Toni Heikkinen

Auto ulkomailta

43 viestiä aiheessa

Terve.  :)

 

Nyt äkkiseltään en löytänyt mitään järkevää autofoorumia, niin ajattelin kysyä täältä.

 

Onko teillä kokemuista auton hankkimisesta ulkomailta. Itseä tässä alkanut kiinnostamaan auton hakeminen Saksasta, kun siellä nuo näyttäsi olevan kohtuu hinnoissa.

 

Kannattaako sieltä lähteä hakemaan yli 10 vuotta vanhaa autoa? (opiskelija palkoilla ei ostella uusia)  :laugh:  Kyseessä olisi Lexus IS 200, Suomessa niillä on ihan törkeä hinta vielä. Jos nyt oon oikeen laskeskellu niin Saksasta pitäsi tulla vielä halvemmaksi verojenkin kanssa kun Suomesta ostettuna. 

 

Kertokaahan kokemuksista jos semmosia löytyy.  :)

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän mä näistä mitään tiedä mutta veikkaisin että jos suomen ostohinta on luokkaa törkeä niin eiköhän se suomen autoverokin ole noille luokassa törkeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös yli 10 vuotta vanhoja autoja saa täältäkin ihan "opiskelijan palkoilla"? Joku laatikkobemari mikä löytyy jokaiselta sinun ikäiseltäsi, eikös niitä saa jo parilla tonnilla ;D

 

Enhän mäkään näistä mitään tiedä, mutta kuten Samiki sanoi niin tuskin siitä ainakaan hirveesti voitolle jää, kun väkisinkin tulee muitakin kuluja sen pelkän auton hinnan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos ku kyse ei ole mistään bemarista.  ;D Ostaisin laatuauton, Lexuksen, eipä taida Suomesta montaakaan alle kymppitonnin irrota.

 

Tai no onhan nuita, mutta sitten melkein puoli miljoonaa ajettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos ku kyse ei ole mistään bemarista.  ;D Ostaisin laatuauton, Lexuksen, eipä taida Suomesta montaakaan alle kymppitonnin irrota.

Niin no, ei ole tietoa missä hinnoissa noi pyörii siellä Saksan maalla, mutta edelleen, noihin voi pamahtaa myös se hirveentörkee vero... mut nehän sä oot varmaankin tarkistanu jo etukäteen? ;D Jossain oli muistaakseni verolaskuri tjsp, missä pystyi hakemaan "sinnepäin" veron noille tuontiautoille...

Ja sitten kyllähän niihin matkoihinkin jonkun verran saa menemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai no onhan nuita, mutta sitten melkein puoli miljoonaa ajettu...

En tiedä mikä on budjettisi, ja minkä ikäistä autoa havittelet, mutta kyllä tuolla on kirkkaastikin alle kymppitonnilla jotain 200tkm ajettuja vm. 2000 Lexus IS... :P

 

Jotenkin kyllä kuulostaa hassulta samassa lausessa "opiskelijan palkka" ja "luksusauto" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tullin sivuilta oon katsonu jo. Päälle kolmen tonnin näyttäsi olevan tuolle mitä oon katellu. Ja hinta saksassa reilu 2500€. Niiden laskelmien perusteella pitäisi kuitenkin halvemmalla saada sieltä. Jos ei mitään yllättävää sitten tule vielä siihen.

 

Matkoihin tietenkin menee oma osansa..

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kyllä kuulostaa hassulta samassa lausessa "opiskelijan palkka" ja "luksusauto" ;D

 

Sepä tässä onkin että jos jostakin saisi "halvalla" suht vähän ajetun.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tullin sivuilta oon katsonu jo. Päälle kolmen tonnin näyttäsi olevan tuolle mitä oon katellu. Ja hinta saksassa reilu 2500€. Niiden laskelmien perusteella pitäisi kuitenkin halvemmalla saada sieltä. Jos ei mitään yllättävää sitten tule vielä siihen.

 

Matkoihin tietenkin menee oma osansa..

 

t. Toni H

Eli paljon tarkalleen on "päälle kolmen tonnin" ja "reilu 2500"? Siihen vielä se matkojen ja muiden mahdollisten kulujen hinta. Jos lähtee siitä, että Suomesta saisi vastaavan siitä 7000-9000€ väliltä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vero 3106€ ja auto 2700€. Nojoo kyllähän se tietenkin menee samoihin linjoihin Suomen hintojen kanssa kun matkakulutkin laskee mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös lisätä hakukulut/rahdit, toiset renkaat/vanteet, lohkolämppäri yms. talvivarusteet, maahantulokatsastus, kilvet jne. Lisäksi mittarilukemat saattavat noissa olla ihan mitä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne Saksan, eli Mobile.de yms. sivustojen halvimmat ovat todennäköisesti jonkin sortin kusetusta. Jos haluaa oikeasti toimivan ja sellaisen IS:n mitä ei ole kolarikorjattu miten sattuu ja millä on ajettu oikeasti alle 200 tkm niin tarkastelisin esim. Mobilen tarjonnasta niitä autoja joidenka hintalapussa on noin 4000 euroa.

 

Lexusta hankkiessa kannattaa muistaa että vaikka auton saisi halvalla niin merkkiosissa on hieman lexuslisää ja saattavat maksaa aika monta kertaa enemmän kuin "tavallisiin" merkkeihin. Lisäksi varaosaliikkeiden ja motonetin varaosatietokannat tuntee Lexusta aika huonosti, eli jos jotain menee autosta rikki niin voi tulla yllättävän kalliiksi kun on pakko hakea merkkiosat.

 

Kannattaa tarkistaa Nettiauton ja Mobilen tarjonnasta myös muita malleja, esim. muutamaa vuotta vanhempaa vuosikertaa oleva GS maksaa +- saman kuin alkupään IS:n ja on joka suhteessa huomattavasti parempi auto. Että kannattaa tutkia myös muita malleja kuin IS:ää, jos Lexukseen päädyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että Lexukseen käy jotkut Toyotan osat... Tiiä sitten lieneekö niillä puheilla mitään perää. Toki katselen muitakin malleja. Jotenkin tuntuu vaan tyhmältä lähteä ostamaan nykystä autoa vanhempaa, nykynen on Toyota Avensis, vm1999. Saman ikästä tai pikkusen uudempaan Lexusta kahtelisin mielellään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on kyse "ei tyypillisestä" 2 litraisesta bensavehkeestä niin kannattaa tarkistaa mitä vakuutusyhtiö tarjoaa vakutuusmaksuiksi niin ei tule ylläriä kun auto on jo pihassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen työkseni tuonut viime vuonna reilut sata autoa ympäri Euroopan. Pääosin Saksasta, Sveitsistä, Italiasta ja Belgiasta. IS Lekoja on tuohon joukkoon mahtunut 6kappaletta. Tuon auton varsin kova CO2 päästö aiheuttaa korkean veron 2001 ja sitä uudemmissa yksilöissä. Niiden tuominen ei ole taloudellisesti oikein järkevää, ellei kohde satu olemaan halpa ja hyvä. Autohan oli lähes muuttumaton 1999-2005.

 

Hyvän yksilön löytäminen on aika onnen kauppaa. Puhutaan kuitenkin yli 10vuotta vanhasta autosta. Hyvällä ja luotettavalla historialla varustettu yksilö on aina hinnakkaampi. Muuten autona tuo "takaveto korolla" on ihan mukiinmenevä käyttöpeli, vaikka ahdas se on kuin mikä.

 

Huomioi kuitenkin, että auton tuominen ja rekisteröiminen ei ole mikään tsuit tsait juttu. Paperityötä tulee väkisinkin, vaaditaan erinäisiä todistuksia, rekisteröintikatsastus, verotus jne. Laske Saksan autoon kuluja matkoineen ainakin tonnin luokkaa, niin ei tule pettymyksiä. Ja koskaan ei voi olla liian varovainen - historian on oltava katkeamaton myyjältä ostajalle. Jos ei ole, autoa ei saa kilpiin. Välissä voi olla välittäjiä, toinen autoliike jne. Tsekkaa paperit tarkkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että Lexukseen käy jotkut Toyotan osat... Tiiä sitten lieneekö niillä puheilla mitään perää. Toki katselen muitakin malleja. Jotenkin tuntuu vaan tyhmältä lähteä ostamaan nykystä autoa vanhempaa, nykynen on Toyota Avensis, vm1999. Saman ikästä tai pikkusen uudempaan Lexusta kahtelisin mielellään.

 

Leksaan käy jotkut osat Toyotasta, mutta suurelta osin auto on ihan oma mallinsa, joka ei pohjaudu mihinkään Toyotaan. Ja vaikka koko auto on Toyotan insinöörien suunnittelun tulosta, osien yhteensopivuus loppuu pikkunippeleihin.

 

Käyttökokemuksia jos haluat, niitä löytyy kyllä:

 

Plussat:

 

- Erilainen design, erottuu massasta.

- Laadukas työnjälki, hyvät materiaalit sisustuksessa

- Hyvät varusteet jo vakiona. Ota Luxury jos  vain satut löytämään. Saat nahat, sähköpenkit ym.

- Ei juurikaan vikoja, kestävä yksinkertainen rakenne.

- Kuutosmoottorin hieno soundi.

- Kivat ajo-ominaisuudet

 

Miinukset:

 

- Ahdas tiloiltaan

- Laiskahko voimanlähde, varsinkin automaatin kanssa tehoton.

- Suuri kulutus auton kokoon nähden.

- Tehtaan ruostesuojausta ei käytännössä ole, Suomen suolassa ruostuu herkästi.

- Heikko ja ohut maalipinta.

- Vakuutusmaksuissa kalliimpi kuin normi avenssi, samoin käyttömaksu ( Korkeahko co2 päästö )

- Rengasmelu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että Lexukseen käy jotkut Toyotan osat... Tiiä sitten lieneekö niillä puheilla mitään perää.

Kuten joku tuossa jo totesikin, niin jotkut osat käy, mutta kun menet ostamaan ne Lexuksen osanumerolla niin niissä on Lexus-, eikä Toyotahinta. Esim. 20 kpl sarja normaaleja pyöränmuttereita maksaa Lexusosina Toyotaliikkeesä 200€, tarvikeliikkeestä täysin vastaava setti 60€. En tiedä pyöränmutterien "toyotahintaa", mutta veikkaisin ettei ole ihan 200€ edes merkkiliikkeessä.

 

Nämäkin on sellaisia juttuja mitä kannattaa punnita ennen ostopäätöstä. Auton kulut kun ei lopu siihen auton hankitaan, ne vasta alkavat siitä, niin kannattaa tutustua myös varaosahintoihin. Vaikka eihän Lexuksiin sellaisia tarvitse, mutta jos kumminkin tarvitsee niin voivat olla yllättävän kalliita ja/tai vaikeita löytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. 20 kpl sarja normaaleja pyöränmuttereita maksaa Lexusosina Toyotaliikkeesä 200€, tarvikeliikkeestä täysin vastaava setti 60€.

 

Ihan sama kumpi, mutta on silti törkyhinta kourallisesta muttereita :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Massasta poikkeavan auton hankkiminen, ja varsinkin sen käyttäminen voi tosiaan käydä kukkarolle kovasti kuten edellä on tullut ilmi. Aika paljon riippuu kyllä omasta viitseliäisyydestä, ja varsinkin kyvyistä tehdä ainakin perushommat ihan itse. Kulut autonkotteron hankinnassa ovat mitä ovat mutta käytönaikaiset kulut riistoviranomaismaksuja lukuunottamatta pystyy hiomaan kun viitsii kurkkia muualtakin kuin täältä autoilun kehitysmaasta.

Tämä on tullut tutuksi kun tuon brittipiiraksen kanssa on eletty viha-rakkaussuhteessa jo seitsemän vuotta, varsinkin aluksi piti ostella lähes kaikki tarvittava ulkomailta koska täällä oli huonosti tarjontaa/hinnat tähtitieteellisiä. Pikkuhiljaa tarjonta ja hinnat ovat laskeneet inhimilliselle tasolle, joskaan käyttökulut eivät ikinä laske tavisGorillan tai Fiikuksien tasolle mutta totuus on että jos maistuu niin kyllä se vähän enemmän maksaa.

Uskoisin että To..., eiku Lexussakin kannattaa vältellä virallisia lasipalatseja avuntarpeen yllättäessä. Netistä luulisi löytyvän virkeitä merkkiharrastajien foorumeita joissa kaikki autoon liittyvä on jo harjoiteltu-selvitelty ja vinkkejä löytyy. Nämähän ovat kullanarvoisia kun jotain kumminkin rikkuu, saattaa säästyä pitkä penni vaikkei osaisi itse korjata mutta on edes suurinpiirtein hajulla mikä voisi olla vialla ja pystyy vaikka osat ostamaan itse. (eikä niin että se "luottokorjaamo" hankki osat "alennuksella")   :)

Vaikka tuolta Ameriikasta ei ihan hirveästi mitään hyvää ole tullut niin siellä on oikein mukavasti kaikenmerkkisten kulkupelien harrastajaa, jotka vieläpä jaksavat jakaa ajatuksiaan netissä. Myös Briteissä on aika virkeää harrastustoimintaa nettipalstoilla lähes automerkistä riippumatta. Tarkkana toki pitää olla erilaisten malliversioiden kanssa.

 

Nämä varmaan ovat jo selvillä, mutta kunhan tuon näkökantani esiin. Ehdottomasti  :thmbup: sellaisille tyypeille jotka jaksavat laittaa jotain massasta poikkeavaa kalustoa esiin, vaikka se sitten vähän taloutta kurittaisikin. Noita laatikkopuimureita sun muita näkee jo ihan tarpeeksi.

 

Enkä ole Lexus-fani, en tiedä mikä siinä on ihanaa mutta ainakin edes vähän erilainen kiituri jolla saadaan poikkeamaa tasaiseen harmaiden autojen virtaan. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan offtopicia... :P

 

Meillä on nyt ollut Lexus 450h muutaman kuukauden. Tyytyväinen olen muuten ollut, mutta tehtaan ilmoittamaan n. 6,5 l/100 kulutukseen saa kyllä lisätä reilusti, vaikka kuinka kevytkenkäisesti ajelisi. En tiedä, mitä tuo hybridi oikein tuossa tekee muuta, kuin lisää massaa. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan offtopicia... :P

 

Meillä on nyt ollut Lexus 450h muutaman kuukauden. Tyytyväinen olen muuten ollut, mutta tehtaan ilmoittamaan n. 6,5 l/100 kulutukseen saa kyllä lisätä reilusti, vaikka kuinka kevytkenkäisesti ajelisi. En tiedä, mitä tuo hybridi oikein tuossa tekee muuta, kuin lisää massaa. >:(

 

Taitaa olla matka-ajoa kun hybridin edut tulee vasta kaupunkiajossa esiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin...tuo hybriditekniikan täydellinen hyödyntäminen vaatii myös ajotavan sopeuttamisen sellaiseksi, että tekniikka pääsee oikeuksiinsa. En mitenkään tarkoita, että Artun ajotapa ei ole sopiva hybridille. Ennakointi, moottorijarrutus, hallittu kaasun käyttö kiihdytyksissä ym. ovat avainsanoja. Maantiellä siitä ei juuri ole hyötyä. Seka-ajo alle maantienopeuksien on optimaalisinta, samoin taajama-ajossa säästö on selvää joka kilometrille.

 

Uudelle Priukselle luvataan alle neljä litraa. Siihen en minäkään ole päässyt missään olosuhteissa, mutta 4,5 litraa tuli keskikulutukseksi kun viimeksi Priusilla ajelin pidemmän aikaa ( 2kk viime kesänä ). Sekä Toyon hybrideissä, että Lekoissa on varsin kehittyneet ajotietokoneet, joista voi seurata energiavirtauksia, kulutettua / säästettyä polttoainetta, akkujen tilaa jne. Monikaan ei tosin niitä viitsi seurata, tavallaan sääli, sillä niiden informaation perusteella saa hienosta tekniikasta kaiken irti.

 

Ja vielä pieni hehkutus: Mulla oli aikanaan LS400 vm 1994 - ja sen voin sanoa, että antoi sellaisen kyydin ja tunteen, että vastaavaa en ole minkään auton kanssa senkoommin kokenut. En edes isojen saksalaisten. Sellaisen ostaisin heti, jos / kun maailmalta vielä löytyy vähän ajettu huippuyksilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan offtopicia... :P

 

Meillä on nyt ollut Lexus 450h muutaman kuukauden. Tyytyväinen olen muuten ollut, mutta tehtaan ilmoittamaan n. 6,5 l/100 kulutukseen saa kyllä lisätä reilusti, vaikka kuinka kevytkenkäisesti ajelisi. En tiedä, mitä tuo hybridi oikein tuossa tekee muuta, kuin lisää massaa. >:(

Muutaman kymppitonnin kyseisellä autolla rullaaneena pitää myöntää, ettei siitä hybridistä ihan järjettömiä hyötyjä saa revittyä irti. Kiltisti ajamalla sen saa hiukka seiskan päälle ajettua, mutta speksin lukemiin on lähes mahdoton päästä. Varsinkaan jos meinasi joskus olla perilläkin. Matkahan taittuu tavanomaisesti kympin pintaan ja loskakelissä 11, joten monta litraa heittää valmistajan mitattu kulutus. Sauli tuossa vähän avasikin jo syitä. Etuina hybridistä sanoisin ajon tasaisuus (eli vaihteiden vaihdot jäävät pois) ja mahdollisia verotusteknisiä hyötyjä (koska mitatut kulutusarvot?  ;D). En ole muita hybridejä ajanut, mutta Toyotan yritelmä on lopulta varsin mukava setti. Jos jotain voisi kaivata, niin hieman enemmän nelivetomaista käyttäytymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään