Jukka Immonen

Eikö kaksi Geforcen 9800GT näytönohjainta pitäisi riittää pyörittämään FSX?

106 viestiä aiheessa

Hei, minulla on kolme vuotta vanha "tehomyllynä" aikoinaan mainostettu BACARD BELL:n kahdella Geforce 9800GT näytönohjailmella 512MB GDDR3 varustettu pöytäkone. Suoritin on Intel ® Core Quad CPU Q600, Ram muisti 4,00Gt Widows Vista home premium 32-bit.

Koko tänä aikana tämä "tehomylly" ei ole pyörittänyt FSX:ää kovinkaan mallikkaasti. Framet eivät päätä huimaa, vaikka säädöt eivät ole lähelläkään max tappeja. Toki se pelittää melko hyvin FSX:n omat maisemat, mutta kun ostaa lisämaisemia/kenttiä, niin johan alkaa framet laskee ja meno on sen mukaista.  Nyt olen alkanut jo epäillä, että koneeni käyttää vain toista näytönohjainta lentelyn aikana? olisiko se mahdollista? Mistä voisin sen tarkistaa? Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, jos kaksi näytöohjainta ei suoriudu FSX:llä lentämisestä, niin millaisen koneen FSX oikein tarvitsee toimiakseen? Olen lisäksi ajatellut hankkia 3D lasit ja siihen soveltuvan näytön (NVidia:ssa on mahdollisuus muuttaa kone 3D toimivaksi), tosin kannataako, kun ei oikein pelitä ilman 3D -ominaisuuttakaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, minulla on kolme vuotta vanha "tehomyllynä" aikoinaan mainostettu BACARD BELL:n kahdella Geforce 9800GT näytönohjailmella 512MB GDDR3 varustettu pöytäkone. Suoritin on Intel ® Core Quad CPU Q600, Ram muisti 4,00Gt Widows Vista home premium 32-bit.

Koko tänä aikana tämä "tehomylly" ei ole pyörittänyt FSX:ää kovinkaan mallikkaasti. Framet eivät päätä huimaa, vaikka säädöt eivät ole lähelläkään max tappeja. Toki se pelittää melko hyvin FSX:n omat maisemat, mutta kun ostaa lisämaisemia/kenttiä, niin johan alkaa framet laskee ja meno on sen mukaista.  Nyt olen alkanut jo epäillä, että koneeni käyttää vain toista näytönohjainta lentelyn aikana? olisiko se mahdollista? Mistä voisin sen tarkistaa? Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, jos kaksi näytöohjainta ei suoriudu FSX:llä lentämisestä, niin millaisen koneen FSX oikein tarvitsee toimiakseen? Olen lisäksi ajatellut hankkia 3D lasit ja siihen soveltuvan näytön (NVidia:ssa on mahdollisuus muuttaa kone 3D toimivaksi), tosin kannataako, kun ei oikein pelitä ilman 3D -ominaisuuttakaan?

Mobiililaitteella en jaksa kaivella linkkejä, mutta lue alkuun uusien koneiden hankintaan liittyvät ketjut. FSX tarvitsee prossutehoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä noilla ole mitään hyötyä muutenkaan,  FSX kun ei tue multi GPU järjestelmiä yms. Sli tai CF viritelmiä.

Ja ei se juurikaan näyttikseltä vaadi simu järeitä resursseja, vaan prosessori on se pääjehu tässäkin tilanteessa. Eli riittävästi tehoa kun sieltä CPU osastolta löytyy, niin hyvin toimii.

Suosittelen siis päivittämään laitteistoasi tehokkaammaksi, voi olla että menee suurimmilta osin kokoonpano uusiksi.

Prossusi on LGA 775 kantainen ja jo aikaansa elänyttä tekniikkaa. Jos ei hirveää budjettia ole varaa pistää päivitykseen, ainakin LGA 1155 kantaa kannattaa harkita alustaksi ja sille 2500K mallinen prossu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Toni, kiitos vastauksesta :thmbup:... jos päivittämisellä onnistuu, niin voin siihen rahallisestikin satsata... en oikein ymmärrä näistä tietsikka asioista, mutta miten pitäisi päivittää, jos haluun mahdollisimman paljon tehoa koneeseeni? ja jos sais sellaisen vastauksen, että ymmärtävät sen, kun vien koneeni "päivitettäväksi" . Ostin koneeni Gigantista ja siis sinne sen veisin! ;) Pitäiskö samalla päivittää näytönohjaimet? ja onko niin, että kone automaattisesti käyttää noita kahta näyttistä samaan aikaan pelin aikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Gigantissa ne ei varmaan tuota koneen päivittelyä hoida, siihen erikoistuneet liikkeet kylläkin tekevät sen korvausta vastaan ja siellä ne osaavat aika pitkälti tarjota oikeita osia joita päivitellä.

Tietysti jos sinulta löytyy tuttavapiiristä kaveria, joka osaa kasailla tietokoneita. Säästää sitten siinäkin, ja kun vielä kerrot sen käyttötarpeen simulaattori versioineen päivineen niin varmasti osaa sen mukaan kamoja varailla ostoslistalle.

Mieluiten päivittäisin koko höskän, noissa marketti/valmiskoneissa ei hirveästi ole sitä omakohtaista päivittämisen mahdollisuutta joten suositeltavaa olisi tilata melkein koko keskusyksikkö omilla herkuilla.

Budjetti määrää aika paljon millaiset tehot kokoonpano sisältää, aina tehokkaampi maksaa enempi. Itse olen Intelin alustoja suositellut, ne on ainakin suorituskykyisempiä alustoja varsinkin simulaattori käyttöön, AMD suorittimilla ei paljoa saa irti.

Eli kun kerrot paljon on varaa laittaa koneeseen, niin voisin tuosta oman ehdotuksen vilkaista noiden nettikauppojen kautta.

Tuo Nvidian Sli toimintahan on aina käytössä, ellet sitä kytke pois päältä control panelin kautta.

Pelit jotka sitä tukevat, tietysti ajavat molempia kortteja. Niitä ei taida olla hirveästi markkinoilla, itse en ole tuota pelailua harrastellut, muutamat Multi GPU kortit olen omistanut AMD ja Nvidialta, mutta ei ole ollut hyötyä itselleni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä noilla ole mitään hyötyä muutenkaan,  FSX kun ei tue multi GPU järjestelmiä yms. Sli tai CF viritelmiä.

Ja ei se juurikaan näyttikseltä vaadi simu järeitä resursseja, vaan prosessori on se pääjehu tässäkin tilanteessa. Eli riittävästi tehoa kun sieltä CPU osastolta löytyy, niin hyvin toimii.

BeeEEEeep, wrong. Tukee kyllä, mutta ei tosin hyödy siitä merkittävästi paitsi korkeilla antialiasing-asetuksilla ja korkeilla resoluutioilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BeeEEEeep, wrong. Tukee kyllä, mutta ei tosin hyödy siitä merkittävästi paitsi korkeilla antialiasing-asetuksilla ja korkeilla resoluutioilla.

Kerroppas yksikin ohjeistus miten sen saat toimimaan. Itselleni ei GTX 295 2core rasittunut käytössä ollenkaan, vaikka se oli päällä. FSX ei tietääkseni tue kuin hitusesti moniydinprossuja, ei multi GPU näytönohjaimia.

Mulla on yleensä ollut käytössä korkeimmat asetusmahdollisuudet simussa/näyttis asetuksissa.

Sitä todellisuuttahan tuo ei kuitenkaan muuta, vaikka olisi 4 gpu yhdistelmä, ei se siitä simun sujuvuus parane.

Itse on tullut pyöriteltyä FSX:ää täysin asetuksin myös erittäin edullisella GF GT430 näyttiksellä, mitään muuta eroa en huomannut vaihdettuani nykyiseen että tekstuurit latautuu nopeammin, eli ihan perus 50€ näyttikselläkin jo pärjää, kohan prossusta vaan ne tehot löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerroppas yksikin ohjeistus miten sen saat toimimaan. Itselleni ei GTX 295 2core rasittunut käytössä ollenkaan, vaikka se oli päällä. FSX ei tietääkseni tue kuin hitusesti moniydinprossuja, ei multi GPU näytönohjaimia.

Tuosta ainakin kehittäjän lausuntoa asiasta:

http://blogs.msdn.com/b/ptaylor/archive/2007/03/03/fsx-more-on-sli-and-multi-core.aspx

En ulkoa muista miten noita itse joskus räpläsin mutta toimii kyllä, pari kappaletta GTX470 kortteja ja 2560x1600 käytössä peliresona.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta ainakin kehittäjän lausuntoa asiasta:

http://blogs.msdn.com/b/ptaylor/archive/2007/03/03/fsx-more-on-sli-and-multi-core.aspx

En ulkoa muista miten noita itse joskus räpläsin mutta toimii kyllä, pari kappaletta GTX470 kortteja ja 2560x1600 käytössä peliresona.

Juu juu, mulla ei Radeon 4870 x2 eikä tuo Gtx 295 ainakaan soveltunut siten, että olisi toinen gpu:sta rasittunut.

No aina oppii uutta, mutta tuo nyt ei hyödytä kuitenkaan todellisuudessa simua yhtään. Itselleni on tuo single GPU osottautunut järkeväksi valinnaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kiinostaa pieni virittely niin ylikellotusta voi harkita. Yleensä siitä nyt ei hirveitä hyötyjä ole, mutta useimmat Q6600 prosessorit ovat osoittautuneet erittäin hyviksi ylikellottujiksi, varsinkin G0-versiot. Omakin yksilö kellottui 50% eli 2,4->3,6 Ghz. Varsinkin kun tuo prossu sisältää mukavasti välimuistiakin, niin nopeus skaalautuu myös oikeissa sovelluksissa kohtuu mukavasti. Tuo Q6600 pärjää kellotettuna esim. Intelin i7 prosessoreille (vakio kellotaajudella) melko hyvin. Lisäksi FS X on sen verran vanha peli että se ei sisällä optimointeja uusimmille prosessoreille, joten sekin tasoittaa eroja. Tietenkin pidemmässä käytössä kellotuksessa on omat riskinsä, mutta varsinkin vakiota tehokkaammalla jäähdyttimellä pitäisi olla kohtuu turvallista hommaa. Tietenkin jokainen tekee omat valintansa itse ja toki rahallakin pärjää tässä asiassa.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No aina oppii uutta, mutta tuo nyt ei hyödytä kuitenkaan todellisuudessa simua yhtään. Itselleni on tuo single GPU osottautunut järkeväksi valinnaksi.

Njoo, no hyödyttää se tällä 2560x1600 resolla. Saa pistää antialiasingit yms herkut tappiin. Alemmilla resoilla yksi GPU palvelee hyvin kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kiinostaa pieni virittely niin ylikellotusta voi harkita. Yleensä siitä nyt ei hirveitä hyötyjä ole, mutta useimmat Q6600 prosessorit ovat osoittautuneet erittäin hyviksi ylikellottujiksi, varsinkin G0-versiot. Omakin yksilö kellottui 50% eli 2,4->3,6 Ghz. Varsinkin kun tuo prossu sisältää mukavasti välimuistiakin, niin nopeus skaalautuu myös oikeissa sovelluksissa kohtuu mukavasti. Tuo Q6600 pärjää kellotettuna esim. Intelin i7 prosessoreille (vakio kellotaajudella) melko hyvin. Lisäksi FS X on sen verran vanha peli että se ei sisällä optimointeja uusimmille prosessoreille, joten sekin tasoittaa eroja. Tietenkin pidemmässä käytössä kellotuksessa on omat riskinsä, mutta varsinkin vakiota tehokkaammalla jäähdyttimellä pitäisi olla kohtuu turvallista hommaa. Tietenkin jokainen tekee omat valintansa itse ja toki rahallakin pärjää tässä asiassa.

Hannu

Kyllä tietysti, mutta itse en noissa valmiskone laatikoissa kehtaisi kellotella kovinkaan kummemmin, olettaen että niissä yleensä on referenssi cooleri mukana ja se miten ahtaitakin nuo kopat tuppaa olemaan ei lämpötilat tule olemaan kovinkaan järkevät.

Että saa sitä hajottaa tietysti, mutta sitten joutuu lähtemään jo uutta osaa ostamaan. Yleensä jo ilman kellotteluja nuo koneet tuppaa käymään niin kovilla lämmöillä valmiiksi, kun ottaa huomioon miten se ilma sielä vaan pyörii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Njoo, no hyödyttää se tällä 2560x1600 resolla. Saa pistää antialiasingit yms herkut tappiin. Alemmilla resoilla yksi GPU palvelee hyvin kyllä.

Juu, jos omaa monta näyttöä ja pääsee noille resoluutioille siten. Oma 24" ei tue kun max. 1920x1080 resoluutiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tietysti, mutta itse en noissa valmiskone laatikoissa kehtaisi kellotella kovinkaan kummemmin, olettaen että niissä yleensä on referenssi cooleri mukana ja se miten ahtaitakin nuo kopat tuppaa olemaan ei lämpötilat tule olemaan kovinkaan järkevät.

Että saa sitä hajottaa tietysti, mutta sitten joutuu lähtemään jo uutta osaa ostamaan. Yleensä jo ilman kellotteluja nuo koneet tuppaa käymään niin kovilla lämmöillä valmiiksi, kun ottaa huomioon miten se ilma sielä vaan pyörii.

No tietenkin tervettä järkeä pitää olla mukana hommassa kuten aina. Mutta hätäilemättä kun homman hoitaa niin riskit on hyvin pienet. Itse en ole kuullut ensi käden tietoa koskaan että olisi prosessori tai emolevy hajonnut kellottelun takia. Toki kellottelu nostaa huonosti suunnitellussa kotelossa koko kotelon sisälämpötilaa huomattavasti, joka on erityisen haitallista elektrolyyttikondensaattoreille. Mutta jokainen punnitsee hyödyt ja haitat itse. Jos 4 vuotta vanhasta prossusta saa samat tehot ulos ilmaiseksi kuin uudesta parin sadan euron prossusta niin minusta hommaa kannattaa jo harkita. Varsinkin kun puhutaan jo tuon ikäluokan koneesta jonka arvo ei ole mitään hirveitä niin menetyksetkään ei ole mitään maata kaatavia. Mutta kuten sanottua, tässäkin asiassa pärjää rahalla, jos tietotaito ei riitä tai sitten vain haluaa out-of-the-box ratkaisun.

-Hannu 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, jos omaa monta näyttöä ja pääsee noille resoluutioille siten. Oma 24" ei tue kun max. 1920x1080 resoluutiota.

Löytyyhän noita 2560x1600-näyttöjä vaikka millä mitalla. Ja korkeissa resoluutioissa tarvitaan paljon näytönohjainmuistia(Vram) 2 gigaa voisi pitää miniminä.(AMD Radeon 6950/6970 hyvä ratkaisu), ei niinkään GPU:den määrä/teho. APn kannattaa siis ehdottomasti hankkia: Asrock Z68 pro 3, Intel i5 2500k, 8gb halvinta DDR3-muistia, uusi laadukas poweri(XFX,Seasonic, SuperFlower tai Corsair) Ja mikäli budjetti venyy niin näyttikseksi Radeon 6950. Eli suosiolla jokin SilentRigin valmispaketti. Markettipasketta on turha päivittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilaat samanlaisen varustelun kun omassa koneessani, niin alkaa FPS simussa sujumaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tonin näytönohjain vanhentunut. Radeon HD 7970 hankintaan. Ja prossuksi i5 2500k

Voi ollakkin, Kepleriä odottelen tässä. Onhan se aina nähty, AMD leijailee jokusen hetken kun taas Nvidialta puskee parempaa markkinoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi ollakkin, Kepleriä odottelen tässä. Onhan se aina nähty, AMD leijailee jokusen hetken kun taas Nvidialta puskee parempaa markkinoille.

Teho-ero ei ole yhtä suuri kuin hinta-ero ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Köyhät vaan kyykkyyn.

Osaatkos muuten jo sitten sanoa vai spekuloitko asian osalta, miten suuret teho-erot on Nvidian seuraavan sukupolven korteissa vrt. AMD:n nykyisiin?

Tuonne kannattaa mennä selventämään asia tulevista Nvidialaisista: http://murobbs.plaza.fi/tietotekniikkauutisia-maailmalta/698116-nvidia-kepler-spekulaatiothread-13.html

Jos siis oikeasti tiedät tehoeron.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voineen todeta edellisestä päivityksestä simun osalta, liekö tekniikka sen verran Intelitä parantunut, FPS nousi lähemmäs kymmenellä sellaisilla maisema-alueilla simussa joihin en uskonut hirveitä suoritusnousuja.

Eli ei ihan turhaa maksaa reilua 500€ tehokkaasta prosessorista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Köyhät vaan kyykkyyn.

Osaatkos muuten jo sitten sanoa vai spekuloitko asian osalta, miten suuret teho-erot on Nvidian seuraavan sukupolven korteissa vrt. AMD:n nykyisiin?

Tuonne kannattaa mennä selventämään asia tulevista Nvidialaisista: http://murobbs.plaza.fi/tietotekniikkauutisia-maailmalta/698116-nvidia-kepler-spekulaatiothread-13.html

Jos siis oikeasti tiedät tehoeron.

Spekulaatiothread

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spekulaatiothread

Niin, sinne osoitin sinut juuri sen takia kun tunnut tietävän Nvidian Keplerin tehoeron vrt. nykyisiin AMD:n kortteihin, niin mene nyt ihmeessä noille tuonne kertomaan ettei enää tarvitse Spekuloida asian kanssa, kun sinä tiedät jo tehotiedot korttien suhteen.

Vai tiedätkö oikeasti mistään mitään, se on nyt näytön paikka täällä sinulla jos meinaat että tietämys asiat tietokoneiden suhteen kohdallasi on hanskassa.

Varo vaan ettei uskottavuus kärsi nyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi voisit jo benchmark tuloksia alkaa tänne kirjottelemaan, jotta tiedän itsekin sitten kumpaa kannattaa tässä ostella. Tuota aiemmin ehdottamaasi Radeonia vai tulevia Kepler kortteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään