Jorma Silo

Ilmajoen tapaus - syylliset yhä keskuudessamme?

7 viestiä aiheessa

Tämä viesti tulee ällistyneeltä maallikolta.

 

Kun lukee Ilmajoen onnettomuuden dokumentteja, kysymys herää kysymyksen jälkeen.

 

Putiikki oli saanut varoituksen toisensa jälkeen. Ei lennetty kunnolla. Joku ehti jo kuollakin tössittyään iltalehtien jakelulennolla. Virheitä ilmeni virheen jälkeen.

 

Silti putiikin annettiin jatkaa toimintaansa. Kunnes paukahti Ilmajoella - ja vielä senkin jälkeen lennettiin monta vuotta? Vai?

 

Kuinka ihmeessä tämä oli mahdollista?

 

Suoraan sanottuna homma haisee taivaaseen asti Suomen pyhimmältä asialta: aluepolitiikalta. Keski-pohjanmaalle oli saatava oma lentoyhtiö egoa pönkittämään, ja sehän saatiin. P*skat siitä, jos lennettiin vähän sääntöjä soveltaen. Nehän on Hellssinkin herrojen kotkotuksia.

 

Kysymykset:

Mikä instanssi oli se, joka päätti toimintalupien jatkamisesta?

Kuka oli se poliittinen päättäjä, jonka alla tämä lupia myöntävä instanssi silloin toimi?

Kuka omisti VinksinVonksinin? (ok, tiedän kyllä nimen, mutta ... öh... KUKA hän oli?)

Mitkä olivat omistajan kytkökset lentolupien jatkamisesta edellä mainittuihin?

 

Juhantalohan oli etelämpää... vai?

 

Ällistelee,

--- Jorma

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaselostus täällä: http://www.onnettomuustutkinta.fi/24022.htm

 

Tulisi äkkiseltään mieleen, että mahtoiko Wasalla olla jotain kytköksiä Ilmailuhallitukseen, jolla olisi saatu vähän katsottua sormien läpi tuota toimintaa?

 

--

Samallapa kysäisen, että onko kenelläkään kuvia tapauksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaselostus täällä: http://www.onnettomuustutkinta.fi/24022.htm

 

Tulisi äkkiseltään mieleen, että mahtoiko Wasalla olla jotain kytköksiä Ilmailuhallitukseen, jolla olisi saatu vähän katsottua sormien läpi tuota toimintaa?

 

--

Samallapa kysäisen, että onko kenelläkään kuvia tapauksesta?

 

Ilmailuhallitus alkoi päästä pikkuhiljaa jyvälle mitä siellä WW:ssä oikein tapahtuu, kun pikkuvihjeitä alkoi tippua sieltä täältä ja varsinainen varoitus tuli silloin kun Titan OH-CIG ajettiin Ylivieskassa metsään.

 

Satuin itse olemaan kesinä 87 ja 88 lentoturvallisuusosaston teknillisessä toimistossa harjoittelijana ja silloin toimiston maanantaipalavereissa puhuttiin aiheesta kovasti. Kävi ilmi, että esimerkiksi koneiden ylikuormauksesta oli paljon porua, mutta vähän villoja. Firman toimitusjohtaja oli ilmeisesti saanut vihiä firman sisältä tulleista vihjeistä ja piti sen jälkeen kenkäänsä näyttävästi esillä. Sen jälkeen oli tilannetta olisi voinut kutsua sanalla omerta.

 

Kirjoitin tästä WWS:n yrityskulttuurista aiemmin:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=19943;start=msg184917#msg184917 josta voitte jo päätellä jotain.

 

Pöhkölän lentotoimintapuolen silloinen päällikkö oli vanhan linjan ilmailijoita, diplomi-insinööri ja lentokoulutuksensa ilmavoimissa saanut kaveri. Toimiston tuolloista linjaa olisi voinut ehkä luonnehtia sanalla joviaali, mikä ei taas sovi kovin hyvin ilmailun tiedostavaan turvallisuuskulttuuriin, varsinkin miten se nyt käsitetään. Sellainen hän oli ymmärtääkseni kaikkia kohtaan, eikä erityisesti WWS:ää. Sittemmin hän jäi sairaseläkkeelle ja on tietääkseni nykyisin hiljaisten miesten ilmailukerhossa.

 

Ällistyttävin piirre tästä tj:stä tuli esiin Ilmajoen tutkimuskertomuksen valmistumisen jälkeen. Hän sattui sattumoisin vastakkain onnettomuustutkija Lähteenmäen kanssa eräässä laskettelukeskuksessa ja meni pahoinpitelemään tämän. Mitähän lie päässä liikkunut.

 

Edit: En jaksanut selata, oliko nettikertomuksessa kuvia. Itselläni on koneesta kuvia Vantaan romunurkassa sekä myöhemmin Pessin pihalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoraan sanottuna homma haisee taivaaseen asti Suomen pyhimmältä asialta: aluepolitiikalta. Keski-pohjanmaalle oli saatava oma lentoyhtiö egoa pönkittämään, ja sehän saatiin.

Aluepolitiikkaa tai ei, mutta yhtiön kotipaikka Ilmajoki sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla, ei Keski-Pohjanmaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluepolitiikkaa tai ei, mutta yhtiön kotipaikka Ilmajoki sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla, ei Keski-Pohjanmaalla.

 

Kiitos, Jari. Tämä pääsi livahtamaan multa ohi - ajattelin vain putiikin nimeä (öhh... kai Vaasa on Keski-Pohjanmaata?)

 

Eihän tämä nyt niin ihmeellinen asia ole, mutta suoraan sanottuna - kutkuttaa vähän sitä aikaa sitten nukahtanutta, tutkivaa journalistia sisimmässäni.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään