Perttu Karivalo

F-35 - lisää myöhästymistä

67 viestiä aiheessa

F-35 on mainittu yhtenä mahdollisena ehdokkaana Suomen ilmavoimien hävittäjäksi tulevaisuudessa korvaamaan nykyiset F-18-Hornetit.

 

Eihän siihen taas tarvittais, kuin yks elisabet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35:n takkuisesta kehityksestä ja sen myötä tähtitieteelliseksi paisuneen hintalapun takia Yhdysvaltojen laivasto tutkii mahdollisuutta tehdä Superhornetista uudistettu versio. F-35 projektia ei haudata lopullisesti, mutta alunperin suunnitellut valmistusmäärät ei luultavasti täyty.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/jos+f35superhavittaja+epaonnistuu+f18+hornetit+pelastavat+tilanteen/a889918

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein pyyhi hyvin F-35:llä. Koko kalusto on tiukkojen lentorajoitusten alaisuudessa:

 

The near-100 F-35s in the test and training program at six U.S. airbases plus Fort Worth are limited to subsonic flight, 18 degrees AoA and maneuvers from -1g to +3g. Previously, the F-35 was cleared to Mach 1.6, 50 degrees AoA and 7g. Borescope inspections of the front fan section of each P&W F135 engine must be performed after every three hours in the air.

 

Siis yliäänennopeus on kielletty, maksimi kohtauskulma vain 18 astetta ja liikehtiminen enintään +3/-1 G. Ja moottoria on tarkastettava boroskoopilla 3 lentotunnin välein. Lisäksi vaikuttaa siltä, että tilattujen koneiden määrä pienenee: Australia vähentää 72:sta 58:aan.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-07-28/engine-problems-still-cloud-f-35-progress

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein pyyhi hyvin F-35:llä. Koko kalusto on tiukkojen lentorajoitusten alaisuudessa:

 

Siis yliäänennopeus on kielletty, maksimi kohtauskulma vain 18 astetta ja liikehtiminen enintään +3/-1 G. Ja moottoria on tarkastettava boroskoopilla 3 lentotunnin välein. Lisäksi vaikuttaa siltä, että tilattujen koneiden määrä pienenee: Australia vähentää 72:sta 58:aan.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-07-28/engine-problems-still-cloud-f-35-progress

 

Asiaa rajoittaa hiljattain tapahtunut moottoripalo, jonka vuoksi moottoria tarkastetaan ja seurataan lyhyellä syklillä,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35:n moottoripalon syy lienee selvillä: kone lensi (selvästi sallituissa rajoissa olevan) liikkeen, jossa moottori "taipui" tai "jousti" odottamattomalla tavalla niin, että staattori hankasi roottoriin (tjsp) parin sekunnin ajan, mistä syntyi kitkaa ja kuumuus, joka aiheutti hiushalkeamia, jotka pahenivat 3 viikossa niin, että yksi tai useampi roottorin(?)siipi irtosi ja puhkaisi polttoainetankin, mistä syttyi tulipalo.

 

Bogdan says the problem was triggered by an event three weeks before the fire, when AF-27 was flown in a benign maneuver, well within the normal envelope, that involved a specific combination of yaw, roll and vertical g loads. The engine “flexed” to an unexpected degree during the 2-sec. maneuver, Bogdan says. This caused a “hard rub” of a fan stage stator against the engine rotor. Frictional heating resulted in estimated material temperatures of 1,900F compared with a design temperature of 1,000F.

 

This temperature overrun led to -micro-cracking in the neighboring third-stage fan blades, according to Bogdan. The cracks subsequently grew in normal operations and caused the blades to separate from the disk. The engine casing failed to contain one or more of the failed blades, which punctured the adjacent left-and-aft fuel cell. The resultant mixing of jet fuel and superheated air caused the fire.

 

Tavallaan erikoista, että P & W tekee hävittäjään moottorin, joka nitkahtaa kun kone tekee pikku väistöliikekombinaation  :P Joka tapauksessa, viidestä F-35:stä on nyt otettu tarkastusten jälkeen moottori irti, ilmeisesti saman ongelman takia. Yksi niistä oli ollut toiminnassa alle 70 tuntia. Ei ole myöskään tiedossa, saadaanko tulipalon kohdannutta koneyksilöä enää lentokelpoiseen kuntoon.

 

http://aviationweek.com/technology/f-35-fire-search-solution

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tammikuussa suoritetussa ilmataistelutestissä F-35 kömpelönä hävisi F-16 hävittäjälle. Huomattavaa, että F-35 lensi testissä 'sileänä' ilman ulkopuolisia ohjuksia, F-16 oli puolestaan varustettu lisätankeilla antamaan "aerodynaamista tasoitusta". Lockheedin vastineen mukaan mukana olleesta F-35 yksilöstä oli puuttunut useita lopullisen hävittäjän teknisiä ratkaisuja. F-35 ei ole myöskään tarkoitettu lähitaistelu dogfighttiin vaan se on nimenomaan suunniteltu tuhoamaan vastustajat kauempaa ammuttavilla ohjuksilla. Operoinnissa F-35:n suojaksi suositellaan F-22 tai vastaavaa hävittäjää.

 

https://medium.com/war-is-boring/test-pilot-admits-the-f-35-can-t-dogfight-cdb9d11a875

https://www.f35.com/news/detail/joint-program-office-response-to-war-is-boring-blog

 

Testin F-35 lentäjän raportti dogfihtista

https://medium.com/war-is-boring/read-for-yourself-the-f-35-s-damning-dogfighting-report-719a4e66f3eb

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempiakin koneita on ehdolle Suomeen Hornetin korvaajaksi  ;)

 

Iso kaksimoottorinen aselavetti = "pommikone" ja ketterä yksimoottorikone. Tarvitaan kaksi konetta, mutta ei todellakaan amerikkaisia.

 

Vaikka Dassault Rafale ja Saab Gripen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi konetta olisi hulluutta, kun yhdelläkin pystyy ylittämään Hornetin kyvyt. Ei Suomella ole varaa sellaiseen. Lisäksi Rafale ei ole iso pommikone Gripen NG:hen verrattuna, kun ei ole sitä edes nyky-Gripeniin verrattuna. http://planes.axlegeeks.com/compare/148-207/Dassault-Rafale-vs-Saab-Gripen

 

Hornetin korvaajan valmistusvuotena saattaa olla, että Rafale ei ole enää vaihtoehto sen kummemmin kuin Eurofighterkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tammikuussa suoritetussa ilmataistelutestissä F-35 kömpelönä hävisi F-16 hävittäjälle. Huomattavaa, että F-35 lensi testissä 'sileänä' ilman ulkopuolisia ohjuksia, F-16 oli puolestaan varustettu lisätankeilla antamaan "aerodynaamista tasoitusta". Lockheedin vastineen mukaan mukana olleesta F-35 yksilöstä oli puuttunut useita...

 

F-35:n teho/painosuhdetta, kokoa , aerodynamiikkaa yms. tarkastellessa ei lopputulos ole mitenkään yllättävä tällaisessa "knife fight":ssa. Ei se pärjäisi Hornetillekaaan. F-35 on suunniteltu BVR-taisteluun. Hämmentävää "selityksissä" on maataistelupainotus. F-35 tullee olemaan ensisijaisesti F-117:n korvaaja ja toissijaisesti A-10:n korvaaja? Se on ehkä jonkinlainen torjuntahävittäjä mutta ei ollenkaan tarkoitettu ilmaherruuden hankkimiseen tai ylläpitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosipaikan tullen on aivan sama mitä koneita ilmassa on. Jos joku päättää ampua mannertenvälisen ydinohjuksen jostain sukellusveneestä Helsinkiin, niin se tulee moninkertaisella äänennopeudella. Eikä mitään ole tehtävissä. Ne lämpöydinkärjet = vetypommit. (Normaali atomipommi on pelkkä sytytin) räjähtävät jo varsin korkealla muutenkin. Tämä on harmillisen totta.  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukellusveneistä laukaistut mannertenväliset lämpöydinkärjet ovat tosiaan olleet varsinainen riesa viime aikojen tosipaikoissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosipaikan tullen on aivan sama mitä koneita ilmassa on. Jos joku päättää ampua mannertenvälisen ydinohjuksen jostain sukellusveneestä Helsinkiin, niin se tulee moninkertaisella äänennopeudella. Eikä mitään ole tehtävissä. Ne lämpöydinkärjet = vetypommit. (Normaali atomipommi on pelkkä sytytin) räjähtävät jo varsin korkealla muutenkin. Tämä on harmillisen totta.  :'(

 

Aika iso on kynnys käyttää mitään mannertenvälistä ohjusta tai edes sukellusveneestä laukaistavaa ballistista ohjusta tositilanteessa. Laukaisu kun johtaisi käytännössä välittömiin ja varsin mittaviin vastatoimiin joltain muulta ydinasevallata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukellusveneistä laukaistut mannertenväliset lämpöydinkärjet ovat tosiaan olleet varsinainen riesa viime aikojen tosipaikoissa...

 

Kun töihin menee niin saa ihan väistellä kun niitä putoilee ihan jatkuvasti päälle.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo heittoistuinongelma liiittyyy käsittääkseni siihen, että lentäjät on kevyempiä (naiset, latinot yms), eli saattavat painaa alle tuon 136 paunan rajan. Kun HUD-systeemin korvaava kypärä painaa taas puolestaan paljon (oliko se 4 paunaa tai jotain sinne päin) niin pelkästään se miten heittoistuin toimii, aiheuttaa ongelmia, koska istuimen lähtönopeus riippuu sen liikutettavasta kokonaispainosta, joka puolestaan vaikuttaa siihen  millä nopeudella pilotti kohtaa ilmavirran koneen ulkopuolella, joka puolestaan vaikuttaa siihen, miten kypärän aerodynamiikka vaikuttaa pilotin niskan rasituksiin, jne.  Videolla kenraali Bogden mainitsee, että istuimen nopeutta leikattaisiin sillä, että varjon laukaisua hidastamalla sekunnin murto-osilla  istuimen luonnollinen nopeus saataisiin alenemaan rittävästi häiriöiden elimoinoimiseksi.

 

USAF on poistanut jo pari vuotta voimassa olleen rajoituksen, jonka vuoksi F-35A:n lentäjän minimipainon on tullut olla

vähintään 61.9kg (136lb). Ongelma koskee myös Boeing F/A-18E/F Super Hornetia, jossa on samanlainen  Martin-Baker Mk16 heittoistuin. Juttu ei kerro, onko NAVYn osalta määräykseen tullut muutoksia.

 

Ongelma on ratkaistu muutoksilla lentäjän kypärään, itse heittoistuimeen sekä istuimen laukaisusekvenssiin. Istuimessa on nyt mm kytkin, jonka asetus viivästyttää laskuvarjon aukeamista ja pienentää sen avautumisesta johtuvia voimia, jos istuimessa on kevyt henkilö.

 

Uusi alin painoraja asettuu nyt lukemaan 46.7kg.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-lifts-ban-on-lightweight-pilots-for-f-35a-eject-437291/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurrikaanin seurauksena Barksdalen lentotukikohdassa Floridassa olleiden USAF:n Lockheed-Martin F-35A Lightning II -koneiden polttoainelinjat pitää tarkastaa ja osia vaihtaa.

Ongelmaksi on osoittautunut, että ohjeita kyseisten komponenttien vaihtamiseksi ei ole ollut käytettävissä. Ja näiden edellytyksenä on ollut, että moottori pitää irrottaa. Moottorin irrottaminen vie 36 tuntia !!  - ja uudelleenasentaminen arvattavasti saman verran lisää.

 

Lainaa

As Hurricane Michael churned toward the Emerald Coast of Florida, F-35A Lightning IIs from the 33rd Fighter Wing evacuated to Barksdale Air Force Base, Louisiana, to avoid the storm’s path and potential catastrophic damage. Every aircraft at the 33rd FW needed to have a fuel line on the engine inspected. Parts within a specific batch number needed to be removed and replaced. All of the wing’s aircraft were grounded until they were inspected and fixed if needed.

“We didn’t have the guidance for changing out the part yet. The preliminary guidance said we would need to remove the engine to access and remove the line.”

The current guidelines used for aircraft maintenance required that the entire engine be removed, which would require at least 36 hours per jet.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/198821/revealed%3A-f_35a-engine-removal-requires-36-hours.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.1.2019 at 16.30, Tarmo Kallio kirjoitti:

Lentävätkö molemmat F-35 versiot oikeasti ensi-kesänä ilmassa? Ja Turussa? Mikään maanäyttely ei todellakaan kelpaa!

Missäs tällaista tietoa on ollut tarjolla? Mitään virallistahan ei ole vielä julkaistu Turun näytöksen osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bloombergin saamien tietojen mukaan US Marine Corpsin hankkimien F-35B koneiden käyttöikä voi jäädä niinkin alas kuin 2100 tuntiin valmistajan lupaaman 8000 tunnin sijaan. Tarkempia tietoja odotetaan saatavan lähiaikoina Pentagonin vuosikertomuksessa. Lisäksi koneiden käyttöasteessa ei ole tapahtunut parannusta viimeiseen kolmeen vuoteen.
 

Lainaa

Durability testing data indicates service-life of initial F-35B short-takeoff-vertical landing jets bought by Marine Corps “is well under” expected service life of 8,000 fleet hours; “may be as low as 2,100″ hours Pentagon test office says. That means some jets expected to start hitting service life limit in 2026.
Furthermore, there’s no “improving trend in” aircraft availability to fly training or combat missions as it’s remained “flat” over the past 3 years.

https://about.bgov.com/blog/stagnant-f-35-reliability-means-fewer-available-jets-pentagon/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Bloombergin saamien tietojen mukaan US Marine Corpsin hankkimien F-35B koneiden käyttöikä voi jäädä niinkin alas kuin 2100 tuntiin valmistajan lupaaman 8000 tunnin sijaan.

Samasta asiasta kirjoittaa myös Aviation Week.

Rodney

http://aviationweek.com/defense/oldest-f-35b-could-hit-service-life-limit-2026?NL=AW-05&Issue=AW-05_20190131_AW-05_928&sfvc4enews=42&cl=article_1&utm_rid=CPEN1000003059776&utm_campaign=18320&utm_medium=email&elq2=87bc858cf4a44a7caab0b637402459b4

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35:ssä on 873 puutetta tai vikaa ja lisää ilmenee koko ajan, kertoo USA:n puolustusministeriön operaationaalisen koe- ja arviointijohtajan toimiston vuosiraportti, joka esiteltiin Kongressille toissapäivänä. Ongelmista kolmetoista on ykköskategorian vikoja, jotka voivat aiheuttaa "kuoleman tai vakavan vamman, tai vaurioita asejärjestelmille, ja rajoittaa kykyä taisteluvalmiuteen tai johtaa tuotantolinjan pysäyttämiseen".

Lainaa

The Lockheed Martin F-35 Lightning II has 873 unresolved deficiencies and new problems are being discovered regularly, making reducing the number of issues with the aircraft difficult.

That’s the conclusion of the latest scathing assessment of the stealth fighter from the Annual Report for the US Department of Defense’s (DoD) Office of the Director of Operational Test & Evaluation (DOT&E), released to the US Congress on 30 January.

The F-35’s problems include 13 Category 1 deficiencies. Such problems “may cause death or severe injury; may cause loss or major damage to a weapon system; critically restricts the combat readiness capabilities of the using organisation; or results in a production line stoppage,” according to the US Air Force’s (USAF) definition.

https://www.flightglobal.com/fixed-wing/lockheed-martin-f-35-has-873-deficiencies/136481.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään