Mika Koski

Sivusto simulaattoripurjelennosta kiinnostuneille avattu

9 viestiä aiheessa

Hei,

 

olen askarrellut sivuston, jossa kerrotaan keskeisiä asioita purjekoneella lentämisestä niin simussa kuin IRL. Sivusto on alunperin suunniteltu vetämäni isä-poika -lennokki- ja simulaattorikerhon teoriaopetuksen tueksi, mutta soveltuu mielestäni myös yleisesti purjelennosta kiinnostuneiden tietolähteeksi.

 

Sivusto on tällä hetkellä ns. beta -tasoinen (= ihan kaikki ei toimi tai ole optimoitua), mutta idean pitäisi käydä ilmi.

 

Jos jollakulla on intoa ja halua edistää asiaa ja tuottaa sivustolle parempaa/laajempaa sisältöä tai haluaa perustaa vastaavanlaisen kerhon oman ilmailukerhon nuorisotyön tueksi, niin kuuntelen mielelläni ideoita ja avustan osaamisen ja kykyni mukaan. Yhteystiedot löytyy sivustolta.

 

Sivusto löytyy osoitteesta: http://www.mikakoski.fi/sim/

 

Terveisin,

 

Mika Koski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Katsoin huvikseni tuon testikokeen etusivulta ja yksi kysymys oli mielenkiintoinen:

 

Lentokone ei myöskään sakkaa aina samalla kohtauskulmalla, kuten seuraava kysymys koittaa väittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Hyik järjestää ensi kertaa teoriat yhdessä SUIO:n kanssa. Mietin vaan, että tämän tyyppinen harrastus antaa hyvät valmiudet kurssille, koska on osoittautunut, että loppukokeista huolimatta, kaikkia asioita ei oltu aiemmin ymmärretty oikein.

Tsemppiä vaan Mikan sivuston ylläpidossa. Meidänkin simua ollaan päivittämässä uusin voimin uusin eväin. Suunnitteilla on jopa motion.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaista pientä asiavirheen poikasta tuntuu kyllä olevan, osaava oikoluku ei haittaisi. Mittariopin perusteista..

 

Ylärivissä vasemmalta oikealle; nopeusmittari, korkeumittari ja variometri. Nämä kaikki toimivat ilmanpaineella vertaamalla patopainetta (syntyy koneen liikkuessa) ja staattista painetta (koneen ulkopuolella vallitsevaa painetta)

 

Ööm? Joko mä olen missannut jotain tai sitten korkeusmittarilla ja variometrillä ei ole yhtään mitään tekemistä patopaineen kanssa? :)

 

Keltainen -kaari osoittaa ns. puuskaisen sää nopeusalueen

 

No eikä osoita, kun nimenomaan sen tasaisen kelin nopeusalueen.

 

.. Ja muutama muu pikkujuttu osui pikaiseen katsottuna silmiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Luulin että aloittaja halusi näyttää beta-version simulaattoripurjelentäjille tarkoitetusta opetussivustosta, eikä "etsi kymmenen virhettä"-sivustoa...

 

Lentokone ei myöskään sakkaa aina samalla kohtauskulmalla, kuten seuraava kysymys koittaa väittää.

 

Kyllä se on riittävän tarkka yksinkertaistus alkeisoppilaalle. Se myös mukavasti avaa joitakin vaikeita asioita, kuten miksi kaarrossa sakkausnopeus on isompi kuin suorassa lennossa, ja miksi siipi voi sakata vaikka syöksystä oikaistaessa.

 

Ja mitä tulee siihen edelliseen kysymykseen, niin opettajavastauksessakin sekä 1. että 3. vaihtoehto olivat oikein.

 

Mika: on tälle tilausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaista pientä asiavirheen poikasta tuntuu kyllä olevan, osaava oikoluku ei haittaisi.

 

Kiitos (kaikille) kommenteista. Suurin osa materiaalista on luotu klo 21-02 välillä työpäivän ja lasten iltatoimien jälkeen ja oikoluku on tosiaan jäänyt "vähälle". Näin niitä virheitä löytyy ja sivuston laatu paranee tämänm beta -vaiheen jälkeen. Laatu on myös meidän voima.

 

Testikoe on lähinnä teknistä testausta ja käyttettävyyden arviointia varten. Jo tässä vaiheessa kävi ilmi, että Win -alustalla tehty moduuli ei toimi samalla tavalla Linuxilla ja niinpä koko käyttöliittymä toimii eri tavoin kuin sen pitäisi. Vaikuttaa myös käytettävyyteen.

 

Palaute ja yhteydenotot ovat jatkossakin tervetulleita ja hyödyntäkää tätä kerhoissanne parhaanne mukaan.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Luulin että aloittaja halusi näyttää beta-version simulaattoripurjelentäjille tarkoitetusta opetussivustosta, eikä "etsi kymmenen virhettä"-sivustoa...

 

No eikö se ole betaversion tarkoitus että siitä etsitään laajemmalla yleisöllä/testaajamassalla viat jotka korjataan julkaisuversioon? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikö se ole betaversion tarkoitus että siitä etsitään laajemmalla yleisöllä/testaajamassalla viat jotka korjataan julkaisuversioon? :)

 

Positiivinen ajattelu kunniaan, hyvä!

 

BTW, purjekoneessa variometrilla on yhteys patopaineeseen, tai ainakin jotenkin nopeustietoon. Korkeusmittarilla ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään