Petri Lehtovirta

Ministeri Räsänen ehdottaa lentojen raitistamista

60 viestiä aiheessa

Pikaisesti laskettuna 70 koneen laivastossa viinan ja kärryjen vähentäminen säästäisi vuodessa sellaiset 10 miljoonaa suoria kuluja.

Kerrotko meillekin, miten päädyit tuohon summaan.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotko meillekin, miten päädyit tuohon summaan.

 

-Juha

 

En oo janne, mutta tuon voi avata aika nopeasti, lähinnä polttoainekuluihin:

10 M / vuosi

143000 / kone

391 / kone / per päivä

32 euroa / kone / lentotunti, jos kone lentäisi 12h päivässä

 

Mulla ei ole käytettävissä mitään tarkkoja tietoja (enkä jaksa kaivaa) siitä, paljonko se kilogramman lisä kuormassa lisää kokonaiskuluja, kun huomioidaan, että tarvitaan lisää polttoainetta, ja sitten tarvitaan lisää polttoainetta vielä sen lisääntyneen polttoainemääränkin kuljettamiseen. Thomas Cook Scandinavia tiedotti manuaalin korvaamisesta ipadeilla hiljattain ja mainitsi, että painosäästöä syntyy n. 30 kg per kone, jonka pitäisi ko. yhtiössä johtaa n. 100 000 polttoainekilon vuotuiseen säästöön, wikipedia ilmoittaa fleet sizeksi 12, eli 8333kg/kone, vastaavasti 70 koneella n. 600 tonnia polttoainetta, eli vielä hieman alle miljoona euroa.

 

Toisaalta, jotta säästöjä sitten syntyisi, pitäisi niitä trolleja oikeasti saada vähennettyä sieltä koneesta. Jonkin verran pitäisi myös kasvattaa alkoholittomien juomien määrää, koska niiden kulutus vastaavasti nousisi. Sitä tuli viimeksi mietittyä lennolla, että kuinkahan paljon mahtaisi painaa laitteisto, jolla saisi puhdistettua virtsaa ja keskuswc:n huuhteluvettä siinä määrin, että ko. litkun voisi säiliön sijaan johtaa mastoon... Keventäisi sekin konetta jonkin verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on laskettu aika pitälle samalla tavalla mitä lasketaan ylimääräisen kuorman vaikutusta lennon polttoainekuluihin. Sovelsin tarkemilla luvuilla painon vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen A320, A330, B767 ja B747 koneiden suuntaa antavilla luvuilla (Ei siis tarkkoja vaan tietyille lennoille tietyllä kuormalla) ja 20.01.12  IATA polttonaineen hintaan per tonni (Ilman hedging jne näppäryyksiä). Laskin alkoholin määrän, kiloissa, tarkoituksella alas jotta saadaan koko laivastoa kuvaava keskiarvo missä laajarunkoisessa pitkää matkaa lentäväss tuo tärpätin määrä on huomattavasti suurempi kuin HEL-ARN ajelulla. Sitten otetaan henkilökunnan palkat. Cateringissa käsittelee oma osastonsa alkoholituotteita, varastointi, kuljetus jne ja muistakaa että kysessä on tullin kontrolloima Taxfree tuote mikä asettaa omat vaatimuksensa vartioinnille jne. Trollyen tarve, huollot. Kirjanpito, hävikki jne. Tuo 10milj on kuitenkin aika lähellä totuutta. Tätä voi nyt sitten ruveta joukolla laskemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiellon pistäminen EU-laajuiseksi taas säästäisi päästöissä ja kuluissa vuodessa kymmeniä ellei satoja miljoonia.

 

Paljon, paljon enemmän päästöissä säästettäisiin jos JET-A maksaisi sen minkä sen pitäisi (eli firmat ei saisi siitä vero- y.m. alennuksia).

 

Jos sitä halutaan ...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti laskettuna 70 koneen laivastossa viinan ja kärryjen vähentäminen säästäisi vuodessa sellaiset 10 miljoonaa suoria kuluja. Mikä on viinan myynnin tuotto ja kuinka monta matkustajaa jättää lentämättä Finnairilla on sitten toinen asia. Ensimmäinen ei taatusti ole niin merkittävä ja jälkimmäiset kuuluu siihen kovaa huutoa mutta ei tekoa kategoriaan. Pari rappioholaria varmaan kuskaa omaa pulloa mukanaan jo nyt niin mikään ei siltä osalta muutu.

 

Taitaa tuolta laskelmalta vaan pudota pohja pois 'unohtamalla' myynti.

 

32 euroa / kone / lentotunti, jos kone lentäisi 12h päivässä

 

Tuosta arvioituna, jos koneessa oletetaan olevan 100 matkustajaa, tarvittaisiin 32 centin myynti matkustajaa ja lentotuntia kohti kattamaan kulut. Kai tää juappo kansa nyt ainakin sen verran keskimäärin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuosta arvioituna, jos koneessa oletetaan olevan 100 matkustajaa, tarvittaisiin 32 centin myynti matkustajaa ja lentotuntia kohti kattamaan kulut. Kai tää juappo kansa nyt ainakin sen verran keskimäärin ;)

 

Tuo perustuu toisaalta siihen, että jokainen matkustaja on suomalainen, ja vieläpä sellainen joka kokee tarvitsevansa juoda lentokoneessa. Jos koneessa on 100 suomalaista yli 18-vuotiasta matkustajaa, joista yksi olen minä, niin silloin se osto ja juonti jää niille 99:lle muulle matkustajalle. ::) Yleensä koneessa on vähintään yksi tai kaksi lasta, joten ne eivät tietenkään viinaksia juo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiarvostahan tuossa puhuttiinkin. Jos lento kestää 1,5 tuntia ja yhdestä oluesta kate on 2 euroa, niin yksi yhden tölkin olutta ostava hoitaa neljän matkustajan kiintiön sillä lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viinan voimalla

 

Lentämisen alkuaikoina matkustamoon palkattiin kauniita neitoja rauhoittelemaan henkensä edestä pelkääviä matkustajia. Myöhemmin jokaista alkavaa viittäkymmentä matkustajaa kohti piti olla turvallisuuskoulutettu henkilö.

 

Jos henkilökunnan pallkkakulut eivät sisälly lentolippuihin, niin myynti ja tarjoilu ovat vaihtoehto. Vedessä ja viinassa on hyvä kate. Ne pitävät lentokoneet ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo perustuu toisaalta siihen, että jokainen matkustaja on suomalainen, ja vieläpä sellainen joka kokee tarvitsevansa juoda lentokoneessa. Jos koneessa on 100 suomalaista yli 18-vuotiasta matkustajaa, joista yksi olen minä, niin silloin se osto ja juonti jää niille 99:lle muulle matkustajalle. ::) Yleensä koneessa on vähintään yksi tai kaksi lasta, joten ne eivät tietenkään viinaksia juo.

 

Minä ainakin suostun juomaan sinun, ja muutaman lapsen, edestä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään