Kalervo Lukkari

Mies riehui Oulun-lennolla, kone teki välilaskun Irlantiin

46 viestiä aiheessa

"Sunnuntaina Teneriffalta Ouluun matkalla ollut lentokone joutui tekemään välilaskun Irlannissa. Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski vahvistaa Kalevalle tapahtuneen, mutta ei halua kommentoida tapahtunutta tarkemmin.

Lentokoneessa ollut matkustaja kertoo laskun syynä olleen lennolla aggressiivisesti käyttäytynyt suomalainen miesmatkustaja. Silminnäkijän mukaan paikalliset poliisit hakivat käsirautoihin puetun rähinöitsijän lentokoneesta, koneen tehtyä välilaskun Irlantiin."

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/mies-riehui-oulun-lennolla-kone-teki-valilaskun-irlantiin/924083

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sunnuntaina Teneriffalta Ouluun matkalla ollut lentokone joutui tekemään välilaskun Irlannissa....

 

Eikö se mene aika paljon sivuun lentoreitistä se Irlanti? Vai silläkö se kone muutoinkin lentää Teneriffalta tullessa? Olikohan kone kaapattu... vai onko Irlannissa paremmat häirikön taltuttajat...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se mene aika paljon sivuun lentoreitistä se Irlanti? Vai silläkö se kone muutoinkin lentää Teneriffalta tullessa?

 

Riippuu tuulista, kyllä Kanarialta Suomeen tulevat charter-koneet lentävät joskus Irlannin yli. Muutama viikko sitten Turkuun tullut Orbestin A320 lensi ihan Irlannin keskiosan yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... Kanarialta Suomeen tulevat charter-koneet lentävät joskus Irlannin yli....

Kiitos. Sittenhän minäkin olen voinut joskus käydä Englannin (ylä)ilmatilassa... en tiennytkään... Luulin että Kanarialta tullaan ihan Euroopan halki.... sitä oppii.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Sittenhän minäkin olen voinut joskus käydä Englannin (ylä)ilmatilassa... en tiennytkään... Luulin että Kanarialta tullaan ihan Euroopan halki.... sitä oppii.... :)

 

Riippuen varmaan Euroopan ilmatilasta yms. esim. keleistä. Monesti olen Helsingistä lentänyt Kanarian saarille suoraan Lontoon yli, mistä on jatkettu Ranskan rannikkoa pitkin alas. Takaspäin ollaan aina tultu suoraan Euroopan yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuen varmaan Euroopan ilmatilasta yms. esim. keleistä. Monesti olen Helsingistä lentänyt Kanarian saarille suoraan Lontoon yli, mistä on jatkettu Ranskan rannikkoa pitkin alas. Takaspäin ollaan aina tultu suoraan Euroopan yli.

Viimeeksi taisi mennä Eifel-tornin läheltä alaspäin Kanarialle... mutta tuo Boeing757-200 ei näytä screenillä reittiä... harmi..

EDIT:

 

Siis tämä mutta ei Malagasta... mutta Espanjasta saarilta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah, jotenkin oletin automaattisesti että kyse oli Helsinki - Oulu lennosta ja ihmettelin että kylläpäs piti käydä aika kierros tekemässä että päästiin harmillisesta idiootista eroon :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Joo,eipä tuo Dublinilta näyttänyt. Toisaalta,jos ei olekaan suora lento,vaan esim.välilasku Oslossa,niin silloin nuo britit jäävät reitin alle. Mutta suorapa tuo lento on ilmeisesti ollutkin. Keittääköhän Teneriffalla(kin) joku rähinäviinaa :laugh: No,ikävä tapaus taas!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joo,eipä tuo Dublinilta näyttänyt.

 

Dublin? Mikä Dublin?

 

Kun oikein tarkkaan ja keskittymällä katsoo Flightradarin kuvaa niin eka stoppi oli Corkissa (Irlannissa) ja toinen Manchesterissa.

 

Noin tunnin Irlannissa ollut kone haki vielä lisämiehistöä Manchesterista, jotta Oulusta lähtevät lennot eivät myöhästyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dublin? Mikä Dublin?

 

Kun oikein tarkkaan ja keskittymällä katsoo Flightradarin kuvaa niin eka stoppi oli Corkissa (Irlannissa) ja toinen Manchesterissa.

 

 

No näinhän se on, my mistake! Mukavasti tullut pomppuja matkustajille :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Keittääköhän Teneriffalla(kin) joku rähinäviinaa :laugh: No,ikävä tapaus taas!

En tiedä. Mutta ainakin Air Finlandian koneessa oli Ranskalainen konjakki 10 eur leka (Bache).... eihän sitä tietysti koneessa saa nauttia... Jos matkustaja kärsi hapenpuutteesta... ? Olen joskus nähnyt sen aiheuttavan sekavuutta... eikä noissa kovin paljoa ole painetta... vetävät yli 11000 km korkeudessa... (myös Airbussit? -en tiedä. Runko ei ehkä kestä kaikissa busseissa... ?)...  vitsi vitsi...EDIT: yli 11 km korkeudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dublin? Mikä Dublin?

 

No ei sitten niin mikäänkään duplin,sitähän minä juuri sanoinkin ;D Oikiasti,jäähän se duplin tuohon ylemmäksi. Minä kun en ole perehtynyt noihin FR24 väreihinkään,tarttis opiskella!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,eipä tuo Dublinilta näyttänyt. Toisaalta,jos ei olekaan suora lento,vaan esim.välilasku Oslossa,niin silloin nuo britit jäävät reitin alle. Mutta suorapa tuo lento on ilmeisesti ollutkin. Keittääköhän Teneriffalla(kin) joku rähinäviinaa :laugh: No,ikävä tapaus taas!

 

Heh, heh, näyttääpä niin Britannia kuin Oslokin jäävän suoran Teneriffa-Oulu reitin alle http://www.gcmap.com/mapui?P=TFN-OUL&MS=wls&DU=mi, tosin ei nyt ihan Dublin tai Manchester.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on ollut kai aiemmin tänävuonna yksi tapaus 35000 ft korkeudessa:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1387069/Terror-35-000ft-easyJet-passenger-wrestled-ground-fellow-Briton-trying-jump-plane.html

 

Osaako joku kertoa, paljonko koneen painekorkeus on tuolla 35000 ft korkeudella lennettäessä? Siis jos kiipeäisin jollekin vuorelle, että olisi sama ilmanpaine siinä vuorella, niin kuinka korkealle tulisi kiivetä?

Onko paljon eroja eri konetyypillä tässä paineessa koneen sisällä matkustamossa? Tai entä jos mennääkin 38000 ft korkeuteen? Nouseeko jo myös koneen painekorkeus vastaavasti, vai pystytäänkö vielä tasaamaan paine koneen sisällä?

(käyrätkin on kyllä keksitty... jos löytyy...siis graaffi... koneen matkustamon paineesta korkeuden funktiona...)

 

Paljonko vaikka Airbus-koneen runko kestää paine-eroa (Huom: joskus pienempi on heikompi, ei tietysti aina...)...? Kuinka ylös matkustakoneilla saa lentää? Entä jos sitten onkin ilmakuoppa...?

( Repeekö jo runko jos on kovat paineet matkustamossa ja mennään ilmakuoppaan jossa ilmanpaine äkisti laskee koneen ulkopuolella? Tai milloin sitten repeisi koneen runko...?).

Tietysti tämäkin on testattu, mutta mitä tuloksia tästä olisi saatu...(Airbus..?)?

 

Joskus kauan sitten joku sanoi että 10 km korkeudessa koneessa yksi alkoholipaukku juotuna vastaa  X*maassa juotu paukku... En muista mikä tuo X oli...? Joillekin ei viina sovi... ja se on kuulemma kaikille viisasten juoma.. vai miten se nyt menikään..?  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos sitten onkin ilmakuoppa...?

( Repeekö jo runko jos on kovat paineet matkustamossa ja mennään ilmakuoppaan jossa ilmanpaine äkisti laskee koneen ulkopuolella? Tai milloin sitten repeisi koneen runko...?).

Tietysti tämäkin on testattu, mutta mitä tuloksia tästä olisi saatu...(Airbus..?)?

 

"Ilmakuopalla" ei ole mitään tekemistä ilmanpaine-eron kanssa vaan se tarkoittaa pystysuoraa virtausta ilmakehässä.

 

Opiskelumateriaalia:

http://www.tiede.fi/kysy_asiantuntijalta/kysymys/335/mita_ovat_ilmakuopat_

http://tieku.fi/kysy-meilta/ilmakuoppa-ei-ole-tyhja-kohta

http://blogit.finnair.fi/2009/05/29/turbulenssi/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on ollut kai aiemmin tänävuonna yksi tapaus 35000 ft korkeudessa:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1387069/Terror-35-000ft-easyJet-passenger-wrestled-ground-fellow-Briton-trying-jump-plane.html

 

Osaako joku kertoa, paljonko koneen painekorkeus on tuolla 35000 ft korkeudella lennettäessä? Siis jos kiipeäisin jollekin vuorelle, että olisi sama ilmanpaine siinä vuorella, niin kuinka korkealle tulisi kiivetä?

Onko paljon eroja eri konetyypillä tässä paineessa koneen sisällä matkustamossa? Tai entä jos mennääkin 38000 ft korkeuteen? Nouseeko jo myös koneen painekorkeus vastaavasti, vai pystytäänkö vielä tasaamaan paine koneen sisällä?

(käyrätkin on kyllä keksitty... jos löytyy...siis graaffi... koneen matkustamon paineesta korkeuden funktiona...)

 

Paljonko vaikka Airbus-koneen runko kestää paine-eroa (Huom: joskus pienempi on heikompi, ei tietysti aina...)...? Kuinka ylös matkustakoneilla saa lentää? Entä jos sitten onkin ilmakuoppa...?

( Repeekö jo runko jos on kovat paineet matkustamossa ja mennään ilmakuoppaan jossa ilmanpaine äkisti laskee koneen ulkopuolella? Tai milloin sitten repeisi koneen runko...?).

Tietysti tämäkin on testattu, mutta mitä tuloksia tästä olisi saatu...(Airbus..?)?

 

Kabiinin korkeus on yleensä enintään n. 8000 jalassa (n. 2,5 km) ja se nousee sitä mukaa mitä ylemmäs konekin nousee. Suurin sallittu paine-ero tyypillisellä matkustajakoneella on jotain 8-9 psi:n luokkaa, eli reilu puoli baria. Koneen maksimikorkeus selviää helpoiten wikipediasta, esimerkiksi A330:lla se on 41100 ft ja Cessna Citation X:llä 51000 ft.

 

Sitä ei myöskään tarvitse testata. Riittää, että testataan (ja sitä ennen on laskettu), ettei runko tai muutkaan paikat hajoa. Kaikkea ei aina tarvitse rikkoa tai ottaa selvää siitä, koska se sitten hajoaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen runko ei taas voi paine-eron vuoksi hajota vaikka nousisit kuinka korkealle, sillä rungon turvaventtiili (outwards pressure relief valve/outflow valve) aukeaa täysin tasoittaen kabiinin ja ympäröivän ilman paine-eron sen noustessa maksimirajalle + 0,25psi. A320:n suurin sallittu paine-ero on 8.06psi ja turvaventtiili aktivoituisi siten paine-eron noustessa 8.31psi:hin. Kabiinikorkeus siis vain jatkaisi tämän jälkeen nousuaan vapaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen runko ei taas voi paine-eron vuoksi hajota vaikka nousisit kuinka korkealle, sillä rungon turvaventtiili (outwards pressure relief valve/outflow valve) aukeaa täysin tasoittaen kabiinin ja ympäröivän ilman paine-eron sen noustessa maksimirajalle + 0,25psi. A320:n suurin sallittu paine-ero on 8.06psi ja turvaventtiili aktivoituisi siten paine-eron noustessa 8.31psi:hin. Kabiinikorkeus siis vain jatkaisi tämän jälkeen nousuaan vapaasti.

 

Kiitoksia edeltävistä tiedoista. Olisiko jossain joku toteutuneen lennon graafi koneen kabiinin paineesta? Vaikka Airbus. Nykyään kun kaikki rekisteröidään ja tallennetaan, niin jääkö muistiin lentokohtaisesti lennosta tämä lennolla käytännössä toteutunut kabiinin paine? Siis muuhunkin kuin orassiin laatikkoon (kai se siellä edes on...?). [OT: muuten oliko nämä tiedot OK ja normaalit siinä Atlantiin menneessä Airbussissa?]

 

Hyväkeuhkoinen miehistö kai mielellään nostaisi koneen painekorkeutta kuin ajaisi kriisi-rajalle koneen paineen... ja matkustajat sitten haukkoisivat henkeään.... jos jostain syystä tulisi tämmöiseen tarve... pitäisi olla kai korkeintaan 10000 ft painekorkeus... mutta siis edellisen perusteella venttiilit auki vaan (ja siis yli 10000 ft mennään painekorkeudessa) jos paine-ero koneen sisä/ulkopuolella kasvaa liian isoksi... erikoistilanteessa siis... (...joku vaikka kaapannut koneen 45000 jalkaan... ;) ).....  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväkeuhkoinen miehistö kai mielellään nostaisi koneen painekorkeutta kuin ajaisi kriisi-rajalle koneen paineen... ja matkustajat sitten haukkoisivat henkeään.... jos jostain syystä tulisi tämmöiseen tarve... pitäisi olla kai korkeintaan 10000 ft painekorkeus... mutta siis edellisen perusteella venttiilit auki vaan (ja siis yli 10000 ft mennään painekorkeudessa) jos paine-ero koneen sisä/ulkopuolella kasvaa liian isoksi... erikoistilanteessa siis... (...joku vaikka kaapannut koneen 45000 jalkaan...

 

Alkaa kyllä mennä täysin aiheesta sivuun... mutta

 

Normaalilla paineistamattomalla pienkoneella saa lentää n. 14000 jalassa ilman lisähappea, ainakin puolen tunnin ajan. Lentokoneen lakikorkeuteen vaikuttaa aika moni seikka, usein mm. moottoreista saatavissa oleva teho. Kun se ei riitä niin ei se myöskään nouse. Ohjaamossa on käytettävissä painehappilaitteet, mikäli kabiinipaine nousee liian korkeaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se voi tulla tuolta brittien yltä reippaasti. Las Palmasista tultiin kerran niin oltii se melkein puolitoistatuntia myöhässä ja tultii tuolta brittien yli

ja Tukholman niin saatii aikaa kiinni jopa niin paljon että oltiin Hesassa etuajassa, tosin pari hassua minuuttia. Ja sama kerran Lanzarotelta. Brittien saarten

etelä osaa kohti ja siitä sitten "normi"-Lontoon paluulennon reittiä pitkin hesaa ja oltii otettu aikaa kiinni. Välillä se vain tuntuu hölmöltä, mutta niin se vain on.  :)

Ja on nyt kumma, että suomalaisia koko aja potkitaa koneista pihalle. Nyt muutamien kuukausien sisää jo pari. Ja hyvin alkoi tämä vuosi, varmaa (ehkä, ei mitään hajua),

mutta ensinmäinen ulosheitto häiriköinnistä niin suomalainen. Nyt ei mene enään kovinkaan hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kyllä mennä täysin aiheesta sivuun... mutta

... Ohjaamossa on käytettävissä painehappilaitteet, mikäli kabiinipaine nousee liian korkeaksi.

 

Näinpä. Oikeastaan hain tässä vähän jo sitäkin kuinka hyvin tuollainen moderni matkustajakone (Airbus) tänäpäivänä käytännössä lennolla tasaa paineen... ja onko siis siinä paineessa sitten minkälaisia heittoja vaikka laskussa/nousussa... tätähän ne matkustajat aina valittaa... menee korvat lukkoon... Mutta jos määräkentällä lyödään graafi lennolla olleesta paineesta kouraan koneesta poistuttaessa, niin voi vaan todeta, että ei ne korvat ole sillä lennolla voineet tosiaan lukkoon sitten mennäkään....  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä. Oikeastaan hain tässä vähän jo sitäkin kuinka hyvin tuollainen moderni matkustajakone (Airbus) tänäpäivänä käytännössä lennolla tasaa paineen... ja onko siis siinä paineessa sitten minkälaisia heittoja vaikka laskussa/nousussa... tätähän ne matkustajat aina valittaa... menee korvat lukkoon... Mutta jos määräkentällä lyödään graafi lennolla olleesta paineesta kouraan koneesta poistuttaessa, niin voi vaan todeta, että ei ne korvat ole sillä lennolla voineet tosiaan lukkoon sitten mennäkään....  ???

 

No meneehän ne korvat lukkoon kun paine vaihtuu sen yhdenkin kerran. Jos käytävät on tukossa niin sitten ne on tukossa. Ei siinä ole mitään huikean suuria heittoja missään vaiheessa, eikä paine seilaa edestakaisin, paitsi jos lentokoneen korkeus seilaa edestakaisin (mikä on varsin harvinaista) merkittävissä määrin. Eiköhän tämä ala tästä aiheesta riittää..

 

Se yksi toteuneneen lennon graafi koneen matkustamon paineesta lennon ajalta olisi ollut kiva saada nähtäväksi... mutta ilmeisesti sellaista ei ole saatavilla tai kukaan ei koskaan ole näitä tietoja miltään lennolta taltioinut....

 

no siinä on graafi. googlen eka osuma. http://www.meteormetrics.com/flightpressure01.jpg

 

EDIT:

... siis sitä todellista toteutunutta painekorkeutta lennon ajalta matkustamossa...  :)

 

yksikkönä millibaari, saat itse konvertoida korkeudeksi jos haluat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no siinä on graafi. googlen eka osuma. http://www.meteormetrics.com/flightpressure01.jpg

 

yksikkönä millibaari, saat itse konvertoida korkeudeksi jos haluat.

 

Kiitos vaan paljon. Olisi graafin tekijä tietysti voinut laittaa ajan sijasta vaikka lentokorkeuden (ja sen toteutuneen painekorkeuden ja konetyypin...)... eikä sitä että lento oli lyhkäinen  ( 20 minuuttia vaakaa...?)... Mutta näillä tiedoilla mennään... kiitos vaan...   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamossa on käytettävissä painehappilaitteet, mikäli kabiinipaine nousee liian korkeaksi.

 

Luin tämän lauseen useampaankin kertaan, mutta se ei oikein auennut.

 

Paineen nouseminen ei liene se syy, miksi lisähappea käytetään. Sen sijaan paineen lasku on siihen syynä, ts. mikäli paine kabiinissa/ohjaamossa laskee, tarvitaan lisähappea.

"Lievemmissä" tapauksissa hapen osapaine keuhkorakkuloissa saadaan pysymään turvallisella tasolla, jos hengitetään "viiksi" -tyyppisillä avoimilla laitteilla lisähappea.

Todella suurissa korkeuksissa tarvitaan painehappinaamari, jolla hengitysilman (hapen) paine voidaan pitää korkeampana kuin ympäröivä paine.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään