Jorma Laiho

Matalalentoa San Franciscoon ja kaikenlaista kotimatkallakin...

3 viestiä aiheessa

Työmatka vei taas rapakon taakse länsirannikolle. Menoreitti kulki Finnairilla ja American Airlinesilla New Yorkin kautta San Franciscoon.

 

Vaihto Kennedyllä oli yhtä kaaosta kauhean ruuhkan takia. Lisäksi maahantulovirkailija sekoitti poikani ja minun passit. Skannasi juniorin paperit ja otti minulta sormenjäljet, jolloin systeemi sekosi täysin.

Virkailija toki tunnusti mokansa, mutta kesti hermostuttavan kauan, ennenkuin ylempi virkailija tuli ao. valtuuksin peruuttamaan yrityksen ja homma aloitettin alusta.

 

Sitten jatkettiin matkaa, joka keskeytyi jossain Ohion tienoilla ja kone diverttasi Texasiin, jossa en olekaan ennen käynyt. Reitti ja laskeutuminen 10.000 jalkaan näkyy tässä :

http://uk.flightaware.com/live/flight/AAL177/history/20120105/2240Z/KJFK/KDFW/tracklog

FlightAwaren lokista ymmärsin, että ensin oli kai tarkoitus mennä alas jo Tulsaan ? Koneen kuulutukset olivat hiukan epämääräisiä. Jotenkin saimme sen käsityksen , että ongelma oli varsinkin ohjaamon lämmityksessä. Kabiinissakin oli hiukan viileä, mutta ei pahasti.

Lämpötila edessä ei pysynyt tasaisena, vaan laski hitaasti. Aluksi oli ajateltu, että viileneminen on sen verran hidasta, että päästään perille. Keskilännessä kipparille tuli kuitenkin vilu, lämpötila putosi meikäläisissä asteissa n. 10 asteen tienoille, jolloin päätettiin tulla alas. Niinpä tehtiin, ja lämpötila nousi taas hitaasti. Dallasissa oli tiedossa varakone, joten siis sinne. Yöllä oli hieno kuutamo ja valot preerialla sekä paikallisten 2000-jalkaisten TV-mastojen vilkkuvat lentoestevalot loistivat hienosti, maisemia kuunvalossa oli kiva seurata 10.000 jalan korkeudelta.. Perille tultiin oikein varmistetusti, pelastusyksiköitä oli mahtava rivi vastassa. Sitten odoteltiin ja lopulta pyrähdettiin toisella samanlaisella masiinalla perille.

 

Sitten sählättiin Herzin autovuokraamossa, joka ei hyväksynyt Matka Kalevan voucheria, firman luottokortti lopulta kävi.

 

Paluu olikin vähän muualta eli Vegasista. Oli perjantai ja 13. päivä...

Vaihto Nykissä oli ok, sieltä eteenpäin vuorolla AY006. Lento meni muuten normaalisti, mutta jossain Islannin ja Norjan välillä tultiin alas  pinnalta 400 pinnalle 300. Norjan päällä kavuttiin taas ylemmäs.

 

Perille siis päästiin, myös juniorin laukku, mutta ei minun. Tehtiin ao. ilmoitukset, mutta kotona kun mitään ei kuulunut, huomasin että laukun tag on väärin järjestelmässä. Soiito kentälle, jossa kukaan ei vastaa, puhelimessa soi "King of the Road". Pitkän odotuksen jälkeen joku vastaa ja saan tiedot oikaistua. Laukku on ao. sovelluksen mukaan reititetty Los Angelesista Lontoon kautta Helsinkiin, vaan eipä ole vielä näkynyt eikä kuulunut. Aikaisemmista vahingoista viisastuneena pakaasissa on vain vaatteita, myös tuliaisvaatteet. Tarpeelliset kapineet tosin ovat Nikonin ja tasku-Canonin  laturit ...

 

Muutama kysymys paremmin tietäville:

 

1. Mitäköhän tuossa B757.ssä oikein tapahtui ?

 

2. Miksi Airbussi "koukki" Atlantilla ?

 

3. Miksi mun laukku joutuu yleensä Vegasista Los Angelesiin  ja tuleekohan se enää tältä reissulta kotiin?

 

Myös hyviä uutisia: Ilkka Kangastalon ohjeiden mukaan kävimme Castle Air Museumissa rusinatarhojen ja pähkinälehtojen keskellä.Yli 40 sotarautaa ulkoilmassa.

Matkanvarrella käytiin myös Mojavessa kahvilla (ei uutta).  Kuvat ovat jo tallessa. Koitan pistää muutaman näytille, kun horisontit on suoristettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kysymys paremmin tietäville:

 

1. Mitäköhän tuossa B757.ssä oikein tapahtui ?

 

2. Miksi Airbussi "koukki" Atlantilla ?

 

1. Tuommoinen ohjaamon lämpötilan lasku voisi johtua viasta ohjaamon lämpötilaa säätelevässä venttiilissä? Tai ilmastointijärjestelmässä jokin komponentti aiheuttaa tulipalovaaran ja sen takia kytketään ohjaamon ja matkustamon ilmastointi pois? Nämä vain arvailuja.

2. Tuollaiseen lentopinnan muutokseen voi olla useampikin syy, tässä kuitenkin muutama esimerkki: esim. edullisemmat (myötä)tuulet alempana tai turbulenssi tuolla pinnalla ja suorituskyky estää korkeammalle nousemisen ja muu liikenne estää muut lentopinnat paitsi tuon pinnan 300, liian alhainen SAT(static air temperature)- lämpötila tuolla pinnalla, pienin sallittu SAT on airbusseille(320/330/340) n. -70C. Tai joskus myös risteävän liikenteen takia jos ei kyetä enää nousemaan ylemmäs vaan on mentävä noinkin paljon alemmas esim. muun liikenteen rajoittaessa muita käytettäviä pintoja.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Olli vastauksesta.

 

2.-kohdan vastauksessa mainittu liian alhainen lämpötila sopii, muistaakseni se olikin aika alhaalla.

 

3. kohtakin ratkesi tänä aamuna, laukku oli lähtenyt ihan väärään suuntaan ja tuli tänään kotiin.

 

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään