Ari Simonen

Pienkone vaikeuksissa Joensuussa

16 viestiä aiheessa

Joensuun ilmailukerhon Diamond Katana OH-JIK vaikeuksissa Joensuussa moottorin lämpöjen noustua.  http://karjalainen.fi/

Lämpöjen nousu johtui siitä että jäähdytysputken klemmari oli jäänyt huollossa löysälle ja vuotanut osan jäähdytysnesteestä pihalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sylinterilämpöjen nousu voi estää laskeutumisen  ::)

Varmaankin maastolasku alkoi tuntua todennäköisemmältä jossain vaiheessa!  Lainaus Karjalaisesta: "Pelastuslaitoksen mukaan koneesta ilmoitettiin lennonjohdolle, että he eivät välttämättä pysty laskeutumaan Joensuun kentälle."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin maastolasku alkoi tuntua todennäköisemmältä jossain vaiheessa!  Lainaus Karjalaisesta: "Pelastuslaitoksen mukaan koneesta ilmoitettiin lennonjohdolle, että he eivät välttämättä pysty laskeutumaan Joensuun kentälle."

 

 

Olosuhteet oli aika pahat, sillä pintatuuli oli 270 astetta ja 12 solmua, kun kone oli jotakuinkin NITTY ilmoittautumispaikan tienoilla, noin kilometrin korkeudessa.

 

Sylinterinpään lämpötilojen karkaaminen käsistä tarkoittaa sitä, että moottorilla on riskinä leikata kiinni. Ilman propelia ei kovin pitkälle välttämättä noissa olosuhteissa lennetä edes katanalla (liitoluku 14), etenkään vastatuuleen.

Onneksi kuitenkin öljyjen kierto pelasi ja voitelussa ei ollut ongelmia ja sitä kautta moottoriin ei ilmeisesti ole tullut vaurioita.

 

Lämpötilojen nousuun näyttää olevan syynä se, että jäähdytysnesteen sekaan on jäänyt ilmakupla, jonka jouduttua pumppuun on pumppu kavitoinut ja sitä kautta lopettanut nesteen kierron.

Jäähdytysjärjestelmästä on pienehkö määrä nestettä valunut pihalle, eikä suinkaan lähes kaikki, kuten alkuun näytti (moottoripeite oli märkä sisältä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olosuhteet oli aika pahat, sillä pintatuuli oli 270 astetta ja 12 solmua, kun kone oli jotakuinkin NITTY ilmoittautumispaikan tienoilla, noin

Sylinterinpään lämpötilojen karkaaminen käsistä tarkoittaa sitä, että moottorilla on riskinä leikata kiinni. Ilman propelia ei kovin pitkälle välttämättä noissa olosuhteissa lennetä edes katanalla (liitoluku 14), etenkään vastatuuleen.

Onneksi kuitenkin öljyjen kierto pelasi ja voitelussa ei ollut ongelmia ja sitä kautta moottoriin ei ilmeisesti ole tullut vaurioita.

 

Lämpötilojen nousuun näyttää olevan syynä se, että jäähdytysnesteen sekaan on jäänyt ilmakupla, jonka jouduttua pumppuun on pumppu kavitoinut ja sitä kautta lopettanut nesteen kierron.

Jäähdytysjärjestelmästä on pienehkö määrä nestettä valunut pihalle, eikä suinkaan lähes kaikki, kuten alkuun näytti (moottoripeite oli märkä sisältä).

 

Täysin OT mutta kertokaas nyt tietämättömälle että mitataanko noissa moottoreissa tosiaankin ilmajäähdytteisen moottorin tapaan sylinterinpään lämpötilaa erillisillä antureilla, vaiko jäähdytysnesteen lämpötilaa? Vai sekä että?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin OT mutta kertokaas nyt tietämättömälle että mitataanko noissa moottoreissa tosiaankin ilmajäähdytteisen moottorin tapaan sylinterinpään lämpötilaa erillisillä antureilla, vaiko jäähdytysnesteen lämpötilaa? Vai sekä että?

 

 

Koneessa on Rotax 912 moottori jossa on sylinterinkannet nestejäähdytteiset. Eli mitataan sylinterinkansien jäähdytysnesteen lämpötilaa. En nyt tiedä mitkä rajaarvot Katanassa on mutta ultran samanlaisessa moottorissa optimi 110 astetta ja maksimi 135 astetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lämpöjen nousu johtui siitä että jäähdytysputken klemmari oli jäänyt huollossa löysälle ja vuotanut osan jäähdytysnesteestä pihalle"

 

"Lämpötilojen nousuun näyttää olevan syynä se, että jäähdytysnesteen sekaan on jäänyt ilmakupla, jonka jouduttua pumppuun on pumppu kavitoinut ja sitä kautta lopettanut nesteen kierron"

 

siis kumpikohan?

 

minun ymmärryksen mukaan pelkkä "ilmakupla" ei aiheuta ongelmia nestekierrossa.

 

ammattikoulun harjoittelija vissiin tehny huollon joka tapauksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

minun ymmärryksen mukaan pelkkä "ilmakupla" ei aiheuta ongelmia nestekierrossa

Aiheuttaahan se,ongelmia nimenomaan,haittaamalla esteetöntä kiertoa,ainakin jos se on tarpeeksi suuri. Lämpömittarissa se näkyy hetkellisenä lämmönnousuna,pudoten sitten äkisti alas. Noita klemmareita vaan tahtoo jäädä löysälle turhan usein.Oletus: yhden ja saman huollon kimpussa häärii pari-kolme äijää samanaikaisesti. Yksi olis sellainen sopiva määrä mielestäni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheuttaahan se,ongelmia nimenomaan,haittaamalla esteetöntä kiertoa,ainakin jos se on tarpeeksi suuri.

 

nojoo. kupla ja "kupla"

 

mikäli järjestelmä ei ole "itseilmautuva", on pelkästään huolimattomuutta jättää kone koekäyttämättä/ilmaamatta huollon jälkeen!

puhun nyt autonasentajan kokemuksella, mutta en usko tässä olevan eroa lentokoneen moottorin suhteenkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... minun ymmärryksen mukaan pelkkä "ilmakupla" ei aiheuta ongelmia nestekierrossa.

 

Kyllä se melko monesti joissakin autossa tekee juuri näin kun nesteet käytetään ulkona. Ilmojen poistuminen riippuu siitä, minkälainen kiertojärjestelmä viritykseen on viritelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nojoo. kupla ja "kupla"

 

mikäli järjestelmä ei ole "itseilmautuva", on pelkästään huolimattomuutta jättää kone koekäyttämättä/ilmaamatta huollon jälkeen!

puhun nyt autonasentajan kokemuksella, mutta en usko tässä olevan eroa lentokoneen moottorin suhteenkaan.

 

 

Mutta kun ilma/öljy/vesijäähdytteinen Rotaxi ei välttämättä lämpiä koekäytössä niin paljoa että termostaatti on selällään. (en tosin tiedä on siinä edes termostaattia kun tunnen paremmin nuo vanhan liiton lentovehkeet)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se melko monesti joissakin autossa tekee juuri näin kun nesteet käytetään ulkona. Ilmojen poistuminen riippuu siitä, minkälainen kiertojärjestelmä viritykseen on viritelty.

 

----"nojoo. kupla ja "kupla"

mikäli järjestelmä ei ole "itseilmautuva", on pelkästään huolimattomuutta jättää kone koekäyttämättä/ilmaamatta huollon jälkeen!"----

 

 

tuota juuri tarkoitin em. lausunnolla. jos ei järjestelmää ilmata nestejärjestelmän tyhjentämisen/täytön jälkeen huolella (pl. itseilmautuvat järjestelmät),

niin ongelmia tulee väistämättä koneen käytön aikana. tällöin ei ole kyseessä pelkkä "kupla", vaan järjestelmässä on 1-3 litran vajaus (jäähdytysjärjestelmän tilavuudesta riippuen)

 

 

"""Mutta kun ilma/öljy/vesijäähdytteinen Rotaxi ei välttämättä lämpiä koekäytössä niin paljoa että termostaatti on selällään. (en tosin tiedä on siinä edes termostaattia kun tunnen paremmin nuo vanhan liiton lentovehkeet)"""

 

 

tämä seikka juuri tekee järjestelmän ilmauksen ensiarvoisen tärkeäksi ennen käyttöä. auton moottoreissa edes termostaatin aukeaminen ei välttämättä takaa ehjää nestekiertoa, jollei järjestelmää ole ilmattu!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

----"nojoo. kupla ja "kupla"

mikäli järjestelmä ei ole "itseilmautuva", on pelkästään huolimattomuutta jättää kone koekäyttämättä/ilmaamatta huollon jälkeen!"----

 

 

tuota juuri tarkoitin em. lausunnolla. jos ei järjestelmää ilmata nestejärjestelmän tyhjentämisen/täytön jälkeen huolella (pl. itseilmautuvat järjestelmät),

niin ongelmia tulee väistämättä koneen käytön aikana. tällöin ei ole kyseessä pelkkä "kupla", vaan järjestelmässä on 1-3 litran vajaus (jäähdytysjärjestelmän tilavuudesta riippuen)

 

 

"""Mutta kun ilma/öljy/vesijäähdytteinen Rotaxi ei välttämättä lämpiä koekäytössä niin paljoa että termostaatti on selällään. (en tosin tiedä on siinä edes termostaattia kun tunnen paremmin nuo vanhan liiton lentovehkeet)"""

 

 

tämä seikka juuri tekee järjestelmän ilmauksen ensiarvoisen tärkeäksi ennen käyttöä. auton moottoreissa edes termostaatin aukeaminen ei välttämättä takaa ehjää nestekiertoa, jollei järjestelmää ole ilmattu!

 

Mutta kyllähän tuo incident kieliikin joko a)huolimattomuudesta b) kiireestä c) porukalla tehdystä huollosta!  Löysät klemmarit tai vajaat järjestelmät >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään