Mika Jääskeläinen

Maailman vaarallisin kiitorata nimetty: Vain 8 pilotilla lupa laskeutua

11 viestiä aiheessa

Vain kahdeksan pilottia maailmassa saa laskeutua tälle lentokentälle.

 

Jos etsit matkaltasi äärimmäisiä kokemuksia, kannattaa lähteä Bhutanin Paroon. Saapuminen pitää ehdottomasti suorittaa lentokoneella.

 

Himalajan pikkuvaltion pikkukaupungin lentokenttä on yksi maailman ahtaimpia - ja ehkä vaarallisin. Esimerkiksi konevalmistaja Boeing on ristinyt kentän "yhdeksi maailman vaikeimmaksi laskeutua ja nousta".

Paron kenttä sijaitsee noin 2,5 kilometrin korkeudella merenpinnasta jopa 5,5 kilometrin korkuisten vuorien keskellä, kertoo brittilehti Daily Mail.

 

 

Lähde: Ilta-Sanomat

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tämä se sama kenttä mitä siinä kaksiosaisessa TV-dokumentissa "Maailman 10 vaarallisinta lentokenttää" joku matkustajakone rysäytti sumussa tuonne rinteeseen kentän etupuolelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhensin tekstin lainausta. Ei ole tarkoitus, että näihin surutta kopioidaan koko uutisen teksti, vaan jos on kyse linkityksestä johonkin toisessa mediassa olevaan uutiseen, lainataan siitä uutisen luonteen/aiheen kannalta tärkeimpiä kohtia ja loppu hoituu linkityksellä uutiseen. Myöskään kuvia ei voi suinpäin mennä kopioimaan toisen median uutisista...

 

Olikohan tämä se sama kenttä mitä siinä kaksiosaisessa TV-dokumentissa "Maailman 10 vaarallisinta lentokenttää" joku matkustajakone rysäytti sumussa tuonne rinteeseen kentän etupuolelle?

 

Ei. Se oli Lukla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta Drukair on ainut Bhutaniin operoiva lentoyhtiö tällä hetkellä ja yhtiössä on tasan 8 kapteenia...

 

Näinpä. Tyypillistä iltapaskajournalismia missä ei pahemmin jakseta taustoja tonkia. Kaksi lentokoulun aikaista (bhutanilaista) kaveria lentää tuolla försteinä, toinen on ensimmäinen naispuoleinen lentäjä Bhutanin historiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kahden kilometrin pituinen kiitorata on riittävän pitkä melkein mille tahansa koneelle. ( Ainakin FS -2000 Professional simulaattorissa )

 

Riittää Concordelle ja kepeästi 767 koneelle. Laskussa kannattaa laittaa reverssit päälle jo ilmassa, niin jarruttaa nopeammin  ;):-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kahden kilometrin pituinen kiitorata on riittävän pitkä melkein mille tahansa koneelle. ( Ainakin FS -2000 Professional simulaattorissa )

 

Riittää Concordelle ja kepeästi 767 koneelle. Laskussa kannattaa laittaa reverssit päälle jo ilmassa, niin jarruttaa nopeammin  ;):-[

 

Niin tuota... Ei riitä, ainakaan IRL, etenkään 2500m korkeudessa. Concorde ei pystynyt aikanaan käyttämään Savonlinnan 2300m kiitotietä vaan ooperaturistit piti tuoda Kuopion kautta - vaikka ollaan ~80m korkeudessa. Ja reverssejä ei yleensä edes pysty avaamaan ilmassa (joissain takatuuppareissa kai voi) ja hyvästä syystä. Voisi kone muuttua yllättäen frisbeeksi :o (ja siis nousuhan tuossa on rajoittava, monimoottorikone yleensä pystyy laskeutumaan lyhyemmälle kuin nousemaan - paitsi joissain liukkaissa keleissä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kahden kilometrin pituinen kiitorata on riittävän pitkä melkein mille tahansa koneelle. ( Ainakin FS -2000 Professional simulaattorissa )

 

Riittää Concordelle ja kepeästi 767 koneelle. Laskussa kannattaa laittaa reverssit päälle jo ilmassa, niin jarruttaa nopeammin  ;):-[

Mutta käytännössä Bhutanin vajaa 2000m. on tosi pätkä operoida isolla kalustolla,jo ympäröivä maasto asettaa melkoiset haasteensa ja eihän tuonne ollut asiaakaan kuin cavokilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään