Jens Åberg

CSA lopettaa Helsingin lentonsa

18 viestiä aiheessa

Norjalaislähteiden mukaan CSA lopttaa 24.3. alkaen pohjoismaissa sekä Oslon että Helsingin reittinsä. Varausjärjestelmissä lennot on jo suljettu myynniltä. Helsinki-Vantaan lentoyhtiökato siis jatkuu, alunperinhän CSA:n piti lisätä kesällä lentojaan Helsinkiin. Toisin kuitenkin kävi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaislähteiden mukaan CSA lopttaa 24.3. alkaen pohjoismaissa sekä Oslon että Helsingin reittinsä. Varausjärjestelmissä lennot on jo suljettu myynniltä. Helsinki-Vantaan lentoyhtiökato siis jatkuu, alunperinhän CSA:n piti lisätä kesällä lentojaan Helsinkiin. Toisin kuitenkin kävi.

 

Oslon lentojen loppuminen on varmaa, mutta Helsingin lentoja voi varata CSA:n sivuilta vieläkin kesäkuulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh, jos tämä pitää paikkansa! Jos olisin töissä HeVan markkinointiosastolla, niin saattaisi vähän jo kylmätä. Viimeisten vuosien aikana kadonneet ainakin AF, IB, SN, LX, OS, Germanwings, EZY ja koko joukko muita enemmän tai vähemmän tärkeitä yhtiöitä. Ja mitä on saatu tilalle; Rusline ja Belavia!  :thmbup: Eipä markkinointikaan pysty ihmeitä tekemään, jos yhtiöt eivät tänne pysty lentämään siten, että se olisi kannattavaa bisnestä,mutta kummalta tuntuu, jos näin moni "perinteinen" euroyhtiö lähtee Vantaalta. Esim. AF lentää tasan tarkkaan joka ikiseen EU-maahan ja varmaan kaikkiin EU:n ulkopuolisiinkin Euroopan maihin, paitsi Suomeen. Outoa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Air France ei ole kyllä omalla kalustolla lentänyt Suomeen yli kymmeneen vuoteen... SN lopetti jo pari vuotta sitten, IB on lentänyt omalla kalustolla joskus kymmenisen vuotta sitten vähän aikaa, LX ei koskaan (vai oliko joku lyhyt aika SR:n lankeamisen jlk...?).

Toki trendi on huono ja jos OK näin päättää niin täytyypä ihmetellä. Koneet on varmaan kesällä täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se taida kauheasti auttaa markkinointikaan. Helsinki ja Suomi on "syrjässä". Tänne tulevat ne bisnessmiehet, joiden on pakko ja kauttakulkumatkustajat. Jokunen hullu extremeturisti silloin tällöin. Airfrancekin lensi ennen liikenteenlopetusta alihankkijan Fokkerilla. Nythän sillä on codeshareyhteistyö Finnairin kanssa. Iberia on silloin tällöin lennellyt joko suoraan tai oliko joskus Hampurin kautta. Eikös Austrian lennä vieläkin alihankkijan Fokkerilla (Austrian arrows)? Sabena aikanaan lensi jopa pikkubussilla (joista pari taisi päätyä Finnairille konkurssin jälkeen). Viimeksi sitä ajettiin SN-Brysselsin Avroilla. On vähän hidas kone Avro noinkin pitkälle reitille. Ei tänne syrjäkulmille oikei saa kannattavaa liikennettä, sen ymmärtää paremmin kun katsoo karttapallosta sijaintiamme. Nuo tasokartat pakkaavat vääristelemään tilannetta. Tuo pohjoinen alue ikään kuin kasvaa itseään suuremmaksi riippuen tietysti kartan laatijan valitsemasta projektiosta tai mikä lie hieno sana. Toivotaan, että tuo Aasia vetää jatkossakin, muuten taitaa reittikohteet Finnairinkin osalta harventua tuonne Euroopan suuntaan.

 

 

No huh, jos tämä pitää paikkansa! Jos olisin töissä HeVan markkinointiosastolla, niin saattaisi vähän jo kylmätä. Viimeisten vuosien aikana kadonneet ainakin AF, IB, SN, LX, OS, Germanwings, EZY ja koko joukko muita enemmän tai vähemmän tärkeitä yhtiöitä. Ja mitä on saatu tilalle; Rusline ja Belavia!  :thmbup: Eipä markkinointikaan pysty ihmeitä tekemään, jos yhtiöt eivät tänne pysty lentämään siten, että se olisi kannattavaa bisnestä,mutta kummalta tuntuu, jos näin moni "perinteinen" euroyhtiö lähtee Vantaalta. Esim. AF lentää tasan tarkkaan joka ikiseen EU-maahan ja varmaan kaikkiin EU:n ulkopuolisiinkin Euroopan maihin, paitsi Suomeen. Outoa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Austrian lennä vieläkin alihankkijan Fokkerilla (Austrian arrows)?

 

 

Ei lennä loppuivat syksyllä.

 

CSA Helsingin lennoilla kyllä riittää kesäisin matkustajia, ihmettelisin miksi lopetettaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei lennä loppuivat syksyllä.

 

CSA Helsingin lennoilla kyllä riittää kesäisin matkustajia, ihmettelisin miksi lopetettaisiin.

 

Niin avainsana lienee "kesäisin", eipä noita matkustajia ruuhkaksi asti  ole tainnut olla kotiyhtiömmälläkään talviaikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä sillä matkustajamäärällä ole minkäänmoista merkitystä reitin kannattavuuteen. Vain matkustajien tuoma kate ratkaisee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. AF lentää tasan tarkkaan joka ikiseen EU-maahan ja varmaan kaikkiin EU:n ulkopuolisiinkin Euroopan maihin, paitsi Suomeen. Outoa..

 

Eikä lennä, AF mainline + Regional/BritAir ei lennä seuraaviin EU:n jäsenvaltioihin:

 

- Suomi

- Viro

- Latvia

- Liettua

- Slovakia

- Luxemburg

- Kypros

 

Näihin maihin ei lennetä vielä, mutta AF:n halpisvastaisku aloittaa kesäkaudella TLS:n lennot:

 

- Belgia

- Malta

 

CityJetiä ei sitten lasketa aidoksi AF:ksi.

 

Lisäksi tietty nämä kääpiövaltiot joissa ei ole edes lentokenttää, mutta ne nyt voidaan jättää suosiolla pois listoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin avainsana lienee "kesäisin", eipä noita matkustajia ruuhkaksi asti  ole tainnut olla kotiyhtiömmälläkään talviaikana.

 

Täydehkö oli CSA:n bussi joulun jälkeen Prahaan päin ja kolmas päivä takaisin Helsinkiin. Ei ihan 100% täyttöaste mutta ei kaukanakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaislähteiden mukaan CSA lopttaa 24.3. alkaen pohjoismaissa sekä Oslon että Helsingin reittinsä.

 

Mikä on tuo lähde? Verkossa mainitaan kahdessa paikkaa että Oslo lopetetaan, ja että Tukholman lennot vähennetään yhteen päivittäiseen, mutta ei mitään Helsingistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikä oli keskihinta? Paljonko maksoit itse lipustasi?

jk

 

Mun mielestä CSA on pitkään ollut about 280€/menopaluu economyssä, melkein päivästä riippumatta. Ihmeempiä tarjouksia ei ainakaan webissä näkynyt Helsingin reitille.

 

Tuon verran nytkin maksoi ja sama kesällä Praha->Helsinki->Praha suunnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

"..Yhteistyö ja ylikapasiteetin purku.."

 

 

Todennäköinen win-win, Fineairinkin kannattaa myydä halpaa kiintiötä jos saa vääristyneen hinnoittelun purettua kapasiteetin vähentämisellä ja vastaavasti OK saa ne kannattavat matkustajat omille jatkoilleen. Satunnaiselle turistille tai reitin kestosahaajille tämä toki nostanee point-to-point hintaa Prahaan, mutta jos vaihtoehto olisi vähennykset kuitenkin niin oltaneen tilanteessa +/- 0.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä että CSA on palaamassa Helsinkiin vuoden 2016 keväänä. Lennot (11 krt/vko joista neljä Helsingissä yöpyviä) on ladattu Amadeukseen 27.3.2016 alkaen ja lentonumerona vanha tuttu OK480 (ja OK482), kalustona A319.

 

edit: Itseasiassa lennot näyttävät alkavan jo helmikuun alussa 2016 kahdella viikoittaisella lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä että CSA on palaamassa Helsinkiin vuoden 2016 keväänä. Lennot (11 krt/vko joista neljä Helsingissä yöpyviä) on ladattu Amadeukseen 27.3.2016 alkaen ja lentonumerona vanha tuttu OK480 (ja OK482), kalustona A319.

 

edit: Itseasiassa lennot näyttävät alkavan jo helmikuun alussa 2016 kahdella viikoittaisella lennolla.

 

Tästä on nyt päivitettyä tietoa:

Airline Route

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään