Mikko Tuomi

Finnair! Joku raja! (Ilmaiset lehdet jäävät menneisyyteen).

88 viestiä aiheessa

Sen verran piti vielä virtaviivaistaa omaa muistia, että muulipuolen alkoholihommat virtaviivaistuivatkin siinä vaiheessa kun terävien valikoimaa supistettiin:

 

Alkoholivalikoiman virtaviivaistamisella perusjuomavalikoiman riittävyys paranee lentokoneiden rajallisissa tiloissa, tarjoilu suurissa koneissa nopeutuu ja asiakkaiden tarpeet voidaan paremmin ottaa huomioon ruokien ja juomien yhtäaikaisella tarjoilulla.

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1107161978.html

 

ja kun ne virtaviivaistetut juomavalikoimat muuttuivat maksulliseksi ja GT:n palattua listalle kesäkuussa 2005, niin kerrottiinkin suoraan että rahaa halutaan:

 

Väkevien maksullisuus tapahtuu kustannuspaineiden johdosta. Viini ja olut ovat selkeästi ruokajuomia. Näin ollen väkevistä juomista maksavat ne asiakkaat, jotka haluavat niitä nauttia. Hinnaksi tulee viisi euroa, joka sisältää sekoitteen.

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1114591722.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista että AY ei ole vielä julkaissut sanomalehtimyynnin virtaviivaistamisesta raikkaampaan suuntaan lehdistötiedotetta tyyliin:

 

"Finnair tehostaa World Design Capital-teeman mukaisesti modernin ja ympäristöystävällisen laivastonsa ympäristöystävällisyyttä vähentämällä sanomalehtien kuljetuksesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole muutamaan viikkoon lentänyt, mutta viimeksi siellä lentokentän terminaalissa oli sellaisia käteviä kioskeja, joissa oli ihan hyvä lehti- ja kirjavalikoima.

 

;D

 

Mika

 

Veit sanat suustani. Terminaalista sitä tietääkseni saa saman lehden vieläkin 1,20 euron hintaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tässä keskustelussa on aika hassu perusajatus eli on paheksuttavaa käyttää markkinointijargonia ja pitäisi sanoa että rahaahan tässä halutaan. Ja jos sanotaan: "nostamme hintoja kustannuspaineiden johdosta", ei siihenkään uskota vaan aletaan melskaamaan ja sanotaan että lisää rahaa ne osakkeenomistajat vain haluavat.

 

Jotenkin mulla on sellainen tunne notta jos Finnairin viestintä olisi sanonut että "nyt loppui rupusakilta ilmaiset lehdet vain siksi että haluamme ahneuksissamme lisää pätäkkää", niin se ilmeisesti olisi "ihan OK"?

 

Vai... ???

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diiiiiiihh............

 

Joskus vaan tuntuu että nuo markkinointjargonin hienot verbit ja adjektiivit yhdistettynä lauseiksi ovat jo yleisön aliarvioimista. Olen ehkä liian vanha ja väsynyt.  :(

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta se on kieltämättä huvittavaa ja Pohjois-Korea -meininkiä että kaikki heikennykset väkisin tuodaan esille positiivisella pakkopullalla kuten maksuton viinatarjoilu muulipuolella aikoinaan poistettiin termillä "palvelun virtaviivaistaminen". Joku mainoskonsultti näitä huuhaasloganeita keksii rahasta.  :)

 

Jep. Olishan tämän ilman mainostoimiston neuvoja voinut kuuluttaa esim. "Arvoisat asiakkaat! Tappiollisen tilinpäätöksen vuoksi olemme Finnairin lennoilla pakotettuja haalimaan säästöjä kaikista mahdollisista asioista. Siksi tämän vuoden alusta alkaen kaikki lehdet maksavat halvemmilla matkustuslipuilla matkustaville lentoasiakkaillemme! Olkaa ystävällinen ja varatkaa tasaraha"!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä keskustelussa on aika hassu perusajatus...

 

Minun mielestä hassua tässä ketjussa on perusajatus "hehhehe... mitä valitatte ostakaa lehti halvemmalla terminaalista heheh". Kun tärkeämpi pointti olisi se ettei Finnair ole enää vuosiin esittänyt mitään parannuksia matkustamon puolelle. Onko niin, että lentoyhtiö maailmassa on vain hyväksyttävää säästää itseään hengiltä vuodesta toiseen ja jättää palvelun kehittäminen. Ymmärrän hyvin että Finnairin pääasiakasryhmälle eli aasialaisille on saman tekevää maksaako suomalainen iltapäivälehti koneessa vai ei, mutta voiko Finnair ikuisesti luottaa vain maantieteeseen myyntivalttina?

 

Ja samaan hengenvetoon voinkin uudistaa veikkaukseni: kumpi suomalaisista lentoyhtiöistä laittaa ensimmäisenä ruumaan menevän laukun maksulliseksi? Finnair vai Blue1?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista että AY ei ole vielä julkaissut sanomalehtimyynnin virtaviivaistamisesta raikkaampaan suuntaan lehdistötiedotetta tyyliin:

 

"Finnair tehostaa World Design Capital-teeman mukaisesti modernin ja ympäristöystävällisen laivastonsa ympäristöystävällisyyttä vähentämällä sanomalehtien kuljetuksesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä...

 

Maksullinen lehti painaa kutakuinkin saman verran kuin aiemmin jaettu ilmainen joten tuo peruste ei suoraan toimi paitsi silloin jos lehtimäärä vähenee. Mutta silloin vasta poru nouseekin jos noita mainostettuja ja asiakkaiden toivomia ostolehtiä ei riitäkään kaikille matkustajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha tajusi pointtini. Ei kyse ole nyt jostain 3 euron lehdestä, vaan periaatteesta.

 

Tuossa alabannerissa muuten pyörii Finnairin mainos. Siinä lukee hauskasti KAIKKI YHDELLÄ HINNALLA.

Listana Meno-Paluu, Lentokenttäverot, Toimitusmaksu, Lähtöselvityspalvelut, 23kg matkatavaran.

 

No...

 

Menopaluu, vieläkään AY ei ole saanut aikaiseksi järkeviä yhdensuuntaisia lippuja. Kilpailijat ovat tässä valovuosia edellä.

Lentokenttäverot ja toimitusmaksu, eikös laki jo vaadi nämä hintaan sisällytettäviksi?

Lähtöselvityspalvelut, wow.

23kg matkatavara ruumaan, mutta käsimatkatavaraa ei saa kuin 8kg.

 

Siinä tosiaan kaikki, mitä Finnairilla lipun hintaan kuuluu. Palvelua eivät ole kehdanneet edes mainita, sitä kun ei juuri enää ole jäljellä, ja jatkossa tätä menoa vielä vähemmän.

 

Juha, epäilen että Blue1 tuon lanseeraa ensin ja Finnair vuoden päästä perästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä tosiaan kaikki, mitä Finnairilla lipun hintaan kuuluu. Palvelua eivät ole kehdanneet edes mainita, sitä kun ei juuri enää ole jäljellä, ja jatkossa tätä menoa vielä vähemmän.

 

Vaikuttaa siltä, että sinulle ei mikään riitä. Millä tavalla sinua pitää palvella (turistiluokassa), että olisit tyytyväinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että sinulle ei mikään riitä. Millä tavalla sinua pitää palvella (turistiluokassa), että olisit tyytyväinen?

 

Hö! Esim. Luffelta saa kaiken sisältyen lipun hintaan turistiluokassa! " Return fare in Economy Class incl. all fees, baggage, food & beverages and miles."

 

Mitäköhän noista palveluista ei pitäisi saada?? Toimivatko mahdollisesti eri markkinoilla?

 

Ei kai näitä kannata ihmetellä, vaan ottaa huomioon nämä erot kun ostelee lippuja eri yhtiöiltä.

 

Ei ilmaiset lehdet mihinkään lopu eikä economyn hintaan kuuluva ilmainen viina ja ruoka!  :P

 

Kun erään suomalaisen lentoyhtiön pomo laukaisi jo pari, kolme vuotta sitten lehtiartikkelissa että varsinkin suomalaiset lentomatkustajat saavat lentolippunsa liian halvalla niin minä vaihdoin suosiolla saksalaiseen.  ;)

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hö! Esim. Luffelta saa kaiken sisältyen lipun hintaan turistiluokassa! " Return fare in Economy Class incl. all fees, baggage, food & beverages and miles."

 

Lufthansa unohtaa kuitenkin kertoa kuinka kauan ruokajuomia joutuu odottamaan sen jälkeen kun on saanut tarjottimen eteensä  :P. Turistiluokassa varttitunti tuntuu olevan normisuoritus, eikä kyse ole mistään yksittäisestä lennosta vaan tuo toistuu aina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa unohtaa kuitenkin kertoa kuinka kauan ruokajuomia joutuu odottamaan sen jälkeen kun on saanut tarjottimen eteensä  :P. Turistiluokassa varttitunti tuntuu olevan normisuoritus, eikä kyse ole mistään yksittäisestä lennosta vaan tuo toistuu aina.

 

Esim. tuossa Luffen Frankfurtin ja Mynchenin reiteillä sitä juomatarjoilua on ollut 3-5 kertaa kärrystä/lento/usean vuoden aikana. Juomia saa myös tuplana ja triplana  :D

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa unohtaa kuitenkin kertoa kuinka kauan ruokajuomia joutuu odottamaan sen jälkeen kun on saanut tarjottimen eteensä  :P. Turistiluokassa varttitunti tuntuu olevan normisuoritus, eikä kyse ole mistään yksittäisestä lennosta vaan tuo toistuu aina.

 

Aika vahva ilmaus. En ole moista huomannut yhdelläkään LH:n lennolla, oli kyseessä sitten Euroopan sisäinen tai long haul. Ainakaan ei moinen odotuttaminen ole mieleen jäänyt.

 

Ilman sarvia ja hampaita sekä täysin omiin kokemuksiin perustuen, LH, KL ja BA ovat selkeästi edellä suurta kotimaista turistin palvelussa. Jopa syksyinen AA:n Atlantin ylitys pesi Finnairin vastaavan. Toki kokemukseni AA:sta on niin vähäistä, että ehkei kannattaisi edes vertailla.

 

Jonkun verran on tullut lenneltyä ja pikkaisen on alkanut tuntumaan, että AY:n touhu on viime vuosina luistellut lähemmäs halpiksia, ainakin enemmän kuin muilla euroopan perinteisillä yhtiöillä.

 

Lehtien maksullisuus ei pahemmin hetkauta, mutta ymmärrän hyvin kaiman vitutuksen Finnairin tiedotuspolitiikkaan: joskus tuntuu, että pitävät matkustajia jotenkin yksinkertaisina tuota markkinajargonia lasketellessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juomaa saa finskillä niin monta kun kehtaa pyytää, jos ei ole rahaa, sitten ei varmaan janotakkaan.  8) Lehtijttu on  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden alussa voimaanastunut EU:n päästökauppajärjestelmä aiheuttaa kustannuspaineita kaikille yhtiöille. Lufthansa on jo ehtinyt ilmoittaa siirtävänsä päästökaupan kulut (130 miljoonaa euroa tänä vuonna) suoraan lipunhintoihin korottamalla polttoainelisämaksuja, jotka muutenkin nousivat viime kuussa.

 

http://news.airwise.com/story/view/1325578319.html

 

Muut yhtiöt joutuvat samoin miettimään omat ratkaisunsa. Joko säästetään jostain tai nostetaan lipunhintoja, tai sekä että.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lehtien pitäisi olla ilmaisia lentokoneessa, jos ei kaupassakaan ole? Itse ajattelen, että matkustan lentäen paikasta A, paikkaan B ja muut palvelut voi kustantaa itse. Ja kyllä muutkin kulkumuodot ottaa lehdistä; junat, osa lentoyhtiöistä... Ihan sama, luen IL:n kännykällä, nolla euro.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lehtien pitäisi olla ilmaisia lentokoneessa, jos ei kaupassakaan ole? Itse ajattelen, että matkustan lentäen paikasta A, paikkaan B ja muut palvelut voi kustantaa itse. Ja kyllä muutkin kulkumuodot ottaa lehdistä; junat, osa lentoyhtiöistä... Ihan sama, luen IL:n kännykällä, nolla euro.  8)

 

Niinpä. Ja viinankin pitäisi olla ilmaista ilmailussa jostain syystä, lentoemojen pitää olla hoikkia, nuoria, missejä ja iloisia ja aurinkoisia mutta esim. katsikonttorin tai pankin tiskin takana voi istua millainen henkilö tahansa asiakaspalvelutehtävissä eikä siitä jakseta lässyttää netin keskustelupalstat väärällään.

 

Lentäminen on edelleen paljoltinkin vanhoja vinoutumia ja pinttymiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistä viis veisaan, ei ole tarve lukea niitä koneessa ja rahalla saa sitten jos mieli muuttuu. Viinan kanssa sama juttu ;). Mutta emojen pitää olla nuoria 8), normaali body riittää minulle, en kaipaa hoikkaa enkä missiä, enkä mitään tekohymyjäkään tarvitse ;D. Oikeastaan mitään noista en tarvitse lennolla :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kustannusten laskeminenkin on palvelua niille, jotka maksavat itse lentonsa kulut. Tiedotteet tyyliin: "Olemme todenneet, että kaikki matkustajamme eivät juo väkeviä, joten siirsimme väkevien hinnan niiden maksettavaksi, jotka näistä nautivat," eivät mielestäni ole valheellisia, eivätkä rasittavia. Paitsi tietysti jos piti väkevien vetämisestä.

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö bussi-ja junamatkoillakin voisi olla ilmainen viinatarjoilu, ja lehtiä (ilmaisia) voisi olla kattavampi paketti tekniikasta luontolehtiin... Kuka niitä iltapuluja pelkästään jaksaa lukea. Linja-autoihin ehdottomasti rahastajat takaisin, mielellään niitä nuoria ja nättejä. Junista mieskonnarit lapioimaan lunta vaihteista... ainakin talvella, miksei kesälläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun erään suomalaisen lentoyhtiön pomo laukaisi jo pari, kolme vuotta sitten lehtiartikkelissa että varsinkin suomalaiset lentomatkustajat saavat lentolippunsa liian halvalla niin minä vaihdoin suosiolla saksalaiseen.  ;)

 

Niin, ihana kapitalismi. Kenenkään ei ole pakko lentää Finnairilla - yhtiönsä voi valita aivan vapaasti! Jos se viina tai lehti ovat niin tärkeitä, kannattaa olla tarkkana valinnassaan. Tämä keskustelu on siis sinänsä turhaa, ellei nyt satu olemaan jotenkin sidoksissa FInskiin.

 

Juha sanoi ettei Finnair ole vuosiin tuonut mitään parannuksia...jaa-a. Kalusto näyttää jonkin verran uusiutuneen sekä lentokone että -emopuolella. Reittivalikoima Helsingistä on ihan ok (vaikka eihän tämä matkustusta paranna). Lennän sen verran harvoin, etten osaa arvioida onko jotain radikaaleja parannuksia tullut (esim. se sentti lisää jalkatilaa) ja muilla yhtiöillä niin paljon harvemmin, etten niiden kehityksestä osaa sanoa senkään vertaa.

 

Lentäkäämme siis kaikki <jollainmullakuinfinnairilla>!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair! Joku raja! (Ilmaiset lehdet jäävät menneisyyteen).

Voi teitin kanssanne! Viimeksi, kun tuli Finnairilla lennettyä Prahaan, ei niitä ilmaisia lehtiä edes riittänyt kaikille. Ja nyt tulee hirveä parku lähes olemattoman poistamisesta.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksullinen lehti painaa kutakuinkin saman verran kuin aiemmin jaettu ilmainen joten tuo peruste ei suoraan toimi paitsi silloin jos lehtimäärä vähenee. Mutta silloin vasta poru nouseekin jos noita mainostettuja ja asiakkaiden toivomia ostolehtiä ei riitäkään kaikille matkustajille.

Kappalemäärissä mitattuna kutakuinkin joo, mutta uskoisin kuitenkin että maksullistamisen myötä lehtiä on lennolla vähemmän per matkustaja. Jos lehtiä saa ilmaiseksi, niin täytyyhän sitä ottaa vähintään yksi lehti vaikkei jaksaisi lukea mutta kolmen euron Ilta-Fingeriä tuskin ostaa kuin murto-osa matkustajista joten todnäk. lehtiä ei kuljetetakaan koko koneelliselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö bussi-ja junamatkoillakin voisi olla ilmainen viinatarjoilu, ja lehtiä (ilmaisia) voisi olla kattavampi paketti tekniikasta luontolehtiin... Kuka niitä iltapuluja pelkästään jaksaa lukea. Linja-autoihin ehdottomasti rahastajat takaisin, mielellään niitä nuoria ja nättejä. Junista mieskonnarit lapioimaan lunta vaihteista... ainakin talvella, miksei kesälläkin.

 

Ainakin Virginilla kuuluu ilmaiset viinit & oluet seka loungepalvelut -- nama tosin bisneslipulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään