Jan-Erik Andelin

Norwegian tilaa 222 uutta konetta!

33 viestiä aiheessa

Tilaus sisältää 122 Boeing 737 -konetta ja 100 A320 Airbus -konetta. Lisäksi yhtiöllä on lisäosto-oikeus 150 koneeseen. Koneiden toimitus alkaa vuonna 2016.

 

Kokonaisuudessaan tilaus on tähän mennessä Euroopan ilmailuhistorian suurin. Jättikaupan arvo on Norwegianin mukaan listahinnoilla 127 miljardia Norjan kruunua. Se vastaa päivän kurssiin noin 16,6 miljardia euroa.

 

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokonaisuudessaan tilaus on tähän mennessä Euroopan ilmailuhistorian suurin. Jättikaupan arvo on Norwegianin mukaan listahinnoilla 127 miljardia Norjan kruunua. Se vastaa päivän kurssiin noin 16,6 miljardia euroa.

 

Ihan iso kauppa, kun Norwegian Air Shuttle:n osakkeita on 34,878,226 ja viimeisin kauppa 71,75 NOK ==> 2 502 512 715,5 NOK. Varmaan nuo koneet ja lainat jakautuvat useiden yhtiöiden taseisiin, mutta silti. Kuka noita rahoittaa?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan iso kauppa, kun Norwegian Air Shuttle:n osakkeita on 34,878,226 ja viimeisin kauppa 71,75 NOK ==> 2 502 512 715,5 NOK. Varmaan nuo koneet ja lainat jakautuvat useiden yhtiöiden taseisiin, mutta silti. Kuka noita rahoittaa?

 

Eiköhän EADS ja Boeing auta löytämään rahoitusta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että joku lentoyhtiö Scandinaviassa jaksaa uskoa valoisaan tulevaisuuteen ja yrittää, kun samaan aikaan SASsilla ja FINNAIRilla voivotellaan mitä moninaisimpien murheiden kanssa.  Jonkinasteinen voitto myös Boeingille koska se onnistui saamaan isomman tilauksen skandinavialaiselta= eurooppalaiselta lentoyhtiöltä vaikka taatusti eurooppalainen Airbus olisi kernaasti nähnyt että kaikki koneet olisi tilattu heiltä.  Eli kilpailu jatkuu Airbussin ja Boeingin välillä tiiviisti tilausten määrissä vaikka on ollut liikkeellä niitäkin mielipiteitä että Boeing on altavastaajana tällä hetkellä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan iso kauppa, kun Norwegian Air Shuttle:n osakkeita on 34,878,226 ja viimeisin kauppa 71,75 NOK ==> 2 502 512 715,5 NOK. Varmaan nuo koneet ja lainat jakautuvat useiden yhtiöiden taseisiin, mutta silti. Kuka noita rahoittaa?

 

Velkarahalla maailma pyörii. Pankit tekee uutta sitä mukaa kun tarvitaan, kuten tähänkin asti  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair omistaa 5% Norwegianista, mutta ei halua ottaa kantaa konekauppoihin.

Ihmettelen miksi Finnairin pitäisi ottaa kantaa ??? Ei viidellä prosentilla paljon sananvaltaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei lentokonekaupoissa sillä ole merkitystä, kuinka monta konetta tilataan. Olennaista on, kuinka monta toimitusta oikeasti ajatellaan ottaa vastaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö tässä kyseessä kupla kuin vähän aikaa sitten Islannin liimatukilla? Toisaalta, onhan Norjassa varaa sijoittaa tulevaisuuteen (öljyrahastot)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isot on bisnekset norskeilla. Ei kilpailu pahasta ole kunhan ollaan terveellä pohjalla ja toivottavasti ollaan...

 

Onkohan Ivalosta katkennu ankkuriketju kun on ajelehtinut nuinkin etelään? ;)

 

Ja jopa Ruotsin puolelle  ;D 

Oiskohan tehty hyviä maakauppoja ja saatu Ruotsilta  rahaa  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jopa Ruotsin puolelle  ;D 

Oiskohan tehty hyviä maakauppoja ja saatu Ruotsilta   rahaa  :o

 

Ivalo on kyllä ihan oikealla paikallaan tuolla kartalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalo on kyllä ihan oikealla paikallaan tuolla kartalla.

Äkkiseltään sekä IE:llä että Chromella testaten kartassa Ivalo on kyllä lähempänä Haaparantaa kuin oikeaa sijaintiaan.

Amsterdam näyttää myös Belgian puolelle siirtyneen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohnan siinä kartalle verkkoa vaikka kuinka paljon, mutta kun siirtyy tuosta eteenpäin, niin ei niistä suurimpaan osaan löydy lentoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaus sisältää 122 Boeing 737 -konetta ja 100 A320 Airbus -konetta. Lisäksi yhtiöllä on lisäosto-oikeus 150 koneeseen. Koneiden toimitus alkaa vuonna 2016.

 

Kokonaisuudessaan tilaus on tähän mennessä Euroopan ilmailuhistorian suurin. Jättikaupan arvo on Norwegianin mukaan listahinnoilla 127 miljardia Norjan kruunua. Se vastaa päivän kurssiin noin 16,6 miljardia euroa.

 

HS.fi

 

Niin ja tuota hintaahan ne eivät missään nimessä lähellekään maksa.

 

Jossain ulkomaisessa talouslehdessä oli kerran hyvä artikkeli tästä bojon ja bussin kauppabisneksestä, koska yhtiöiden kirjanpitojen mukaan koneita ei käytännössä koskaan myydä niillä listahinnoilla mitä esim.- bojolla on omilla sivuillaan kaikkien nähtävillä. Tyypillinen discount on 20-30 prosenttia riippuen koneen mallista ja tilattavasta määrästä. Tuolla määrällä tietysti varmasti ainakin sen 30 prossaa jolloin hinnasta putoaa pois jo pari miljardia heittämällä.

 

Lisäksi, voi olla että norjalaiset eivät pidä itse kaikkia koneita. Tässähän tulee yhtiölle hienoinen markkinaetu, koska tehtaiden slotit ovat tulevaisuudessa varattuja ja jos joku oikeasti tarvitsee 737maxin tai 320neon nopeasti, niin ainoa vaihtoehto on ostaa kilpailijan kone tuotantolinjalta ellei halua odottaa toimitusta useiden vuosien päähän - ja silloin se kone ei norwegianalta lähde kyllä sillä discount hinnalla minkä he maksoi vaan on todennäköisesti lähempänä sitä listahintaa.

 

Käsittääkseni RyanAir ainakin on toiminut näin kun ei ole välttämättä ollut jonkun yksittäisen koneen tarpeessä just nyt ja heti linjalta, niin on myynyt koneensa eteenpäin kipeämmin sitä tarvitsevalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi, voi olla että norjalaiset eivät pidä itse kaikkia koneita. Tässähän tulee yhtiölle hienoinen markkinaetu, koska tehtaiden slotit ovat tulevaisuudessa varattuja ja jos joku oikeasti tarvitsee 737maxin tai 320neon nopeasti, niin ainoa vaihtoehto on ostaa kilpailijan kone tuotantolinjalta ellei halua odottaa toimitusta useiden vuosien päähän - ja silloin se kone ei norwegianalta lähde kyllä sillä discount hinnalla minkä he maksoi vaan on todennäköisesti lähempänä sitä listahintaa.

 

Käsittääkseni RyanAir ainakin on toiminut näin kun ei ole välttämättä ollut jonkun yksittäisen koneen tarpeessä just nyt ja heti linjalta, niin on myynyt koneensa eteenpäin kipeämmin sitä tarvitsevalle.

Minulla on hämärä muistikuva että Norwegian olisi itsekin ainakin jonkun tuoreista 737:staan tässä suht lähiaikoina (tyyliin viimeisen muutaman kuukauden aikana) ostanut itsekin näin, peräti niin että kone oli jo toisen yhtiön maaleissakin. Muistaako joku tarkemmin? En pikaisella googlettamisella löytänyt, joten voi olla että muistelen omiani.

 

edit: Löytyihän se, LN-NIB oli näköjään alkujaan menossa Air Berlinille rekkarilla D-ABMA, ja lennettiin Osloon suoraan KBFI:ltä Air Berlinin väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota konemäärää hämmästellessä kannattaa pitää mielessä yhtiön politiikka vaihtaa kone uuteen noin seitsemän vuoden välein. Kun toimitukset alkavat, ensimmäinen satsi korvaa nyt vanhimmat koneet. Tuon tilauksen toimitukset jatkuvat lähes kaksikymmentä vuotta, jona aikana konekanta uusiutuu aloituksen lisäksi kolme kertaa.

 

Tuosta päästää kaupan takaisinmaksuun ja sen rahoitukseen. Kaikkea rahaa ei tarvita tilaushetkellä ja vaihtoon menevällä koneella on edelleen jäännösarvo.

 

Toisaalta tuosta päästään myös suunniteltuun yhtiön kokonaiskapasiteettiin, joka ei tule olemaan otsikon mukainen 222 konetta, vaan neljännes siitä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota konemäärää hämmästellessä kannattaa pitää mielessä yhtiön politiikka vaihtaa kone uuteen noin seitsemän vuoden välein. Kun toimitukset alkavat, ensimmäinen satsi korvaa nyt vanhimmat koneet. Tuon tilauksen toimitukset jatkuvat lähes kaksikymmentä vuotta, jona aikana konekanta uusiutuu aloituksen lisäksi kolme kertaa.

 

Tuosta päästää kaupan takaisinmaksuun ja sen rahoitukseen. Kaikkea rahaa ei tarvita tilaushetkellä ja vaihtoon menevällä koneella on edelleen jäännösarvo.

 

Toisaalta tuosta päästään myös suunniteltuun yhtiön kokonaiskapasiteettiin, joka ei tule olemaan otsikon mukainen 222 konetta, vaan neljännes siitä.

 

jk

 

25.1. haastattelussa Dagens Industrie - lehdelle TJ Kjos ilmoittaa tavoitteeksi, että yhtiöllä laivastossa 179 konetta vuonna 2022.

 

http://di.se/Artiklar/2012/1/25/256944/Norwegian-koper-222-nya-flygplan/

 

Nopeasti vilkaisten ei käynyt selväksi milloin tilatut 22 kpl NG:tä toimitetaan, mutta olisiko 2012-2016 ja MAX:t & NEO:t joka tapauksessa 2016 alkaen...

 

Kilpailu pohjolan taivailla kiihtyy joka tapauksessa entistäkin kiivaammin...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään