Jan-Erik Andelin

Norwegian tilaa 222 uutta konetta!

33 viestiä aiheessa

25.1. haastattelussa Dagens Industrie - lehdelle TJ Kjos ilmoittaa tavoitteeksi, että yhtiöllä laivastossa 179 konetta vuonna 2022.

 

Sitten yhtälö ei täsmää. Joko koneita pitää tilata lisää 20v jaksolla tai lentää yksilöillä vanhemmiksi kuin edellisessä jutussa sanottu 7 vuotta.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten yhtälö ei täsmää. Joko koneita pitää tilata lisää 20v jaksolla tai lentää yksilöillä vanhemmiksi kuin edellisessä jutussa sanottu 7 vuotta.

 

jk

 

Noin iso tilaus antaa runsaasti liikkumavaraa eli varmaankin laivaston kokoa voidaan optimoida menestyksen perusteella. Asiakkaan näkövinkkelistä uudehkoa rautaa tulee olemaan tarjolla joka tapauksessa.

 

Haaste Finnairille ja SAS:lle kuitenkin tulee olemaan melkoinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tilauksen kokonaismäärä ei oikeastaan sano vielä mitään. Toimitusaikataulu kuvaa tarkemmin mitä todella halutaan. Jos koko könttä tulee vaikkapa 2016, on selvä että yhtiön liikenteessä olevien koneiden kokonaismäärä kasvaa. Sensijaan, jos koneita tulee vuodesta 2016 yksi kuukaudessa ja laivasto halutaan pitää keski-iältään uudehkona, laivaston koko ei juuri kasva nykyisestä. Nykykalustohan on seitsenvuotissuunnitelman mukaan vaihto-ikäistä jo alkaen vuodesta 2016, samaan tahtiin kuin koneita on tullut tähänkin asti, niitä pitää myös korvata uusilla.

 

Norwegianilla on 27 ennen vuotta 1999 valmistunutta konetta ja 30 uudenpaa (omien nettisivujensa mukaan). Kaluston keski-ikää he eivät omilla nettisivuillaan ilmoita.

 

Vertaus koneiden iän suhteen SAS ja Finnair kalustoon on täysin erilainen. Nykyiset SAS koneet ovat vanhoja ja Finnairin uusia. Finnairille myös tulee uusia kokoajan lisää ja vanhoja poistuu. Finnairin koneiden keski-ikä on nyt tasan 7 vuotta.

 

SAS ei ilmoita nettisivuillaan kalustonsa keski-ikää.

 

Molemmilla toki haasteita riittää.

 

jk

 

Vertailun vuoksi:

Finnairilla on ollut viimeisen neljännesvuosisadan aikana noin 130 eri koneyksilöä, joista osalla lennettiin yhtiön lipun alla jopa parikymmentä vuotta. Nuorimmat toki lentävät edelleen ja ovat tosi uusia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianilla on 27 ennen vuotta 1999 valmistunutta konetta ja 30 uudenpaa. Kaluston keski-ikää he eivät omilla nettisivuillaan ilmoita.

 

Näiden lähteiden mukaan saattaisi olla hieman tuoreempaakin kalustoa tällä hetkellä:

 

http://www.planespotters.net/Airline/Norwegian-Air-Shuttle

http://www.airfleets.net/flottecie/Norwegian%20Air%20Shuttle.htm

 

Sinänsä matkustajan kannalta koneen ikä ei niinkään ratkaise verrattuna kokonaisuuteen jonka lipun hinnan suorittamalla saa. Mutta jos hintajohtaja tuo myös palveluita kuten vaikka onboard wifi ensimmäisenä markkinaan niin kalliimpaa lippua voi olla vaikea perustella vaikka ruumaan menevistä laukuista extraa esim Norwegianilla joutuukin maksamaan lisähintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin lehdistötiedote 11.6.2012

 

Norwegian vahvistaa tilauksensa sadasta Airbusin A320neo-lentokoneesta

 

Norwegian, yksi Euroopan suurimmista halpalentoyhtiöistä, on vahvistanut 100 A320neo-lentokoneen tilauksensa. Norwegian on uusi asiakas Airbusille, ja tilaus nostaa yhtiön heti suurimpien A320neo-tilaajien joukkoon.

 

Nopeasti laajeneva Norwegian lentää reittejä Euroopassa sekä Euroopasta Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään. Tilattuihin A320neo-koneisiin tulee yksi luokka, ja niihin mahtuu noin 180 matkustajaa.

 

”Tarvitsemme upouusia ja polttoaineen käytöltään tehokkaita lentokoneita, jotta voimme jatkaa kasvuamme. Ympäristön kannalta tiedämme Airbusin työskentelevän jatkuvasti päästöjen pienentämiseksi, joten uudet koneet ovat hyödyksi yhtä lailla ympäristölle, matkustajillemme ja meille yhtiönä”, Norwegianin pääjohtaja Bjørn Kjos sanoo.

 

“Norwegian on yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä Skandinaviassa, joka hyötyy A320neon parantuneista ominaisuuksista. Esimerkki näistä on 15 prosenttia pienentyneet polttoaineen kulutus sekä päästöt”, Airbusin asiakkuusjohtaja John Leahy sanoo.

 

A320neo on uusi versio A320-koneista. Vuonna 2015 käyttöön tulevassa konetyypissä käytetään uusimpia moottoreita ja suuria Sharklet-siipiulokkeita, joiden yhteisvaikutus merkitsee 15 prosentin vähennystä polttoaineen käytössä. Vähennys vastaa 1,4 miljoonaa litraa polttoainetta eli 1 000 keskikokoisen auton kulutusta vuodessa. Näin hiilidioksidipäästöt pienentyvät 3 600 tonnia vuodessa. A320neon typpioksidipäästöt ovat 50 prosenttia alle ICAO:n ympäristönsuojelukomitea CAEP:n kuudennessa kokouksessa määritettyjen rajojen.

 

A320-koneita on tilattu yli 8 400, joista yli 5 100 on jo toimitettu noin 350 asiakkaalle ympäri maailmaa. A320 onkin maailman eniten myyty kapearunkokone. A320neo on rungoltaan 95-prosenttisesti samanlainen kuin A320, minkä ansiosta sen käyttöönottaminen on lentoyhtiöille helppoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selkeä vinkki Norwegianin tähän isoon konetilaukseen liittyvästä strategiasta löytyy eilispäivän uutisesta, jossa ikäänkuin sivumennen mainitaan Norwegianin olevan perustamassa omaa leasingyhtiötään Irlantiin, minnekäs muualle, ja ensimmäiset leasingsopimukset tulevien asiakasyhtiöiden kanssa saatetaan allekirjoittaa jo ennen kesää, jopa muutaman viikon sisällä.

 

Flying with just under 100 aircraft, Norwegian has over 200 jets on order and plans to lease out many of them through a new Dublin-based subsidiary, a unique step for a budget carrier.

 

Although it is not scheduled to receive its first Airbus A320neos until next year, Kjos said the first leasing agreement may be just weeks away.

 

"We assume that in the next few months we will start leasing out the first (A320neo) aircraft," Kjos said on the sidelines of a conference in Paris.

 

"We are in final discussions with lessees so it will be highly likely before the summer."

 

http://news.airwise.com/story/view/1428633100.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään