Kai Lilja

Mediheli Keravalla (taas)

24 viestiä aiheessa

Terve!

 

(Niin. miksei ollut kamaraa mukana!?!?!)

 

Ajattelinpa vain kertoa, että taas kerran oli mediheli Keravalla. Se vierailee siellä vähintään kerran kuussa, mun näköpiirissä. Olin tyttäreni kanssa aamulla ulkoilemassa ja kuulimme kopterin äänen. Vähän ennen sitä 2 paloautoa ja 2 lanssia ujelsivat onnettumuus paikalle. Kopteri lähestyi ja ylitti meidät, joten lähdimme tietysti katsomaan, mihin se laskeutuu.

 

200m päässä pihastamme on todella kapea nurminiitty, levein kohta n.13 metriä (silmämääräisesti), puita ja pusikoita ympärillä, mutta tarkasti pilotti sen siihen tuuppasi. Tyttäreni (3v.) oli ihan sanaton, kun tarkastelimme kopteria 5 metrin etäisyydeltä, lähemmäs kiellettiin menemästä, vaikka kopteri oli pantu "kylmäksi"!

 

Siinä sitten pilotin ja muutaman palomiehen kanssa vähän juteltiin ja seurattiin tilannetta. Onnettomuuden uhri tiettävästi saatiin elvytettyä takaisin elävien kirjoihin, eikä kopteri kyytiä sitten loppupelissä tarvittukaan.

 

Uhri oli kuuleman mukaan horjahtanut, kun oli maksamassa bussikuskille matkaansa ja putosi ulos bussista maahan selälleen. Oli lyönyt päänsä ja sydän pysähtyi tömähdyksen johdosta. Ihme kyllä kaksi "ohikulkijaa tai silminnäkijää" (en tiedä tarkemmin) aloittivat elvytyksen! Suusta suuhun menetelmällä. Eli on niitä ihmisiä vielä jäljellä, jotka välittävät! Kiitos ja kunnia kaikille heidän laisilleen ihmisille!

 

Suomalaisen yleistyylihän on tyypillisesti, "tökätään uhria pari kertaa pitkällä kepillä ja todetaan että -Kuollu on, mennää pois ettei kukaan tuu kyseleen mitään.!"

 

Oli se hienon näköistä, kun kopteri sitten nousi pusikoiden ja puiden valistä! Kumpa olisi ollut se kamera mukana!

 

Tälläinen aamu eilen!

 

Mukavaa päivää kaikille!

 

-Kai Lilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

 

Mukava kuulla, etteivät porukat pääse siellä kopterissa laiskistumaan ja pulskistumaan, vaan hommia riitti eilisellekin :D

Nooh, tuleehan sitä keskimäärin reilut 5 keikkaa vuorokaudessa...

 

Joo, tuosta kopterikuljetuksesta sen verran, että HYVIN harva kuljetetaan kopterilla, vaikka potilaan vointi olisi huonokin. Ainakin Keravan etäisyydeltä mennään Hesaan ambulanssilla, jossa on huomattavasti paremmat tilat hoitaa potilasta. Ja hyvin harva "sisätautinen" potilas todella hyötyy nopeasta sairaalaanpääsystä. Sen sijaan vammapotilaiden kohdalla tilanne on toinen. Mutta silloinkin kannattaa pitää mielessä, että potilaan nosto kopteriin, kuljetus Meilahden kentälle, josta edelleen Töölöön kestää sen verran kauan, että kannattaa miettiä, pääsisikö autolla sittenkin nopeammin. Helikopterin pääasiallinen funktio on viedä ensihoitolääkäri nopeasti kohteeseen, ei niinkään potilaan kuljettaminen.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pääasiallinen funktio on viedä ensihoitolääkäri nopeasti kohteeseen, ei niinkään potilaan kuljettaminen.

 

Eli siis yrität sanoa, että kopterin pääasiallinen tarkoitus on Artun kuskaaminen? Hienoa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... :P :P :-[ :-[ ;D

 

Eli siis yrität sanoa, että kopterin pääasiallinen tarkoitus on Artun kuskaaminen? Hienoa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kuulin tapauksen skannerista kun töissä olin, ensin sai Keravan yksiköt hälytyksen koodilla A 0-0 ja myöhemmin kutsuttiin sitten Mediheliä apuun, joten kiireellä mentiin.

 

Aina sitä tulee miettineeksi kun Mediheliä skannerista kutsutaan tai näkee MH:n matkalla että joku on todella avun tarpeessa sillä hetkellä, hyvä että Mediheli on kuitenkin olemassa, ja nämä urhoolliset silminnäkijät tapaturmapaikalla valmiina auttamaan, ilman näitä monet ihmiset varmasti kuolisivat onnettomuustapauksissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hummm... Kuulostaa oudolta, jos koodina alunperinkin on ollut A0-0 (eloton), jotta vasta myöhemmin pyydettäisiin lisäapua kohteeseen.

Ja hetkinen... Keravahan on VIRVE-aluetta, milläs oikein skannaat ::);D Vai tuleeko nuo keikat edelleen PeTo-verkossa ?

 

Arttu

 

Juu kuulin tapauksen skannerista kun töissä olin, ensin sai Keravan yksiköt hälytyksen koodilla A 0-0 ja myöhemmin kutsuttiin sitten Mediheliä apuun, joten kiireellä mentiin.

 

Aina sitä tulee miettineeksi kun Mediheliä skannerista kutsutaan tai näkee MH:n matkalla että joku on todella avun tarpeessa sillä hetkellä, hyvä että Mediheli on kuitenkin olemassa, ja nämä urhoolliset silminnäkijät tapaturmapaikalla valmiina auttamaan, ilman näitä monet ihmiset varmasti kuolisivat onnettomuustapauksissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hummm... Kuulostaa oudolta, jos koodina alunperinkin on ollut A0-0 (eloton), jotta vasta myöhemmin pyydettäisiin lisäapua kohteeseen.

Ja hetkinen... Keravahan on VIRVE-aluetta, milläs oikein skannaat ::);D Vai tuleeko nuo keikat edelleen PeTo-verkossa ?

 

Arttu

 

Voi olla, että kuulin väärinkin, Aatami 0-joku se kuitenkin oli, tuolla työpaikan kellareissa on vaan kovin huono kuuluvuus noilla VHF-vehkeillä, pätkii, rätisee, surisee, vinkuu jne. ::)

 

Ja kyllä tuon ihan PeTo-verkon kautta kuulin, tosin kuulin Keravan yksikköjen hälyt ja myöhemmin Medihelin hälyn HÄKE:n hälytyskanavan kautta.

 

(Ps. mitään tietoa tuleeko tuo VIRVE koskaan tänne Helsinki-Vantaa-Espoo aluelle jne, faija ainakin sanonu että vuosia sitten olis jo pitänyt tulla, hän sitä odottelee kovalla innolla, poliisi kun on)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis yrität sanoa, että kopterin pääasiallinen tarkoitus on Artun kuskaaminen? Hienoa ;D

 

Siis medihelillähän ei kuskata potilaita kuten lanssilla. Tarkoitus siis tosiaankin on tuoda potilaan luokse lääkäri. Tuotiinko edes myyrmannissa yhtään potilasta kopterilla sairaalaan...??

 

Ja eikö Arttu mediheli tee useasti sitä että he pudottavat lääkärin "ilmasta" jotta laskujen määrä pysyisi mahdollisimman vähäisenä ---> huoltojen määrä vähenee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika: Joo, A-mitätahansa tarkoittaa tehtävää, johon MH tulisi hälyttää suoraan. Todennäköisesti näin kävikin, ja kuulit vasta MH:n avauskutsun Keravan Häkeen.

 

Riku: No ei ihan :) Jos MH pudottaa lääkärin leijunnasta, kyse ei ole laskeutumisten "säästämisestä", vaan siitä, että k.o. alustalle ei ole turvallista laskeutua (esim. hutera laituri tms.). Sinänsä laskeutumiset eivät kuluta kopteria - riippuu tietenkin, miten se tehdään :) - vaan käynnistysten määriä lasketaan ja käyttötunteja.

En tiedä, miten Myyrmannissa toimittiin, olin silloin itse Afganistanissa. Todennäköisesti kaikki menivät sairaalaan maateitse.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savonlinnassa käy välillä pelastuskopteri Ilmari. ;) Pitäähän täälläkin sellanen hienous olla ainaskin välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika: Joo, A-mitätahansa tarkoittaa tehtävää, johon MH tulisi hälyttää suoraan. Todennäköisesti näin kävikin, ja kuulit vasta MH:n avauskutsun Keravan Häkeen.

 

Riku: No ei ihan :) Jos MH pudottaa lääkärin leijunnasta, kyse ei ole laskeutumisten "säästämisestä", vaan siitä, että k.o. alustalle ei ole turvallista laskeutua (esim. hutera laituri tms.). Sinänsä laskeutumiset eivät kuluta kopteria - riippuu tietenkin, miten se tehdään :) - vaan käynnistysten määriä lasketaan ja käyttötunteja.

En tiedä, miten Myyrmannissa toimittiin, olin silloin itse Afganistanissa. Todennäköisesti kaikki menivät sairaalaan maateitse.

 

Arttu

 

No ainakin itse kuulin näin :P Mutta sinähän sen tiedät kun sieltä pompit...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta silloinkin kannattaa pitää mielessä, että potilaan nosto kopteriin, kuljetus Meilahden kentälle, josta edelleen Töölöön kestää sen verran kauan, että kannattaa miettiä, pääsisikö autolla sittenkin nopeammin.

 

Arttu

 

Ehkä kopteri kuljetus on nopeampi silloin, jos on talviruuhkaa autoteillä............?

"Itse pähkäilyä, kun ei faktoja niin tiedä"

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oi!

 

Kerrotaampa vielä huhuja: Medihelin paikalle on kuuleman mukaan tulossa uusi työkalu!?

En kirveelläkään muista, että mikä!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

 

Joo, säätila, ajokeli yms. täytyy huomioida, ja aina toimitaan tapauskohtaisesti. Suurin ongelma Helsingin seudulla on se, että lähin kopterikenttä löytyy Meilahdesta, ja 99% kuljettamistamme potilaista on vammapotilaita, jotka pääsääntöisesti hoidetaan Töölössä. Tällöin viiveitä tulee liikaa, kun ensin ladataan potilas kopteriin, lennetään Meilahteen, otetaan ulos kopterista, ladataan ambulanssiin, ajetaan (ruuhkassa?) Töölööseen, otetaan taas ulos ja viedään sisälle. Monesti kylmä matematiikka ja kokemus osoittaa, että maateitse suoraan Töölööseen on nopeampi ja vaivattomampi tapa.

 

Mitä tulee uuteen kulkupeliin, niin kerro minullekin ;D No joo... V. 2005 tulevat voimaan määräykset, joiden mukaan nykyisenkaltaisella kalustolla ei saa enää lentää HEMS-lentoja. Saa nähdä, miten tuo hoidetaan.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oi!

 

Kerrotaampa vielä huhuja: Medihelin paikalle on kuuleman mukaan tulossa uusi työkalu!?

En kirveelläkään muista, että mikä!

 

-Kaitsu

 

Eikös se Eurocopter C135 ole aika suosittu. Ainakin huhuja olen kuullut että myös mediheli kallistuu samaiseen kopteriin...

 

EDIT: Ja muuten meni 1600 viestin raja rikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se Eurocopter C135 ole aika suosittu. Ainakin huhuja olen kuullut että myös mediheli kallistuu samaiseen kopteriin...

Meillä Oulussa on semmonen ollut jo jonkun aikaa ja se on kyllä nätti kopteri :) Jostain syystä tykkää lentää matalalla meidän talon yli ainakin kesällä melkeen joka päivä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, huhujahan on. Ja tosiaan tuo samainen EC135 oli myös MediHelinä hetken aikaa. Kone vaan on sen verran kallis, että saa nähdä, mistä nuo(kin) rahat tehdään ::)

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone vaan on sen verran kallis, että saa nähdä, mistä nuo(kin) rahat tehdään ::)

 

Yritykseni voisi tukea hanketta sanotaan vailla 100€:lla. Samalla voisin haastaa mukaan kaikki Medihelin alueella toimivat yritykset, joita on Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2001 ollut 135 068 kpl. Jos näistä edes 25% vastaisi haasteeseen saataisiin rahaa kasaan 3 376 700€. Saadaanko tällä mitä aikaiseksi, Arttu?

 

Jari :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa sepe saa vissiin aika paljon lahjoituksia ja ne soittelee ihan kotiinkin että pidettäskö sepe ilmassa. Meilläkin on arkillinen sepe-tarroja kun sinne on joskus rahaa lahjoitettu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Juu, tokihan tuolla jo EC135:n melkein ostaisi :D. Vaikka saattaisi olla kyllä melkoista optimismia uskoa, että tuollaisia summia kasaan saisi ihan tuosta vaan.

Toivotaan, että valtiovalta ottaisi kopterit omaan budjettiinsa joskus.

 

Arttu

 

Yritykseni voisi tukea hanketta sanotaan vailla 100€:lla. Samalla voisin haastaa mukaan kaikki Medihelin alueella toimivat yritykset, joita on Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2001 ollut 135 068 kpl. Jos näistä edes 25% vastaisi haasteeseen saataisiin rahaa kasaan 3 376 700€. Saadaanko tällä mitä aikaiseksi, Arttu?

 

Jari :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Nuo yksityisten ja yhteisöjen lahjoitukset ovat elintärkeä tulonlähde koptereille. Ilman niitä ei toiminta onnistuisi.

Mutta SEN verran haluan purnata, että hieman menee epätasa-arvoisesti tämä tulonjako. Raha-automaattiyhdistys antaa koptereiden tukiyhdistyksille vuosittain tukea toimintaan (jos antaa). Jostain syystä pohjoisen ja itäisen Suomen kopterit saavat suunnilleen saman summan, kuin MediHelitkin, vaikka niillä on vain n. 1/3 MH:n tehtävämääristä. Ja tuo lentäminenhän tässä kalleinta on. Jotenkin tuntuisi reilummalta jakaa rahaa hieman käytön mukaan.

Ja tämän rahoituksen "eriarvoisuuden" huomaa sitten kalustossa (sekä ilma-alus, että maayksikkö :-\ :-\)

 

Mutta ei siitä sen enempää. Sainpahan sanottua. :-X :-X

 

Arttu

 

Oulussa sepe saa vissiin aika paljon lahjoituksia ja ne soittelee ihan kotiinkin että pidettäskö sepe ilmassa. Meilläkin on arkillinen sepe-tarroja kun sinne on joskus rahaa lahjoitettu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, huhujahan on. Ja tosiaan tuo samainen EC135 oli myös MediHelinä hetken aikaa. Kone vaan on sen verran kallis, että saa nähdä, mistä nuo(kin) rahat tehdään ::)

 

Arttu

 

Harmi vaan kun tuo pahuksen valtio ei suostu teidän toimintaanne tukemaan. Itse jos olisin hallituksessa iso herra niin varmaan kyllä tyrkkäisin rahaa teille muutaman miljoonan vuodessa, ennemminkuin rakennetaan esim. lämmitettyjä kävelykatuja.. Mutta kun ei :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi vaan kun tuo pahuksen valtio ei suostu teidän toimintaanne tukemaan. Itse jos olisin hallituksessa iso herra niin varmaan kyllä tyrkkäisin rahaa teille muutaman miljoonan vuodessa, ennemminkuin rakennetaan esim. lämmitettyjä kävelykatuja.. Mutta kun ei :P

 

Mutta toisaalta, ne lämmitetyt kadut saattavat ehkäistä liukastumisista johtuvia tapaturmia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta, ne lämmitetyt kadut saattavat ehkäistä liukastumisista johtuvia tapaturmia :)

 

Mutta siihen nähden että tehdään 200 metriä lämmitettyä kävelykatua voidaan pelastaa 200 ihmistä ... :D. Eli toisin sanoen tuskin tuolla pätkällä kuolee tuota määrää ihmisiä vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään