkeä ero lentokoneiden, automatisoitujen tuotantolaitosten, lentäjien ja laitosmiesten välillä.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- kaikki maastolaskun tehneet, moottorikoneella maastolaskun tehneet ovat "1. lk oikeita lentäviä kultalehvin"

Siis karrikoiden lentäjä on henkilö, joka ei osaa tankata riittävästi suunniteltua lentoa varten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis karrikoiden lentäjä on henkilö, joka ei osaa tankata riittävästi suunniteltua lentoa varten?

Ei siinä mitään karrikoimista ole, vaan eipä noilla Moposessna -kuskeilla ole oikein muuta tietä lentäjiksi kuin ajaa tankki kuivaksi. No vitsi, vitsi, vitsi... voihan ne myös laskeutua lentotukialukselle tai jotain.

Vaan listalta puuttui ehkä se tärkein lentokone, jolla voi päästä oikeaksi lentäjäksi, nimittäin

- itse suunniteltu, rakennettu ja koelennetty lentokone. Kaksi viimeistäkin riittää.

T. Mika

ps. Hyvää uutta vuotta kaikille, myös mopomiehille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaan listalta puuttui ehkä se tärkein lentokone, jolla voi päästä oikeaksi lentäjäksi, nimittäin

- itse suunniteltu, rakennettu ja koelennetty lentokone. Kaksi viimeistäkin riittää.

T. Mika

ps. Hyvää uutta vuotta kaikille, myös mopomiehille.

Siis Sanginjoella on lentäjä.  :P

Hyvää Uutta Vuotta  :thmbup: ,Sanginjoellekin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mietippäs kaimani uudestaan.

Kyllä se Sanginjoen mies on vasta oikea lentäjä= aviatöör   :thmbup:

Joo,mulla on toki varaa antaa periksi,kyllä se ainakin ilmailija on ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veljekset Wilbur ja Orville Wright olivat ensimmäiset oikeat lentäjät: he toteuttivat unelmansa lentää lintujen lailla. Jokaisella heidän jälkeensä tulleella oikealla lentäjällä on samanlainen kaipuu päästä ilmojen valtiaaksi.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään