Mikko Tuomi

Vaaratilanne Helsinki-Vantaalla?

28 viestiä aiheessa

Tuossa puolisen tuntia sitten katselin, kun 22R:lle laskeutuva FinnComm/FlyBe:n ATR teki ylösvedon tuosta lähestymisvalojen kohdalta. Samaan aikaan joku tunnistamaton kone rullasi jo kiitotielle(tai ainakin siltä se näytti).

Runway incursion, vai sattumanvarainen ylösveto ja perspektiiviharha. Siitä paikasta, johon tuntematon kone oli rullannut ylösvedon hetkellä, se myös aloitti n. 3-4min myöhemmin nousukiitonsa.

 

Jollain lisätietoja asiasta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapäivälehdet vain kuukauden myöhässä FlightForumin TietoToimistosta :)

 

Mistä luulet iltapäivälehtien keksineen tämän uutisaiheen ;)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylösveto. Kauhee vaaratilanne  ;D.

 

Se, että toinen kone rullaa lyhyellä loppuosalla olevan koneen eteen on vakava vaaratilanne. Kyseessä ei ollut tavallinen ylösveto siis.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylösveto. Kauhee vaaratilanne  ;D.

 

No niin... taas alkaa se "ylösveto on ammattilaisten hyvin simussa harjoiteltu rutiinisuoritus, eikä vaaratilanne" -keskustelu. Oma mielipide on, että itse ylösveto on useimmissa tapauksissa rutiinia, mutta sen taustalla on jonkinlainen poikkeama, joka saattaa (kertautuessaan) aiheuttaa vaikka mitä. Lisäksi ylösveto kuitenkin aiheuttaa muutoksen lennon suoritukseen, joka taas saattaa aiheuttaa lisää poikkeamia, mahdollisia vaaratilanteita jne. Eli ei se ylösveto nyt ihan mitätön juttu ole.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin... taas alkaa se "ylösveto on ammattilaisten hyvin simussa harjoiteltu rutiinisuoritus, eikä vaaratilanne" -keskustelu. Oma mielipide on, että itse ylösveto on useimmissa tapauksissa rutiinia, mutta sen taustalla on jonkinlainen poikkeama, joka saattaa (kertautuessaan) aiheuttaa vaikka mitä. Lisäksi ylösveto kuitenkin aiheuttaa muutoksen lennon suoritukseen, joka taas saattaa aiheuttaa lisää poikkeamia, mahdollisia vaaratilanteita jne. Eli ei se ylösveto nyt ihan mitätön juttu ole.

 

T. Mika

 

Täytyy nyt muistaa, että "vakavaksi vaaratilanteeksi" tilanteen määritteli onnettomuustutkintakeskus, jota täälläkin monet ovat valmiit puolustamaan vähän raivokkaammin kuin esim. riippumatonta suomalaista mediaa.

"- - - - Helsinki-Vantaan lentoasemalla 29.12.2011 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. - - -"

Lisäksi OTK totesi, että vastaava tilanne on Suomessa "erittäin harvinainen", ei siis mikään rutiiniylösveto.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Ilta-Sanomissa koko aukeaman juttu asiasta.

 

Hyvin kirjoitettu ja asiallinen juttu, sanoisin 8)

 

 

Ainakin oli tarkka silminnäkijä havainto 'lentäjämieheltä' siinä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin oli tarkka silminnäkijä havainto 'lentäjämieheltä' siinä

 

Joo, sanoin kyllä miljoonaan kertaan että nuo etäisyydet jne on erittäin karkeita arvioita, tapahtumasta kun on jo kuukausi aikaa ja tuolta etäisyydeltä tarkkojen metrien arviointi on aika hankalaa.

 

Lentäjämies oli toimittajan omaa keksintöä...

Silti mun mielestä hyvin ja kiihkotta kirjoitettu juttu. Ei huudettu kauhusta matkustamossa eikä hengenlähtö ollut silmänräpäyksen päässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt muistaa, että "vakavaksi vaaratilanteeksi" tilanteen määritteli onnettomuustutkintakeskus, jota täälläkin monet ovat valmiit puolustamaan vähän raivokkaammin kuin esim. riippumatonta suomalaista mediaa.

"- - - - Helsinki-Vantaan lentoasemalla 29.12.2011 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. - - -"

Lisäksi OTK totesi, että vastaava tilanne on Suomessa "erittäin harvinainen", ei siis mikään rutiiniylösveto.

 

 

 

Ja onhan se siellä suoraan perusteltu:

 

Tapahtuma luokitellaan vakavaksi vaaratilanteeksi, koska ilman onnistunutta ylösvetoa tilanteessa olisi ollut ilmeinen yhteentörmäysvaara.

 

OTKES:in tiedotehan ei puhu mitään "erittäin harvinaisesta", tämä lienee joku lehdistölle annettu lausunto, oletan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan se siellä suoraan perusteltu:

 

OTKES:in tiedotehan ei puhu mitään "erittäin harvinaisesta", tämä lienee joku lehdistölle annettu lausunto, oletan.

 

Yle: "Tapaukset, joissa toinen kone on tulossa laskeutuvan koneen eteen, ovat Aaltosen mukaan Suomessa erittäin harvinaisia."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle: "Tapaukset, joissa toinen kone on tulossa laskeutuvan koneen eteen, ovat Aaltosen mukaan Suomessa erittäin harvinaisia."

 

 

 

Erittäin harvinaisiahan ne ovatkin,uskon ja toivon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin harvinaisiahan ne ovatkin,uskon ja toivon.

 

On sääli, että pitää "toivoa" ettei tällaisia ole tapahtunut paljon. Tiedottaminen voisi olla tällaisissakin ripeämpää - muuten tulee sellainen olo, että joku salailee jotain.

Ko. ilma-aluksen päällikköä ei muuten puhallutettu (EFMA:ssa), kun kuulosti ihan ok:lta. Ensimmäinen puhelimessa tehty alkokontrolli?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sääli, että pitää "toivoa" ettei tällaisia ole tapahtunut paljon. Tiedottaminen voisi olla tällaisissakin ripeämpää - muuten tulee sellainen olo, että joku salailee jotain.

Ko. ilma-aluksen päällikköä ei muuten puhallutettu (EFMA:ssa), kun kuulosti ihan ok:lta. Ensimmäinen puhelimessa tehty alkokontrolli?  :P

 

Kuinka monta konetta laskeutuu suomessa  vuodessa?

 

Kuinka usein tapahtuu ylösveto syystä että kiitotiellä on toinen kone?

 

Ei kannata sääliä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta konetta laskeutuu suomessa  vuodessa?

 

Kuinka usein tapahtuu ylösveto syystä että kiitotiellä on toinen kone?

 

Ei kannata sääliä.   :)

 

Kiitotiellä olevan toisen koneen takia sattuu paljon ylösvetoja. Kiitotielle suoraan laskeutumisluvan saaneen koneen eteen rullaavia koneita ei todellakaan ole ihan kauheasti. Tässä ei ollut kyse rutiiniylösvedosta. Eikä sen ymmärtäminen voi olla kauhean vaikeaa, jos on yhtään tutustunut asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka usein tapahtuu ylösveto syystä että kiitotiellä on toinen kone?

 

Eikö noita nyt etenkin yleisilmailupuolella tapahdu varmaan jokaiselle joka toinen kesä kun edellä laskeutunut ultrakuski ei kolmesta lennonjohdon expedite-pyynnöstä huolimatta löydä kaasuvipua? :)

 

Liikennepuolellakaan tuskin niin harvinaista.

 

Se on sitten eri asia että joku lähtevä rullaa ilman lupaa kiitotielle eteen. Niitä toivottavasti ei kovin usein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se kovin yleistä ole yleisilmailussakaan. Noin 1000 laskukierrosta EFJY:llä ja olen nähnyt yhden ja tehnyt yhden oikean ylösvedon. Molemmat sen takia, ettei edellinen ehtinyt alta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se kovin yleistä ole yleisilmailussakaan. Noin 1000 laskukierrosta EFJY:llä ja olen nähnyt yhden ja tehnyt yhden oikean ylösvedon. Molemmat sen takia, ettei edellinen ehtinyt alta pois.

 

Malmilla tapahtuu "hiukan" useammin kun liikennettä on aika paljon enemmän. Mullekin viimeksi lauantaina (ajoin Patrian Tecnamin kiinni ennen molempien loppulaskua vaikka olevinaan yritin pitää väliä tarpeeksi isona..). En ole laskenut montako noita on tullut tehtyä mutta ei se mitenkään tavatonta ole.

 

Koneen rullaaminen eteen kun laskulupa on annettu toiselle onkin sitten varmaan useampaa kertaluokkaa harvinaisempaa.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotiellä olevan toisen koneen takia sattuu paljon ylösvetoja. Kiitotielle suoraan laskeutumisluvan saaneen koneen eteen rullaavia koneita ei todellakaan ole ihan kauheasti. Tässä ei ollut kyse rutiiniylösvedosta. Eikä sen ymmärtäminen voi olla kauhean vaikeaa, jos on yhtään tutustunut asiaan.

 

Juu,tutustuttu on kyllä,ymmärtäminenkin helppoa.

 

En toki ole koskaan ymmärtänyt että tilanne jolloin toinen kone ei ole ehtinyt pois kiitotieltä olisi vaaratilanne,saati sitten vakava sellainen.

 

Jos torni on sanonut selvä laskuun toisen koneen ollessa tiellä on virhe tapahtunut.

 

Tapaukset joissa jatketaan lähestymistä toisen koneen ollessa kiitotiellä on ehkä odotettavissa ylösveto jolla ei ole vaaratilanteen kanssa mitään tekemistä.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään