Guest mty

Aineistoa Härmälän (EFTA) kentästä?

14 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Ryhdyin tässä joulunpyhinä työstämään FSX:ään sceneryksi entistä Härmälän lentokenttää (EFTA). Sceneryjen parissa en ole askarrellut sitten FS98:n, mutta työkseni kymmenkunta vuotta peligrafiikkaa tehneenä haaste on vähintäänkin mielenkiintoinen :).  Kävin läpi Airliners.net:stä löytyvän erinomaisen kuva-aineiston (suuret kiitokset Juhani Sipilälle, jos sattuu tätä lukemaan  :thmbup:), Seppo Uolamon kattavasta kirjasta löytyvän kuva- ja kartta-aineiston sekä muista lähteistä löytämäni informaation ja kuvat. Näiden perusteella saatoin luoda suht tarkan käsityksen siitä, millainen kenttä oli loppuaikojen asussaan eli n. vuosina 1975-1979. Tarkoituksenani on luoda tuon ajanjakson tilannetta kuvaava scenery, johon tulisi kuulumaan myös lentokentän lähialueet kattava ilmakuvapohjainen maastoteksturointi.

 

Olisin kiinnostunut kaikesta Härmälän kenttää koskevasta etenkin kentän historian loppupuolelle sijoittuvasta kartta-aineistosta (maaliikennekartat, lähestymiskartat, estekartat, Ilmailumuistioiden kartat jne). Jyväskylän yliopiston kirjastosta onnistuin löytämään vuoden 1980 VFR-lähestymiskartat ja vuoden 1976 Aerodrome Chartin, mutta ilmeisesti täytynee vielä vierailla Maanmittauslaitoksen kartta-arkistossa ja koettaa etsiä käsiin esim. 70-luvun tamperelaisia tonttikarttoja. Haasteena on nyt siis varmistaa kaikkien kenttäalueella sijainneiden rakennusten mittasuhteet ja keskinäiset etäisyydet, kun käsiini ei ole vielä sattunut yhtäkään karttaa joka kuvaisi nimenomaan loppuaikojen tilanteen "täydellisenä", siten että kaikki kiinteämmät rakennukset ja rakennelmat esiintyisivät siinä lopullisilla paikoillaan.

 

Myös tiedot loppuvaiheiden Navaid:eista olisivat tarpeen. Tornin taajuudet, VOR-majakan sijainti osapuilleen ja taajuudet sekä reitti- ja locator-majakoiden tiedot käyvätkin ilmi Uolamon teoksen kuvituksesta, mutta pahitteeksi ei olisi jos täydentäviä tietoja etenkin tarkoista sijainneista saisi. Myös kenttää käyttäneiden aikalaismuistelot olisivat arvokasta aineistoa.

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa! Kaikkea menestystä hankkeelle. Entä jos huomioisikin Lentokonetehtaan suuruuden päivät, siellähän oli rullausteitä pitkin Härmälää ja kai vesilentolaiturikin yhteydessä kiitoteihin. Tampereen museoissa ja valokuva-arkistossa on pari kuvaa myös ja varmasti muutakin aineistoa.

 

Jos intoa riittää Ruissalon ja Katajanokan lentosatamat olisivat retrosimuiluun myös erittäin tervetulleita, puhumattakaan Artukaisista tai niistä muista. Rajantakaiset lentokentät ja Petsamo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatettava hanke  :thmbup:  Juhani Sipilän ym. airliners.netin kuvia kannatta tutkia, niinkuin tuossa sanottiinkin. Vaikka kohteena on esim. helikopteri, niin kuvan kulmassa tai taka-alalla näkyy mm. rakennuksia. Esim. T:mi Lentotoimen puutoimisto näkyy tuossa kopterikuvassa vasemmalla takana:

 

http://www.airliners.net/photo/Agusta-AB-47J-2A-Ranger/1448877/&sid=f7945b282abad5708624206f5aacdb18

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis mullakin muutamia tositarinoita lukuisilla lennoillani Härmälään. Mihis mä ne lähettäisin  ::)

On erään DC-kolmosen kipparin 50-V lento yms hauskaa, joista voi nyt puhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis mullakin muutamia tositarinoita lukuisilla lennoillani Härmälään. Mihis mä ne lähettäisin  ::)

On erään DC-kolmosen kipparin 50-V lento yms hauskaa, joista voi nyt puhua.

 

Eikö tähän voi suoraan jatkaa? Tai sitten "Anekdootteja Lennonjohdosta" tyyliin oma säie "Wanhoja, ehdottomasti tosia lentotarinoita pilke silmäkulmassa"  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille aineistoa ja näkemyksiä esittäneille :). Hanke on vielä alkumetreillään, koetan löytää sille vähäisiltä vapaa-ajoiltani mahdollisimman säännöllisesti aikaa. Huomenna olisi tarkoitus tutkia Metson Pirkanmaa-kokoelmasta löytyvää aineistoa, lisäksi sitten vielä visiitit maakunta-arkistoon ja Maanmittauslaitoksen arkistoon. Finavian arkistoista voisi löytyä myös paljon hyödyllistä materiaalia, mutta katsotaan ensin nuo helpommin saavutettavat paikat. Myös Kansallisarkistossa on Härmälää koskevaa aineistoa.

 

Valitsin tosiaan ajankohdaksi tuon 70-luvun lopun, koska kenttä oli tuolloin "täydellisimmillään". Yhtä hyvin olisi tietysti voinut valita 30-luvun ja Valtion Lentokonetehtaan varhaisvuodet, mutta päädyin tuohon valitsemaani mm. siksi, että FSX:lle olemassa oleva Tampereen ilmakuvapohjainen scenery (Tampere Photoscenery) on sitä paremmin sovitettavissa tämän kanssa yhteen, mitä tuoreemmasta ajankohdasta Härmälän kentän suhteen on kyse. Jos kentän lähiympäristön lisäksi koko kaupunkialueen haluaa saattaa ajankuvallisesti yhtenäiseksi, näiden ilmakuvien modifioiminen poistamalla merkittäviä myöhemmin rakennettuja asuinalueita ja liikenneväyliä lienee "helpoin" vaihtoehto.

 

allbuildings.jpg

 

Suurin osa kenttäalueen rakennuksista on alustavasti mallinnettuna, seuraavaksi edessä olisi mittava teksturointiurakka. Jätin tarkoituksella joidenkin rakennusten ovia auki, jotta näihin näkisi sisälle. Tämä lisää mielestäni kenttämaiseman elävyyttä. Myös erilaiset lentoaseman arjesta viestittävät propit kuten matkalaukkukärryt ja erilaiset huoltoajoneuvot tulevat pysäköityjen lentokoneiden lisäksi osaksi maisemaa. Valikoin valokuva-aineistoa referoiden 60-luvun alkupuolen "Maailmanpankki-Sisun" ja samanaikaisen Unimog -jauheauton (tosin lähiesikuvana käytin Ilmailumuseosta löytyvää, varsin identtisen oloista ajokkia).

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apali Oy:n julkaisemassa ja Seppo Uolamon kirjoittamassa "Härmälä - Tampereen lentokenttä" -kirjassa vuodelta 2004 on paljon aineistoa EFTA:sta.

 

Myös karttoja, mutta ennenkaikkea valokuvia on mukana roimasti.

 

ISBN: 952-5026-41-8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valikoin valokuva-aineistoa referoiden 60-luvun alkupuolen "Maailmanpankki-Sisun" ja samanaikaisen Unimog -jauheauton (tosin lähiesikuvana käytin Ilmailumuseosta löytyvää, varsin identtisen oloista ajokkia).

 

Hienolta näyttää ja Sisu on mukava mallinnettava. Menkijärveltä löytyy tämmöinen Sisu - tosin hivenen uudempaa mallia:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein näin, on tuossa Sisun ovessa Ilmailuhallinnon violetti lepakko. Muista vaihtaa se Ilmailuhallituksen lepakoksi, jos ollaan 70-80-luvun taitteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain kuvassa näkyi aurauskalustossa Härmälässä ovilogona TVH, joka oli Destian edeltäjä. Tuossa näkyy ovessa vanhaa ilmailuhallituksen logoa, logo-kotka on siinä  pystyasennossa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään